PDA

Vis full versjon : diverse feil 1992 245



Voolvoo
25/10/11, 19:03
Hei, har blitt lurt som vanlig og kjøpt en 1992modell 245..

Først etter at jeg signerte kontrakta begynte det å ule i bakakselen. har bytta olje i dag og det hjalp ikke.. noe jeg kan gjøre med det uten å bytte den ?


Den jager når den er varm, har høy tomgang og er generelt tungstartet.
Finner ikke noe kaldstartduse der den normalt sett sitter på en 240 med B230F.

Speedometeret virker men kilometer telleren virker ikke.


nye deler på VERKSTED: Luftmasse måler, Lambda sonde og temp sensor til kjølevann.


Lest av feilkoder og fikk følgende:

121 luftmassemåler/MAP sensor - byttet på verksted

123 Kjølevæske temp sensor - byttet på verksted

311 hastighets signal mangler

224(3?) Styreventil for tomgangs hastighet - byttet på verksted


Noen som kjenner til hva dette kan være for noe rart?
Håper på det beste og at det er håp tross alt.

-Thomas

gleid
25/10/11, 19:23
Lurt? Det kommer an på hvor mye du måtte gi det :p Fikk du feilkodene ETTER delene var byttet? Det med at kilometer tellern ikke går er etter meg bekjent et vanlig Volvo problem. Er visstnok noe dårlige tannhjul inni telleverket som ryker lett. For triptelleren fungerer vel?

Kan også være lurt å bytte plugger, rotor og fordelerlokk samt sjekke luftfilteret. Enkle og banale ting som ofte kan hjelpe litt.

Og en ting til, man har faktisk ganske mange rettigheter ved bruktbilkjøp også. Så hvis feks bakakselen tar kvelden så kan det hende selger må trekke det fra prisen selvom du har signert kontrakt osv....

Jan turbo
25/10/11, 20:25
Hvis den jager på tomgang kan det være en indikasjon på at den trekker falsk luft et sted,sjekk innsugspakning og slanger i forbindelse med tomgangsmotor f.eks.

Voolvoo
25/10/11, 21:45
Lurt? Det kommer an på hvor mye du måtte gi det :p Fikk du feilkodene ETTER delene var byttet? Det med at kilometer tellern ikke går er etter meg bekjent et vanlig Volvo problem. Er visstnok noe dårlige tannhjul inni telleverket som ryker lett. For triptelleren fungerer vel?

Kan også være lurt å bytte plugger, rotor og fordelerlokk samt sjekke luftfilteret. Enkle og banale ting som ofte kan hjelpe litt.

Og en ting til, man har faktisk ganske mange rettigheter ved bruktbilkjøp også. Så hvis feks bakakselen tar kvelden så kan det hende selger må trekke det fra prisen selvom du har signert kontrakt osv....



16.000 kr...

Bilen er jo rimelig strøken og nokså rustfri. fin i forstilling og bra dekk, lys osv.
Olje, oljefilter er helt 100% rent.

Vil egentlig bare få orden på dette elektriske tullet og bakakselen :P kan jo kanskje få en grei bruksbil da.

Delene er byttet på verksted med kvittering for 2 uker sia elns. Det var 8 timer feilsøking på verksted og feilen ble aldri funnet.. de bare bytta masse deler. jeg leste ut feilkoder i dag og fikk disse manglene... men er det en ''boks'' eller noe som styrer feilkodene?

Triptelleren som ikke virker, kan se farta:)

si den er veldig lei å få starta.. når den først tenner så tenner den litt og litt før den tilslutt vil starte. og da går den på høyt turtall (ca 1000-1500)
når motoren blit god og varm så hopper turtallet opp å ned som en annen idiot :P

skal ta startgass å se litt rundt ved innsuget :)


Skrev under NAF kontrakta, hørt den er vanskelig å komme seg unna :P

gleid
27/10/11, 07:14
16 er ikke så aller værst da synes jeg. Og det turtallsjaginga tror jeg er en enkel fiks. Så sant man finner feilen ;)

Det er en liten boks ja, på førersiden helt oppe i høyre hjørne i motorrommet. Der blir alle kodene lagret. Kan hende de ikke slettet de gamle feilene når de byttet komponentene. Skal ligge en tråd om detta ¨på forumet her. MAn kan nemlig lese av og slette de kodene sjøl.

Voolvoo
28/10/11, 21:14
Skal prøve å slette feilkoder :)

Startgass fant ikke noe feil ihvertfall..

sjekka hjerne o.l, ser bra ut, men vet aldri..
'virker litt som om den får altfor mye bensin og at kaldstart funkjsonen er i konstant bruk :P


Men hvor i østfold bor du? om du ville tatt en titt om det ikke ordner seg? :)

gleid
29/10/11, 08:01
Bor på Rygge. Er ingen ekspert altså, men tar gjerne en titt. Har jo tross alt en nesten identisk bil :)

Nilsson
29/10/11, 10:27
Kilometerteller som ikke funker kan være dårlig kontakt bakpå speedometeret. Var det på min, hadde speedometer men ikke kilometer/triptellern :)

Voolvoo
30/10/11, 18:35
Hadde vært fint :) men lurer på å ringe til brandt i strømstad, det sies at de har peil :)

Noen som vet om ett verksted som faktisk kan volvo? ikke ett sånt latmanns verksted hvor de sitter å skriver timer for ikkeno:P

Er uling i bakakselen, så at det er no kødd der er det ikke tvil om :P funker sagflis? :D

gleid
31/10/11, 13:38
Ved uling bør du sjekke oljenivået på akselen.

Voolvoo
31/10/11, 22:05
det jeg gjorde og.. bytta olje, den gamle var svart og SEIG :P

hjalp ikke en dritt da desverre : / er nok ferdigkjørt den stakkars akselen :P

gleid
01/11/11, 12:01
Men etter du slettet kodene, det har ikke kommet tilbake noen nye?

Voolvoo
01/11/11, 20:06
Har ikke sjekka det enda, kan sjekke det i morra og :)

Kan det være bensinfilteret som begynner å tette seg? eller pumpa som begynner å bli lat etter nesten 20 år?

Voolvoo
06/11/11, 22:01
Målt tenninga i dag.. da får jeg fram 45grader på lampa når den treffer 0 merket med veiva.. da tenker jeg det ikke er rart den er tungstarta og har høy tomgang..

Prøvde å justere fordeleren, men rikka seg ikke en eneste grad :s


Kan detta være for noe rart? faren min snakka om at kanskje hjernen overstyrer eller noe sånt.. men skal jo ikke være mulig at den ikke tenner annerledes når jeg justerer fordeleren...

Aldri vært borti no så rart før, noen som vet arme råd?

HarryVolvo
06/11/11, 22:28
Er ikke justerbar tenning på disse motorene. :)

Voolvoo
09/11/11, 15:17
Er ikke justerbar tenning på disse motorene. :)

er jo blokkmontert fordeler... må jo kunne bli justert da :P


kan hjernene ha slått seg vrange??

HarryVolvo
09/11/11, 16:07
Hvor fordeleren er plassert spiller ingen rolle. Du får ikke justert en eneste grad på tenninga via fordeleren uansett.. :)
Tenningshjernen som styrer slikt.

Voolvoo
09/11/11, 21:41
så det betyr at hjernen er ødelagt? :P

alekspp
09/11/11, 22:33
hvis du skrur ut skuren til fordelern finner du ei blombering. ta denne bort å juster i vei, er vært en forsøk.

HarryVolvo
09/11/11, 23:05
Nytter som sagt ikke å vri på fordeleren.. Kan vri den mange ganger rundt uten at det skjer noe, da hjernen styrer alt via svinghjulet/bankesensor etc..

Du målte tenninga uten vacuum ja?

Voolvoo
10/11/11, 17:54
er ikke vacuumklokke på f motor..

hørt rykter om svinghjulsføleren?

Men KAN det være en av hjernene??

Voolvoo
10/11/11, 17:55
hvis du skrur ut skuren til fordelern finner du ei blombering. ta denne bort å juster i vei, er vært en forsøk.

har prøvd å justere.. fjerna hele skrua å vridde i hue å ræva uten at noe som helst skjedde :P virker helt teit

Volvo-Power
10/11/11, 19:25
om reg-reima er satt på feil, så får du feil tenning.

Voolvoo
10/11/11, 20:46
Har sjekka den :) står 100% på merkene :)

Kan det være hjernen for ørtende gang? :P

Voolvoo
11/11/11, 22:02
Har prøvd andre hjerner i da uten hell.. akkurat det samme fortsatt.

Kan det rett å slett være at svinghjulet er feilmontert? ser det på girkasseboltene at kassa har vært av før, muligens av folk som ikke burde tatt den av.... han som hadde de hjernene mente på at det kunne være derfor.

Håper virkelig noen vet noe om dette? har prøvd det meste nå :P

HarryVolvo
11/11/11, 22:55
Dersom svinghjulet er montert feil, får du såvidt bilen til å gå fremover.. :)

Voolvoo
12/11/11, 10:45
Dersom svinghjulet er montert feil, får du såvidt bilen til å gå fremover.. :)

er utrolig tungstarta veit jeg.. høres ut som tenningsbank :P

Men EN skrue feil på svinghjulet vil garantert ikke bli mer enn 40-50 grader. å den justerer seg 5-10 grader.. så kan vel i prinsippet være det?


ingen som vet hva det kan være?


Edit: Tok av girkassa i dag.. svinghjulet sto der det skal stå til riktig tid det.. bytta også svinghjul sensor uten hell..

Blir helt nervøs jeg nå :s når jeg klemmer på slangen til EGR ventilen går den noe roligere på tomgang, men kan vel ikke ha noe med den å gjøre?

Voolvoo
14/11/11, 21:22
Ingen?

Jonas
14/11/11, 21:26
den jaginga du får på varm motor skyldes feikoden til hastighetssignalet, har hatt det selv.
det går en ledning fra speedometersignalet til hjernen, og hvis dette signalet er borte blir feilsymptomet jaging på tomgang.
kilometerstanden er kansje justert en gang, tannhjulene har lett for å knekke inni der hvis de blir justert :)

Voolvoo
15/11/11, 18:19
ser ut som at hele speedometeret har blitt bytta egentlig.. mangler katalysator og lambda lampe :P og ja triptellern går ikke, men speedo går :P

men at den hopper opp å ned i turtall er borte :S går på rundt 1200-1300 rpm trur jeg.

volvo245gl
15/11/11, 20:08
den jaginga du får på varm motor skyldes feikoden til hastighetssignalet, har hatt det selv.
det går en ledning fra speedometersignalet til hjernen, og hvis dette signalet er borte blir feilsymptomet jaging på tomgang.
kilometerstanden er kansje justert en gang, tannhjulene har lett for å knekke inni der hvis de blir justert :)

Hvilken kabel er det? og hvor er den koblet?

Jonas
15/11/11, 22:10
det er vel den blå å svarte av de 3 som går inn på selve speedometeret hvis jeg ikke husker helt feil. se i koblingsskjemaet :)

volvo245gl
16/11/11, 12:42
det er vel den blå å svarte av de 3 som går inn på selve speedometeret hvis jeg ikke husker helt feil. se i koblingsskjemaet :)

Fant den pin 34.