PDA

Vis full versjon : Forbruk av motorolje?



hgnubel
22/03/10, 23:22
Fant ut at bilen min antagelig nå har brukt i overkant av 4L motorolje siden september, dvs kanskje rundt 7000km. Er det normalt/mye/veldig mye? Har vært mest småkjøring, med en og annen langtur.

Motoren er en 2.0 10V, kjørt litt over 200.000km nå.

Lager en ny tråd til dette, føler Servicelampe-tråden min kanskje sporer litt av hvis det fortsetter der :)

DieselDriver
22/03/10, 23:55
Disse motorene skal ikke bruke olje. Jeg håper du kjører syntetisk?

jonass
23/03/10, 00:04
Dette er så mye forbruk av olje at det burde ringe noen bjeller ja.
Ryker sikkert av bilen og tenker jeg.
Kan være alt fra ventil tetninger til romme sylindre

Christian
23/03/10, 00:10
Jeg tipper det er trykk i veivhuset pga tett veivhusventilasjon.
Og at trykket presser olje forbi simringer etc. Ryker det veldig av den? Svetter den?

hgnubel
23/03/10, 01:34
Kjører helsyntetisk olje: Mobil1 ESP 5W-30 (http://www.mobil.com/UK-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMobil_1_ESP_Formula_5W-30.asp)

Jeg mistenker også veivhusventilasjonen. Denne skulle de ha tatt på service i fjor sommer, men de ble svar skyldig da jeg spurte hva de hadde gjort. Etter å ha regnet på det skulle de ha 7-8k for jobben, og da mente de at de antagelig ikke hadde gjort det... :confused:

Jeg venter egentlig bare på et sted det går an å stå og skru uten å fryse ihjel (siste månedene) eller drukne (bergen...), og jeg ønsker meg virkelig egen garasje :(

Har ikke merket at det ryker noe spesielt av bilen, men jeg ser det blåser litt ut oljepåfyllingslokket. Har ikke sett noen lekkasjer under motoren, og heller ingen oljedråper der bilen har stått parkert.

volvojoachim
23/03/10, 03:28
heisann. har delvis samme problemet med min v70 2.0. bruker mye olje, å frykter det samme som du gjør

Veivhus er dyrt å bytte?

hgnubel
23/03/10, 09:38
heisann. har delvis samme problemet med min v70 2.0. bruker mye olje, å frykter det samme som du gjør

Veivhus er dyrt å bytte?

Det er tidkrevende, må ha av innsugsmanifolden, og da løper visst timene fort. Skal være kurant å gjøre selv hvis du har et egnet sted å stå og skru, bytte oljen, etc. Hvis du bytter absolutt alle delene med nye fra Volvo så koster det vel ca 2000 (ikke inkludert ny motorolje).

volvojoachim
23/03/10, 12:15
okay, høres ikke for gale ut:) er spjeldhus og veivhus det samme?
evt, er det mulig å bare rengjøre ovenfor å faktisk bytte den ut?

hgnubel
23/03/10, 12:33
Spjeldhuset sitter ved innsuget, veivhuset er vel i prinsippet hele eller nedre del av motorblokken din (der veivakselen ligger)... så det er ikke helt det samme ;)

Veivhusventilasjonen er plast og gummideler som kokser seg tette med årene, slanger som morkner og lignende. Hvis du liker å kose med gammelt oljesøl så kan det vel rengjøres med nok løsemidler, men jeg tror det er lurest å bytte det.

Faren hvis det gror helt igjen er at tettingen mellom motor og girkasse kan ryke, og da blir regningen fort 10.000 høyere, ihvertfall hvis et verksted skal ta det :(

Tore
23/03/10, 22:04
Min v70 trenger ikke etterfylling av olje mellom oljeskiftene/service som taes når servicelampa lyser (dvs en gang i året for mitt vedkommende). Den har gått drøyt 200.000 km.

Kan tyde på at noe bør gjøres med motoren din...

volvojoachim
23/03/10, 22:20
takk for oppklaringen =) Hvor i bergen holder du til igrunn, hgnubel? åsane for min del =)

hgnubel
24/03/10, 01:42
Min v70 trenger ikke etterfylling av olje mellom oljeskiftene/service som taes når servicelampa lyser (dvs en gang i året for mitt vedkommende). Den har gått drøyt 200.000 km.

Kan tyde på at noe bør gjøres med motoren din...

Skal få tatt veivhusventilasjonen skikkelig nå snart ihvertfall.

Tenkte jeg skulle rengjøre flammefellen i dag, virket som en kjapp og enkel jobb, men den var tatt bort gitt. Fikk ihvertfall renset opp der slangen fra veivhusventilasjonen fester på plastrøret før spjeldhuset, og vasket ut av spjeldhus og rør med whitespirit. Var noe oljeskum/cappuchino der.

Sjekket igjen etter en liten kjøretur, lot motoren få bli god og varm, og det kommer noe oljedamp/skum igjennom der, så da er ihvertfall ikke alt helt tett?

hgnubel
24/03/10, 02:11
takk for oppklaringen =) Hvor i bergen holder du til igrunn, hgnubel? åsane for min del =)

Fyllingsdalen en ukes tid til nå, så blir det laksevåg :)

volvojoachim
24/03/10, 16:46
oioi, laksevåg faktisk. håper du ikke har alt for store drømmer om en garasje då.. :P

hgnubel
24/03/10, 17:07
oioi, laksevåg faktisk. håper du ikke har alt for store drømmer om en garasje då.. :P

Har kanskje muligheter for å lage til parkering med smøregrav på egen tomt, men noen garasje er det ikke plass til...

Men jeg har spanet på andre hus i nabolaget, merket meg hvilke garasjer som ikke var i bruk nå i vinter :) Hvis det viser seg å være pensjonister eller lignende som ikke har bil så kan jeg tilby meg å rydde garasjen deres mot at jeg får leie den billig :)

lyngen
24/03/10, 19:31
jeg har en 850 95mod. 10v 2,5L
min bil bruker like mye olje som din :o men jeg fyller bare etter og kjører nå med billigolje, trenger ikke å ta oljeskyft på min tror jeg, får jeg fyller etter ganske ofte :P

bør jeg sjekke ut hva det er?
den bruker mest når jeg kjører med mye turtall!!

hgnubel
24/03/10, 20:13
jeg har en 850 95mod. 10v 2,5L
min bil bruker like mye olje som din :o men jeg fyller bare etter og kjører nå med billigolje, trenger ikke å ta oljeskyft på min tror jeg, får jeg fyller etter ganske ofte :P

bør jeg sjekke ut hva det er?
den bruker mest når jeg kjører med mye turtall!!

Problemet er at du ikke får ut dritten fra oljen da, bør bytte olje og filter minst en gang i året.

Ellers høres det ut som du har samme symptomer som meg ja, og da bør du rense/bytte veivhusventilasjonen. Det er endel tusenlapper hos Volvo, alternativt i underkant av to tusenlapper i deler og litt arbeid selv.

Nå blir det litt "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" her, men jeg har tenkt å ta min selv hvert øyeblikk nå... :)

volvojoachim
24/03/10, 21:25
Har kanskje muligheter for å lage til parkering med smøregrav på egen tomt, men noen garasje er det ikke plass til...

Men jeg har spanet på andre hus i nabolaget, merket meg hvilke garasjer som ikke var i bruk nå i vinter :) Hvis det viser seg å være pensjonister eller lignende som ikke har bil så kan jeg tilby meg å rydde garasjen deres mot at jeg får leie den billig :)

Ikke dumt du.. forøvrig, som lite kunskapsrik "bilmekaniker" så er jeg veldig interessert i å lære hvordan man skrur på bil, for å gjøre så enkle ting som f.eks veivhusbytte osv.

Så om du har lyst å stå i en felles garasje i åsane, med tilskuer.. så hadde det vært ganske kjekt :p
edit1: jeg er forøvrig ikke skummel =p

hgnubel
24/03/10, 22:18
Ikke dumt du.. forøvrig, som lite kunskapsrik "bilmekaniker" så er jeg veldig interessert i å lære hvordan man skrur på bil, for å gjøre så enkle ting som f.eks veivhusbytte osv.

Så om du har lyst å stå i en felles garasje i åsane, med tilskuer.. så hadde det vært ganske kjekt :p
edit1: jeg er forøvrig ikke skummel =p

Hehe, det kommer nok til å gå med noen timer og litt banning, jeg er ikke akkurat bilmekaniker selv ;)

Men det hørtes rett og slett ikke dumt ut. Er det tilgang til trykkluft i den garasjen også så er jeg solgt! Over påske en gang kanskje?

volvojoachim
25/03/10, 00:43
Hehe, det kommer nok til å gå med noen timer og litt banning, jeg er ikke akkurat bilmekaniker selv ;)

Men det hørtes rett og slett ikke dumt ut. Er det tilgang til trykkluft i den garasjen også så er jeg solgt! Over påske en gang kanskje?

hehe, er bare en sånn fellesgarasje for borettslaget liksom, om det er trykkluft der en plass er jeg ikke sikker på, men er høyst tvilsomt :p

Men tid går med, selvfølgelig =) men er bare kjekt å putle med da. =)