PDA

Vis full versjon : Pigg eller piggfritt????



turb00le
25/10/11, 13:31
Vet ikke helt hva jeg skal velge her.
Skal ha på 940n med hensyn på litt lek, hovedsaklig på snøføre (lite is).
Vil jeg merke stor forskjell på hakka r piggfritt og f.eks hakka 7 pigg?

Dimmen blir 16 tom, 205 eller 195.

Morgis
25/10/11, 13:44
er kun på is man trenger pigger. På snøføre er piggfritt like bra. på våt og tørr asfalt er piggfritt mye bedre.

r_style
25/10/11, 13:52
Ville glatt ha gått for Hakka R Piggfritt, kjørt på det selv for første gang i vinter som var etter å ha hatt pigg i alle år... Anbefales!

metrakit
25/10/11, 14:34
spørs litt hvor du bor og klima. eg slet litt ifjor med continental piggfritt men med pigg kommer eg meg lettere fram

men kan du køyre piggfritt er jo det og fåretrekke

PyrionZ
25/10/11, 16:16
Jeg ble fortalt at jeg burde kjøpe piggfritt pga kjørestilen de fleste ungdommer har.
Var visst noe om at piggen må "innkjøres" i dekket over en lengre periode, ellers så røska man dem ut igjen med en gang, ellers så la deg seg i dekket og funka som meier.

Første vintern v70'n går med piggfritt nå, så er litt spent!
Leste en test der piggfritt hadde nesten en meter kortere bremselengde på snøføre, og bortimot 10meter lengre bremselengde på is.

Så, kjører man med piggfritt burde man kjøre deretter!

Revell
25/10/11, 16:28
Sier bare en ting og det er att det finnes en grunn til att katta har klør;)

Wrasko
25/10/11, 16:38
Alt kommer ann på hvor man kjører.. Ang innkjøring av piggdekk så opererte vi med å si at innkjøringa var på ca 100 mil når jeg jobbet med dekk

turb00le
25/10/11, 17:50
Da blir det nok hakka r.

gull pilen
25/10/11, 17:54
Da blir det nok hakka r.

ikke spinn for mye med dem da.. det ødelegger mønsteret og da og det som gjøre at de tar seg fram på snø... tåler ikke mye spinning før de blir slik..

JørnM_940
25/10/11, 18:16
Har hakka 7 (pigg) jeg, kjørte ca 10 mil på tørr asfalt i 60 km/t, noe jeg ble anbefalt. Deretter kjørte jeg rolig noen uker. Har spunnet ganske mye med de i fjor vinter, og har ikke mistet en pigg. De er heller ikke spesielt nedslitt. Det gjelder å bruke hodet litt, spinner man på asfalt som det nylig har fryst på så sliter man de ut mye fortere enn ved kaldt snøføre...

gull pilen
25/10/11, 20:30
Har hakka 7 (pigg) jeg, kjørte ca 10 mil på tørr asfalt i 60 km/t, noe jeg ble anbefalt. Deretter kjørte jeg rolig noen uker. Har spunnet ganske mye med de i fjor vinter, og har ikke mistet en pigg. De er heller ikke spesielt nedslitt. Det gjelder å bruke hodet litt, spinner man på asfalt som det nylig har fryst på så sliter man de ut mye fortere enn ved kaldt snøføre...

hakkapelitta R er mye mykere enn hakka 7...;)

JørnM_940
25/10/11, 20:31
hakkapelitta R er mye mykere enn hakka 7...;)
Hakka 7 er piggdekk, hakka R er piggfritt.

850GLTsilver
25/10/11, 21:19
Har kjørt piggfritt siden vinteren 84/85.
Bodde da i Nittedal, flytta til Trøndelag, siden Lørenskog, og nå Aurskog.
Arbeidet har ført meg langt nedover Telemark, og oppigjennom gudbrandsdalen, østerdalen og "dalstroka deromkring":)

Har i løpet av disse åra ikke savna pigg en eneste gang.
Selv ikke i de TO (2) tilfellene av underkjølt regn der "all" trafikk gikk i stå her for sånn 10 års tid siden.

Kjører for tiden på Hakka R på GLTn og ContiContact5 på den hvite skjønnheten min. Har vært innom enkelte andre også, der Hancook var de dårligste.

The Sven
25/10/11, 21:46
Min erfaring er at piggdekk tåler mye bedre herjing enn piggfritt. Piggfrie dekk har som regel så myk gummiblanding at ribbene i dekket viker seg og blir helt runde i kantene og mister formen, så selv om du har masse mønster, er grepet helt borte. Jeg ville kjøpt Michelin med pigg, av den grunn at det er de som har holdt best med min kjørestil på vinteren. Nokian er også bra, men syns de har blitt fortere slitt, og Michelin har vel ligget godt foran Nokian på de nyeste dekktestene.

Nå har jeg "Sailun" dekk på 940en fordi jeg kjøpte felgene med de dekka, men tror kanskje den skal få stå inne etterhvert i vinter, så kjøper ikke noe nytt til den i år.

Revell
26/10/11, 10:32
Nokian Hakkapellita 4 heter hjula min og det er pigg:)

gull pilen
26/10/11, 11:03
på tide med en liten utskifting kansje?? den modellen gikk ut for noen år siden....:p

Christian
26/10/11, 11:06
Hvilket Michelin piggdekk er bra?

Jan-Einar Jenssen
26/10/11, 11:12
Nokian Hakkapellita 4 heter hjula min og det er pigg:)

samme som jeg har brukt di siste åra :) meget fornøyd med dem og et bra feste på både is og snø :)

jadda, jeg vet di er noen år men jeg liker dem :rolleyes:

The Sven
26/10/11, 11:35
Hvilket Michelin piggdekk er bra?

Er en stund siden jeg hadde Michelin så skal vel egentlig ikke svare for de nye modellene, men det er vel noe som heter X-ice eller noe som har vært testvinner i en del tester i senere tid.

Revell
26/10/11, 11:35
på tide med en liten utskifting kansje?? den modellen gikk ut for noen år siden....:pBare å lagre de riktig det;) han på dekkverkstede sa att de var så god som ny den gummien, og piggane hang veldig bra:) Så lenge de er gode og jeg ikke merker att de er glatte og skumle så bruker jeg hjula;)

oar83
26/10/11, 11:51
Hvilket Michelin piggdekk er bra?

Piggdekket til Michelin heiter X-ice North 2.

EDIT: Ser faktisk ganske bra ut iht. mønster og piggplassering. Michelin pleier å levere gode dekk. Ikkje prøvd dei sjølv.

Svirre
26/10/11, 13:18
Selv så er jeg stor tilhenger av piggfritt. Det støyer mindre og sitter bedre på tørr, våt og snøføre. Er KUN speilblank holke piggdekk kommer godt ut. I dag så er de piggfrie dekkene så bra at det faktisk er nesten like bra på is til sammenligning til piggdekk.
Grunnen til at piggdekk tåler mer herjing er pga at gummiblandinga er hardere enn i de piggfrie dekkene.

Men hadde jeg hatt mulighet så hadde valget vært enkelt; piggfritt :)

gull pilen
26/10/11, 13:24
Selv så er jeg stor tilhenger av piggfritt. Det støyer mindre og sitter bedre på tørr, våt og snøføre. Er KUN speilblank holke piggdekk kommer godt ut. I dag så er de piggfrie dekkene så bra at det faktisk er nesten like bra på is til sammenligning til piggdekk.
Grunnen til at piggdekk tåler mer herjing er pga at gummiblandinga er hardere enn i de piggfrie dekkene.

Men hadde jeg hatt mulighet så hadde valget vært enkelt; piggfritt :)

det er ikke helt rett... pigg fungerer faktisk bedre på våt og tørr asfalt enn piggfritt, snøføre er mye det samme egentlig...;)

Svirre
26/10/11, 13:32
Selv så er jeg stor tilhenger av piggfritt. Det støyer mindre og sitter bedre på tørr, våt og snøføre. Er KUN speilblank holke piggdekk kommer godt ut. I dag så er de piggfrie dekkene så bra at det faktisk er nesten like bra på is til sammenligning til piggdekk.
Grunnen til at piggdekk tåler mer herjing er pga at gummiblandinga er hardere enn i de piggfrie dekkene.

Men hadde jeg hatt mulighet så hadde valget vært enkelt; piggfritt :)



det er ikke helt rett... pigg fungerer faktisk bedre på våt og tørr asfalt enn piggfritt, snøføre er mye det samme egentlig...;)

Piggdekk har som sagt hardere gummiblanding, og gir "mindre" grep på veibanen. Det er selverfart i tillegg.

gull pilen
26/10/11, 13:36
Piggdekk har som sagt hardere gummiblanding, og gir "mindre" grep på veibanen. Det er selverfart i tillegg.

hardere gummiblanding= tåler mere temperatur i asfalten før de blir "dårlige"= slik som det er når det regner ute eller er bar asfalt;)

Svirre
26/10/11, 13:42
hardere gummiblanding= tåler mere temperatur i asfalten før de blir "dårlige"= slik som det er når det regner ute eller er bar asfalt;)

Vel vel, samme som å si at harde dekk har bedre veigrep. Er en grunn til at gummiblandinga blir bløtere jo høyere hastighetsindeksen er.

gull pilen
26/10/11, 13:53
Vel vel, samme som å si at harde dekk har bedre veigrep. Er en grunn til at gummiblandinga blir bløtere jo høyere hastighetsindeksen er.

det har jeg ikke sagt... skrev bare at de er HARDERE enn de piggfrie, noe som i dette tilfellet egner seg bedre...;)

Friksen
29/10/11, 07:56
Har fått på Michelin X-Ice(piggfritt) i dimensjon 205/50R17 på v70en min og merka ikke noe støy forskjell fra dem andre sommerdekka jeg hadde på som var dunlop sport maxx og er meget bra dekk. Merka egentlig ikke forskjell på bilen føre jeg begynte og presse bilen litt i fart og svinger! kan anbefales vertfall :)

Soulair
29/10/11, 10:22
På V-70 awd er det piggdekk som er tingen ved fremkommelighet, veigrep og oppbremsing. Har to kamerater som kjører piggfri på sine V-70R og begge klamrer seg fast når de sitter på med meg i XC'n fordi jeg har mye høyere fart i f.eks sving.:D

Turbo_K
29/10/11, 10:56
De aller fleste klarer seg fint med piggfritt 90% av tiden....

MEN, hvis du virkelig får bruk for piggene EN gang i løpet av en vinter, f.eks. en oppbremsing, så er de piggene MYE verdt...

Bla bla, savner ikke piggdekk, bla bla, piggdekk støyer osv.... whatever

Jeg kjørte piggfritt de første årene jeg bodde i Oslo, tenkte at jeg skulle unngå piggdekkavgiften, pluss at de salta såpass mye i Oslo likevel...
Det gikk bra, helt til jeg kom til et kryss som var helt blankpolert, jeg hadde 40km/t, og klarte ikke å stoppe før jeg var 5 meter forbi krysset. Siden den gang har jeg aldri hatt noe annet enn piggdekk, og det skal jeg heller aldri ha. Jeg tenker sånn at hvis det hadde kommet en annen bil, eller f.eks. en liten unge, så hadde jeg ikke klart å stoppe for dem heller. Jeg synes i ettertid at det var dumt av meg å kjøre piggfritt, bare for å slippe den teite avgiften. Alle utrykningskjøretøyer kjører jo også med pigg...

850GLTsilver
29/10/11, 18:35
det har jeg ikke sagt... skrev bare at de er HARDERE enn de piggfrie, noe som i dette tilfellet egner seg bedre...;)

Ikke om du snakker om å ha godt feste på is og snø.

mrstfu
29/10/11, 18:55
De aller fleste klarer seg fint med piggfritt 90% av tiden....

MEN, hvis du virkelig får bruk for piggene EN gang i løpet av en vinter, f.eks. en oppbremsing, så er de piggene MYE verdt...



Men de gangene du må foreta en hard oppbremsing på snø eller bar asfalt, er piggfritt MINST like mye verdt.

MrX
29/10/11, 19:26
Men de gangene du må foreta en hard oppbremsing på snø eller bar asfalt, er piggfritt MINST like mye verdt.

Tøys, alt av tester jeg har lest i det siste er det ofte bedre grep med piggdekk enn piggfritt på bart og snø.

Agrostar
29/10/11, 20:38
Lese testar utgjeve av bakvendtland du da? :p Jaja, uansett, postar eindel utklipp av div testar etter googling.

"Riktignok hevder STRO at piggfrie dekk er bedre enn piggdekk på løst snøføre. Organisasjonen mener også at piggfrie dekk er like gode som piggdekk både på tørr is og hardpakket snø.

Best både på is og asfalt
Men samtidig hevder STRO at piggdekkene - ikke overraskende - er best på våt is. "

"På bar vei har piggdekkene bedre egenskaper enn de nordiske piggfrie dekkene. Hardere gummiblanding gir piggdekkene bedre stabilitet i svinger, bedre styrerespons, bedre bremseegenskaper og bedre dreneringsegenskaper.

Mens vi for fem-seks år siden snakket om opptil 35 prosent forskjell i bremselengde mellom et piggfritt dekk og et piggdekk, er forskjellene nå redusert til mellom 15 og 20 prosent i piggdekkenes favør.

Men forskjellen er fortsatt stor nok til at de som kjører piggfritt skal ta høyde for at de på bar og våt asfalt har lengre bremsestrekning enn biler med piggdekk eller kontinentale piggfrie vinterdekk.

Det eneste føret hvor piggdekkene fortsatt har en reell fordel, er på våt is"

"De aller sikreste dekkene på alle underlag er piggdekk. Piggdekk stopper uten tvil raskest på is, som ofte er den mest kritiske situasjonen. Det er ikke nødvendigvis slik at det er bedre å kjøre piggfritt i byen og med piggdekk på fjellet. Det er nesten motsatt. På fjellet kan det være like greit å kjøre med piggfritt fordi det ofte er vanlig snøføre, som piggfrie dekk er gode på."

"I Oslo er det strengt tatt bare tull å kjøre rundt med piggdekk de aller, aller fleste dagene av vinteren. Det er først på is, og spesielt våt is, at piggdekkene er bedre enn de piggfrie. "

"Flere velger piggfritt langs kysten og i de store byene i sør, mens piggdekkene dominerer innover i landet og nordover. Pigg er ofte førstevalget til krevende forhold.

-Dersom man skal mye til fjells, til hytte eller over fjelloverganger, er piggdekk som regel det sikreste. Ubrøytet, sølete og bratte veier, eller bratt utkjørsel er gode grunner for å satse på piggdekk. Piggdekk er bedre enn piggfrie dekk på våt is og hardpakket snø."

Svirre
29/10/11, 20:51
Som sagt; dekkene i dag er så bra at piggdekkene er effektive på kun på blankisen. Men stort sett er det smak og behag.

http://www.klikk.no/motor/bil/article503917.ece

MrX
29/10/11, 21:51
Smak og behag er nok der som avgjør i de fleste tilfellene. Har virkelig prøvd og like piggfritt. Men uansett hvordan man ser på det er piggdekk det beste på vinterføre, men dessverre så støyer de.

Har de siste 3 årene kjørt på nokian hakka R og noen conti piggfritt, men i vinter byttet jeg til pigg etter at jeg mistet grepet når jeg trengte det mest, nemlig når en sullik kom kjørende rett mot meg. Er overbevist om at jeg ville klart en unnamanøver om jeg hadde kjørt med pigg. Var forøvrig meget fornøyd med Hankook iPike i 215/45-17 i vinter, godt grep hele tiden. På forden har jeg Nokian hakka 7 205/55-16 helt fenomenale dekk.

850GLTsilver
29/10/11, 23:18
Har som nevnt kjørt piggfritt siden 1984, uten å ha hatt behov for noe mere feste enn hva dekkene har bydd meg gjennom hele den perioden.
De første dekkene var VIKING STOPP 4000 som dekkleverandøren ikke rakk å pigge før jeg kom og kjøpte de. Hadde ikke tid til å vente. Ble så positivt overrasket at jeg valgte å avbestille avtalen om å få pigga opp de. Har kun hatt et sett Hankook dekk som har vært undermåls siden.
Og så stille og behagelig det er å kjøre på det føret man møter i 95% av tiden da gitt.

The Sven
30/10/11, 03:12
Jeg mener at piggdekk er best i de fleste tilfeller, hvis det skulle være verdt noe for noen. Jeg har iallfall prøvd de fleste kjørestiler og underlag. For meg er det egentlig samme hva andre mener.

850GLTsilver
30/10/11, 10:15
En skal faktisk ikke undervurdere nettopp det Sven.

Dersom en føler seg ukomfortabel med det ene eller det andre, så er det et moment man slett ikke kan se forbi. De av oss som har hatt hyggelige opplevelser med piggfritt kan vel uansett ha lov til å formidle dette på lik linje med at Pigg-gjengen skal få dele sine erfaringer? Tror ikke det er så mange av oss som er ute etter å "predike" den eneste rette tro i dette spørsmålet, selv om det kan være de av oss som gjerne ønsker å avkrefte visse myter om både det ene og det andre.

Jeg har som nevnt kjørt en del år, og ikke minst en ikke ubetydelig mengde kilometer (Bor på Østlandet, er fra Trondheim) og har som sagt meget gode opplevelser på piggfritt.

Men uansett: Føler man seg utrygg på piggfritt, så bør man ikke kjøre på det heller.

Revell
30/10/11, 15:08
Sjekka mine hakka 4 dekk og de er ikke mer enn 2år gamle:) så er vel ikke utdatert enda:D

Steavoo
30/10/11, 17:47
piggfritt om det er lite is på veien og omvendt. spørs hva du synes som er best.

Nedkvit'n
30/10/11, 19:36
Nokon som har erfaring med desse?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52374479.129.1090&typ=R-168624&ranzahl=4&Breite=205&Quer=50&Felge=17&Speed=T&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi

eller dette:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52374479.129.1090&typ=R-192658&ranzahl=4&Breite=205&Quer=50&Felge=17&Speed=T&weiter=20&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi

MrX
30/10/11, 21:19
Nokon som har erfaring med desse?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52374479.129.1090&typ=R-168624&ranzahl=4&Breite=205&Quer=50&Felge=17&Speed=T&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi

eller dette:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52374479.129.1090&typ=R-192658&ranzahl=4&Breite=205&Quer=50&Felge=17&Speed=T&weiter=20&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi


Dette er ikke nordiske dekk, de er beregnet for bruk på kontinentet.

142senja
30/10/11, 21:39
dette er en endeløs diskusjon.. her er det vell smak å behag, kjørestil, klima o.s.v... selv kjører jeg kun pigg dekk etter x-antall nesten ulykker med piggfritt.

prøvde en liten stund med pigg fritt, men følte meg rett og slett utrygg siden man måtte kjøre som en 80år gammel gubbe som skulle på den lokale kafe`en og de har jo allverden med tid, så vidt man kom seg opp bakken hjemme vist det hadde snødd litt om natten eller vært mild vær. kunne med nøden valgt piggfritt på en 4x4 intill pigg dekk ble kjøpt

Mr. Crepsley
30/10/11, 21:46
Ivertfall her i nord-norge er piggfritt et håpløst kapitell. Piggfritt er god på en ting, og det er ordentlig snøføre, noe vi ikke har hatt på hundre år. Er svært sjeldent vi har det her oppe nå, er som regel bare is eller slaps. Tusen takk til Stoltenberg og co for deres generøse bidrag med salt. Tusen takk.

142senja
30/10/11, 21:49
er som offtes første døgnet det er sikkelig snøføre før de får hentet salt

Friksen
14/11/11, 08:57
Salting i nord norge er jo bare tull! kommer selv fra lofoten og gammlingene har kjørt taunus,granada og scorpio(i 0ver 20år bodde dem der) i min barndom der oppe uten noe problemer i alle år! og vis dem har begynt og salte nå får man bare dorligere førere,dyr som sleiker salt i veibanen og sørpe :(

Ellers så er jeg ikke helt inni dette sirkuset av dekk typer, men ser jo på tester osv.. Men har blidt fortalt av flere at diverse større forhandlere som importerer selv ofte tar inn dekk som har en hardere gymmiblanding, dette begrunner dem jeg har hørt det fra at dem bestiller dekk spessielt inn til norge med mykere gymmiblanding.

Svirre
14/11/11, 19:17
Salting i nord norge er jo bare tull! kommer selv fra lofoten og gammlingene har kjørt taunus,granada og scorpio(i 0ver 20år bodde dem der) i min barndom der oppe uten noe problemer i alle år! og vis dem har begynt og salte nå får man bare dorligere førere,dyr som sleiker salt i veibanen og sørpe :(

Ellers så er jeg ikke helt inni dette sirkuset av dekk typer, men ser jo på tester osv.. Men har blidt fortalt av flere at diverse større forhandlere som importerer selv ofte tar inn dekk som har en hardere gymmiblanding, dette begrunner dem jeg har hørt det fra at dem bestiller dekk spessielt inn til norge med mykere gymmiblanding.

Alle importerer dekk til Norge. Usikker på om det finnes noen dekkmerker her til lands, men alt blir av det jeg vet importert. At de som importerer har hardere gummiblanding, kan nok tenkes at det er snakk om 2 forskjellige merke/typer. Generelt er alle piggdekkene hardere i blandingen pga at det skal holde bedre på piggene enn det piggfrie dekk er.
Men valg av dekk kommer som sagt an på føre og forhold du stort sett kjører. Det avhenger også av hva du føler deg trygg på og hvordan du er som sjåfør ;) Alle de beste dekkprodusentene i dag (Nokian, Michelin, Continental...) har veldig gode dekk. Så valget avhenger stort sett av vedkommende selv.

The Sven
14/11/11, 19:37
Lese testar utgjeve av bakvendtland du da? :p Jaja, uansett, postar eindel utklipp av div testar etter googling.

"Men samtidig hevder STRO at piggdekkene - ikke overraskende - er best på våt is. "

"På bar vei har piggdekkene bedre egenskaper enn de nordiske piggfrie dekkene. Hardere gummiblanding gir piggdekkene bedre stabilitet i svinger, bedre styrerespons, bedre bremseegenskaper og bedre dreneringsegenskaper.

Mens vi for fem-seks år siden snakket om opptil 35 prosent forskjell i bremselengde mellom et piggfritt dekk og et piggdekk, er forskjellene nå redusert til mellom 15 og 20 prosent i piggdekkenes favør.

Men forskjellen er fortsatt stor nok til at de som kjører piggfritt skal ta høyde for at de på bar og våt asfalt har lengre bremsestrekning enn biler med piggdekk eller kontinentale piggfrie vinterdekk.
"

"De aller sikreste dekkene på alle underlag er piggdekk. Piggdekk stopper uten tvil raskest på is, som ofte er den mest kritiske situasjonen. Det er ikke nødvendigvis slik at det er bedre å kjøre piggfritt i byen og med piggdekk på fjellet. Det er nesten motsatt. På fjellet kan det være like greit å kjøre med piggfritt fordi det ofte er vanlig snøføre, som piggfrie dekk er gode på."

"Flere velger piggfritt langs kysten og i de store byene i sør, mens piggdekkene dominerer innover i landet og nordover. Pigg er ofte førstevalget til krevende forhold.

-Dersom man skal mye til fjells, til hytte eller over fjelloverganger, er piggdekk som regel det sikreste. Ubrøytet, sølete og bratte veier, eller bratt utkjørsel er gode grunner for å satse på piggdekk. Piggdekk er bedre enn piggfrie dekk på våt is og hardpakket snø."

Las du gjennom din egen post egentlig? (det gjorde forsåvidt ikke jeg heller, før nå. Uansett var det masse setninger der som sa at Piggdekk er best på asfalt, både våt og tørr)

Friksen
15/11/11, 00:08
Alle importerer dekk til Norge. Usikker på om det finnes noen dekkmerker her til lands, men alt blir av det jeg vet importert. At de som importerer har hardere gummiblanding, kan nok tenkes at det er snakk om 2 forskjellige merke/typer. Generelt er alle piggdekkene hardere i blandingen pga at det skal holde bedre på piggene enn det piggfrie dekk er.
Men valg av dekk kommer som sagt an på føre og forhold du stort sett kjører. Det avhenger også av hva du føler deg trygg på og hvordan du er som sjåfør ;) Alle de beste dekkprodusentene i dag (Nokian, Michelin, Continental...) har veldig gode dekk. Så valget avhenger stort sett av vedkommende selv.
Vet alle importerer selv men at for eks noen bestiller nokian R dekk som er lager for store deler av kontigentet mens vi i norden krever en mykere gymmiblanding i våre R dekk for og vere optimale.. Jeg synes jo selv det høres rart ut, men er 2 "dekkbaroner" som har nevnt dette for og forsvare prisen sin framfor andre som selger samme dekke mange hundre kroner mindre pr stk...

SirKim
15/11/11, 00:13
Spørsmål:

Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?

Svirre
15/11/11, 00:32
Vet alle importerer selv men at for eks noen bestiller nokian R dekk som er lager for store deler av kontigentet mens vi i norden krever en mykere gymmiblanding i våre R dekk for og vere optimale.. Jeg synes jo selv det høres rart ut, men er 2 "dekkbaroner" som har nevnt dette for og forsvare prisen sin framfor andre som selger samme dekke mange hundre kroner mindre pr stk...

Bare tull. Nokian er Nokian og Continental er Continental. Samma hvem som importerer dem, det er de selv som velger pris. Kvantumsprisen er lik for alle fra produsenten/fabrikk.

Svirre
15/11/11, 00:34
Spørsmål:

Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?

Det ska jo væra likt pr. aksel, så sånn jeg oppfatter det så ska det jo praktisk talt væra lov. Men om det er det teoretisk veit jeg ikke :p Ville ha undersøkt det litt nærmere først ;)

Friksen
15/11/11, 08:39
Det ska jo væra likt pr. aksel, så sånn jeg oppfatter det så ska det jo praktisk talt væra lov. Men om det er det teoretisk veit jeg ikke :p Ville ha undersøkt det litt nærmere først ;)

Okay det med gymmiblandingen får jeg skjekke opp litt, for da er det en "gimmic" som er absolutt ikke lov.

'ellers er det ikke lov til og blande pigg og pigg fritt. kan ha to typer dekk bare dem er like på samme aksel og er innenfor verdiene som er satt.

Nedkvit'n
15/11/11, 20:12
Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?

Svirre
15/11/11, 20:39
Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?

Spørs på hva dimmen på dekka er det. Er det helt vanlig dimmensjon så er det ikke det. Uansett så er hakka 7 ny på markedet og derfor høyere i pris. Hakka 5 er forgjengeren og blir da billigere. Er nesten de samme dekka, bortsett fra at 7'ern har utvikla seg litt i forhold til hakka 5.

oar83
15/11/11, 23:34
Spørsmål:

Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?

Ja det er ulovleg iht køyretøyforeskriftene.

oar83
15/11/11, 23:39
Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?

Kjem som sagt an på dimensjonen, det skille somregel bare 2-500kr mellom dei i samme størrelse.
Hakka 7 har litt finare mønster enn 5 samt at det støyar mindre.
Men H5 er absolutt et meget bra dekk - og oftast blir det valgt på grunnlag av pris.

SirKim
16/11/11, 23:30
Ja det er ulovleg iht køyretøyforeskriftene.

Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?

Shaiko
17/11/11, 00:34
Som man kan lese så er pigg og piggfritt nesten like bra på nesten allslags føre. Dekk utvikler seg såklart. Men piggdekk er ikke pigg dekk lengere heller. Grunnen til at tallene er så like på pigg og piggfritt iforhold til før er jo fordi miljøpigg tullet. Før så var et piggdekk et dekk med skikkelige pigger, som faktisk stakk på utsiden av dekket. Såklart dårligere egenskaper på bar asfalt. Men pga at de dekkene harva opp veien som dro med seg farlig støv etcetc så er det blitt pigger som nesten ikke er nær underlaget.

Daruu
17/11/11, 00:38
Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?

Det her lurer jeg litt på å, om det stemmer så er det jo egentlig ganske høl i huet da...

MrX
17/11/11, 07:57
Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?

Om du spinner ut alle piggene fra bakdekkene så blir det ikke piggfrie dekk, det blir ødelagte piggdekk. Og er derfor ulovlig å kjøre med.

oar83
17/11/11, 08:58
Som MrX skriv her - Klarar du å få ut piggane uten å ødelegge dekket så er du flink! Då vil du ha 0 seip igjen, rettare sagt har den lagt seg rett bakover og du har et ubrukelig dekk.

Svirre
17/11/11, 09:09
Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?

Da er det bedre at du pirker ut alle piggene med skrutrekker, men det ska svi godt hvis du blir stoppa i kontroll og de er veldig pirkete og firkanta. Det står på dekket og det er pigg eller piggfritt. Og hvis de ser at piggene er ute og det står at det er piggdekk så er det 2000kr i bot og kjøreforbud til du får på andre dekk.

Åssen dim er dekkene dine på? Har 2 stk 205/55 16 her som du kan få billig :p

oar83
17/11/11, 09:42
Som man kan lese så er pigg og piggfritt nesten like bra på nesten allslags føre. Dekk utvikler seg såklart. Men piggdekk er ikke pigg dekk lengere heller. Grunnen til at tallene er så like på pigg og piggfritt iforhold til før er jo fordi miljøpigg tullet. Før så var et piggdekk et dekk med skikkelige pigger, som faktisk stakk på utsiden av dekket. Såklart dårligere egenskaper på bar asfalt. Men pga at de dekkene harva opp veien som dro med seg farlig støv etcetc så er det blitt pigger som nesten ikke er nær underlaget.

Dette er fordi det er ei forskrift på kor langt piggen skal stå ut fra gummien. Meina dette var max1,2mm

Piggdekk kan gå an å få pigga etter ønske. Nokre produsentar leverar ikkje ferdigpigga dekk, og det må piggast før salg til forhandlere rundtom i Norge.
Ein kan sette i en varebil-pigg på et personbildekk, men det er ikkje å anbefale fordi piggen stikk for mykje utom og dermed blir dette ulovleg.
En anna sak er at sidan piggen er lengre, auka sannsynligheita for punktering samt at det er trasig å høyre på rasling av piggane heile tida.

Et alternativ er å kjøpe eige pigg-utstyr og pigge etter ønske - men dette veldig dyrt iforhold til kva ein får igjen :) www.HEDA.no

oar83
17/11/11, 09:47
Da er det bedre at du pirker ut alle piggene med skrutrekker, men det ska svi godt hvis du blir stoppa i kontroll og de er veldig pirkete og firkanta. Det står på dekket og det er pigg eller piggfritt. Og hvis de ser at piggene er ute og det står at det er piggdekk så er det 2000kr i bot og kjøreforbud til du får på andre dekk.

Åssen dim er dekkene dine på? Har 2 stk 205/55 16 her som du kan få billig :p

Blir du stoppa i kontroll kan dei som kontrollera dekka være veldig pirkete. Har sjølv fått bot for å køyre med piggdekk på eine akslingen.
Kan pirke ut piggane sjølv, men det er bedre å kjøpe seg piggfritt og bli ferdig med saken. Et helsike å drive å ta ut piggane, samt at dei ferdigpigga dekka er i tillegg limte piggar (!)

En test mellom 2år gamle piggfrie og 2 år gamle piggdekk viser at dei piggfrie er bedre på alle områder (til og med IS :eek: ) og dette spesiellt med tanke på nedbremsing.

Men nokre plassar i Norge er det et MUST med piggdekk, og der må ein for all del bare kjøpe det.
Men på snitt er det nok bedre med piggfritt i mine auge - eller ha en bil med pigg og en uten :)

de_icer
17/11/11, 09:59
...eller ha en bil med pigg og en uten :)

Det blei resultatet i år, har en litt lei grusbakke opp til huset som står vinkelrett på veien du kommer fra (ikke så lett å ta fart), og sleit godt med det i fjor når det blei holke (is) i bakken. Kjøpte nye Hakka 7 til konebilen, og arvet Hakka R'ene fra i fjor til min bil.

Hakka 7 har luftlommer rundt piggene slik at de i større grad går opp i dekket når man kjører på hardt underlag kontra Hakka 5. En kompis har utstyrt sin bil med Hakka 5 i år, og det var stor forskjell på støyen. Så gjenstår det å se om de funker like godt på det føret de er kjøpt for :)

oar83
17/11/11, 10:30
Ja, men et piggdekk støyar uansett, men det er stor forskjell fra 7 til 5 - sjølv om det på alle andre underlag er like godt dekk.

Det er heller ingenting som slår et nytt piggdekk...PÅ IS, under alle andre forhold så er det piggfrie dekket bedre.

Daruu
17/11/11, 14:17
Så det er da egentlig ikke lov for meg å kjøre med piggdekk foran + piggdekk med utplukkede pigger bak? Men om jeg setter inn igjen 1 pigg i hvert dekk så er det plutselig lov igjen?
Det virker litt dumt da :p

(Og ja jeg vet det sitter på dårlig, men bilen blir nesten ikke brukt + blir avskilta til nyttår så kommer ikke til å koste på den nye dekk før den har skilt igjen)

oar83
17/11/11, 14:20
Kan nokon gi denne mannen 2 stk halvbrukte dekk MED pigg slik at han ikkje blir avskilta før nyttår ?
;)

EDIT:
Trur dette skal gå greit, er nok ikkje noko problem visst du blir stoppa uansett.

Friksen
17/11/11, 16:00
Så det er da egentlig ikke lov for meg å kjøre med piggdekk foran + piggdekk med utplukkede pigger bak? Men om jeg setter inn igjen 1 pigg i hvert dekk så er det plutselig lov igjen?
Det virker litt dumt da :p

(Og ja jeg vet det sitter på dårlig, men bilen blir nesten ikke brukt + blir avskilta til nyttår så kommer ikke til å koste på den nye dekk før den har skilt igjen)
Ja det er lov, men ikke særlig lurt siden om atte vis atte du skulle krasje og poletzei dukker opp, er det første dem kikker på dekkene dine og du kan få problemer med forsikringselskapet ditt vis det er din skyld. Og da vil du komme opp i en twiste sak.

Ekren
20/11/11, 19:23
http://i187.photobucket.com/albums/x208/Ekren/IMG_1037.jpg

welcome to trøndelag :P

Shaiko
21/11/11, 09:54
http://i187.photobucket.com/albums/x208/Ekren/IMG_1037.jpg

welcome to trøndelag :P
De var veeldig like piggdekkene mine :D ispigg er trend her på østlandet også:P

SirKim
21/11/11, 15:38
dumt spørsmål, men er det lovlig med ispigg til gatebruk egentlig?
Om så trur jeg at jeg oxo må ha meg noen slike ^^

Christian
21/11/11, 15:39
Nei..

Ekren
21/11/11, 19:05
blir du stoppet med slikt så tror jeg nesten du får ei feit bot + bilen kjørt rett i pressa lol.

Agrostar
21/11/11, 20:19
Syns det er heilt hol i hovet å få bot for å køyre sikkert. Sat på med ein 740 med ispigg på ei lita nafbane. Han sa han klarde å køyre fortare om vinteren enn om sommaren på samme bane. Seier litt :p

Ekren
21/11/11, 20:43
Syns det er heilt hol i hovet å få bot for å køyre sikkert. Sat på med ein 740 med ispigg på ei lita nafbane. Han sa han klarde å køyre fortare om vinteren enn om sommaren på samme bane. Seier litt :p

sitter godt ja, bedre når man gir på :P

litt følelsen av og kjøre på grus.

kimove
22/11/11, 10:09
Prøv å kjør med rallypigg den dagen det er tørr/våt asfalt på veien dere, så skjønner dere hvorfor det er ulovlig ;)

Og det med piggfrie piggdekk, er ikke det samme som med såkalte helårsdekk, så lenge de er merket med m+s og mønsteret er over lovlig dybde så er de fullt lovlig å kjøre med ? Helt til det skjer noe da og veitrafikklovens paragraf 3 går inn :p

Svirre
22/11/11, 11:38
Prøv å kjør med rallypigg den dagen det er tørr/våt asfalt på veien dere, så skjønner dere hvorfor det er ulovlig ;)

Og det med piggfrie piggdekk, er ikke det samme som med såkalte helårsdekk, så lenge de er merket med m+s og mønsteret er over lovlig dybde så er de fullt lovlig å kjøre med ? Helt til det skjer noe da og veitrafikklovens paragraf 3 går inn :p

De kalles helårsdekk fordi de kan brukes hele. Helårsdekk, eller piggfrie vinter er som du sier merket med M+S (Mud & Snow). Så lenge mønstret er over 3mm i dybde er de gode nok for vinteren, men hvis de er under så kan de brukes som sommerdekk helt ned til 1,6mm dybde.

todleif
22/11/11, 14:12
De kalles helårsdekk fordi de kan brukes hele. Helårsdekk, eller piggfrie vinter er som du sier merket med M+S (Mud & Snow). Så lenge mønstret er over 3mm i dybde er de gode nok for vinteren, men hvis de er under så kan de brukes som sommerdekk helt ned til 1,6mm dybde.

Grensa på vinterdekk er 3mm. Ikkje 1.6mm. Er sommardekk som har 1.6mm.

Bruker du vinterdekk på sommaren, (som ikkje er bra!) so er grensa fortsatt 3mm

Svirre
22/11/11, 14:49
De kalles helårsdekk fordi de kan brukes hele. Helårsdekk, eller piggfrie vinter er som du sier merket med M+S (Mud & Snow). Så lenge mønstret er over 3mm i dybde er de gode nok for vinteren, men hvis de er under så kan de brukes som sommerdekk helt ned til 1,6mm dybde.


Grensa på vinterdekk er 3mm. Ikkje 1.6mm. Er sommardekk som har 1.6mm.

Bruker du vinterdekk på sommaren, (som ikkje er bra!) so er grensa fortsatt 3mm

.....

Det er feil. Så lenge du ikke har pigger i dekkene så kan de fint brukes helt ned til 1,6mm som sommerdekk. Det er ikke krav om at SOMMERDEKK skal ha minimumsdybde på 1,6mm, men regelverket sier at DEKK generelt inntil 1,6mm er godkjent som dekk i sommersesongen.


§ 1-4 nr. 1 bokstav a skal lyde:
a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.

Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/ltavd1/filer/sf-20080919-1035.html&emne=m%F8nsterdybde*&

Ekren
22/11/11, 16:47
Prøv å kjør med rallypigg den dagen det er tørr/våt asfalt på veien dere, så skjønner dere hvorfor det er ulovlig ;)


fullt klar over det...

Volvo 1983
26/11/11, 18:19
Sier bare en ting, HAKKAPELIITA 7! De er kjempe bra, vært på isbane og overalt, har mistet 3 pigg på 2-3sesonger...

De sitter som støpt, LITT smårar på tørt/ vått føre, men er genial på vinterføre, man blir vant til de!

Mvh