PDA

Vis full versjon : Setevarmer funker ikke



v70dude
24/10/11, 22:03
Har ett problem med setevarmer min, har sjekket sikringen å den er ikke gåen.

Noen tips? siden det snart begynner å bli litt kaldt ute :p

850GLTsilver
25/10/11, 05:46
Under setene er det en termosikring/termostat hvor ledningene har veldig lett for å løsne.
Sjekk der først i alle tilfelle. Denne sitter omtrent midt i setet oppe i et langt trangt hull som du kommer til nedenfra.
Dersom ledningen henger fast i kabelskoen, så er det bare å stramme kabelskoen litt før du setter den på plass igjen.
Har ledningen(e) falt av kabelskoen, setter du bare på nye.

mrstfu
25/10/11, 10:21
oppe i et langt trangt hull som du kommer til nedenfra.

Eheh.. hehe, heh.:D

Fra spøk til alvor, er dette eneste kjente feilkilde til defekt varmesete? Har heller ikke varme i setet mitt, og klart meg uten det i 2 år nå, men om dette er en kjapp fiks, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det.

Har vel ikke bilde, kjære Silver?

850GLTsilver
25/10/11, 11:40
Eheh.. hehe, heh.:D

Fra spøk til alvor, er dette eneste kjente feilkilde til defekt varmesete? Har heller ikke varme i setet mitt, og klart meg uten det i 2 år nå, men om dette er en kjapp fiks, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det.

Har vel ikke bilde, kjære Silver?

Den mest vanlige ja.
Virkelig elendig konstruksjon/opplegg det der.
Begge mine feila det samme.

Vært på mekonomen eller?

mrstfu
25/10/11, 11:49
Ikke ennå nei, har litt mye å gjøre idag, men om jeg får tid, skal jeg plukke ut hjulet og kaste på litt fett, se om det hjelper. Da får jeg hvertfall konkludert med hvor feilen ligger.

v70dude
25/10/11, 14:27
Får jeg gå ut å sjekke det etterpå da :P

850GLTsilver
25/10/11, 15:07
Ikke ennå nei, har litt mye å gjøre idag, men om jeg får tid, skal jeg plukke ut hjulet og kaste på litt fett, se om det hjelper. Da får jeg hvertfall konkludert med hvor feilen ligger.

Been there, Done that. No use :D

Men du skal ikke se bort fra at det ligger et slikt hjul her og slenger.
Skal ned i stua nå, og kan sjekke i garasjen.
Slenger på mere OT-prat snart .....:D:D:D

FroBe
25/10/11, 17:11
Eheh.. hehe, heh.:D

Fra spøk til alvor, er dette eneste kjente feilkilde til defekt varmesete? Har heller ikke varme i setet mitt, og klart meg uten det i 2 år nå, men om dette er en kjapp fiks, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det.


Dette var vel feilen som har startet noen branner i Volvo 850, i England ble disse fikset på garanti. Min 850 hadde løse ledninger i begge setene da jeg kjøpte den for 5 år siden, den ene kortsluttet til gods og ødela bryteren. Jeg byttet ledningene til noen bedre og klemte på nye kabelsko.

Førersetet mitt hadde i tillegg brudd i varmetråden i matten. Måtte klippe opp mange stålklips for å få av setetrekket, men fikk tilgang til varmematten. Fant bruddet, men det ble et glovarmt punkt der etter jeg fikset det. Byttet derfor hele varmematten i nedre del av setet med halvparten av et sett som Clas Ohlson solgte for noen år siden. For å få setetrekket på igjen brukte jeg vanlige plaststrips.

Nå har passasjersetet mitt røket, regner med at det er samme feil med brudd i matten. Med myke tøyseter kan et spisst kne i setet gjøre at varmetråden blir strukket for mye og til slutt ryker. Har reservematte, men dårlig med tid og motivasjon til å mekke.

Sollien
26/10/11, 00:13
låner denne litt :) har kikka litt på min, har tydeligvis ledninger inn i setet... tar det for gitt at det er til varme... men jeg har ikke noe volt i pluggene til bryteren... såg litt tomt ut for der rèle inni boksen og :( altså at det ikke er plugger for rèle.... ???

850GLTsilver
26/10/11, 09:08
låner denne litt :) har kikka litt på min, har tydeligvis ledninger inn i setet... tar det for gitt at det er til varme... men jeg har ikke noe volt i pluggene til bryteren... såg litt tomt ut for der rèle inni boksen og :( altså at det ikke er plugger for rèle.... ???

Mangler du spenning til bryterne, så er enten sikringen gåen, eller brudd et eller annet sted.
Er rimelig rett frem disse kretsenee her. 12V fra sikring 18, til bryterne, videre til disse termostatene, og så til varmetrådene i setene.
Ingen releer involvert altså.

Sollien
26/10/11, 13:17
hmm.. da må jeg lete etter brudd ;) har nemlig ikke noe spenning i sigarett-tennerene heller... og sikringene er sjekka ut... :p

850GLTsilver
26/10/11, 16:22
hmm.. da må jeg lete etter brudd ;) har nemlig ikke noe spenning i sigarett-tennerene heller... og sikringene er sjekka ut... :p

Setevarmerne har strøm direkte fra tenningslåsen 15I
For å lette letingen litt så går strømmen denne ruta:

Tenningslås, Blå/Gul 6mm kabel Kontakt 23/200 (Koblingspunkt) Blå/Gul 2mm kabel til sikring 18, Blå/Gul 2mm kabel til kontakt 24/2:5m Blå/Gul 2mm kabel til kontakt 24/7:1, Blå/Gul 2mm kabel til koblingspunkt 23/503, deler seg i to Blå/Gul 1,4mm kabler til hver bryter kontakt 3.

24/2:5 er kontakten som sitter i midten av de tre rett bak EL-sentral Klemme 5 i denne altså.
24/7 er kontakten i til venstre i midtkonsollen.

Håper dette er til hjelp.

Sigarettuttaket er på en helt annen kurs.
Den går via X-releet og sikring 30.
Feilen der beror nok på noe helt annet.
Ledningene har en tendens til å falle ut av sigarettuttaket også......

mrstfu
26/10/11, 16:28
Kan bekrefte dette med løse ledninger i sigarettenneruttaket, irriterte meg LENGE, før jeg lodda driten sammen.

hassekanon
25/10/13, 15:59
Setevarmer fungerer ikke i min v70 heller, til tross for at bryteren lyser og sikringen er ok. Prøvde å kikke på dette med kabelskoa, men ble ikke helt klok. Kan noen titte på dette bildet og fortelle meg hva det er jeg skal se på? Bildet er av undersiden av førersetet http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1328.jpg

850GLTsilver
25/10/13, 16:19
Rett over de koblingene midt i bildet, går to ledninger opp i setet.
(Midt på den hvite tapen der oppe på setestoppingen.
Langt oppi der (Helt i underkant varmetrådene der oppe i setet)
sitter det en termobryter.
Ledningene på kabelskoene der oppe er nesten helt sikkert løse.
Lønner seg å få pirket ned både termobryter og det hele, så du får alt ordentlig på plass.

hassekanon
25/10/13, 19:17
Takk for info, Silver! Jeg sliter likevel litt jeg..

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1350.jpg

Den grønne ledningen går opp i seteryggen, så jeg rekner med det er den røde ledningen som går til termobryteren. Problemet er at denne forsvinner rundt stålet i bakkant av setet og der blir det he##vttes trangt. Skal det være mulig å nå bryteren fra hullet markert med lilla?

850GLTsilver
25/10/13, 20:43
Nei.
Se på midten av den hvite tapen på den gule stoppen der.
Skal normalt være TO ledninger som forsvinner opp i setet der.
Altså i fortsettelsen av den grønne og røde streken din. Som du ser så har hver av de en sort kabelstrømpe, og møtes der i midten av setet.
Burde jo være likt som på 850 de setene der?
Får stikke ut i garasjen og sjekke.

Skal være en rød og en Hvit/Rød kabel som skal gå opp der. Rett over den metallbrua i midten der.

JH480
25/10/13, 21:48
Disse har lett for å knekke. Vær forsiktig, ikke gjør det i blinde.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1351.jpg (http://s1364.photobucket.com/user/JH480/media/Volvo%20850/P1000341_zpsa471fa86.jpg.html)

JH480
25/10/13, 21:54
Guide finner du her.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=18035

Det er ikke nødvendig å ta av setetrekket for å skifte termostaten. Det er mulig å få den ut og inn igjen av det lille hullet.

hassekanon
26/10/13, 12:21
Takk for hjelp! Jeg tror ikke vi har samme sete. Det er ingen hull i skumgummien noe sted. Ei heller under klistremerket/tapen. Jeg får titte litt videre etter et sete som likner mitt mere.

850GLTsilver
26/10/13, 15:10
Takk for hjelp! Jeg tror ikke vi har samme sete. Det er ingen hull i skumgummien noe sted. Ei heller under klistremerket/tapen. Jeg får titte litt videre etter et sete som likner mitt mere.

Du sier noe.

Kan se ut som om termostaten forsvant på de siste V70ene ja.
Da må du bare ohme de varmeelementene, både den i ryggen og den i setet.

Skal sitte en termostat der midt i setet sier skjemaet.
Men finner den ikke i VADIS.
Merkelig.

hassekanon
26/10/13, 17:29
Du sier noe.

Kan se ut som om termostaten forsvant på de siste V70ene ja.
Da må du bare ohme de varmeelementene, både den i ryggen og den i setet.

Skal sitte en termostat der midt i setet sier skjemaet.
Men finner den ikke i VADIS.
Merkelig.

Det er ikke så rart, for jeg har klovna det til no vakent. sitter her med en v70n og poster i 850/x70-forumet. Beklager!