PDA

Vis full versjon : Orginalturbo lader alt for mye.



Rmoltu
24/10/11, 21:27
Har akkurat fått start på en nybygget FK-motor. (hona, plana. skifta stempelringer, alle lager,simringer og andre slitedeler, forstera topppakning, JT3" og 531 topp)
Det står på orginalturbo (13c) med orginal WG, så den burde vell lade rundt 0,3-0,4 bar?
Problemet er at turboen lader med 1,1 bar og blir ekstremt varm (hele eksos-siden av turboen og deler av grenrøret og downpipen rødgløder). får feilkode på lambdaen når trykket går over 0,3-0,4 bar, og da begynner den å gå ujevnt opp til 3500o/min. over 3500o/min gå den helt rent, og faktisk ganske godt.

Har bytta turbo og sjekka over registeret men til ingen nytte.
Jeg vil bare ha den til å gå orginalt til jeg skal godkjenne motoren.
Skal ha de såkalte 300oppsettes etter det.

Sva mottas med stor takk! :)

HarryVolvo
24/10/11, 21:30
Er slangen mellom komp.huset og WG-klokka i orden?

Rmoltu
24/10/11, 21:40
ja, har prøvd tre forskjellige slanger, med klemme i begge ender. den er i orden.

HarryVolvo
24/10/11, 22:24
Og du er sikker på at WG'en funker?

Rmoltu
24/10/11, 23:52
ja. har testa to forskjellige WGer. og jeg har testa den med trykkluft og manometer. opner fult på 0,3-0,4.

R.G
25/10/11, 16:14
fast rusta. da tenker jeg på spjeldet i eksoshuset

Rmoltu
25/10/11, 16:53
nei. jeg sjekka på både nyeturboen og gamleturboen. spjeldet var helt fint, og opna fult på 0,3-0,4 bar.

smygen
25/10/11, 23:41
Jeg har også dette problemet.. Har du 3" eksos? I mitt tilfellet var det at wastegate hullet i turboen ikke var stort nok. Porta det hullet og problemet kom seg en god del..

Rmoltu
25/10/11, 23:45
Har JT-3" ja. Så de kan vere alt? Jeg har to turboer så jeg kan jo prøve å porte hullet på den ene. Husker du hvor mye du porta? og hva var ladtrykket før og etter du porta?

smygen
25/10/11, 23:48
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=28914

Les litt på den tråden min..
Er ganske bra forklart der :)

smygen
25/10/11, 23:49
Jeg porta ganske mye, så tror egentli du bare kan porte maks når du først er i gang. La det være ca. 1mm igjen :)

Rmoltu
25/10/11, 23:53
Hvor mye lada den før og etter du porta da?

smygen
26/10/11, 05:01
Før jeg porta så lada den godt over 1 bar, etter jeg porta så stopper den på 0,8 en stund, før den stiger sagte opp mot en bar! Men har ikke testa hvor langt den går. Forskjellen før og etter er at den stopper opp ved 0,8, tidligere så hadde jeg null kontroll og trykket steg rimelig kjapt opp til godt over en 1 bar

Jonas
26/10/11, 14:26
hørtes litt rart ut at man skal måtte porte opp hullet til WG, jeg har selv en 245 med b230ft og jt3", og den ligger stabilt på 1.1bar med pysventil :)

Rmoltu
26/10/11, 15:09
ja. men jeg skal ha den noen lunde orginal til jeg skal på visning å godkjenne fk-motoren. har ikke chip eller noe enda. så jeg vil ha orginaltrykket som er 0,3-0,4 bar.

smygen
26/10/11, 16:22
Er akkurat det jeg og har tenkt til, få den ned nærmere 0,6 som er orginal trykket i FT og så godkjenne.

Batland
26/10/11, 17:26
ja. men jeg skal ha den noen lunde orginal til jeg skal på visning å godkjenne fk-motoren. har ikke chip eller noe enda. så jeg vil ha orginaltrykket som er 0,3-0,4 bar.

Disse turboene er ALT for liten til en 2,3L motor. Sånn er det bare og den store eksosmengden fra 2,3 L motorvolum overkjører hele lekesnurren.

Løsningen er å gjøre det Volvo selv gjorde, kjøre mottrykk på turboen ved å tette eksosanlegget.
Du kan lage til 2 metallskiver med en utvendig diameter på ca. 75 mm og med ca. 50 mm hull i midten, så sveiser du ett 2" rør mellom disse og stapper det inn i 3" JT eksosen.
Hvis ikke dette løser problemet så tar du dette ut igjen og slår 2" røret så ovalt (flatt) som nødvendig for å oppnå ønsket ladetrykk.

gull pilen
26/10/11, 17:55
hva skjer om du hekter av wastegate staget og prøver da??
i teorien da skal du ha 0 ladetrykk...

Batland
26/10/11, 22:20
hva skjer om du hekter av wastegate staget og prøver da??
i teorien da skal du ha 0 ladetrykk...
Ikke når turboen er ALT for liten i utgangspunktet og man har oppgradert til ett eksosanlegg som er skikkelig godt.

Det som skjer er at man uansett vil få ett trykk og temperaturfall over turbinhjulet som er mye høyere enn originalt. Den energien som eksosen mister på ferden gjennom turbinen får fart på karusellen og så er man i gang.

Med turbo i korrekt størrelse unngår man dette fordi turbinhjulet faktisk har kapasitet som er tilpasset motorens egenskaper. ;)

Rmoltu
26/10/11, 22:46
Takk for gode svar! :)

Rmoltu
26/10/11, 22:55
Disse turboene er ALT for liten til en 2,3L motor. Sånn er det bare og den store eksosmengden fra 2,3 L motorvolum overkjører hele lekesnurren.

Løsningen er å gjøre det Volvo selv gjorde, kjøre mottrykk på turboen ved å tette eksosanlegget.
Du kan lage til 2 metallskiver med en utvendig diameter på ca. 75 mm og med ca. 50 mm hull i midten, så sveiser du ett 2" rør mellom disse og stapper det inn i 3" JT eksosen.
Hvis ikke dette løser problemet så tar du dette ut igjen og slår 2" røret så ovalt (flatt) som nødvendig for å oppnå ønsket ladetrykk.

Takk for svar! Hvor vil du tro det er best å stappe inn 2" rørbiten? i enden av downpipen kanskje?

smygen
27/10/11, 05:35
Hva med å sveise inn katalysator? Vil det hjelpe noe, er jo noe man også trenger når man skal godkjenne bilen..

Rmoltu
27/10/11, 08:05
jeg har innsveisa race-cat.

gull pilen
27/10/11, 08:17
Ikke når turboen er ALT for liten i utgangspunktet og man har oppgradert til ett eksosanlegg som er skikkelig godt.

Det som skjer er at man uansett vil få ett trykk og temperaturfall over turbinhjulet som er mye høyere enn originalt. Den energien som eksosen mister på ferden gjennom turbinen får fart på karusellen og så er man i gang.

Med turbo i korrekt størrelse unngår man dette fordi turbinhjulet faktisk har kapasitet som er tilpasset motorens egenskaper. ;)

forklar da hvorfor en kamerat av meg som kjører 240 med fk motor og 13c turbo med 3 toms jt eksos og ecotrim chip får til å kjøre orginalt ladetrykk da??!!

Rmoltu
27/10/11, 09:48
kan de ha noe med at motoren er helt nyoverhalt? med nye stempelringer, hona og plana blokk og plana topp.. jeg vet ikke...

R.G
27/10/11, 11:12
13c turbo takler 3"eksos. sjøl gjort det på biler med ft/fk motorer. og dem holder riktig ladetrykk. sjøl eksos med en demper, med og uten katalysator.

staget til wastegate har også hoppet av for meg på en 940 meed fk motorer med 13c,
3"jt med en demper, og turbo trykk ble 0.


så er ikke engi i detta du sier batland.

hadde det vært som du sa så ville nok di aller fleste 2/7/9 serier her inne med fk/ft motorer med 3"eksos og 13c turbo hadd sky høyt ladetrykk. virker ikke sånn.




så er nok noe anna som er problemet til trådstarter enn for grov eksos og liten turbo.

Batland
27/10/11, 11:35
staget til wastegate har også hoppet av for meg på en 940 meed fk motorer med 13c,
3"jt med en demper, og turbo trykk ble 0.

så er ikke engi i detta du sier batland.

hadde det vært som du sa så ville nok di aller fleste 2/7/9 serier her inne med fk/ft motorer med 3"eksos og 13c turbo hadd sky høyt ladetrykk. virker ikke sånn.

så er nok noe anna som er problemet til trådstarter enn for grov eksos og liten turbo.

Den er grei, men trådstartert postet dette:

ja. har testa to forskjellige WGer. og jeg har testa den med trykkluft og manometer. opner fult på 0,3-0,4.

Problemet er altså at ladetrykket stiger til uønskede høyder til tross for at wg "opner fult". Hvorfor dette er tilfellet med akkurat dette oppsettet kan ikke jeg vite, men når Wg står fullt åpen så spiller det ingen rolle om actuatorstaget er koblet på eller ikke, eller?

Posten under her avslører at selv med portet WG kanal så klarte man ikke å unngå boost-creep pga wg kapasiteten fremdeles ikke er tilstrekkelig.

Før jeg porta så lada den godt over 1 bar, etter jeg porta så stopper den på 0,8 en stund, før den stiger sagte opp mot en bar! Men har ikke testa hvor langt den går. Forskjellen før og etter er at den stopper opp ved 0,8, tidligere så hadde jeg null kontroll og trykket steg rimelig kjapt opp til godt over en 1 bar

Batland
27/10/11, 11:46
plana blokk og plana topp


Problemet er at turboen lader med 1,1 bar og blir ekstremt varm (hele eksos-siden av turboen og deler av grenrøret og downpipen rødgløder).

Akkurat. En turbo drives i stor grad av eksosVARME så hvis du har uvanlig mye av dette så øker mengden eksosenergi og det får virkelig fart på ladingen.

Kjører du 95 oktan også kanskje?

Rmoltu
27/10/11, 15:24
Jeg har kjørt en tank med 98 og en med 95. turboen blir varmere og jeg får høgere ladetrykk med 98, enn med 95.

gull pilen
27/10/11, 16:13
prøv som jeg skrev da å kjøre med staget til wastegate frakoblet bare for å teste...

JonasS
27/10/11, 17:07
Enig. koble fra staget og se hva som skjer. Har ramla av til meg (kjørte btw. med 13c, 3"JT og chip) og trykket ble 0 på maks pådrag. Aldri overtrykk iallefall. Og ellers skal det ikke være problem å få 13c`en til å lade org. trykk, uansett oppsett mer eller mindre. Da er det noe "ravgæli" et sted på systemet ditt. Er slangen til wg. actuatoren din tett kanskje? Prøv en slange fra innsuget bort på actuatoren og se hva som da skjer..

Rmoltu
27/10/11, 17:16
ja. skal prøve litt forskjellige ting litt senere.

smygen
27/10/11, 17:40
Si i fra hva du finner ut da :)

Rmoltu
27/10/11, 18:06
ja. tror ikke det blir noe struping av eksos eller porting av turbo før imorra. men skal huke av aktuatorstaget å sjekke om jeg får trykk. og prøve å koble aktuatoren inn på innsugsmanifolden.

Rmoltu
29/10/11, 13:24
Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?

Modalen
29/10/11, 14:03
Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?

Der har du boost creep i praksis, som beskrevet tidligere av Batland.
Dette er et veldig kjent fenomen, og den beskrevne løsningen med struping i downpipe vil ta hånd om dette. :)

HarryVolvo
29/10/11, 14:08
Hvorfor er dette noe få opplever?

Jeg kjører med 13C, 3" hele veien, og ligger stabilt på 1bar i trykk...
Flere jeg kjenner som har samme oppsettet og plages ikke med trykket..

Batland
29/10/11, 16:27
Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?
Det er slik at hvis man prioriterer performance så SKAL! man ha 0 trykk i eksosanlegget. Dette er uansett og på enhver motor.

Dette gir alltid best reslutat, men det forutsetter ett korrekt oppset med bl.a en turbo som PASSER til den aktuelle motorens egenskaper.

INGEN Volvomotor burde noensinne gå med turbo som er mindre enn T3 og en Garrett GT3071R er helt korrekt.

13C er en turbo som er passelig til en 1,6 L motor. Volvo klarte å kontrollere denne med å sette på ett litt for lite, men ALT for tett eksosanlegg.

Når du så fjerner dette skrotet så går det slik det måtte.

Å sammenligne med andre eiere med biler og motorer som i praksis er kjørt 400 000 km og som har lekkasjer både er og der er nærmest uinteressant.

Batland
29/10/11, 16:37
Hvorfor er dette noe få opplever?

Jeg kjører med 13C, 3" hele veien, og ligger stabilt på 1bar i trykk...
Flere jeg kjenner som har samme oppsettet og plages ikke med trykket..
Utfør følgende test som gjerne krever 2 mann:
1. Sett en propp i slangen mellom turbo og LMM. Bruk tape og eller streng og hyssig til å sikre denne så du ikke får den i ansiktet eller lignende hvis den løsner.
2. Løsne signalslangen til BTR på BTR siden.
3. Sett en blåsespiss med trykkluft inn på slangen og kjør forsiktig på med trykkluft til ladetrykkmåleren viser samme verdi som du ser ved maks ladetrykk.
4. Hør og let etter lekkasjer og bruk gjerne Zalovann til å finne alle sammen. ;)

"Alle" antar at trykksystemet deres er tett, men det er SVÆRT få som ikke har lekkasjer når de faktisk TESTER.
Bedritne, men blanke dumpventiler er en velkjent synder blandt testerene. :p

Rmoltu
29/10/11, 17:11
Det kan jeg gjøre. Men kan en lekasje i trykkrør systemet føre til høyt ladetrykk?

HarryVolvo
29/10/11, 17:33
Jeg har ingen lekkasjer i trykksystemet. Har testa det omtrent slik du beskreiv, var ingen lekkasjer der.. :)
Men nå har ikke jeg noe problem med motoren jeg da.. Funker fett den, lurte bare på hvorfor enkelte (få) får dette problemet som nevnt øverst..

Knallert
29/10/11, 18:20
Det kan jeg gjøre. Men kan en lekasje i trykkrør systemet føre til høyt ladetrykk?

Det fører til at trykket ikke stiger i takt med turtallet (boost creep) nettopp pga. lekkasjen og mottrykket man har på eksossiden.
Unødvendig høyt turtall og slitasje på turbo er noe man får med på kjøpet,pga at turboen er uvitende om lekkasjen og fortsatt jobber knallhardt. :)

Skal man uansett kjøre oppjustert ladetrykk og annet trim og fortsatt bruke 13c så er det veldig viktig å gjøre noe med flødet på wastegatesystemet. F.eks Porte opp wg.hullet og utbedre/bytte baklokk evt. bygge om til ekstern wg.
Og i tillegg kan man senke ladetrykket på høyt turtall (boost control)for å få en motor som drar ut lettere og lengre på turtall pga. mindre mottrykk.

Men den beste løsningen er som nevnt mange ganger før en bedre og riktig dimensjonert turbo.
Det i tillegg til kontroll på bensin og tenning så er mye gjort i første omgang hvertfall.