PDA

Vis full versjon : Automat D24TIC



turboemil
23/10/11, 23:05
Hei har akkurat skaffa meg 940 Dtic.
Tar en evighet før den girer opp når motor og gir er kald!! hva skyldes dette? kan d være fordi at olja er dårlig? :)

Dieselsmoke
24/10/11, 14:22
Hei har akkurat skaffa meg 940 Dtic.
Tar en evighet før den girer opp når motor og gir er kald!! hva skyldes dette? kan d være fordi at olja er dårlig? :)

dårlig justerte sjaltegafler?

Bear
24/10/11, 19:06
min er heelt lik, har fått sånn halvveis tru på at det er fordi olja er kald. men jeg er ingen ekspert :P

Dieselsmoke
24/10/11, 20:05
min er heelt lik, har fått sånn halvveis tru på at det er fordi olja er kald. men jeg er ingen ekspert :P

er sånn min også til en viss grad. Blir jo mye bedre når olja blir lunken.

Bear
24/10/11, 20:07
er sånn min også til en viss grad. Blir jo mye bedre når olja blir lunken.

samme her, veldig irriterende, for har en grei stigning om morran, så hender det blir litt kø:P for bilen vill faan ikke gire:P pluss at jeg prøver å være snill mot stakars dieselmonsteret, så ikke toppen blir filler av at jeg ligger på 5-6tuusen omdr, og ikke girer :P

Dieselsmoke
24/10/11, 20:12
samme her, veldig irriterende, for har en grei stigning om morran, så hender det blir litt kø:P for bilen vill faan ikke gire:P pluss at jeg prøver å være snill mot stakars dieselmonsteret, så ikke toppen blir filler av at jeg ligger på 5-6tuusen omdr, og ikke girer :P

hehe...lar min gå seg litt varm om mårran jeg. Så motoren ihvertfall er lunken/varm før je må ut å jage den i gir :p

R.G
24/10/11, 20:19
dårlig justerte sjaltegafler?

er ikke sjaltegaffler i automat

R.G
24/10/11, 20:20
sjekk olja deres.

detta har gidd seg på mine automatbiler ved filter/oljeskift på kassa.

Dieselsmoke
24/10/11, 21:40
er ikke sjaltegaffler i automat

Er vel noen form for girvelger?

Bear
25/10/11, 07:07
hehe...lar min gå seg litt varm om mårran jeg. Så motoren ihvertfall er lunken/varm før je må ut å jage den i gir :p

har ikke tid til å stå så lenge rolig om morran:P

R.G
25/10/11, 16:13
automat kasse er det bare solenoider,ventler, og haugevis med lameller. ingen gafler i dissa. er oljetrykk igjennom ventiler som styrer om den skal opp eller ned i gir.

turboemil
25/10/11, 22:17
Takk for tips.
Tru d gjør susen me ny olje ja! for den e helt brun!!! :-)

Svirre
26/10/11, 08:39
Takk for tips.
Tru d gjør susen me ny olje ja! for den e helt brun!!! :-)

Da er det på tide å skifte ja :) Men kan være godt å justere på kickdownwireren slik at du opplever en normal kickdown. Og normal giring om ikke annet. Brant i stykker min da den ikke var skikkelig justert.
Men ny olje pleier å gjøre susen ja :)

spettnils
26/10/11, 20:05
Du bør også kjøre et par oljeskift på rappen, om du ikke flusher. Har selv hatt problem med ZF22 og gammel olje, men der var også olja metallisk, som indikerer at konverteren er utslitt. Jeg skifta olje 4 ganger på 2 uker, totalt 9,5 liter, og det var fortsatt brunt og metallisk den siste gangen.
Har du ZF eller AW?

R.G
26/10/11, 20:12
disse overnevnte med diesel og automat har nok zf22 kasse. tror ikke d24 ble levert med aw kasse. har ihvertfall aldri sett det, (jeg kan ta feil der).

til info hvis folke ikke vet forskjell:

zf22: 4 trinn (kanskje lock-up), girvelger: P-R-N-D-3-2-1

aw: 3 trinn+elektrisk overdrive(knapp på spaken,kanskje lock-up), girvelger: P-R-N-D-2-1

Dieselsmoke
26/10/11, 20:25
Er zf i min ihvertfall...

Bear
26/10/11, 20:26
Er zf i min ihvertfall...

min å, visste jeg fra før av :P noope :P men kjekt å vite ;)

turboemil
02/11/11, 18:11
Du bør også kjøre et par oljeskift på rappen, om du ikke flusher. Har selv hatt problem med ZF22 og gammel olje, men der var også olja metallisk, som indikerer at konverteren er utslitt. Jeg skifta olje 4 ganger på 2 uker, totalt 9,5 liter, og det var fortsatt brunt og metallisk den siste gangen.
Har du ZF eller AW?

ja jeg har ZF... har skifta oljen 4 ganger men blir ikke bra! må vel flushe den!

turboemil
02/11/11, 18:27
Da er det på tide å skifte ja :) Men kan være godt å justere på kickdownwireren slik at du opplever en normal kickdown. Og normal giring om ikke annet. Brant i stykker min da den ikke var skikkelig justert.
Men ny olje pleier å gjøre susen ja :)

Er det noen spesiell grunn justering på wiren? eller er det bare å justere bort slakken på wiren? :-)

R.G
02/11/11, 18:34
wire er med på å styre oljetrykket i kassa i.

er wire feil justert med fører det mindre oljetrykk, eller for mye oljetrykk.

nå huser ikke jeg måla i farta, men er avstandsmåling på hylse mot wirestrømpe hvor den går inn på gasshjul o.l.

wire må være riktig innstilt skal girkasse fungere som den skal:)

Svirre
02/11/11, 21:00
Hvis du føler at kassa girer for lett, eller bruker for lang tid på å gire så er det et tegn på at wireren er feiljustert. Du skal trå pedalen inn minst halvveis før den gir en kickdown ved et visst turtall. Om du er usikker på dette så kan du enten få noen til å prøve bilen for deg eller prøve en annen tilsvarende bil (med mekanisk mekanisme) så får du en føling på hvordan det skal være. Vanskelig å si når en girkasse skal gire, for det er rimelig individuelt fra bil til bil.

Hvis du kjører på flatmark i 60km/t så skal den ha koblet inn 4 gir. Når du trår ned helt til du kommer til en "knekk" like før du skal den gå ned til 3. gir og ha "full gass" i tillegg. Om du trår ned "knekken" så skal den gi kickdown til 2. giret.
En annen ting å se etter er at når kassa har nådd drifttemp er at den skal gire normalt ved halv gass. Da skal den koble inn 3. giret i 50km/t og 4. giret i 65km/t hvis jeg ikke husker helt feil. Det er generelt bare å kjenne om den tar kickdown før og etter "knekken" på gassen, eller om kassa er treig å få kickdown med.


EDIT: Hvor holder du til forresten? :)

turboemil
04/11/11, 13:20
Hvis du føler at kassa girer for lett, eller bruker for lang tid på å gire så er det et tegn på at wireren er feiljustert. Du skal trå pedalen inn minst halvveis før den gir en kickdown ved et visst turtall. Om du er usikker på dette så kan du enten få noen til å prøve bilen for deg eller prøve en annen tilsvarende bil (med mekanisk mekanisme) så får du en føling på hvordan det skal være. Vanskelig å si når en girkasse skal gire, for det er rimelig individuelt fra bil til bil.

Hvis du kjører på flatmark i 60km/t så skal den ha koblet inn 4 gir. Når du trår ned helt til du kommer til en "knekk" like før du skal den gå ned til 3. gir og ha "full gass" i tillegg. Om du trår ned "knekken" så skal den gi kickdown til 2. giret.
En annen ting å se etter er at når kassa har nådd drifttemp er at den skal gire normalt ved halv gass. Da skal den koble inn 3. giret i 50km/t og 4. giret i 65km/t hvis jeg ikke husker helt feil. Det er generelt bare å kjenne om den tar kickdown før og etter "knekken" på gassen, eller om kassa er treig å få kickdown med.


EDIT: Hvor holder du til forresten? :)

Jeg holder til i trondheim :-)

turboemil
04/11/11, 13:30
hvordan får jeg profilbilde mitt til å vises??

spettnils
09/11/11, 00:22
hvordan får jeg profilbilde mitt til å vises??

Du må ordne deg Avatar inne på "Kontrollpanel", om du tenker på det lille bildet under navnet når du skriver innlegg? Det bildet må du komprimere en del, for det skal være bittelite:p

Edit: Forresten, om du er den jeg tror du er, kanskje du kjenner igjen kallenavnet mitt da? :p

turboemil
12/11/11, 15:29
Du må ordne deg Avatar inne på "Kontrollpanel", om du tenker på det lille bildet under navnet når du skriver innlegg? Det bildet må du komprimere en del, for det skal være bittelite:p

Edit: Forresten, om du er den jeg tror du er, kanskje du kjenner igjen kallenavnet mitt da? :p

hehe skjønte d va du! hehe

spettnils
13/11/11, 14:00
hehe skjønte d va du! hehe

Hehe. Gått over til diesel da ja? :p
Har du vært ned med bunnpanna på girboksen og rengjort sila? Du skrur ned bunnpanna (trenger antageligvis ikke å skifte pakninga, er sånn feit gummipakning) og tar ut ei lita sil som står oppi der med en par skruer. Bruk bare bremserens og trykkluft, så blir det bra.

Har du forresten den beige 760/S90'n ennda og eller?