PDA

Vis full versjon : trimming av B230A



olekr93
23/10/11, 17:13
hei.

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan få hentet litt mer hk ut av min B230A motor billig.
må ha litt mer siden jeg får kortet snart

MVH

Ole-Kristoffer

Daniel V
23/10/11, 23:51
Flyttet denne til riktig underforum :) Dette vil vi ikke definere som avansert trimming :p

Mvh Daniel V.

mister-klæbu
24/10/11, 00:22
hehe, nei! men en AT sats e væll det "eneste" som fungere her :-p

divad
24/10/11, 00:34
hehe, nei! men en AT sats e væll det "eneste" som fungere her :-p

Evt. god gammaldags sugetrim ;)

mister-klæbu
24/10/11, 00:39
om det e verdt og kost på en A e et ainna spørsmål men, lykke til! :-p

divad
24/10/11, 00:41
om det e verdt og kost på en A e et ainna spørsmål men, lykke til! :-p

Same shit med AT-sats :) 3 liter på mila elns? Holdt på å kjøpe et sånt selv, men tror det var smart å fyre i innsprøytning med turbo istedet.

Batland
24/10/11, 16:22
hei.

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan få hentet litt mer hk ut av min B230A motor billig.
må ha litt mer siden jeg får kortet snart

MVH

Ole-Kristoffer
Hvor billig er billig?
Hvor lavt budsjett er det snakk om i kr. ?

Batland
24/10/11, 16:29
Same shit med AT-sats :) 3 liter på mila elns? Holdt på å kjøpe et sånt selv, men tror det var smart å fyre i innsprøytning med turbo istedet.
Hahaha, 3 l/min ja. Ingen liten idiot som har justert inn den der.
AT satsen er ett Volvo produkt og Volvo er ikke så inkompetent at de hadde solgt noe som gir ett så elendig resultat som det der.

Når det er sagt er EFI bedre, men vanligvis dyrere.

divad
24/10/11, 16:35
Hahaha, 3 l/min ja. Ingen liten idiot som har justert inn den der.
AT satsen er ett Volvo produkt og Volvo er ikke så inkompetent at de hadde solgt noe som gir ett så elendig resultat som det der.

Når det er sagt er EFI bedre, men vanligvis dyrere.

Ta en liten spøk da. :) Vet jo at den ikke hører til å bruke 3l/mil. Men siden man bygger om til turbo, går jeg ut i fra at gassen stort sett(ofte da hvertfall) ligger flatt. Da er nok ikke 3 liter per mil langt i fra sannheten.. En ting er hva forbruket var i 198*. Dette er omtrent 30 år siden :P

JonasS
24/10/11, 16:49
skal du bygge solid maskin, uten respirator, så kan du legge av ca. 1000kr\hk du får ut, i det lange løp.. Selvfølgelig, de 10-30 første hk. kan man lure ut langt billigere, f.eks. grenrør, annen kam, kanskje et K-innsug med en webergasser, men etter det kommer den fine ballansen mellom kvalitet kontra kvantitet.. Da begynner kronene å rulle..

Mr. baatland her har god peil på gasserturbo. Får du med deg han som rådgiver så vil det nok bli godt med knall i maskina etter hvert, men det koster kroner det også, om det skal bli brukbart.

Så, jeg likte ikke å bli fortalt det i mine "yngre" dager på volvoforumet, men ser nå selv at det er det absolutt enkleste og billigste.. Innsprut og turbo.
"Lær" deg å kjøre med den A-motoren som den er og handle ny (bil?) motor senere når økonomien er klar for det. - Dette er kun et tips! ;)

gardern
24/10/11, 17:06
Same shit med AT-sats :) 3 liter på mila elns? Holdt på å kjøpe et sånt selv, men tror det var smart å fyre i innsprøytning med turbo istedet.

at'n bruker ikke 3 liter på mila akkuratt! hadde 245 med at og kjørte 0,3 i trøkk å den brukte ca samma som en vanlig a motor ;) nå er ikke 0,3 akkuratt mye da så skrur du opp til 0,7 så brukern en del mer.
men r-sport kit er slett ikke dumt det :) ellers kan du gå for god gammel dags sug. hvis du ikke vil bruke alt for mye på det til og byne med så kan du sette på k innsug med en 32/36 stående weber som passer rett på. samt grenrør og k kam eller en annen litt kvass kam. og evnt porte og høvle toppen.

divad
24/10/11, 17:09
at'n bruker ikke 3 liter på mila akkuratt! hadde 245 med at og kjørte 0,3 i trøkk å den brukte ca samma som en vanlig a motor ;) nå er ikke 0,3 akkuratt mye da så skrur du opp til 0,7 så brukern en del mer.
men r-sport kit er slett ikke dumt det :) ellers kan du gå for god gammel dags sug. hvis du ikke vil bruke alt for mye på det til og byne med så kan du sette på k innsug med en 32/36 stående weber som passer rett på. samt grenrør og k kam eller en annen litt kvass kam. og evnt porte og høvle toppen.

Alt avhenger av ladetrykk, kjørestil(!!!) tilstand på motor, osv.osv
Vurderte dette kittet selv, men ble aldri noe av. :(

gardern
24/10/11, 18:10
det er sant ;) bare å kjøpe! går ganske godt syns jeg :) hadde bare en god del større turbo på min og lada 0,3 gikk egentlig brukbart når den fikk trøkket :p

divad
24/10/11, 18:30
det er sant ;) bare å kjøpe! går ganske godt syns jeg :) hadde bare en god del større turbo på min og lada 0,3 gikk egentlig brukbart når den fikk trøkket :p

tror jeg drøyer det litt :P kjøpte likegreit ny motor jeg :)

Batland
25/10/11, 11:56
Ta en liten spøk da. :) Vet jo at den ikke hører til å bruke 3l/mil. Men siden man bygger om til turbo, går jeg ut i fra at gassen stort sett(ofte da hvertfall) ligger flatt. Da er nok ikke 3 liter per mil langt i fra sannheten.. En ting er hva forbruket var i 198*. Dette er omtrent 30 år siden :P
Hvis det går så dårlig at man må kjøre med mye full gass, da er alt helt feil oppsatt - noe som faktisk er hovedproblemet.

Ungdommen i dag er oppvokst med EFI som er 100% selvkompenserende og har derfor ikke fått nødvendig opplæring på god gammeldags, men mer grensesettende og vedlikeholdskrevende teknologi.

Hvis man turbokonverterer med en AT sats og gjør dette likt i dag som i 198* så blir resultatet akkurat like godt som det Volvo selv klarte. :)
Trimmet til nærmere 200 hk så ved normalt bruk tilnærmet uendret forbruk i forhold til det en standard A-motor klarer. ;)
Dette krever:
1. Riktig komp. til turbo. (IKKE høy originalkomp.).
2. Riktig turbo.
3. Malpassi BTR til forgasser. (Og etterhvert en "chippet" forgassernål).
4. Riktig tenning.
5. T eller A-kam.
6. IKKE!!! 405 eller 531 topp.
Ett skrekkens oppsett som man for alt i verden må unngå, ser slik ut:
1. B23(0)A eller E motor med original komp.
2. 531 topp med K, H eller verre kam.
3. Knøttliten turbo som f.eks original 940 turbo eller lignende.

Dessverre er ikke sistnevnte her så uvanlig som man kunne håpe, og det er dette som har gitt AT satser så ufortjent dårlig rykte. :(

Christian
25/10/11, 12:35
Han skriver jo at gasser er mer vedlikeholdskrevende teknologi.

Batland
26/10/11, 08:31
Nå er det ikke så store saker det er snakk om da og millioner av bileiere har med letthet taklet dette siden 1920 tallet. Problemet er at dagens bileiere er blitt så bortskjemt og så vant til å ligge å hvile på de laugbærene som alle andre mennesker har jobbet og slitt frem, at når de må gjør noe som helst selv, da er alt plutselig SÅÅÅ vanskelig.