PDA

Vis full versjon : lasse940: Volvo 945 96. "FamilyRacer" Montering av 4xelheiser+original eksos



Sider : 1 [2] 3 4

Joakim-G_R
11/12/10, 19:51
Er ikke så gæli kaldt i dag nei :)
kom nettop inn etter en økt til så nå er kaffen satt over og jakkjakken åpnet ;)
Snødde tett ute nå så blir spennende å se i morgen :)
får håpe jeg får startet opp bilen i morgen mangler bare å sveise igjenn nå så re hverfall eksosen ferdig, så er det bare å smelle på ny topp og ta en tur :)
om allt virker som det skal blir det ut og leke seg litt i morgen :D

Mmm det hørtes gøy ut :D

lasse940
11/12/10, 19:55
Skal du være med å leke over skogen joakim :D

Joakim-G_R
11/12/10, 20:43
Spørs om jeg får lekt så mye, jævla åpne sperra.. :p Går fint i venstresvinger, høyre er værre med.. fortere innerhjul der:confused:

lasse940
11/12/10, 20:49
Jøss! så kjedlig da, hva skyldes det da??
Men det er mange mange venstre svinger også over sakuen også ;)

Joakim-G_R
11/12/10, 22:02
Det er nok bare åpen diff og ikke sperre som gjør det. Har jo en aksel med nesten ny TrueTrac liggende.... Hm. :p

Om jeg begynner til venstre, så får jeg fortsatt til høyre, så må legge opp til høyresvinger somregel. :p

Håpe du får igang vogna i morra da. :) Fått montert dysene og 3" LMM enda?

lasse940
11/12/10, 22:36
Sleng i trueTrac i morgen tidlig ;)
Ja 3" LMM, dyser, btr ny bensinslange :)
Mangler bare å få montert toppen og DP så får vi håpe den starter og går bra ;)
Walbro intank pumpa kommer nærmere jul så håper original pumpa kalarer levere om jeg ikke drarn for hardt :D

Joakim-G_R
11/12/10, 23:38
Oppstart i morra da vel?
Pumpa holder vel til juletider ja. :)
Hadde montert den jeg, om jeg hadde hatt tid/lyst/ork.. :p

lasse940
11/12/10, 23:58
Ja blir oppstart i morgen :D
Krysser fingre og tær for at bilen er villlig til en leketur ;)
Får håpe pumpa holder til romjula da blir walbron montert :D
Du får se å montere truetracken ikke til nytte umontert den eller? :p
Fri i romjula du eller?

Joakim-G_R
12/12/10, 01:21
Ja blir oppstart i morgen :D
Krysser fingre og tær for at bilen er villlig til en leketur ;)
Får håpe pumpa holder til romjula da blir walbron montert :D
Du får se å montere truetracken ikke til nytte umontert den eller? :p
Fri i romjula du eller?

Fortsatt sykemeldt, og ble visst stengt sjappa i romjula, så slapp å jobbe de 2 dagene. :p

Den er montert, i en aksel, som er nylakkert med polyforinger. Henger såvidt på på den blå 244n. :)

lasse940
12/12/10, 01:24
Deilig med fri da :D har tatt ut ferie uka i romjula selv da jeg oppdaget rimelig tidlig at jula traff veldig dårlig i år!
Er 244 din regga på veien eller?

Joakim-G_R
12/12/10, 01:26
Hehe ja, dårlige greier med både jul og nyttår i år gitt! Arbeidsgiver'ns jul i år..

Ja, har levert inn skiltene pga ombygging, og planene er å få den godkjent på hvite skilt, men blir følgelig da bruksbegrensninger pga helbur. :(

lasse940
12/12/10, 01:33
Ja det kan man er vell ingen arbeidsgiver som syter over jula i år ;)
Hvorfor er Bt så jævlig ugreie på helbur a?
forde det forhindrer fri vei inn og ut av bil pga det kommer et rør over innstegslista eller?

Joakim-G_R
12/12/10, 01:39
Nja, de sutrer over deformasjonssoner som ikke blir opprettholdt, osv. I en 240 er det jo kun deformasjonssone fra torpedoveggen å frem, men å fremlegge det med nok papirer så de får tilfredsstilt deres våte drømmer er nok heller vanskelig :(

Så da blir det bøttestoler, 4pkt seler (men man må visst bruke 3pkt langs veien på transportetapper, forstå det den som kan..) og helbur, med en eller annen lisens. Så får vi se hva som skjer. :p

lasse940
12/12/10, 01:46
Hærregud så urolig mye tøv de skal komme med fra BT!!

Joakim-G_R
12/12/10, 01:54
Jada, men det er ganske enkle regler, sånn i bunn å grunn, å forholde seg til. Eneste jeg fniser av er f.eks når jeg måtte inn å vise rattet mitt, fordi rattstammen ikke kollapser riktig ved bytte av ratt, tydeligvis...

Eller, at senkefjærer er den "VÆRSTE FORMEN FOR SENKING!!!!! Myyyyyye bedre med sånne som du kan justere, veittu." Gamle luringen tenkte seg nok om når han sa det, til en som kjører en gammal 240. :D

Han var ikke helt enig i å godkjenne hjemmelaga coilovers, og heller ikke Sellholm til 7-8000 kr pr bein.. Gretten fyr asså. :p

saabfaen
12/12/10, 12:35
Bur oppfordrer til sportslig kjøring å er derfor ikke godkjent fikk jeg beskjed om på BT

Joakim-G_R
12/12/10, 16:47
Bur oppfordrer til sportslig kjøring å er derfor ikke godkjent fikk jeg beskjed om på BT

Det er jo bare tøv.. Er det ikke lov med kjøresko heller da? Kjørehansker?

Jeg skal ha bur fordi jeg skal bruke bilen på bane. Ikke for å kjøre gris på veien. De lirer av seg mye tull :)

lasse940
18/12/10, 13:45
He he he, ja helt utrolig teoriene til de gutta noen ganger :D

Da har jeg fått jobbet litt på bilen igjenn i dag. oppdaget at maskinisten hadde glemt å plane grenrøret mitt, han hadde kunn portet det. Å planslipe grenrør med vinkelsliper er så og si umulig, jeg fikk det hverfall ikke til.
Så jeg fant en flens i låven og sveiset denne på grenrør!
Så det ble på denne måten her, tror dette blir holdbart egentlig :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1111.jpg

Bare en kopp varm kaffe så er det ut igjenn og få på downpipe og muligens fyre opp bilen :D

saabfaen
18/12/10, 14:04
Ser å høres bra ut ;) Ned på esso v.marka å koble opp ekstralysa jeg nå :) Så blir litt lys om kvelda :)

lasse940
18/12/10, 14:10
Takker :)
Trenger fler lys på bilen ja :D
Det gjør seg det i vintermørket ;)
Møtt deg flere morgner denne uka over slette mellom meg og deg blunka på deg den ene morgnen ;)
Sliter fortsatt skikkelig med savnet over å kjøre volvon når jeg ser spora dine ut av krysset på V.marka :D

kermitt
18/12/10, 14:16
blir bra! :D ikke for å kritisere, men du skulle nok ha forvarmet grenrøret ditt gjennomvarmt til en 150-170 grader og brukt mye mer strøm når du sveisa på den flensen. gjerne basisk elektrode. stål mot støypgodts har fort for å sprekke fordi det i 99% av tilfellene blir bindefeil. men det holder nok ei stund!

lasse940
18/12/10, 14:24
Ja hadde jeg hatt mulighet for det så skulle jeg gjort det men men,
Blir nytt grenrør på nyåret så dette er bare en midlertidig løsning ;)
Men takk for tipset ;)

saabfaen
18/12/10, 16:06
Hehe, ja du får blunke mer så jeg ser :p hehe. Ikke lett me mørke å mye lys på bila :p
Ja må si det er litt over middels kurrant å kjøre volvo nå :p Spoler å breistell på alle gira :p

lasse940
18/12/10, 16:55
Ser ikke det er deg før du er ganske nærme så jeg ser FS på skiltet ditt ;)
møter på endel volvoer på morran en gammel 142 el liknende og 3-4 940 er det vell :D
Ja F sugen etter å ligge brett jeg også :)
Ser ut til å få fyrt opp bilen i morgen nå ferdig med grenrør og Dp ferdig punktet mangler bare å sveise det godt sammen og sveise på mutter til lambdan, så fyrer jeg skiten. Drøyer litt med toppbytte da jeg er litt skeptisk til topppakningen jeg har liggende (biltema sin)

Joakim-G_R
18/12/10, 18:51
Ser ikke det er deg før du er ganske nærme så jeg ser FS på skiltet ditt ;)
møter på endel volvoer på morran en gammel 142 el liknende og 3-4 940 er det vell :D
Ja F sugen etter å ligge brett jeg også :)
Ser ut til å få fyrt opp bilen i morgen nå ferdig med grenrør og Dp ferdig punktet mangler bare å sveise det godt sammen og sveise på mutter til lambdan, så fyrer jeg skiten. Drøyer litt med toppbytte da jeg er litt skeptisk til topppakningen jeg har liggende (biltema sin)

Tror jeg har en ny forsterka Goetze-pakning liggende i delehaugen min om du vil ha. :)

lasse940
18/12/10, 19:09
Ah ja det hadde nok ikke vært dumt nei :)
Hva skal du ha for den og toppdeksel ;)

saabfaen
18/12/10, 19:19
Får ta deg en tur opp te skogen å titte på prosjektet til Lasse du å Joakim, her skal du se en som har laget patenter til å kunne drive ute å skru :)
Interessen å vilja skal ingen ha noe å si på iaf :)

(sier en som er bortsjemt å liker varme goe verksteder, altså MEG :p )

Joakim-G_R
18/12/10, 19:24
Ah ja det hadde nok ikke vært dumt nei :)
Hva skal du ha for den og toppdeksel ;)

Får se om jeg finnern igjen, om jeg får dekt innkjøpet - noen støv-prosenter, så er'e vel greit. :p

Ja, tenkte jeg sku få tatt en tur og glana, men jeg er flink på å surre bort tida.. :o

Og ja, bortskjemt jeg også med verkstedet gitt.. Men! Jeg har skifta toppakning og regreim i snøvær jeg også. :p

lasse940
18/12/10, 19:28
He he he, ja du får bare si hva du gav for det :P
Kjenner til den med å surre bort tiden ja :D

Joakim-G_R
18/12/10, 19:29
Trur den koster rundt en 180 spenn jeg. Topplokk har jeg funnet og, det ligger i garasjen. :)
Har en kompis som har begynt å styre litt med motivlakkering, når vi først prater om topplokk.
Er vel det første han laga det her:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs616.ash2/156847_10150336162575291_823740290_16022877_723732 2_n.jpg

lasse940
18/12/10, 19:32
Så bra da :) hva vil du ha for dette sammlet?

Joakim-G_R
18/12/10, 19:33
150 kr? Om jeg finner igjen pakninga da, vet jeg hadde 2. :)


Edit: Og det er selvfølgelig toppDEKSEL og ikke toppLOKK jeg snakker om. Vi har surra med det før. :p

lasse940
18/12/10, 19:39
OK :D
Jobber du til uka eller, evnt hvor?


Åh Tøfft topplokk, ble jo råbra!

Joakim-G_R
18/12/10, 20:14
Ja, skal vel jobbe en 2-3 dager, aner ikke hvor enda. Eneste jeg vet er at onsdag klokka 13 så er det julelunsj på åråsen for oss. :)

lasse940
18/12/10, 20:26
Jeg veit jeg skal jobbe hel dag på jessheim på mandag og så julelunsj på onsdag jeg også klokka 11.30 på kontoret ;) med utdeling av årets julegave :D

Joakim-G_R
18/12/10, 20:32
Kanskje vi kan få til noe da da, på onsda'n. :) Får vel no julegave vi og, en konjakk med akkurat passe antall bokstaver, og en boks med no julemat som blir halvspist tenker jeg. :p

lasse940
18/12/10, 20:49
Ja hadde gått an å få til noe da ja er jo vegg i vegg så å si da:)
Pleier å få julekurv med div mat man ikke får kjøpt i hver og en butikk vi så blir mye halvspist og mye drit digg man aldri får tak i igjenn ;)

lasse940
19/12/10, 13:58
Da har jeg fått påplass Dp er nok ikke tett men det driter jeg i nå ;)
stått ute siden 10 i dag morres i stiv kuling og gud veit hvor mange minus, har hverfall blåst hull i vinduet på teltet mitt.
det jeg har gjort hittil i dag er å fått sveiet sammen Dp sveiset på mutter til lambda fått på turbo og oljeslangene festet trykkrør og koblet til alle kablene. Nå står bilen med motorvarmer og batterilader får stå sånn noen timer så får jeg prøve å fyre opp og justere bensintrykket om den starter :D

Joakim-G_R
19/12/10, 14:35
Gleder deg ikke nå eller? :D

lasse940
19/12/10, 15:22
Startet på første forsøk, startet faktisk mye mye lettere nå en før oppgraderingene :D ennå bilen har stått siden juni ;)
Fant heller ikke kablen til motorvarmer så var iskald motor.
Så nå skal jeg bare sveise på eksos røret før kat. Så legge over til vinterdekk så blir det saker :D

Ollimo
19/12/10, 16:10
Høres veeeldig bra ut :)

lasse940
19/12/10, 16:56
Ja ble possitivt overaska nå :D

Joakim-G_R
19/12/10, 17:05
940 til jobb på onsdag da? :D

lasse940
19/12/10, 17:53
Skal jobbe også på onsdag(Får desverre ikke plass till allt utstyret jeg skal ha med meg :(). Skal du bare ha julelunsj og ingen jobbing på onsdag???

Joakim-G_R
19/12/10, 20:51
Det vet jeg ikke enda, får se om jeg jobber man-tirs og kun lunsj på onsdag, eller om jeg jobber på onsdag og. Må til legen på tirsda'n også, så må vel ta i et tak "hele uka" tenker jeg..

lasse940
19/12/10, 22:00
Godt det er kort uke da, eller jobber dere full dag torsdag? Vi har halv dag på torsdag ;)
Blir en spennende uke da jeg har rapportert inn sjefen min til direktøren og personalsjefen for trakasering på arbeidsplassen ;) Personalsjefen satt bare å gapet mer og mer over historier jeg hadde om trakaseringen hennes mot meg;)



Blir nok litt volvo kjøring i romjula på meg nå :D

Joakim-G_R
19/12/10, 22:02
Kødder du eller? Mye drittfolk ute å surrer vet jeg.. Kjipt å få den når man har blitt godt kjent med nye folk, "faen, du er jo dritålreit du, ikke en dritt som hu sa.".. :p

Ja, det blir bra! Håper jeg får gjort litt nyttig i romjula jeg og. Fikk henta nye fjærbein idag så. :D

lasse940
19/12/10, 22:18
Ja, var sånn jeg fikk vite det selv da de nye ble kjent med meg og funnet ut av at det hun hadde sakt om meg i intervju eller møtet når de skrev konntrakt ikke stemmte:p

Åh fått tak i riktige fjærbein :D
Da blir det saker vell, fri hele romjula eller?

Joakim-G_R
19/12/10, 22:20
Hehe ja ikkesant.. Satse på at hu får en sko i arslet da!

Ja, tror det. Skal demontere de iløpet av uka og måle så det er riktig spindel.. :p Er 2 forskjellige hjullager ute å går også, og er usikker på når de bytta til grove. :)

Jeg fikk visst "ufrivillig" fri, ikke meg imot!

lasse940
19/12/10, 22:27
Ja håper på det kan bli en tupp i arslet, ikke førstegang jeg har en runde med hun;)
Åh får håpe det er riktig du har fått deg da :)
Ikke dumt med fri i romjula blir vell tid til litt skruing også da :D

Joakim-G_R
20/12/10, 00:03
Ja håper på det kan bli en tupp i arslet, ikke førstegang jeg har en runde med hun;)
Åh får håpe det er riktig du har fått deg da :)
Ikke dumt med fri i romjula blir vell tid til litt skruing også da :D

Spørs hvor mye tid, svigerfar kommer på torsdag, og det er jo fullt opp med unødvendig familietid... :p

lasse940
21/12/10, 05:49
Nei blir vell kanskje ikke tia til noe skruing i jula på deg da nei.

lasse940
24/12/10, 09:45
GOD JUL ALLE SAMMEN!!!!

Og en stor takk til alle forummedlemmer som har kommet med nyttig hjelp og tips til mitt prosjekt :p


Får også sende en ekstra takk til Joakim-G R for toppdeksel og topp pakning i går og en hyggelig omvisning i garasjen, til stor inspirasjon :D
så til uka blir det topp bytte og litt kjøring med bilen ;)

saabfaen
24/12/10, 12:25
God Jul til deg også :)

tarb3rg
24/12/10, 12:33
Helrå familiebil dette her!:)

lasse940
24/12/10, 12:57
Helrå familiebil dette her!:) Jo takk begynner bli fornøydmed denne nå føler jeg :)

lasse940
27/12/10, 23:12
I morgen begynner toppbytte og montering av walbro pumpa.
Blir en liten tur over grensa for å hente nye toplokksbolter,regreimsett og muligens litt annet småsnacks :D
Så må jeg egentlig bare krysse fingrene for at alurøret med stussen til tomgangslegulator holder seg på da k27 runder 0,5 bars trykk :D(noe den ikke gjorde sist)
Da biltema skjetten sviktet med 1,5 uke med levering til butikk og over 8 uker nå med å få sortert de leverte varene på lager for t-stykket i alu jeg bestillte i september:(
Så om noen veit om noen som kan sveise alu i område eidskog for en billig penge en stuss til dumpventil og en til tomgangsregulator ville jeg blitt veldig glad :D
Ellers håper jeg nå på å få på vinterdekkene og ligge breit hele veien til saabfaen i morgen uten problemer :D
watch out for emeralgreen 945 tommorow saabfaen ;)
jeg hørte sugetrim bobblinga di når du kom på visitt og nå skal du få høre på turbo trimminga min ;) (forhåpentlig eller ringer jeg deg for tauehjelp over skogen i morgen;))

saabfaen
28/12/10, 15:26
Hahahaha :) Ja je venter i spenning :)
Eidskog mek verksted på magnor tenker jeg sveiser det billigt,
eller lasse møller på skotterud. Men om de har oppe i romjula er uvisst :p

Tauehjelp ikke aktuellt :p Drive it like u stole it, but no kjæsjing :p

lasse940
28/12/10, 17:19
He he he får håpe det ikke blir noe kræsjing da men uvisst om trykkrøret spretter av ved tomgansregulatoren ;)
får prøve få tak i noen der så trykkrørene blir holdbare:)
rekker ikke skru i dag da handleturen tok mye lengre tid en forventet, 3åring som skal se på allt og stak av på sentret (fant han igjenn i godisbutikken ;))
men fått hentet regreim og topploksbolter :D
Faen blitt 23 kalde ute jo :(
Var jo så deilig med bare 7 minus :D

lasse940
30/12/10, 14:08
Da har jeg forsøkt å montere walbro pumpa, men faen hvordan i helsikke skal jeg klare få ut den gammle pumpa har liggi ute i bagasjen nå i 2,5 timer og vridd og vendt på den skiten uten å få den ut. klarte selvsagt også å knekke av munstykke som bensintur slangen sitter på :(
Åh angrer nå på at jeg ikke byttet toppen i stede i dag:mad:
Noen som veit hva som må til for å få ut bensinpumpa i tanken eller?
Står i hayns at det er litt pirkete men for meg virker det håpløst!!!

Her har jeg fått av dekslet (ingen problemer med det)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2010.jpg

Her har munnstykket til bensintur slangen ryki :( Men tenkte å bare dra bensinslange direkte fra pumpa og borre et hull i lokket og tette dette med silikon, det vill vel funke??
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2011.jpg

Så streiket kamera da jeg skulle ta bilde av hvor langt jeg fikk pumpa ut av tanken ;)

Mottar tips med stor takk om hva jeg kan gjøre :D

saabfaen
30/12/10, 14:21
Ring meg så skal jeg prøve å forklare, har akk tatt ut 2 stk pumper selv :) Mvh Jokke

ChrML
30/12/10, 14:31
Pumpa må vris ut av tanken på en spesiell måte. Btw, bensintrykkslangen har en hurtigkobling ala det som er på trykkluftslanger. Bare å dra den "hylsa" bakover eller fremover så skal den skli rett av, slangen skal altså ikke forsøkes å dras fra munnstykket på denne hurtigkoblingen.

Den vesle slangebiten fra bensinrøret og til og med hurtigkoblinga koster ca 400 kr ny hos Volvo mener jeg å huske.

lasse940
30/12/10, 14:32
Ring meg så skal jeg prøve å forklare, har akk tatt ut 2 stk pumper selv :) Mvh Jokke
Reiser i selskap nå men om du har tid i morgen så hadde det vært knall ;)

saabfaen
30/12/10, 15:42
Jaja, skal alltids få til noa vettu :)
Får man ta alle slanger å koblinger så er det meste gjort, da er det "bare" å vri å løfte den ut. Er bilen stygg senka så mener jeg at jeg måtte jekke`n opp litt så panhardstagget ikke blir i veien, måtte det på en her om jeg ikke husker sånn skikkelig grisegæli :p

lasse940
30/12/10, 23:32
Pumpa må vris ut av tanken på en spesiell måte. Btw, bensintrykkslangen har en hurtigkobling ala det som er på trykkluftslanger. Bare å dra den "hylsa" bakover eller fremover så skal den skli rett av, slangen skal altså ikke forsøkes å dras fra munnstykket på denne hurtigkoblingen.

Den vesle slangebiten fra bensinrøret og til og med hurtigkoblinga koster ca 400 kr ny hos Volvo mener jeg å huske.
Er ikke selve hurtikoblingen som er ødelagt men tuten til bensinslangen utenfor lokket til selve tanken. Hvordan er det å få på bensinslangen igjenn om jeg kjøper ny hurtigkobling?

lasse940
30/12/10, 23:35
Jaja, skal alltids få til noa vettu :)
Får man ta alle slanger å koblinger så er det meste gjort, da er det "bare" å vri å løfte den ut. Er bilen stygg senka så mener jeg at jeg måtte jekke`n opp litt så panhardstagget ikke blir i veien, måtte det på en her om jeg ikke husker sånn skikkelig grisegæli :p
Har fått av alle slanger og koblinger, men selvsagt ødela jeg en viktig bit da så da er det vell ikke mulig å få bilen igang igjenn i morgen alikevell :(
Funker vell dårlig å lime denne lille biten med mottakere ca 5 - 10 mm som sitter igjenn i bensinslangen :(

ChrML
30/12/10, 23:37
Er ikke selve hurtikoblingen som er ødelagt men tuten til bensinslangen utenfor lokket til selve tanken. Hvordan er det å få på bensinslangen igjenn om jeg kjøper ny hurtigkobling?
Bensinslangen sitter ferdig pressa på hurtigkoblinga. Så du bytter slangen samtidig. Bensinslangen er umulig å få av/på hurtigkoblinga uten å ødelegge noe.

Bensinslangen er tredd på bensinrøret ca 20 cm fra hurtigkoblinga og festet med en slangeklemme. Du bytter isåfall hele den.

lasse940
30/12/10, 23:42
Bensinslangen sitter ferdig pressa på hurtigkoblinga. Så du bytter slangen samtidig. Bensinslangen er umulig å få av/på hurtigkoblinga uten å ødelegge noe.

Bensinslangen er tredd på bensinrøret ca 20 cm fra hurtigkoblinga og festet med en slangeklemme. Du bytter isåfall hele den.

Hørtes ut til å bli dyrt detta da om ikke bensinslangen følger med når jeg kjøper hurtigkoblinga da???

ChrML
30/12/10, 23:46
Hørtes ut til å bli dyrt detta da om ikke bensinslangen følger med når jeg kjøper hurtigkoblinga da???
Bensinslangen og hurtigkoblinga er en del hos Volvo. Mener den kostet et sted mellom 400 og 500 kr. :) Da tenker jeg altså på den delen du knepper på tuten som stikker ut fra tanken. Som bensinslangen sitter på og går videre til et stålrør.

Det kan være et helvete å bytte den da slangeklemma som fester bensinslangen inn på bensinrøret igjen har som oftest rusta fast og du kommer ikke til med kutte/klippeutstyr nedi der. Pluss at det er trangt. Men med stiv bakaksel kommer du kanskje til nedenfra.

lasse940
31/12/10, 00:24
Bensinslangen og hurtigkoblinga er en del hos Volvo. Mener den kostet et sted mellom 400 og 500 kr. :) Da tenker jeg altså på den delen du knepper på tuten som stikker ut fra tanken. Som bensinslangen sitter på og går videre til et stålrør.

Det kan være et helvete å bytte den da slangeklemma som fester bensinslangen inn på bensinrøret igjen har som oftest rusta fast og du kommer ikke til med kutte/klippeutstyr nedi der. Pluss at det er trangt. Men med stiv bakaksel kommer du kanskje til nedenfra. Så det stykket man knepper på tuten utenpå tanken går videre inn på et stålrør under bakakslen. kaskje like greit å strekke en ny bensinslange hele veien bort til bensinfilteret da????
som går fra selve pumpa gjennom lokket til bensintanken og bort til bensinfilteret??
Faen at jeg skulle klare å knekke den driten da :mad:

ChrML
31/12/10, 00:44
Så det stykket man knepper på tuten utenpå tanken går videre inn på et stålrør under bakakslen. kaskje like greit å strekke en ny bensinslange hele veien bort til bensinfilteret da????
som går fra selve pumpa gjennom lokket til bensintanken og bort til bensinfilteret??
Faen at jeg skulle klare å knekke den driten da :mad:
Det er vel mye lettere å bytte den slangestumpen enn å drive å legge nye slanger fram til filteret? :p Når jeg tenker meg om så er det forresten ikke slangeklemme den sitter på stålrøret med, det er en flens med svivelmuttere. Som sikkert har rustet godt.

Problemet kan som sagt være å komme til svivelmutterene godt nok til å få løsnet det.

lasse940
31/12/10, 00:58
Det er vel mye lettere å bytte den slangestumpen enn å drive å legge nye slanger fram til filteret? :p Når jeg tenker meg om så er det forresten ikke slangeklemme den sitter på stålrøret med, det er en flens med svivelmuttere. Som sikkert har rustet godt.

Problemet kan som sagt være å komme til svivelmutterene godt nok til å få løsnet det.
Får prøve å komme til og få løsnet de muttrene i morgen da, om ikke det går får jeg bare legge opp ny bensinslange!!
noen som har delenummer på denne delen fra volvo eller?

Joakim-G_R
31/12/10, 01:02
Det var Walbro GSS341 du skal klemme neri?

lasse940
31/12/10, 01:06
Jepp mener det var det ja :)

Joakim-G_R
31/12/10, 01:10
Det blir bra! :D

Glemte å svare deg ista forresten, begynte å lese den i bilen, men ble så distrahert. :p
Blir bra med toppbytte og når du får tid da. Hente min på nyåret jeg og. :)

lasse940
31/12/10, 01:17
Det blir bra! :D

Glemte å svare deg ista forresten, begynte å lese den i bilen, men ble så distrahert. :p
Blir bra med toppbytte og når du får tid da. Hente min på nyåret jeg og. :)
Ja det blir skit bra :D
Men faen at jeg klarte knekke den skiten da (Sååååå typisk meg!!) hadde tenkt meg litt hjelp av joakim i morgen og få på plass pumpa og så bytte toppen og fyre opp bilen før 2011 ;)
Men ser ikke lyst ut for det nå om de da ikke har delen liggende på volvo kongsvinger eller rundt om her som kan hentes i morgen (noe jeg tviler sterkt på!) Så bra ferdig portet eller?
Blir knall med ny topp :D

Joakim-G_R
31/12/10, 01:23
Ja, typisk det! Kanskje de har på Volvo Arvika ellernoe rundt svenskegrensa? Ville heller satset på det tror jeg, de kan vel se lagerbeholdning hos andre Volvo-forhandlere rundt forbi der og tenker jeg, om du får tak i delenr og ringer. Er nok av gubb her med VADIS så. :)
Har det jeg og,men har ikke lagt det inn, og heller aldri brukt det. :p

Ja, toppen er ferdig voldtatt.

lasse940
31/12/10, 01:29
Ja, typisk det! Kanskje de har på Volvo Arvika ellernoe rundt svenskegrensa? Ville heller satset på det tror jeg, de kan vel se lagerbeholdning hos andre Volvo-forhandlere rundt forbi der og tenker jeg, om du får tak i delenr og ringer. Er nok av gubb her med VADIS så. :)
Har det jeg og,men har ikke lagt det inn, og heller aldri brukt det. :p

Ja, toppen er ferdig voldtatt.

Ja, det er ikke dumt nei, er nok større sjangse for at de har den lagerført i sverige ja. Får lage en tråd om delenummer da ;)
Digg da kommer vell til å sende min inn etterhvert også få litt større ventiler og stæsj :D
Men all til sin tid, har tatt ut litt på insugssiden og eksossiden nå selv så det får holde en stund. Får vel gjøre litt mer profft når det blir sprut på kjærra ;)
Tenkte å skaffe meg vadis selv men ikke rotet meg til det ennå ;)

Joakim-G_R
31/12/10, 01:34
Ja, lage "skru" på innsuget skal være fint. :)

Orginalventiler holder lenge det, er det på min. Holder til minst 400 hest iallefall. :)

lasse940
31/12/10, 01:42
Ja, lage "skru" på innsuget skal være fint. :)

Orginalventiler holder lenge det, er det på min. Holder til minst 400 hest iallefall. :)
Skal holde såppas mye ja, da er det ikke noe å tenke på med det første ;)

Skal nok bli ørlitt bedre fløde nå hverfall ;)

Da fikk jeg slengt ut en etterlysning s tråd på delenummeret også så nå håper jeg det ligger svar der i morgen og at volvo arvika har delen :D
Så kanskje målet å fyre bilen før 2011 blir nådd ;)
Men nå er det senga
Good Night!

saabfaen
31/12/10, 11:04
Jeg har en sånn en som alle slanga å alt går inn på her da.. Jeg skar av alle slanga først jeg å løfta ut.. Så ligger en her.....

lasse940
31/12/10, 11:11
Jeg har en sånn en som alle slanga å alt går inn på her da.. Jeg skar av alle slanga først jeg å løfta ut.. Så ligger en her.....
Hvordan er det å få på igjenn original slangen da? eller kaskje erstatte de cm med originalslange og bort til bensinrøret.
Hvordan har du gjort dette på de bilene du har skiftet på??

saabfaen
31/12/10, 11:15
Hvordan er det å få på igjenn original slangen da? eller kaskje erstatte de cm med originalslange og bort til bensinrøret.
Hvordan har du gjort dette på de bilene du har skiftet på??

Jeg har aldri satt i :p Bare tatt ut 2 :p hehe. Alle plast koblinger er iaf hele på den jeg har. Må opperere bort noa rustene slangeklemmer iaf..
du kan jo da sikkert bytte ut slangen de få cm da :)
Titta ikke noa særlig på`n etter jeg tok den ut, så ble bare lagt i garagen.

lasse940
31/12/10, 11:22
Jeg har aldri satt i :p Bare tatt ut 2 :p hehe. Alle plast koblinger er iaf hele på den jeg har. Må opperere bort noa rustene slangeklemmer iaf..
du kan jo da sikkert bytte ut slangen de få cm da :)
Titta ikke noa særlig på`n etter jeg tok den ut, så ble bare lagt i garagen.
Da er jeg veldig inntressert i den så får jeg se om jeg kan bruke den og finne på en løsning, frem til stålrøret, går visst ikke ann å få på igjenn den originale slangen som er presset på hurtigkoblingen :(
men tror jeg har litt bensinslange igjenn etter jeg byttet fra filteret og opp til fuelrailen.
Er du hjemme i dag eller?
Skal snart bort til sporten og kjøpe en hokeypuck til eldstemann her hejmme og så kjøre han ned til skøytebana på tobøl!

saabfaen
31/12/10, 11:37
Da er jeg veldig inntressert i den så får jeg se om jeg kan bruke den og finne på en løsning, frem til stålrøret, går visst ikke ann å få på igjenn den originale slangen som er presset på hurtigkoblingen :(
men tror jeg har litt bensinslange igjenn etter jeg byttet fra filteret og opp til fuelrailen.
Er du hjemme i dag eller?
Skal snart bort til sporten og kjøpe en hokeypuck til eldstemann her hejmme og så kjøre han ned til skøytebana på tobøl!

Jaja, bare å komma det, ellers så skal jeg en tur til tobøl etterpå, se på bil`n te morsan. Sprøkkin plast etter hejsatur på fjellheimen :p Men hadde jeg hatt nr ditt vettu så kunne jeg sendt ei mld. Men blir ikke noa på ca 1-2 timer..
Er nå hjemme nå iaf :)

Sorry for seint svar, litt opphengt i noa Gullprosjekter her :p

lasse940
31/12/10, 11:43
Jaja, bare å komma det, ellers så skal jeg en tur til tobøl etterpå, se på bil`n te morsan. Sprøkkin plast etter hejsatur på fjellheimen :p Men hadde jeg hatt nr ditt vettu så kunne jeg sendt ei mld. Men blir ikke noa på ca 1-2 timer..
Er nå hjemme nå iaf :)

Sorry for seint svar, litt opphengt i noa Gullprosjekter her :p

Nummert mitt er 92419078, blir nok på tobøl skolen en liten stund og se han står på skøyter, tar nok også en liten halvtime å få en trassig liten 3 åring ut i bilen ;)
Send meg en melding når du er på vei til tobøl du eller så sender jeg deg en melding når jeg har gjort mine ærender og kan komme opp en tur:)
Ja mye intressant på gullprosjekter :D

saabfaen
31/12/10, 11:48
den er god vettu. blir nok ikke så lenge til jeg reiser iaf

lasse940
31/12/10, 11:53
på vei ut døra nå!

lasse940
31/12/10, 14:24
Da har jeg fått møtt saabfaen og fått meg nytt lokk/m allt til bensintankpumpa, dette var av den typen uten hurtigkobling så da må jeg evnt. Tre på en bensinslange der og forhåpentlig få festet dette til bensinrøret :)
Tusen takk for hjelpen jokke :D
Og en GOD NYTTÅRSFEIRING til dere alle i kveld :D

saabfaen
31/12/10, 18:30
bare trivelig å hjelpe til vett :) har en 940 turbo ståendes uten motor å intreør så trengs det mer smått får du skrike ut :) men skræm itt naboan :p

lasse940
31/12/10, 18:39
bare trivelig å hjelpe til vett :) har en 940 turbo ståendes uten motor å intreør så trengs det mer smått får du skrike ut :) men skræm itt naboan :p
He he he kjempe bra :)
Godt å vite man har noen i nærheten som kan ha deler jeg måtte trenge litt fort får å få i stand bilen :D
Er i grunn ikke såååå altfor mange naboer mellom meg og deg så ikke fare for å skremme en hel folkemasse ;)
Forresten ser ut som gammle naboen din har vært ute med traktorn i fylla i jula og kjørt i grøfta opp veien til meg skrapa grøfta noen meter pluss ut på jordet på motsatt side :D

Merket du lyset ute forandret seg halvfire tiden i dag eller???
Sto ute på gårdsplassen og tok i mot ny forsyning ved da allt ble veldig lyst og gult.

saabfaen
31/12/10, 20:34
Ja blei sånn rød/rosa/orange lys :p rekti fint blei det :) hehe.
Nei ikke så mange naboer nei :p hehe.
Ja syns jeg ser han for meg, ute å svimer :p hehehehehehe

lasse940
01/01/11, 15:52
Da har jeg fått montert walbro pumpa i tanken og erstattet hurtigkoblinga med stålomspunnen slange frem til svivelmutter! hele opprasjonen gikk rimelig greit :)

Her har jeg fått ut selve besninpumpa og erstattet den originale med walbroen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/13.jpg

her har jeg erstattet det originale bensinslangen med stålomspunnen fra bensinpumpe og frem til svivelkoblingen til bensinrøret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/14.jpg

Pumpa på vei ned igjenn, jævlig knotete ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/17.jpg

Så skulle jeg fyre bilen, og ingen liv i den :(
starteren slår rundt men bilen vill ikke fyre, bensinreele tikker det i når jeg drar rundt nøkklen og hører pumpe lager lyd og det skvulper i tanken. da jeg skjekker bensintrykk finnes det ikke bensintrykk, åpner slangen på fuelrail og ingen tegn til bensin i railen heller.
Hva kan dette skyldes???
om jeg ikke husker helt feil mener jeg den var sånn her om dagen også da jeg skulle skjekke om den fyrte før jeg begynnte på å bytte bensinpumpa, da gikk bensintrykket opp til kunn 1 - 1,5 bar ennå den er stillt opp til 3,8 bar. Noen som har samme erfaring og har løst problemet??

EDIT: Tenkte kanskje jeg har koblet feil på strømmen så den pumper feil vei iom at jeg får en ganske høy svulpelyd i tanken, men har satt den svarte kablen på minus og rød på pluss så burde vell egentlig være riktig også!!! kan jo prøve å snu det hele og se om det løser seg da :)

Vetle
01/01/11, 17:07
Jeg hadde sprekk i slangen fra pumpa til selve armaturet ;) kan jo sjekke det og strømmen :)

lasse940
01/01/11, 17:17
Jeg hadde sprekk i slangen fra pumpa til selve armaturet ;) kan jo sjekke det og strømmen :)
Får ta å feilsøke litt i morgen så finner jeg nok ut av det, holder en knapp på strømmen jeg tror nok den pumper feil vei ;)
greit å få løst dette før jeg bytter til ny topp ;)
Takker for tipset skal skjekke slangen fra pumpe :D

Joakim-G_R
01/01/11, 17:56
Luft i systemet kanskje?

lasse940
01/01/11, 18:43
Luft i systemet kanskje?

Ja det er ikke umulig nei. ha det åpent på returen mens jeh vrir om på startern kanskje?

TeamBørnOut
01/01/11, 18:45
Er ikke returen åpen fra før så har man funnet problemet ;)

lasse940
01/01/11, 20:21
Aha, da er kanskje problemet ikke værre nei :D
Takker for tipset til dere begge :)
Blir kanskje litt kjøring på meg i morgen da :D

Joakim-G_R
02/01/11, 14:09
Hold deg på veien nå da!

lasse940
02/01/11, 14:38
he he he da fyrte bilen så nå driver jeg å bytter topp den gammle er snart ute nå :D
Fant ut hva problemet var også, jeg hadde som sagt ikke luftet systemet og så hadde jeg glemt å klemme til slangeklemma på bensinpumpa ;)
Går litt fort i svinga og ha liggi i bensindunst i et par timer er det lett å glemme ;)
men den fyrte hverfall på morran, trenger egentlig å lodde på jordings kablen som sitter på lokket til pumpa da denne røyk og jeg ikke finner mitt loddebolt, tror ikke jeg tar sjansen på å ta en kjøretur da denne kan hoppe av :(

lasse940
02/01/11, 20:35
Da har jeg også fått påplass 531 toppen i dag :)
Byttet samtidig regreim, så nå mangler det bare å få på plass grenrør og turbo igjenn så er jeg good too go :D

Gammle toppen på vei ut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/96.jpg

Da var den ute. Ser ganske bra ut dette her!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/97.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/98.jpg

Da var 531 toppen på plass :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/99.jpg

Og fått på ny regreim og toppdekselet jeg fikk av Joakim- G R (Tusen takk :D)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/100.jpg

I morgen må jeg kjøpe meg ny loddebolt så jeg får festet jordingskablen på lokket til tanken godt,
så må jeg få på grenrør og turbo igjenn så er det bare tut og kjør :D

lasse940
03/01/11, 19:00
Fikk handlet meg ny loddepenn i dag så får prøve lodde påplass jordinga til bensinpumpa når jeg har lagt guttungen :)
Så får jeg prøve smekke på grenrør og eksos igjenn etter jobben i morgen, må sveise litt til på DP da det var to tre små hull i sveiseskjøten min ;)
Må også ut og veie 530 toppen da denne skal sendes til ny eier i løpet av uka(veies på høyvekta ;)), greit å vite hvor mye den veier og hvor mye det vill koste å sende, før jeg pakker den inn og sender den avgårde.
Glegruer meg til en orntli prøvetur nå :D

jonass
03/01/11, 19:30
Dette blir fint. Håper du får greit skuv i tralla nå.

lasse940
03/01/11, 19:42
Dette blir fint. Håper du får greit skuv i tralla nå.
Takker! Ja håper det blir greit skuv i denne nå :)
kommer garantert mere oppdateringer på motoren,intriør,ekstriør med tiden også ;)

lasse940
06/01/11, 18:12
I dag morres raste mekketeltet mitt ned, akuratt i det jeg var på vei ut døra for å fjerne snøen som hadde kommet på telttaket :( (TYPISK)
Men er ferdig med de størrste modd'sa for i vinter nå så det skulle likevell demonteres :)

Her er et mørkt bilde av det raste teltet og volvon som stod under ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/266.jpg

EDIT: Har kommet hverfall 30 cm de siste to døgn her.
Går med snø til over kneet i skogen nå ;)

Joakim-G_R
07/01/11, 02:36
Gikk det bra med karosseriet ?

lasse940
07/01/11, 04:55
Gikk det bra med karosseriet ?
Ja tror det, ikke lett å lete når det er mørkt når jeg reiser/kommer hjem fra jobb.
Skal se bedre etter i morgen da jeg har planer om å gjøre ferdig resten av småplukket.
Teltet falt rimelig sakte ned veltet på en måte da ene siden gav etter og mer eller mindre hele taket og veggene havnet på ene siden av bilen, kan ikke se noen teltstenger ligge over karossen nå :) så det lover jo bra ;)

Joakim-G_R
07/01/11, 16:37
Høres lovende ut. :)

lasse940
07/01/11, 16:52
Høres lovende ut. :)
Ja tror det har gått bra, ligger i tillegg endel snø på hele bilen :)

lasse940
08/01/11, 15:28
Da har jeg skrudd litt igjenn i dag.
Det som har blitt gjort i dag er fått på turbo og grenrør og dp etter toppbytte.
Hatt ut igjenn tankarmatur da noen ledninger hadde ryki av fått loddet disse på igjenn. det som mangler nå for å kjøre bilen er å starte den opp og få den driftsvarm for å stramme til topplokks bolter.
Så er det å legge over til vinterdekk og så blir det en testtur :D
men tror resten får vente til i morgen da jeg må ut og hente kian da den har stått på verksted og ventet over en uke nå ;) ble 22k for reprasjoner på den :eek:
Måtte bytte hele styresnekka da det stort sett var bare spon igkjenn inni der.
Blir UTROLIG spennende å se hva som skjer neste gang med den bilen ;) er nok ikke siste reprasjon på den for 2011 :rolleyes:
Lista har begynnt å bli temmelig langt for reprasjoner på den nå etter vi kjøpte den.
Overføringa reparert 2 mnd etter kjøp.
3x ac reprasjon ryki for 4 gang nå men ikke fiksen ennå.
airbag og tute begynnte tute i høyresvinger og skrudde seg ikke av før krapp venstre sving :rolleyes:
Så var det noe mer småtteri jeg ikke husker :)
dette er altså en 04 modell :o

EDIT: Ingen skade på kaross etter teltkolaps :D

940pearl
08/01/11, 15:43
Kia høres jo ut som en bra bil, trur jeg skal satse på en slik...:)

lasse940
08/01/11, 15:46
Kia høres jo ut som en bra bil, trur jeg skal satse på en slik...:)
Kan virkelig anbefalles ;)

Joakim-G_R
08/01/11, 19:34
Du må se å få solgt den riskokern så fort du får'n igjen fra verkstedet!! :p

lasse940
08/01/11, 20:13
He he he ja det sier jeg også men dama vill fortsatt ha den. Hva kan gå galt nå når allt er byttet sier hun ;)
Da startet ikke kian da vi var for å hante den var nok tom for batteri og den var parkert mellom to biler så hadde ikke mulighet å komme intill for å bruke startkabler.
Så da får den stå der til mandag ;)

Joakim-G_R
08/01/11, 20:36
Hehe.. "Det vi allerede HAR byttet!" sier du da. :p

lasse940
08/01/11, 22:53
Bare ler jeg når hun sier det ;)

lasse940
09/01/11, 13:26
Da her jeg fått startet opp bilen Detta blir gøy :D
driver å laster opp vdeo på youtube nå men tar nok en time før jeg får lagt den inn her da jeg har elendig linje. Blåste av eksos etter Dp ved litt pådrag ;) så dette må festes bedre :D
virker til at allt går som det skal nå.
Hadde problemer med at motor datt i bunn på turtall, fant ut at dette skyldes en jordingsfeil etter en liten feilsøking.
Så nå er det bare å slenge på vinterskoa og feste eksos bedre så blir det å ligge brett forhåpentlig i kveld :D

lasse940
09/01/11, 14:33
Da er endelig video opplastet på youtube.

Her er hvordan turteller oppførte seg med jordingsfeilen til dynamo!
BIZ6lovKqEQ


Litt gassing etter bilen ble driftsvarm :)
v7VNJoh1z3E

Ollimo
09/01/11, 20:07
Ahh, hærlig turbosus der! :D

TeamBørnOut
09/01/11, 21:32
få flyttet filteret litt vekk fra turboen..
Hvordan svinghjul har du på kjærra? den virket veldig lat?
Edit: så grenrøret nå :P da blir den litt på lat siden ja..
Men denne strupinga på turbon er fy fy!
http://i998.photobucket.com/albums/af108/Lasse940/Toppbytte001.jpg

lasse940
10/01/11, 04:35
få flyttet filteret litt vekk fra turboen..
Hvordan svinghjul har du på kjærra? den virket veldig lat?
Edit: så grenrøret nå :P da blir den litt på lat siden ja..
Men denne strupinga på turbon er fy fy!
http://i998.photobucket.com/albums/af108/Lasse940/Toppbytte001.jpg
Blir snart satt inn nytt grenrør.
Skal bestilles flens fra turbo til trykkrør så jeg får lagt opp røra anerledes så det blir plass til 4" rør og filter inn på turbo.
Dete r satt sammen på denne måten nå så jeg kan ta en testtur med dette oppsettet og ligge litt breit over skoga her :D
Blir også intressant å føle selv hva de neste oppdateringene listet over her gjør med bilen ;)

saabfaen
10/01/11, 19:24
Ja blir spennende å se noa som går breit forbi her :p

lasse940
10/01/11, 19:28
he he he blir såfall kjærringa i kian i kveld som kommer forbi ;)(hu ska ut å teste bilen med alle 8 bikkjene )
Leiter etter styrken til å komme meg ut for å legge over til vintersko på bilen ;)

Kjærringa syntes bilen din kikk fælt gitt.
Steike den volvon gikk fælt sa hun da vi kom hjem :D
Bra skyv in ser det ut til :)

saabfaen
10/01/11, 19:37
he he he blir såfall kjærringa i kian i kveld som kommer forbi ;)(hu ska ut å teste bilen med alle 8 bikkjene )
Leiter etter styrken til å komme meg ut for å legge over til vintersko på bilen ;)

Kjærringa syntes bilen din kikk fælt gitt.
Steike den volvon gikk fælt sa hun da vi kom hjem :D
Bra skyv in ser det ut til :)

Hehe, ja måtte klemme til litt da vett :p hehe
Mja går sånn passe, driver å moter litt innimellom å det er kjett :(

Får prøve`n en dag da vettu, bare en får EU kontrollen i box :) hehe

Å JA, mot te å legga om dekk på bil for å faktisk få kjørt den purde vel ikke væra problem :s hehe

saabfaen
10/01/11, 19:38
purde er det samme som burde på hasteskrivespråk :p

lasse940
10/01/11, 19:54
He he he. ja så må jeg span laus og feste eksosen ;)
Nå er det pliktene som kaller dra alle bikkjene ut i skauen på tur med hodelykt og det hele :D skal se hva kondisen tilsier når jeg kommer tilbake om jeg orker :D
Veldig veldig lyst men :D
La meg halv 00:15 i går og våknet 03:45 i dag så rimelig sliten og trøtt, prøve holde meg våken så jeg får med meg breaking bad i kveld ;)

lasse940
10/01/11, 23:07
Eksos festet lagt over til vinterdekk bak på bilen og festet eksosen :)
Spadd frem bilen, og dratt på meg senebetennelse tror jeg ;)
merket litt olje ekkasje av antagelig toppdeksel pakkningen som jeg kjøpte på biltema noen olje dråper/sprut på panser og ganske mye runt toppdeksel i fremkant av toppen.
Tenkte meg engentlig at denne ikke ville holde da jeg så passformen på den og hvor tynn denne var, så får legge inn en bestilling på mekonomen sverige i morgen så ordner det seg nok får jeg håpe :)
Eller så syntes jeg bilen oppførte seg bra det lille jeg fikk kjørt rundt i dritt snøen på gården her ingen feilmeldinger sålangt. kunn flekker med olje litt rundt om i motorrommet antagelg pga toppdekselpakkningen (håper hevrfall det er den som lekker og ikke noe alvorligere)
Får legge på vinterdekkene forran i morgen å prøve litt orntlig
(dog ikke legge bilen breit i 90+ som naboen oppi skauen her ;))

saabfaen
11/01/11, 06:41
Eksos festet lagt over til vinterdekk bak på bilen og festet eksosen :)
Spadd frem bilen, og dratt på meg senebetennelse tror jeg ;)
merket litt olje ekkasje av antagelig toppdeksel pakkningen som jeg kjøpte på biltema noen olje dråper/sprut på panser og ganske mye runt toppdeksel i fremkant av toppen.
Tenkte meg engentlig at denne ikke ville holde da jeg så passformen på den og hvor tynn denne var, så får legge inn en bestilling på mekonomen sverige i morgen så ordner det seg nok får jeg håpe :)
Eller så syntes jeg bilen oppførte seg bra det lille jeg fikk kjørt rundt i dritt snøen på gården her ingen feilmeldinger sålangt. kunn flekker med olje litt rundt om i motorrommet antagelg pga toppdekselpakkningen (håper hevrfall det er den som lekker og ikke noe alvorligere)
Får legge på vinterdekkene forran i morgen å prøve litt orntlig
(dog ikke legge bilen breit i 90+ som naboen oppi skauen her ;))

Hehe, ikke værst :) Står på du :)
Bruker ikkke topp deksel pakning jeg, bare pakningslim :) Men kommer litt olje på min ifra ????? rundt kam topp i framkant. får sjekke ut litt ettervært :p hehe

90+?? det er jo da det begynner å bli morro :)

lasse940
11/01/11, 13:32
Har vell kommet litt ut av veivhus også, hvertfall de smådråpene som ligger litt spredt rund som på panser ol. Men ligger endel olje på kanten av toppen over vannpumpa, så for meg ser det ut som det hadde kommet ut fra toppdekslet men mulig detter er fra da jeg bare la dekslet på og startet opp bilen for å få den driftsvarm før jeg starmmet til topploksboltene!
tar det nok litt roligere en deg til jeg blir godt kjent med bilen og det nye oppsettet saabfaen ;)

saabfaen
11/01/11, 16:28
Hehe, kjører da ikke fort å fælt, det heter kjøring me stiiiil :) 90+ å sladd :)

lasse940
11/01/11, 16:46
He he he ;)

lasse940
13/01/11, 14:35
Denne annonsen blir skrevet ut og overlevert madammen hjemme i dag!
Ikke bare jeg som har problemer med kia carnival!!!!
Håper hun nå går med på å selgs skiten om det i det hele tatt går å selge nå etter dette oppslaget????
http://www.rb.no/bil/article5450160.ece

saabfaen
15/01/11, 08:41
Denne annonsen blir skrevet ut og overlevert madammen hjemme i dag!
Ikke bare jeg som har problemer med kia carnival!!!!
Håper hun nå går med på å selgs skiten om det i det hele tatt går å selge nå etter dette oppslaget????
http://www.rb.no/bil/article5450160.ece

Haha, bare å få solgt så fort som fy, å håpe ingen har lest om carnival :p

Kommer 945 forbi i dag el? Sånn test kjørt å slik altså? hehe

lasse940
15/01/11, 08:55
Haha, bare å få solgt så fort som fy, å håpe ingen har lest om carnival :p

Kommer 945 forbi i dag el? Sånn test kjørt å slik altså? hehe
Ja håper den snart blir solgt 2 dager etter vi hentet den måtte jeg fikse varmeapparatet da den ikke ville blåse varmt ;)
Skal få på vinterdekkene forran også nå etter frokost så gå over småtteri og feste på slange til catchtanken til veivhus så er det ikke umulig det kommer en 945 forbi i dag ;)

saabfaen
15/01/11, 09:29
Ikke dårlig :)

lasse940
15/01/11, 09:44
Nei det blir spennende det :)
Prøve å få tilpasset varmeskjoldet rundt luftfilter og eksansjonstanken i dag også :)
pluss legge inn en motstand i eksos ved twinpipen da det etter nye oppsettet ikke kommer like mye eksos på begge stussene lengre ;)

Noen som veit om det går å sveise 3mm alurør med alu pinnesveis pinnene er vell 3,5mm???

lasse940
15/01/11, 16:09
Da var catchtanken påplass+ loddet noen slitne koblinger til ryggelys skiftet til vinterdekk forran og blåst rein bilen for sot og kondens i eksos som dere ser på bilde under.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/807.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/808.jpg

Olje Catchtank påplass(midlertidig løsning på slangene hele tanken skal festes til varmeskjoldet som skal tilpasses så fort jeg får mulighet)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/809.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/810.jpg

Masse snø på bilen halvmeter snø på taket
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/811.jpg



Så gikk ryggen til H.... Hivd innpå en paralgin nå og så får man legge seg med beina høyt noen timer;)

Audun
15/01/11, 16:11
Tøft:D

Joakim-G_R
20/01/11, 15:55
Fått kjørt noe?

lasse940
20/01/11, 19:28
Fått kjørt noe?

He he he Bilen satte seg fast så inn H***** på gårdsplassen her detti gjennom snøen i mildværet som var på søndag ligger å hviler på ramma den nå ;) og klarte selvsagt å bryte istykke spaden når jeg skulle ha den løs (Som jeg banna da jeg stod der og bare spolte uten at bilen rikket seg en millimeter engang så nå henger bakhjulene nesten ikke nær bakken)
så har det frysi på nå da så den kramme snøen har blitt is he he he.
Skall jekke opp bilen på lørdag og gå på med spett og min nye spade under bilen så blir det nok litt mer kjøring på lørdag ;)
Har vært hos biltema og bestillt ny T-Adapter til tomgangsregulator da den jeg bestillte tydligvis ble solgt i november og de glemte ringe og si fra at varen min hadde kommet :mad: makan til dårlig opplegg! På prøveturen forrige helg satt jeg bare å tenkte på om trykkrøret ved tomgangsregulatoren ville holde så passet på og ikke komme så langt over 0,5 bar ladetrykk for det var da den hoppet av sist.
Ellers virker motoren til å gå veldig jevnt og fint nå etter oppdateringen,
dog reagerte jeg på at den jaga litt på turtall etter litt gassing og motor var nådd havveis til driftsvarm nesten så den dør helt ut (til lysene i dasjen lyser) så kommer den seg opp igjenn. Men når den får opp varmen går den veldig jevnt og fint. Så aner ikke hva dette kan skyldes :confused:

Joakim-G_R
21/01/11, 13:08
Har du dumpventil?

EDIT: Ja det har du. Prøv å tett den, kan hende den gir seg med jaging/opp og ned på turtall da.

lasse940
21/01/11, 13:56
Ja her sliti med den før dritatal dump. Så den skal byttes ut med en sånn fin en du har i garasjen din ;)
Har dog tettet dumpen med litt silikon i bunn av stemplet og den åpner ikke når jeg står å ruser på tomgang hører turbo får retur lufta ennå dumpen er justert veeeldig løs.
Får se på det i morgen tenker jeg :)

lasse940
22/01/11, 13:36
Da har jeg sett på det med jaginga på turtall var en liten vakum lekkasje til den el greia som styrer EGR ventilen (tror jeg den styrer da ;))
strammet dumpen også så nå er det rimelig jevnt turtall på tomgang ligger mellom 750-800rpm ca.
Så har jeg fått dratt opp bilen Fant da ut at kian er veldig hendig til dette formålet da jeg måtte gi tapt med firman m piggdekk. kian dro den løs på første forsøk m piggfritt :D
så fikke jeg et irriterende problem til da jeg skulle til å kjøre fra gården her fikk opp litt trykk og en sinnsykt deilig lyd fra turbo smalt det så inni H***. Tenkte nå faen har jeg blåst turbon men nei var ikke så ille slangeklemma til dumpen var i stykker så dumpen ble blåst av trykkrør og opp i panser ;)
slangeklemma til slangen fra radiator til termostat er også gåen lekker som fy der og.
Så må ut på handletur i dag/morgen for å kjøpe nye før jeg får testet bilen virkelig.
Sitter her irritert men jævlig fornøyd alikevell over tubosuset som komm på 1.gir dog stangende på turtalssperra :D
Så nå ser jeg virkelig frem til å komme meg ut på veien :)

saabfaen
23/01/11, 10:02
jeg har den korte type slangen fra rad til motor liggendes :) så om du trenger så fins det her :)

saabfaen
23/01/11, 10:04
jeg har den korte type slangen fra rad til motor liggendes :) så om du trenger så fins det her :)

Hmm, klemme ja! Sikkert noe av det her au :)

lasse940
23/01/11, 10:22
Tror bare jeg trenger slangeklemmer to stk.a samme dim som de til slangen mellom rad og motor :)
Skal se om jeg får karret meg over skogen til deg i løpet av dagen :)
Skal snart ut å måle litt å prøve montere varmeavskjerming til luftfilter og ekspansjonstnaken :)
Så legge inn en motstand i eksos så det blir like mye eksos ut av begge pottene ;)
Drit teit med eksos ut av bare en potte :o

lasse940
23/01/11, 16:10
Da fikk jeg gjort litt i dag også :)
sveiset inn litt motstand i eksos så det kommer eksos ut av begge pottene.
Drivi litt med varmeskjold til filter/ekspansjonstanken aner ikke om denne løsningen jeg har laget i dag hear noe for seg så kom gjerne med egne erfaringer om hvordan dere har løst dette.
Også tatt bilde av hvordan twinpipen er løst til hver side nå trodde faktisk dette ikke ville fungere men har fungert frem til jeg satt i ny turbo men etter k27 ble montert kom faktisk nesten all eksos ut av potta på sjaførsiden altså den siden med lengst rør så ble sveiset inn en liten motstand der så får vi se om det har løst problemet ellers blir det å bytte hele anlegget til rustfri denne sommer tenker jeg så da kommer jeg til å montere på igjenn Y-stykket jeg har liggende på låven :)

Her er splitten til twinpipen sinnsyktrusten nå:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1475.jpg

Her har jeg sveisa inn motstand!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1476.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1477.jpg

Så var det varmeskjoldet da hvordan vill dette funke (er ikke festet ennå siden jeg ønsker inspill på om dette9 er godt nok???
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1478.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1479.jpg

Var ikke mye til minusgrader i dag så lite røyk fra eksos men tok en liten videosnutt fordet.
P27HsBQ_9J4

lasse940
24/01/11, 21:18
Fikk endelig T-adapteren til tomgangsregulatoren i dag så får prøve få montert det i morgen så skal nok trykkrøra holde når jeg ladder over 0,5 Bar :D
Fikk også rasket med meg slangeklemmer til dump og termostat :)
merket også i går at det smeller noe sinnsykt i Dp når jeg gasser slipper opp og gasser igjenn høyt smell som høres veldig godt ut av luftfilter, kjører jeg på med for mye fuel?
Kan dette skade rotorbladene på turbo eksosside?

Joakim-G_R
25/01/11, 10:57
hører du det godt ut av luftfilteret? sikker på at det er i DP?

lasse940
25/01/11, 15:08
Nei ikke sikkert det er fra dp bare noe jeg tror.
Hvor tror du det kan kommer fra/av?

lasse940
25/01/11, 18:44
får prøve bytte ut fordelerlokk og tennkabler og kaskje finjustere btr ørlitt:)
mulig også problemet kan komme av et par små lekkasjer i dp:rolleyes:

TeamBørnOut
25/01/11, 18:51
lekasje i DP = smell ja :) når uforbrent bensin og ren fin luft fyrer av litt nedi annlegget så kan det bli mye pene smell :D det er også skadelig for turbo. aner ikke hvor skadelig men turb00le hadde noen smell og respons lignende funksjoner. han endte med turbo aksel som knakk på 2 steder :D

lasse940
25/01/11, 19:03
åh steike ja :) venter nytt grenror i posten i morgen så da blir det sveiset tett Dp.
Smeller voldsomt høyt ja som å putte en middels stor kinaputt ned i Dp ;)
merker også på motor at den reagerte på smellet :o

saabfaen
25/01/11, 19:10
odal`s trimm ala pottsmæll :p

lasse940
25/01/11, 19:22
He he he ;)
Faen skvatt som F jeg når jeg sto med hue og dro i gassvajer og det smellet kom:p
Kommer kanskje en kia carnival til opretting på jobben din jokke,
Ble truffet av en semi på vestmarka ved skolen i går :eek:

Joakim-G_R
25/01/11, 19:24
Den jævla kia'n asså. Faenmeg bare ulumskheter med den, står jo på verksted HELE tiden :p

lasse940
25/01/11, 19:29
Ja faen ass Er vell akuratt 2 uker siden vi hentet den hjem fra verksted :o
Men var ikke kian sin skyld denne gangen da gudsjelov men kunne fort blitt kondemnert om det ikke hadde vært for snarrådig reaksjon fra madammen ;) ser bilder i tråden bilder fra hverdagen. Hadde jo vært greit å fått den kondemnert med litt voldsomt front mot en semi ;)

Joakim-G_R
25/01/11, 20:20
Bedre at frua berger livet enn at dere får igjen til en ny bil ja. :)

saabfaen
27/01/11, 11:19
Kommer kanskje en kia carnival til opretting på jobben din jokke,
Ble truffet av en semi på vestmarka ved skolen i går :eek:

Brenn opp den jævla bilen føe det e fo seint :p hehehehehe..

Meeeen, bra det gikk bra me Kona di da iaf :)

saabfaen
27/01/11, 11:20
Halv pakke me kjeks under tasta på data`n, så ikke altid knappa henger med ser jeg :p hahaha

lasse940
27/01/11, 19:31
he he he ikke greit ;)
ja skulle ordnan så han blei kondemnert gitt ;)
Men dama er så glad in vøtt :D

lasse940
30/01/11, 19:54
Da har jeg hatt av Dp og sveisett den tett håper jeg :)
Sliter voldsomt med senebetennelse i begge armene så klarte rett og slett ikke montere dette på plass igjenn :(
Har fått sveiset og kappet litt på grenrør også, så egentlig veldig fornøyd med det jeg klarte gjøre i dag :D
blir nok noen dager hjemme fra jobben til uka så da får jeg satse på å få bilen ut på veien :D

Joakim-G_R
30/01/11, 21:25
Uff, i BEGGE armene? Det er ikke gøy. Husker jeg fikk det i høyrearmen, var litt ugreit å kjøre bil da gitt.. Leit å gire. :p

Håpe du blir rask frisk og kan utnytte litt "restitusjonstid" med bilen :D

lasse940
30/01/11, 22:02
Uff, i BEGGE armene? Det er ikke gøy. Husker jeg fikk det i høyrearmen, var litt ugreit å kjøre bil da gitt.. Leit å gire. :p

Håpe du blir rask frisk og kan utnytte litt "restitusjonstid" med bilen :D
Ja faen sinnsykt jobbet hele forrige uke og brukte meste venstre å da satte det seg der også gitt, sitter mest i høyrearmen da, sleit endel med vinkelsliperne i dag kan man si ;)
Men biter tenna sammen i morgen skal jeg ut å skru igjenn :D

R.G
01/02/11, 12:50
ja vært litt å gjøre her å, sitti å glodd igjennom tråden nå:) små pusling som utgjør noe bra:) så er bare å stå på;)

lasse940
01/02/11, 12:59
Takker Takker. Går da fremover her :)
Mangler vell bare å få satt på eksos nå så blir det en testtur snart men sliter med arma så ikke greit å ligge under bilen og feste eksos nå desverre :)

R.G
01/02/11, 13:02
nei det er ikke greit når kroppen svikter:(

lasse940
01/02/11, 13:04
Nei det er noe dritt når arma svikter gitt :(
Men men fikk gjort endel i går da så burde være fornøyd med det :)

R.G
01/02/11, 13:09
bra det da:) så for en satse på en blir frisk att;)

lasse940
01/02/11, 13:14
ja håper det ikke drøyer lenge :)

lasse940
01/02/11, 15:55
Da har jeg fått festet eksos og gått over div.
Så har jeg vært på første prøvetur :D
Fikk eldstemann her til å ta en liten videosnutt da jeg spannt over gårdsplassen her :D
Bra med turbosus :D ELSKER Den lyden ;)
på vidoen åpner ikke dumpven, men etter å fått opp litt trykk på veien åpnet den seg og funker godt. (ingen luft tilbake gjennom turbo) :)
Guttungen var med så dro den ikke helt ut slakket ned da han stirret forskrekket på veien og begynnte holde seg godt fast i døra ;)
Merket at enten WG klokka eller Dp slår i rammevangen så skal bli bra å få turbon opp og frem snart :) (Begynner bli ferdig med grenrøret nå)
vMaizMoO0-8

roffenn
01/02/11, 15:59
Tror du glemte noe i youtube linken ;)
Men go lyd :D

R.G
01/02/11, 16:00
så bra da:) video kommer ikke opp..

lasse940
01/02/11, 16:02
sliter med å få til den direkte linken ;)
Prøver igjenn :D
EDIT: Da fikk jeg det til :D

R.G
01/02/11, 16:25
der ble det film ja:) er god lyd turbo susinga ja;)

lasse940
01/02/11, 16:58
Ja hærlig lyd :D

Joakim-G_R
01/02/11, 23:42
Nice Lasse! :D Digg å få det igang. :)

EU-godkjenning og skilter igjen nå eller? Henta meg ny bruksbil idag jeg, huff. :p

henrik940
02/02/11, 06:31
Ålreit lyd, men fy faen for en støgg bakfanger/framfanger :eek: Kledde ikke bilen din i det hele tatt!

lasse940
02/02/11, 07:25
Nice Lasse! :D Digg å få det igang. :)

EU-godkjenning og skilter igjen nå eller? Henta meg ny bruksbil idag jeg, huff. :p
Eu er ikke før juli måned ;) og skiltene sitter på bilen de :D Bare tut og kjør :p
HÆ Ny bil??

lasse940
02/02/11, 07:28
Ålreit lyd, men fy faen for en støgg bakfanger/framfanger :eek: Kledde ikke bilen din i det hele tatt!
He he he Smaken er som baken ;)
mulig det blir 960 front til dommeren :)

Joakim-G_R
02/02/11, 20:00
Eu er ikke før juli måned ;) og skiltene sitter på bilen de :D Bare tut og kjør :p
HÆ Ny bil??

Ja. Konebil. :p Så nå er det frie tøyler på volvo'n :D

lasse940
02/02/11, 20:02
He he he. tenkte jeg det ikke :D
hva slags bil har kona fått da?

Joakim-G_R
02/02/11, 20:38
98 mod Passat 1.8, med 125 elleville horses! :D Digg bil å kjøre egentlig, noe helt annet enn 240n..

TeamBørnOut
02/02/11, 21:18
Kjøp større slange / luftfilter også :) de er ikke så glad i turbulens før innsuget

Børge Vikebø
02/02/11, 22:49
98 mod Passat 1.8, med 125 elleville horses! :D Digg bil å kjøre egentlig, noe helt annet enn 240n..

stakkars mann.....

Børge Vikebø
02/02/11, 22:52
Så forøvrig bra ut dette.. Må vel kaste inn 531 og gjøre litt mere knask jeg også etterhvert... ;)

lasse940
03/02/11, 08:00
98 mod Passat 1.8, med 125 elleville horses! :D Digg bil å kjøre egentlig, noe helt annet enn 240n..
Ikke værst :)
Så madammen ble fornøyd nå da :D

lasse940
03/02/11, 08:02
Kjøp større slange / luftfilter også :) de er ikke så glad i turbulens før innsuget
Kommer nytt 4" filter og alurør/slange når penga kommer inn igjenn ;)

Joakim-G_R
03/02/11, 12:28
Jada, hun er så blid så. :)

Kjører du noe særlig nå da?

lasse940
03/02/11, 12:36
Jada, hun er så blid så. :)

Kjører du noe særlig nå da?
Bra hun er fornøyd :)
Nei tørr ikke kjøre volvon ;)

Men 11 åringern her hjemme blir rimelig skuffa om jeg ikke henter han på skolen i volvon ;)

I dag var det bare glattisen her så tokk ikke sjansen på å kjøre volvo i dag, hadde aldri i værden kommet opp igjenn ;)
blir vell til å spare den mest mulig resten av vinteren og ta den frem når veiene er tørre ;)

lasse940
03/02/11, 17:30
Da har jeg vært på noen kjøreturer.Var glatt og fryst på på veien nå så fikk ikke prøvd ut bilen skikkelig. men har dratt den opp på 1bar @ 3200 rpm på grusveien. Men tror WG tar i rammevangen ved pådrag blir en sånn rakklelyd akkurat som om noe ligger å rister inntil.
Virker ikke som det kommer får jeg gir litt rattutslag mens jeg drar på. Håper bare inderlig ikke noe er galt med turbon!!!!
Hvertfall ingen blårøyk og lite olje i trykkrør,heller ingen slark på turbo
Blir å få på nytt grenrør neste uke forhåpentlig så får man se om det gir seg da.
Eller så må antagelig fjærbeinet på høyreside byttes da lokket på toppen har løsnet og antagelig slipt istykker gjengene har ikke skjekket fjærbeinet nøye men lokket er hverfall fri for gjenger :(

Ollimo
04/02/11, 17:11
Finfin lyd det der! :)

lasse940
04/02/11, 22:00
Finfin lyd det der! :)

Oh Yes, deeeilig lyd ;)
Har hatt mine tvil om turbo valget men er stor fornøyd nå :)
Må bare få inn nytt grenrør og 4" filter nå så er motor ferdig inntil videre :)

lasse940
18/02/11, 12:03
Da har jeg fått løftet bilen og undersøkt fjørbeinet og demper.Det så ikke bra ut demper ødlagt og gjengene i fjørbeinet slitt ut så demper ligger å slår i fjørbein.
Så der er nok grunnen til den stygge raslelyden ved pådrag.
Så er det bare å spare litt penger så jeg får kjøpt nytt bein før jeg får kjørt bilen igjenn,
Er litt vel riski å kjøre sånn den er nå.
Sinnsykt kjedlig egentlig når allt så si er ferdig med motor :(
men jeg har da litt småtteri å drive med så lengen som grenrørs arbeid og eksos arbeid :)

Joakim-G_R
18/02/11, 12:38
Kom igjen!

http://myranes.com/Volvoframvagn.html

lasse940
18/02/11, 12:50
Kom igjen!

http://myranes.com/Volvoframvagn.html

Blir sånne på bilen til høsten når jeg har hatt kull på bikkja igjenn ;)
men frem til det må jeg få tak i originalen :)
Saabfaen har noen til meg, må bare skaffe penger først ;)

Joakim-G_R
18/02/11, 12:52
Får du ikke handle på krita? :D

Blir bra til høsten da, tror det er morsomt å kunne justere litt opp og ned. Samt eksperimentere med fjørstivhet!

lasse940
18/02/11, 12:55
Aner ikke, har ikke spurt ;)
Ja gleder meg til å få på noen sånne :D

saabfaen
18/02/11, 19:25
Aner ikke, har ikke spurt ;)
Ja gleder meg til å få på noen sånne :D

Bare komma å måke fram å skru det :p

lasse940
18/02/11, 19:38
Bare komma å måke fram å skru det :p
Åh så knall :D
Kjærringa reiser bort i morgen så har minstemann alene men skal se hvordan humør han er i morgen så er det ikke umulig jeg kommer en tur (om det passer selvfølgelig) da jeg er rimelig sjuk på å få bilen min i daglig bruk så jeg kan levere tilbake den bedritne mitsun jeg kjører nå ;)

Joakim-G_R
18/02/11, 23:22
Pøh, han har vel en barnespade? :D

lasse940
19/02/11, 07:55
Får ta med en snøskuffe til minsten også så kanskje han holder seg aktiv på en possitiv måte.
Han har blitt en ramp uten like;) (som far som sønn)
Sitat fra han torsdag etter barnetv: Nei detta går ikke, jeg må finne meg et annet sted å drite jeg. Pappa jeg setter meg under kjøkkenbordet og driter:D
Hvor får de allt fra he he he....

lasse940
25/02/11, 14:51
Da har jeg fått byttet demper og fikset fjørbeinet :)
Ble en midlertidig løsning da jeg kommer til å investere i coilover til sommern så jeg bare slipte lokket til fjørbeinet og presset det nedi og sveiset det sammen, så får jeg håpe den holder frem til det blir coilover fra myranes :D


Noen bilder av lokket og demper som har skrudd seg opp og liggi å hammra i fjørbeinet

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2067.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2068.jpg

R.G
25/02/11, 14:58
der var det ikke mye gjenger igjen:( men bra det ble ordning da:) litt bedre å kjøre med nå vel?:)

lasse940
25/02/11, 15:04
der var det ikke mye gjenger igjen:( men bra det ble ordning da:) litt bedre å kjøre med nå vel?:)
Nei lite gjenger igjenn der gitt :(
Har ikke fått kjørt ennå (flatt batteri) regner med at det blir noe helt annet å kjøre nå ja. ingen vibrering ved pådrag og ved nedbremsing håper jeg ;)
Så får jeg bare krysse fingra for at sveisen holder i noen mnd.
og ikke minst demper ikke ryker he he he :D

Joakim-G_R
25/02/11, 15:10
Fiffig løsning :p

lasse940
25/02/11, 15:23
He he he ja en økonomisk løsning ;)
Fysoterapeuten blakker meg helt må ut med 600,- pr behandling 20min i uka.
Så er det snakk om at jeg må bli omskolert og greier, da ikke senebetennelsen slipper taket.

lasse940
28/02/11, 19:06
Hatt et lite uhell med bilen i kveld da jeg tenkte prøven litt etter jeg hadde fiksa demper og fjærbein.
Endte opp med at jeg tømte bilen for gammel olje da turboreturen hoppet av,
syntes det røyk merkelig mye ved pådrag tenkte for meg selv at nå har jeg tatt turbon.
Men var olje fra returen som havnet på eksosrøret og caten.
Oljelampe blinket litt i det jeg parkerte bilen på gårdsplassen så tror dette har gått veldig bra med motor, ble gudsjelov bare en 3km tur der 1,5 av den med oljeretur i friluft ;)
EDIT: Demper og fjærbein funket veldig bra :D

saabfaen
28/02/11, 20:39
Skal ha litt flaks au :)

lasse940
07/03/11, 13:49
montert turbo og nytt grenrør gjenstår å tilpasse oljeretur. Syntes turbo kom litt vell langt frem så blir nok å kjøpe meg et alla den på turbotrimming.
må hverfall bygge oljeretur skrått ut mot rammevangen og så bakover igjenn da det ikke er nok plass mellom motor feste og grenrør.
et lite bilde om hvor turboen havnet med grenrøret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/604.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/605.jpg

R.G
07/03/11, 14:09
blir godt å trangt nedi hos deg å ser jeg;)

lasse940
07/03/11, 14:12
Ja blir det gitt ;)
får vell kjøre sånn her frem til høsten da blir det nok byttet ut med et litt anen utførelse på grenrør :D
Skal ha valper på ene hunden min så blir litt cash til volvo prosjektet ;)

R.G
07/03/11, 14:52
Ja blir det gitt ;)
får vell kjøre sånn her frem til høsten da blir det nok byttet ut med et litt anen utførelse på grenrør :D
Skal ha valper på ene hunden min så blir litt cash til volvo prosjektet ;)

ja det blir det fort penger av;)

lasse940
07/03/11, 15:16
-blir fort noen kroner ;)

lasse940
07/03/11, 17:16
Fåt ordna litt med oljeretur i dag også, kom frem til at dette blir den beste løsningen
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/610.jpg

Joakim-G_R
08/03/11, 07:53
Er det pinne du bruker eller MIG?

lasse940
08/03/11, 08:05
jeg bruker pinnesveis:)
Oldschool style ;)

R.G
08/03/11, 08:09
bare sørge for å få bort alt slagge så blir det tett:)

lasse940
08/03/11, 08:13
ja ganske viktig det så blir ikke lange fugen før man er nødt til å slå bort og børste slagg ;) blir vell å skaffe et tig eller mig apparat etterhvert :)

Joakim-G_R
08/03/11, 08:19
Ser bedre ut enn når jeg rocker MIG tilogmed. :D

R.G
08/03/11, 08:24
poenget er vel att det blir tett:) viktigst det:)

lasse940
08/03/11, 08:56
Ja viktigste er at det blir tett det er sannt.
He he he blitt noen timer med pinnesveis så da får man penere å penere resultat ;)
its all in the wrist jokke ;)

R.G
08/03/11, 09:07
ja kommer seg etterhvert når man får trent litt med pinner:)

Joakim-G_R
08/03/11, 09:09
Ja viktigste er at det blir tett det er sannt.
He he he blitt noen timer med pinnesveis så da får man penere å penere resultat ;)
its all in the wrist jokke ;)

Ja, er vel som alt annet. Mestrer ikke alt på første forsøk. :)

lasse940
08/03/11, 10:50
ja tar litt tid å lære seg å sveise med pinner ganske viktig er vinklen du holder pinnen så ikke slagget legger seg innimellom fugen men på toppen og blir det helt rett spretter slagget av av seg selv når stålet kjøler seg ;) ca 40 graders vinkel skal det være ;)
Nå er returrøret ferdig sveiset skal bare trykk teste det nå for å se om det har blitt helt tett, så blir lage til ny Dp :D
Men rekker nok ikke allt før jeg skal til legen og få ei alvorlig dose cortison ;)

Joakim-G_R
08/03/11, 15:01
Godt det er lenge lyst om dagen!

lasse940
15/03/11, 13:00
Da er Dp ferdig og bandasjert det samme med grenrøret :)
Så nå skal det stå å herde med motor på tomgang i ca 2 timer om jeg ikke tar helt feil??

her er noen bilder av hvordan det ble!

Grenrør.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1318.jpg

DP.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1319.jpg

Så tok jeg noen bilder av hvor eksoshuset på turbo ligger forhold til regreima!!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1320.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1321.jpg

Lønner seg kanskje å få litt bandasje rundt eksosdelen på turbo også??

EDIT: oljetur skal også bandasjeres:)

kermitt
15/03/11, 13:14
ser ut som ett 2mm alu varmeskjold eventuelt turbo bleie er greia her.

lasse940
15/03/11, 14:42
får vell prøve lage en liten avskjerming der tenker jeg :)

lasse940
15/03/11, 15:48
Eksos bandasjen på grenrøret tokk fyr etter testturen i dag gitt:eek:
fikk slokket det fort da jeg gudsjelov åpnet panseret rett etter jeg hadde stoppet.... Mistet også rema til generator og vanpumpa da på testturen :rolleyes:

cossykiller
15/03/11, 16:32
bra du fikk tatt det såpass tidlig, men ett tips er og ha brannslukningsapparat montert i bilen (helst skum ) slik at du får tatt det fort uansett hvor du befinner deg :)

lasse940
15/03/11, 16:36
Ja det er ikke dumt, har hatt et i bilen før men usikker på hvor det har blitt av.
Fikk kastet på masse med snø denne gangen :D

EDIT: Nye reimer bestillt og hentes i morgen. Slengte like godt inn ny fordeler og rotor da jeg først var i gang :D

Joakim-G_R
15/03/11, 20:48
Brukte du vann når du la den bandasjen?

R.G
15/03/11, 21:04
blir bra detta:)

synd med eksosbandasjen da:(

ville nok fiksa noe skjold el bleie rundt eksoshus:), så var nevnt tidligere her å:)

fort gjort å grille panser å:p

lasse940
16/03/11, 08:01
Joakim-G_R: Ja brukte ganske godt med vann når jeg la bandasjen jokkis....
våtet ikke bandasjen før jeg surret den inn men sprayet godt på med vann etterpå burde kanskje gå over et par ganger med vann da eller....
Leste man skulle fukte bandasjen lett jeg fuktet den godt da jeg ikke ville ta noen sjanser!!!

R.G: blir å lage varmeskjold i dag :D så får jeg sprute på mer vann på bandasjen og kjøre med branslukker ;) Ekspansjonstanken viste tegn til å begynne smelte også så blir varmeskjold mot den også :)

R.G
16/03/11, 09:01
da blir det nok litt bedre etterhvert:)

brukte bare ei blekk plate på 940n min som jeg bøyde og formet til. hjalp på en del det:)

lasse940
16/03/11, 10:18
Har noen stålplater liggende på låven jeg kommer til å bruke varmeskjold mot ekspansjonstanken er ferdig kappet mener jeg å huske :)

R.G
16/03/11, 10:53
da er det bare å bøye å forme til da;)

lasse940
16/03/11, 11:09
ja får se å komme meg i gang gitt, blir en liten tur over grensa til mekonomen å hente reimer og fordeler jeg har bestillt meg :)
så skal det bli forma til skjerming i hue å ræva :D

Joakim-G_R
16/03/11, 13:58
Gå for "turbobleie", og slike strømper over pluggledningene dine, så er det godt nok. :)

Kan selvfølgelig ha ekstra på ekspansjonstanken, men tenkte også på registerreima di. Veldig nære der. :p

ChrML
17/03/11, 17:42
bra du fikk tatt det såpass tidlig, men ett tips er og ha brannslukningsapparat montert i bilen (helst skum ) slik at du får tatt det fort uansett hvor du befinner deg :)
Skumapparat kan gi deg en svært ubehagelig opplevelse om vintern når bilen står å brenner og skumflaska er bånnfryst :). Pulver holder seg hvertfall når det er kaldt, men som du sier, skum er en del mer effektivt på oljebranner.

lasse940
17/03/11, 18:23
I dag har jeg fått byttet fordeler og rotor. Fikk problemer med ingen gnist så måtte ut med det igjenn tittet litt på den og monterte den tilbake da fungerte det som det skulle :D.
Har også byttet ut noen sline pinnbolter til topploksdekslet.
Målt og kappet til varmeavskjerming mot ekspansjonstanken og mot regreim så dette blir festet i morgen tenker jeg satte det påplass i dag og ruset endel på tomgang til vifta starta. virket som det skal fungere gpdt mot regreim da det ikka ble unormalt varmt mot denne :D
Og ingen brann i eksosbandasjen jooohooo :D
mulig det har kommet noe olje på den da jeg kjørte i en alvorlig vanndam og har noe oljesøl ruundt om i kriker og kroker :)

lasse940
17/03/11, 18:26
Gå for "turbobleie", og slike strømper over pluggledningene dine, så er det godt nok. :)

Kan selvfølgelig ha ekstra på ekspansjonstanken, men tenkte også på registerreima di. Veldig nære der. :p

Har ikke tid til å vente på turbobleie så jeg prøver avskjerming først og ser ann resultatet. men blir nok ja takk begge deler for å være sikker ;)

saabfaen
19/03/11, 14:20
Dårlig me volvoturbo forbi her da :p

lasse940
20/03/11, 10:08
Dårlig me volvoturbo forbi her da :p
He he he kommer nok snart forbi... Har hatt 2 dager uten skruing så mangler fortsatt å sette sammen avskjerming ennå ;)

lasse940
21/03/11, 15:57
Da har jeg fått laget meg varmaskjold mot reim og ekspansjonstank...
så her ble resultatet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2025.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2026.jpg

Surret siste rest jeg hadde av bandasje rundt skjoldet mot reima for å være ennå mer sikker på at den ikke skal smelte :D

The Bear
21/03/11, 16:02
Ser jammen bra ut. :D
Er jo fort gjort at noko begynne å smelte med den tempraturen som er på turboen...

roffenn
21/03/11, 16:59
Var ikke den peneste løsningen, men ser effektiv ut :D

lasse940
21/03/11, 17:07
he he he nei ikke akuratt et utstillings motorrom men men virker da å fungere effektivt ;)