PDA

Vis full versjon : jorde mobillader?



Volvo144
22/03/10, 16:45
Har en spiller med jack in. Når jeg kobler denne til mobiltelefonen spiller den perfekt, men når jeg kobler i laderen samtidig kommer reserbillyden.

Føler at jeg skulle ha jordet linjeinngangen, eventuelt laderen / telefonen på noen måte..

Noen som har forslag?

boman
22/03/10, 17:35
Er ikke sikker på om det vil hjelpe, men verdt et forsøk å legge en jordforbindelse i mellom 12v stikken og spilleren så det blir samme jord potensial.
Hvis det er en veldig gammel og sliten mobil lader så kan du jo vurdere å bytte den ut.

ChrML
22/03/10, 18:25
Årsaken til dette har nok ikke noe med jordingen å gjøre. Jeg vil tro at dette er dynamo eller dysestøy (hvis det varierer med turtallet), dvs rippelspenninger i strømnettet til bilen som forplanter seg inn på mobilen via laderen. Som igjen gir støy på lydsignalet den gir ut.

Noe som kanskje kan hjelpe er å koble en kondensator i parrallell med sigarett tenneren. Den største du finner innenfor rimelighetens grenser.

Har samme problemet når vi bruker vekselretteren til en kamerat av meg til å lade bærbare PC-en hans som spiller musikk ut til Aux inngangen på spilleren. Støy i bakgrunnen med konstant frekvens (etter vekselretteren).

Volvo144
22/03/10, 20:10
Mener å huske at jeg i min råneungdom også fikk slik lyd via forsterkerne når jeg spilte fra linjeutgang på spilleren. Løsningen var å jorde linjeutgangen så forsvant dette uten kondensator.

Lyden varierer i takt med turtallet

Men tror han første som skrev innlegg her er inne på noe, at dersom jeg jorder spiller og sigarettenner til samme punkt kan jeg være heldig at det forsvinner?

Dette gjelder jo også forøvrig platespillere hjemme i gamle dager var det en jordingsledning mellom platespiller og forsterker...

Men jeg er ikke elektriker så kan ikke forklare teorien her..

flarssen
24/03/10, 06:29
Er jo fort gjort å teste med en ledningsbit mellom spiller (chassis) og sigarettenner.
Er det noe annet burde du få samme støyen i headset/handsfree.

GeTReibeAktienGesellschaf
24/03/10, 10:40
Ta en bit aluminiums folie rundt delen av laderen som stikker ut, viss det hjelper så er det komponentene i laderen som forsterker og sender ut støyen.

Evt. for å forbedre støyskjermen pakk den inn i alu folie og jorde selve folien i kontakta på sidene, men selfølgelig ikke sånn at den kortslutter med tuppen i kontakta.

ChrML
24/03/10, 11:11
Ta en bit aluminiums folie rundt delen av laderen som stikker ut, viss det hjelper så er det komponentene i laderen som forsterker og sender ut støyen.

Evt. for å forbedre støyskjermen pakk den inn i alu folie og jorde selve folien i kontakta på sidene, men selfølgelig ikke sånn at den kortslutter med tuppen i kontakta.
Forstyrrelser er ikke nødvendigvis trådløse, så den testen er ikke nødvendigvis konklusive.

Laderen kan for eksempel gi ripler eller rare frekvenser inn på mobilen som igjen kan forplante seg som støy ut på linjeutgangen til mobilen. Dette kan gi uønsket lyd. Dersom disse frekvensene er høyfrekvente fungerer hele kabelen fram til mobilladeren fungere som en antenne og spre denne støyen, ikke bare laderen i seg selv.

Annet utstyr som har større strømtrekk, fex vekselrettere (12V DC -> 230V AC) kan forplante forstyrrelser bakover inn i bilens nett i takt med strømmen vekselrettere trekker. Da kan høyfrekvente spenningsvariasjoner i bilens elnett også forårsake støy inn på spiller eller ut som trådløse signaler.

Det er blandt annet grunnen til at det blir brukt dyserelee sånn at de store strømmene dysene trekker i pulser ikke må gå gjennom lange ledninger bak dashbordet og forplante elektromagnetisk støy, men kun en kort vei fra batteriet til selve dysene. For å minke radiobølger som sendes pga høyfrekvente pulser i kabelen akkurat når dysene klapper inn og ut som forårsaker dynamostøylignende støy på bilstereo.

GeTReibeAktienGesellschaf
24/03/10, 21:25
Forstyrrelser er ikke nødvendigvis trådløse, så den testen er ikke nødvendigvis konklusive.

Laderen kan for eksempel gi ripler eller rare frekvenser inn på mobilen som igjen kan forplante seg som støy ut på linjeutgangen til mobilen. Dette kan gi uønsket lyd. Dersom disse frekvensene er høyfrekvente fungerer hele kabelen fram til mobilladeren fungere som en antenne og spre denne støyen, ikke bare laderen i seg selv.

Annet utstyr som har større strømtrekk, fex vekselrettere (12V DC -> 230V AC) kan forplante forstyrrelser bakover inn i bilens nett i takt med strømmen vekselrettere trekker. Da kan høyfrekvente spenningsvariasjoner i bilens elnett også forårsake støy inn på spiller eller ut som trådløse signaler.

Det er blandt annet grunnen til at det blir brukt dyserelee sånn at de store strømmene dysene trekker i pulser ikke må gå gjennom lange ledninger bak dashbordet og forplante elektromagnetisk støy, men kun en kort vei fra batteriet til selve dysene. For å minke radiobølger som sendes pga høyfrekvente pulser i kabelen akkurat når dysene klapper inn og ut som forårsaker dynamostøylignende støy på bilstereo.
Laderen er tilkobbla "dc", innmaten i laderen gjør jo ikke noe annet enn å sette ned spenningen til å passe mobilens batteri og er fortsatt "dc" i kontakta. Så støyen fra laderen kommer nok fra dynamo evt. annet og skal nok ha problemer med å lage egen støy, men som du sier så er en ledning en fin antenne for støy.
Men hvor sterk støy selve ledningen sender ut vil også komme ann på hvor mange ampere som går i ledningen fordi dette bestemmer hvor kraftig/stort magnet felt som lages.
DC-AC omformer er ett helt annet problem fordi det er vekselspennig inne i bildet.
Skal generelt ikke være så stort problem viss det er bra nok skjerma, siden det i mange bilforsterkere må gå veien om DC-AC-DC for å få høyere spenning å mate den med. Og da foregår det veldig nærme der lydsignalet og tilegg forsterkes signalet.

Skjerming er noe av det mest vanlige for å motvirke støy og funker ikke det eller det er upraktisk så er filtrering som nevnt også en måte å unngå problemer.