PDA

Vis full versjon : Bytte motor, 2.5l 10v 95mod til t5.



Tonyo
22/10/11, 07:38
Heisann, har nå vært på leting etter ny motor ettersom den gamle begynner å få det.

Fant en i område som selger komplett t5 motor, lurer på hvordan dette er å få godkjent?

Er det mye styr?


også hvordan det er å bytte motor, må vell bytte ledningsnett osv?

Steelseries850
22/10/11, 08:32
Jeg fikk godkjent den andre 850 min med papirer ! osv :D du må tenke på bremsene ! også er det opp til dem å avgjøre detta ! jeg krangla meg til det :) du må bytte ledningsnett fram til boksen ! motordelen

Tonyo
22/10/11, 08:42
Det høres bra ut :)

Hvordan ordna du det med bremsene? Bytta du ? evt hva slags?

Er det noe jeg bør gjøre med det samme jeg bytter motor?

850GLTsilver
22/10/11, 09:46
Bremsene holder vel opp til 225HK slik de er?

Steelseries850
22/10/11, 23:39
bytte bremser til s60 R bremser ! eller sette med 302 skive / T5r caliper :P i den graden der ! du må skrive alt du skal gjøre med bilen ! si at du legger ganske stor vekt på bremsene og osv ! så lenge det bremser bra !

Sollien
23/10/11, 00:31
må vel ha sterkere bærearmer også ?!! :)

850GLTsilver
23/10/11, 09:44
bytte bremser til s60 R bremser ! eller sette med 302 skive / T5r caliper :P i den graden der ! du må skrive alt du skal gjøre med bilen ! si at du legger ganske stor vekt på bremsene og osv ! så lenge det bremser bra !

T5R caliper = Vanlig caliper.

Derimot så er festene for caliperne forskjellige.

Steelseries850
24/10/11, 09:11
Kan jeg spøre deg om noen ? hvorfor er det 3 delenummere på caliperne da ? :)

850GLTsilver
24/10/11, 17:02
Kan jeg spøre deg om noen ? hvorfor er det 3 delenummere på caliperne da ? :)

Er egentlig bare 2, da den ene erstatter den første.

T5R-caliperne er vel lakkert i annen farge. Ingen forskjell i forhold til ytelser med andre ord. Undrer om ikke T5R-caliperne i tillegg kunne fåes i både gul og sort?
I tillegg kom 302mm skivene først på X70R.

Originalbremsene holder opp til 225HK. Er faktisk så enkelt. i grunn.
(Kilde VADIS)

Steelseries850
24/10/11, 21:03
kan du si meg ossen caliper det sitter på 855R ? :P fordi delenummeret er litt rart der ! samme som T5R

850GLTsilver
24/10/11, 21:10
kan du si meg ossen caliper det sitter på 855R ? :P fordi delenummeret er litt rart der ! samme som T5R

Stemmer det. Men det er i grunnen to, en gul og en sort.
8602498 er den gule, 9157434 er den sorte
Begge er satt opp som caliper til 850R/T5R
5003812 er satt opp som caliper for "vanlige" 850.
Må sjekke nærmere om hva forskjellen skulle være.
Kanhende noen vet litt mere? Er R-caliperne med 2 stempler kanskje?
I såfall er jeg blitt lurt av en som nevnte dette til meg en gang.
Han sa at man ikke behøvde gjøre noe med bremsene på disse opptil 225HK.
Jeg skal for sikkerhets skyld sjekke med en kamerat på Bilia Lillestrøm.

Steelseries850
24/10/11, 22:01
Jeg mener at R caliperen ! er noe som er litt kraftigere ! hvis jeg skulle ha R motor i den andre 855 min trenkte jeg R bremser :O også kunne jeg ikke bruke de orginale ? ! måtte ha R caliper eller så stemmte ikke nummra osv !

kjøp deg S60 R bremser da er det garantert at du stopper :D

850GLTsilver
25/10/11, 05:47
Jeg mener at R caliperen ! er noe som er litt kraftigere ! hvis jeg skulle ha R motor i den andre 855 min trenkte jeg R bremser :O også kunne jeg ikke bruke de orginale ? ! måtte ha R caliper eller så stemmte ikke nummra osv !

kjøp deg S60 R bremser da er det garantert at du stopper :D

Glem ikke at S60R-bremser betinger minst 16" felger, da 302mm-skivene ikke går inn i 15". (Caliperen blir å ta i felgen)

Steelseries850
25/10/11, 09:55
Glem ikke at S60R-bremser betinger minst 16" felger, da 302mm-skivene ikke går inn i 15". (Caliperen blir å ta i felgen)

Jeg glemte å si det :) funker fett med volnserene felga ! :) men du skal vell ikke kjøre sykkel hjul ? :P 17 eller 19 :D

mrstfu
25/10/11, 11:03
Jeg mener at R caliperen ! er noe som er litt kraftigere ! hvis jeg skulle ha R motor i den andre 855 min trenkte jeg R bremser :O også kunne jeg ikke bruke de orginale ? ! måtte ha R caliper eller så stemmte ikke nummra osv !

kjøp deg S60 R bremser da er det garantert at du stopper :D

S60R bremser er vel ikke noe man på noen måte får godkjent på 850? Du mener ikke X70Rbremser da? Altså 302settet?


Jeg glemte å si det :) funker fett med volnserene felga ! :) men du skal vell ikke kjøre sykkel hjul ? :P 17 eller 19 :D

For å si det sånn, et vanlig sykkelhjul har mindre gummiprofil enn noe du får på 850en din.

mrstfu
25/10/11, 11:10
Heisann, har nå vært på leting etter ny motor ettersom den gamle begynner å få det.

Fant en i område som selger komplett t5 motor, lurer på hvordan dette er å få godkjent?

Er det mye styr?


også hvordan det er å bytte motor, må vell bytte ledningsnett osv?

Rydder opp litt i suppa som denne tråden ble til etterhvert.

Kort sagt, du må dokumentere at din bil har samme eller bedre (TÜVgodkjente) spesifikasjoner som donorbilen, i hovedsak innenfor bremser, understell og stabstag. I tillegg må motoren være originalt i forhold til innsug, eksos, tenning, bensintilførsel osv under visning/godkjenning.

Om du henter motor fra en T5, må du da dokumentere at din 2.5 10v har samme bremser, dempere/fjærer og stabstag som donorbilen, evt om du monterer oppgraderinger (eksempelvis et TÜV-godkjent understell til T5), burde ikke det by på noen problemer.

Se deg litt om bakover i 850/X70-seksjonen, burde ligge et par tråder på hver side om akkurat dette, mange som gjør det, og mange somhar fått det godkjent. Litt synd ingen har lagd en skikkelig "HowTo" på dette.

Steelseries850
25/10/11, 19:26
S60R bremser er vel ikke noe man på noen måte får godkjent på 850? Du mener ikke X70Rbremser da? Altså 302settet?



For å si det sånn, et vanlig sykkelhjul har mindre gummiprofil enn noe du får på 850en din.

hahahaha ! :) Jeg veit om noen som har det godkjent ! men det som er problemmet er braketen /adapteren til s60R calipern ! noe man må lage selv ! derfor er går det ikke anne å godkjenne det ?= tenker jeg . Veit om en som har noen braketer som funker :) med E merke men da må jeg borre i braketen ! et hul :eek::eek::eek::eek: