PDA

Vis full versjon : svinghjul, locktite ???



vølvo
20/10/11, 18:55
Har et svinghjul som jeg har dreid ned til ca halvparten, orginalvekta var rundt 14 kg og nå veide det litt under 8 kg.

Skrudde svinghjulet til med 75 nm på alle bolta :) er det viktig å ha på locktite der?
-han ene sa at det skulle være locktite der. :cool:
- han andre sa at det ikke trengtes :confused:
Noen som har noe mening om det?

Feiltenning
20/10/11, 19:22
jeg brukte vertfall locktite. For sikkerhets skyld. Første gangen jeg har gjort noe med svinghjul. Spør meg ikke hvordan det vil bli å ta av igjen i ettertid da :P

cossykiller
21/10/11, 12:43
du får det av igjen feiltenning, anbefaler på det STERKESTE at du bruker loctite eller tilsvarende på svinghjulsboltene

Testdriver
21/10/11, 12:58
Skal/bør ha loctite på boltene.

1. Trekk først alle boltene til med halvparten av momentet det egentlig skal være
2. Skru ut en bolt, ha loctite på den og skru den inn igjen med det momentet som skal være
3. Ta ut en til bolt, ha loctite på den og skru den inn igjen med det momentet som det skal være. Så fortsetter du bare videre sånn :)

Skal krysstrekkes

Frigstad Racing
21/10/11, 14:35
må man bruke nye bolter hver gang man har det av?

cossykiller
21/10/11, 14:43
skal helst det også ja, er ihvertfall det jeg har brukt og gjøre, går du på youtube og ser litt filmer, så ser du fort at det ikke er noe å spare på :)

vølvo
22/10/11, 14:16
Hehe, men motor er ikke veldig trimma, sugermotor med anne topp og annet svinghjul og grenrør og litt div. er vel forskjell på motorer som drar igang med 400 hester og 100 på svinghjulet :D ??

cossykiller
22/10/11, 14:28
er alikevel mye krefter i sving, du må bare gamble på det, men er feil ting og gamble på ;) ligger en tråd her også om en 740 som svinghjulet sa takk og farvell på, er en potensiell bombe det der som ikke nøler med og kappe føttene av deg, er også forskjell på og bruke en ny bolt om igjen og å bruke en sikkert nærmere 20 år gammel

Karl
22/10/11, 14:51
Når det gjelder den 740en som nevnes så hadde det ingen ting med boltene å gjøre at svinghjulet tok kveld. Det var nok litt for svak clutch og påfølgende sprekkdannelser som var årsaken der. Alle boltene sto igjen etter at svinghjulet hadde forlatt åstedet. Ligger bilder på prosjekttråden min.

At svinghjulet er lettet minsker vel sjangsen for havari men jeg ville uansett gardert meg med å bruke gjengelåsing i tillegg til rett moment på boltene. Å bruke en sterk nok clutch er også et godt tips;)

cossykiller
22/10/11, 14:56
var din jeg mente ja Karl, jeg har sett tråden din og mente ikke at det var det som hadde skjedd der, men utfallet blir noenlunde seendes likt ut om den ryker pga noen bolter

vølvo
22/10/11, 19:41
Da får jeg gjøra det da :)

Audun
23/10/11, 01:15
koster ikke stort mer enn et par hunde for ei flaske med skikkelig loctite, er vell ingen upris for å slippe å risikere bein å føtter..

Sollien
23/10/11, 03:13
koster ikke stort mer enn et par hunde for ei flaske med skikkelig loctite, er vell ingen upris for å slippe å risikere bein å føtter..

om man skulle være så heldig da :rolleyes: sikkert langt værre ting som kan skje når noe sånt først løsner... har kjøpt sånn ekstrem loctite jeg... han i kassa anbefalte det ikke, kom til å bli så vanskelig å få opp igjen sa han... :p tror han skjønte tegninga når jeg fortalte hva det skulle brukes til :D

vølvo
23/10/11, 11:59
vanlig locktite får holde vel :)???
ikke noe vits å overdriver heller :) kjenner mange som ikke har noe locktite der.

cossykiller
24/10/11, 00:07
vanlig locktite holder det :) er ikke store sjansen for at det skal skje noe, men skjer det derimot noe så kan du angre på at det ikke ble brukt, om det er årsaken da selvfølgelig

divad
24/10/11, 00:27
Nå ble jeg jævla redd selv her :P brukte locktite, men moment ble bare sånn circa med en dårlig momentnøkkel.

vølvo
24/10/11, 14:57
Ikke store jobben hvis du har 740/940 vel. var leit å få ta øvre girkasse festene på 240 :D
Men har da fått på noe locktite (150,- for bitte litt locktite på shell :O ).
Moment svinghjulet skal dras til med er 70Nm

divad
24/10/11, 17:00
var leit å få ta øvre girkasse festene på 240 :D

AKKURAT det som er leit ja!! :D

vølvo
24/10/11, 20:56
Øvre høyre feste går greit med fast nøkkel, bare du skrur av traversen så girkassa detter litt ned. Venstre feste bruker du 3 4 forlengere med ledd imellom :D