PDA

Vis full versjon : 850 Dumpventil. Problemer



85050
19/10/11, 18:52
Hallo ja har en volvo 850 som jeg har montert en slik en "Dumpventil". Problemet er att den går ujevnt på tomgang og fusker på øket turtall.

En kompis av meg har en volvo 740 turbo å han måtte flytte luftmengde måleren over på den siden dumpen sitter, men det vil jo bli er problem på 850.


takker for svar :) Mvh Jonas..

85050
19/10/11, 18:58
http://C:\Users\Eier\Desktop\19102011335.jpg

mrstfu
19/10/11, 19:03
Dumpventil burde sitte før luftmengdemåler, I utgangspunktet. Denne måler hvos mye luft motor får, men når lufta slipper ut gjennom dumpen, ser ECU dette som en lekkasje ett eller annet sted, altså at motor får mindre luft enn den tar inn gjennom LMM. Såvidt jeg har skjønt, rett meg gjerne.

igjen, jeg vet om biler som går med dump etter LMM uten feilmeldinger, så dette er ikke utelukkende fakta, men å flytte LMM til etter dump er jo en mulighet, I værste tilfelle finner du hvertfall ut om dette er feilkilden eller ikke.

85050
19/10/11, 19:15
http://www.youtube.com/watch?v=7VOpMiuy7ns fikk ikke til å legge ut bilder her mulig jeg er dum eller noe. men her er det et bilde av hvordan det ser ut ? .. er det noen her som har dump på 850 eller ? ?

850GLTsilver
19/10/11, 19:57
Skulle normalt ikke ha noe å si på tomgang den dump-ventilen?
Den blåser jo bare overflødig trykk når du slipper gassen, gjør den ikke?
Tror du må se etter lekkasjer i innsug/turboslanger da det kan virke som om det er avvik mellom hva LMM måler av luft kontra det som faktisk går inn i motoren.

Men å kalle det Volvo møkk der på tuben da gitt......

85050
19/10/11, 20:09
Nei det er sant var litt lei i sta haha, men møkk er Det ikke :D

Den går jo jevnt på tomgang etter en kort stund etter gasspådrag. rett etter jeg har gassa på litt så går turtallet i bunn nesten slik at den stopper, etter litt vugging på turtallet stabiliserer den seg.

kjørte meg en kort tur i sta etter at jeg monterte dumpventilen. Det stoppa nesten hele tiden å gikk mye dårligere enn vanlig.

Tror ikke at det er falskluft, for når jeg monterer på orginal røret uten inntak til dump. Går den knall i gjenn. Har dobbelt skjekka 10 ganger at det ikke trekker falskluft.

MEN har ikke blendelokk på turboen har kun blokkert den med å tette den med en slange stump med en skrue i : S:,,, har vel ikke noe å si det vel.? sjølve dumpen er jo grei.

850GLTsilver
19/10/11, 20:17
Vi får oppfordre Turbogjengen til å tre frem og hjelpe til her.

Selv har jeg rein sugis, og syns det er greit nok i grunn.:D

Er ellers tilhenger av å holde ting så originalt som mulig, med mindre man virkelig er flink med dette man modifiserer med. Eller i det minste ha med noen som kan?
Sånn generelt altså. ;)

85050
19/10/11, 20:22
et sted må man begynne å lære. men greit med hjelp når man står fast :)
¨
furderer å bare drite i hele dump greiene

mrstfu
19/10/11, 20:23
Holder en knapp på den hjemmesnekra dumplokket du har fiksa her, om noe på trykksida av turboen ikke er tett, kan trykket lekke ut uten at det gjør noe nevneverdig for motoren, som således kan oppføre seg som en sugis.

85050
19/10/11, 20:37
På turboen er det et trekantet lokk. fra dette lokket kommer det en slange som går inn på en nippel på innsuget. denne slangen kappet jeg så nærme som mulig å tettet den med skrue. Hvis kun den er tettet uten dump slår turboen tilbake å da får jeg den plystre lyden. når dumpen er montert slipper den trykket ut av dumpen.

Men er nok ikke så dumt å skaffe seg et blendlokk. grunnen til at jeg har gjort det på en litt hjemme snekra måte er fordi en kompis med turbo bil hadde kun blendet den med samme måte, men er ikke sikkert dette er godt nok for bilen min ! ;D

mrstfu
19/10/11, 20:51
Damelder jeg pass, som GLTSilver kjører jeg sugiså;-)

85050
19/10/11, 20:56
ja melder pass sjæl, å legger dumpen på hylla . :D men takker for svar da :)

mrstfu
19/10/11, 21:14
Jeg vet 850 går med åpen dum, ta deg en tur innom svenske volvoklubben, svenskene er gærne og gjør alt mulig rask med 850.

OlavS.
20/10/11, 06:52
om du har ei litt slapp fjør i dumpen din, så kan den åpne litt på tomgang, og da vil det bli kluss. du bør blende gamle dumpen, siden den kan åpne under høyt trykk, og begrense ladetrykket ditt.

Folkvord
21/10/11, 12:06
eg hadde problem med åpen dump sjøl, men eg monterte dump pga sparing av motor og turbo, og ikke pga lyden, så slik eg gjorde det var og ta slangen som går fra den orginale resirken opp til den åpne dumpen, så trykket som går ut gjennom resirken åpner den åpne dumpen, funker perfekt;-)

Morgis
21/10/11, 12:27
nå har jeg ikke lest alt her i tråden.. men har du feilkoder?
Rent luft og bensinfilter?
Skal ikke være noe problem med åpen dump, annet enn et litt høyere forbruk.

volvoRsport
21/10/11, 13:08
Denne måler hvos mye luft motor får, men når lufta slipper ut gjennom dumpen, ser ECU dette som en lekkasje ett eller annet sted, altså at motor får mindre luft enn den tar inn gjennom LMM. Såvidt jeg har skjønt, rett meg gjerne.

Ikke helt rett. Bensinmengden tilpasses den mengden luft LMM måler, hvis du da dumper ut denne lufta vil det bli for mye bensin og motoren drukner.

mrstfu
21/10/11, 14:36
Ikke helt rett. Bensinmengden tilpasses den mengden luft LMM måler, hvis du da dumper ut denne lufta vil det bli for mye bensin og motoren drukner.

Logikken passer, I stand corrected;-)

85050
23/10/11, 10:32
Kanskje der feilen ligger, har koblet dumpen inn på innsuget. Mulig den skal kobles inn på resirken? .
får prøve.

Nei får ingen feilkoder, virket som motoren druknet av bensin. Bolblet å gikk dårlig.

Folkvord
23/10/11, 12:58
skal ikke vere nødvendigt og koble den til resirken, da det er mangen som kjører med åpen dump uten problem, men etter min erfaring så er det noen biler som ikke liker åpen dump og oppfører seg merkeli uten det er noe logisk forklaring pga keffor. har prøvd på 2 helt like biler og den ene virket det på og den andre vile ikke oppføre seg normalt, så har fundert og lurt på hva som kan vere forskjellen:p

Refinement!
23/10/11, 22:57
Gikk motoren slik den skulle før du monterte dumpen? Hadde en slik montert på min, men den lakk luft som ei sil. Så fort den ble fjernet gikk motoren som den skulle...

85050
26/10/11, 22:30
Ja noe rart er det.

Motoren gikk strålende før den ble montert, den går også strålende nå fordi jeg har skrudd av dumpen. Skal gjøre noen forsøk til så kanskje det blir noe greie påt ;D

850Design
28/10/11, 12:19
Riktig som rsport sier, så lenge du har dumpventilen der lmm sitter, så vil du ødelegge for lmm til og måle ut riktig luftstrømining, du vil da få ut lufta, og da drukner den rett og slett.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg dog plassert denne på røret som ligger over motoren, altså fra intercooler - turbo, da slepper du det vase der hvertfall.

Mvh.