PDA

Vis full versjon : Turbohavari på tur? Hjelp trengs!



PyrionZ
19/10/11, 03:21
Da har jeg fått større mistanke om at turboen er på tur til å havarere.
Som nevnt tidligere, så har jeg slitt med blå røyk akkurat ved oppstart, men dette har gitt seg like fort som det kommer, er bare en puff med blå røyk, så var det ingen eksosrøyk lenger.

Men, nå i det siste har bilen begynt å ryke ganske mye på tomgang ved kald motor. Kan ikke si det lukter olje av røyken, og den er heller ikke blåaktig. Ganske hvit.

Har fått høre av flere at turboen er på tur til å ryke, men burde ikke da bilen ha brukt mere olje? Den bruker ikke en dråpe mer enn den gjorde før.
Kjølevæske bruker den heller ingenting av!

Har trudd det har vært pga kjøligere vær og mer råne som har gjort det, men er da ingen andre sine biler som ryker like mye som min!

brynna
19/10/11, 06:41
Tror ikke et turbohavari skal gi røyk ved tomgang. (turbo er egentlig ikke i drift på tomgang da den bare sviver med på eksosstrømmen)
Får du en grå/blå ugjennomsiktig tykk røyk ved rusing av motor kan du mistenke turbohavari.

Legger ved et youtube klipp. Her er det ihvertfall et turbohavari. Dette er en diesel da
http://www.youtube.com/watch?v=sYi7sGiOy6U

Hadde heller begynt å tenke på innsprøytningssystem eller ventiltetninger hvis røyken gir seg ved varm motor.

nordan27
19/10/11, 20:17
Ta av innsug slangen på turbo og kjenn på aksel inne i turbo , da kjenner du om det er mye slakk :-)

Sollien
19/10/11, 20:21
minner mer om dyse eller ventiler som brynna her sier :D

PyrionZ
19/10/11, 23:06
Kan jo også tilføye at det kom greit med eksosrøyk ut av peilepinnen med varm motor.
Da er det vel stempelringer om å gjøre?

Har en identisk motor på hånda uten turbo som hadde gått 180.000. De skulle ha 8k for den, er det verdt penga?

Sollien
19/10/11, 23:31
Kan jo også tilføye at det kom greit med eksosrøyk ut av peilepinnen med varm motor.
Da er det vel stempelringer om å gjøre?

Har en identisk motor på hånda uten turbo som hadde gått 180.000. De skulle ha 8k for den, er det verdt penga?

hva er motorkoden da?

PyrionZ
19/10/11, 23:32
B5204t4

Sollien
19/10/11, 23:34
B5204t4

på den du skal kjøpe??

PyrionZ
19/10/11, 23:37
Jepp, er samme som jeg har. Vurderer T5 også, men er begrensninger for hva jeg kan gjøra heme på grusen!

brynna
20/10/11, 07:12
Kan jo også tilføye at det kom greit med eksosrøyk ut av peilepinnen med varm motor.
Da er det vel stempelringer om å gjøre??

Hvis du mener det kommer eksos ut av peilepinnen er det sannsynlig at toppakning er defekt.
Oljedamp/trykk ut av peilepinnen kan tyde på stempelringer

joneo1
20/10/11, 10:17
Det mest sansynlige her er at det er tett veivhusventilasjon. (egen erfaring på 3 stk 850 1 av de turbo med masse blårøyk ut eksosen konstant)

850GLTsilver
20/10/11, 15:15
Hvis du mener det kommer eksos ut av peilepinnen er det sannsynlig at toppakning er defekt.
Oljedamp/trykk ut av peilepinnen kan tyde på stempelringer

Ekstra grei sjekk på om toppakningen har gått er om det kommer eksos ut av ekspansjonskaret for kjølevannet.

PyrionZ
20/10/11, 19:22
Veivhusventilasjon er det nok ikke, prøvd å løsne fyllelokket med varm motor og holde for hullet til peilepinnen uten at lokket klapret. Men, burde den ikke bruke vann ved defekt toppakning?

850GLTsilver
20/10/11, 19:25
ER ofte knyttet til en viss vannsprut, særlig straks etter stopp ja.
Ikke godt å si hva du sliter med i grunn.
Men stempelringer /ventiltetninger er vel i grunnen i ferd med å overta rollen som hovedmistenkt ja. Vil kunne gi nær kontinuerlig røyk.
Er det ekstra ille ved fullt pådrag eller?

PyrionZ
20/10/11, 20:11
nei, er visst ingen røyk eller lignende ved pådrag. Fikk en kamerat til å kjøre bak og sjekke, lukter visst ganske surt av eksosen, men det gjør vel all eksos!

Mest frista til å hive inn ny motor og turbo, veit jeg at alt er på stell når jeg skal chippe!

850GLTsilver
21/10/11, 03:37
Hadde vært noe med en filmsnutt av saken.
Får du lagt ut noe slikt?

Ta med litt om temperatur og slikt når du eventuelt får til det.


Har jo en GLT selv som damper en god del, særlig i litt fuktig vær.
Er ikkeno unormalt egentlig. Kondens som får varma seg.

brynna
21/10/11, 10:19
Forholdsvis enkelt å foreta en sylinderlekkasjetest.

Biltema har faktisk et produkt som er brukbart i forhold til pris:D

Sylinderlekkasjekit: For kjølevannet
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester/

For ventiltetninger/stempelringer:http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester1/

PyrionZ
21/10/11, 14:10
Kom til å tenke på dette nå:
Etter at jeg starta opp første gangen med Simons anlegget montert, så rant det jo faktisk kondensvann fra noen av skjøtene, og det røyk ganske mye av potta da. Mulig det rett og slett er forskjellen på lyddemperne som gjør at det ryker så mye?

Trur rett og slett det er jeg som er for paranoid! hehe
Bestilte chip i går, så får jeg se åssen det går! Kan likegreit bruke opp motoren før jeg kjøper en ny en!:p