PDA

Vis full versjon : Hvilke tennplugger bruker dere på turbomotorene deres?



Volvoniføør
18/10/11, 15:34
Som topic: Hvilke tennplugger bruker dere på FK/FT motorene deres?
Har hørt en del snakk om at NGK Iridium skal være så voldsomt bra..
Så hvilken forskjell er det egentlig man vil merke på feks. denne Iridium pluggen og en helt standard tennplugg?
Lurer litt på alt om dette, for akkurat det med tennplugger er noe jeg ikke forsket så jævlig mye på for å si det sånn :p

Edit: Legg også med oppsettene deres :)

Wangen
18/10/11, 15:44
NGK bpr7es

PVT
18/10/11, 17:42
får ikke tak i ES lengere dem har korta det inn til
:NGK BPR7E men er samme pluggen og den som er å foretrekke.

Volvoniføør
18/10/11, 20:55
får ikke tak i ES lengere dem har korta det inn til
:NGK BPR7E men er samme pluggen og den som er å foretrekke.

Er denne pluggen å foretrekke også til lett/bra trimmede FK/FT motorer eller hovedsaklig originale motorer?
I såfall, (eller ikke) hvorfor?

Batland
19/10/11, 10:01
Som topic: Hvilke tennplugger bruker dere på FK/FT motorene deres?
Har hørt en del snakk om at NGK Iridium skal være så voldsomt bra..
Så hvilken forskjell er det egentlig man vil merke på feks. denne Iridium pluggen og en helt standard tennplugg?
Lurer litt på alt om dette, for akkurat det med tennplugger er noe jeg ikke forsket så jævlig mye på for å si det sånn :p

Edit: Legg også med oppsettene deres :)

Hvis man står bak en bil med stort eksosanlegg som går på tomgang så hører man ofte at motoren ikke går 100% rent. Det kommer ett lite "rusk" innimellom, ikke sant? Dette er tenningsfusking fordi gnisten ikke klarer å antenne blandingen. Grunnen er at gammeldagse tennplugger med tykk senterelektrode gjerne har en pluggåpning på 0,7 mm. Dette gir en lav og fet gnist. (En smellfet dverg med målene 2,5 mm diameter og 0,7 mm høy.)

Iridiumplugger har syltynn senterelektrode på 0,4 - 0,6 mm og vanligvis minst 1,1 mm pluggåpning. Denne høye og slanke gnisten (2-3 ganger så høy som bred) tenner omgivelsene med større effektivitet og derfor reduseres all fusking til enhver tid noe som reduserer forbruket. ;)
Dette er grunnen til at ALLE nyere biler bruker slike tennplugger.

Berg Performance
19/10/11, 10:12
Hvordan er varmeverdien på Iridiumpluggene i forhold til de vanlige ?

hakonsenjr
19/10/11, 10:26
jeg har bpr6es men tenkte og prøve bpr7es =)

ArneR
19/10/11, 11:30
Varmeverdien er jo den samme, så lenge tallet er likt.

Batland
19/10/11, 11:30
Hvordan er varmeverdien på Iridiumpluggene i forhold til de vanlige ?
"Iridiumpluggene" er ikke ett par stk., men en hel serie med mange forskjellige tennplugger og fra flere forskjellige fabrikanter. Du velger selv varmeverdi og kan velge fra tilsvarende NGK 5 til minst NGK10.

Berg Performance
19/10/11, 12:20
"Iridiumpluggene" er ikke ett par stk., men en hel serie med mange forskjellige tennplugger og fra flere forskjellige fabrikanter. Du velger selv varmeverdi og kan velge fra tilsvarende NGK 5 til minst NGK10.

Takker, måtte bare høre om varmeverdien på vanlige plugger tilsvarer samme tall på iridiumplugger eller om det måtte regnes om på noe vis !;)

Christian
19/10/11, 12:40
får ikke tak i ES lengere dem har korta det inn til
:NGK BPR7E men er samme pluggen og den som er å foretrekke.

Jeg har hvertfall ES plugger liggende, og kan bestille opp fler..

Volvoniføør
19/10/11, 15:24
Så hvilke Iridiumplugger vil dere da anbefale meg når jeg nå skal skifte?
Mitt oppsett:
-B230FK
-531 topp
-V70 2.5turbo dyser
-Chip
-Stor alu IC
-3"eksos
-Kommer Garrett Trim 60 som er justert til 0.9 bar om noen få dager i bilen

Batland
19/10/11, 18:31
Du kan f.eks velge tennplugger til S60R, V70R eller BKR7EIX.

Hvilket turbinhus er det på Trim 60 turboen og hvilken diff.utveksling er det på bilen?

Batland
19/10/11, 18:32
Takker, måtte bare høre om varmeverdien på vanlige plugger tilsvarer samme tall på iridiumplugger eller om det måtte regnes om på noe vis !;)
Hvis man holder seg konsekvent til NGK så er man på helt trygg grunn.

metrakit
19/10/11, 19:02
lurt litt på hvordan er egentlig volvo orginalplugger til trimma ft egentlig?

selv køyrer eg iridium plugger.

Volvoniføør
19/10/11, 20:59
Du kan f.eks velge tennplugger til S60R, V70R eller BKR7EIX.

Hvilket turbinhus er det på Trim 60 turboen og hvilken diff.utveksling er det på bilen?

http://www.turbomeck.se/garrett-trim-60 Er denne turboen, diff utvekslingen vet jeg ikke, aldri undersøkt... Hvordan finner jeg ut det?

Batland
20/10/11, 11:36
http://www.turbomeck.se/garrett-trim-60 Er denne turboen, diff utvekslingen vet jeg ikke, aldri undersøkt... Hvordan finner jeg ut det?
Ok.
Utvekslingsforholdet står ofte på en lapp på baksiden av bakakslingen en plass.

PVT
20/10/11, 21:55
Jeg har hvertfall ES plugger liggende, og kan bestille opp fler..
ja men det er jo fint men ikke fra NGK hvertfall. dem har slutta å produsere, for å si det enklere blitt erstattet av BPR7E




Iridiumplugger har syltynn senterelektrode på 0,4 - 0,6 mm og vanligvis minst 1,1 mm pluggåpning. Denne høye og slanke gnisten (2-3 ganger så høy som bred)
tenner omgivelsene med større effektivitet og derfor reduseres all fusking til enhver tid noe som reduserer forbruket. ;)
Dette er grunnen til at ALLE nyere biler bruker slike tennplugger.

så vil jeg merke stor forskjell fra BPR7ES til BPR7EIX
merka en ting da jeg bytta dyser til bosch gen 3
da bruker bilen kanskje 1 av 4 ganger og være tung starta kommer jo men må kine bittelitt lengere iforhold til å bare være borti nøkklen som er normalt.
har jo bedre forstøving av bensinen enn med de vanlige grønne dysene
vil vel kanskje hjelpe og oppgradere pluggen også eller? også var det jo levetid kontra de vanlige.

her er foresten en tabell som viser tilsvarende plugger copper/platinum til iridium http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/ngkiridiumxref.htm