PDA

Vis full versjon : Firhjulskontroll.



Robert_AWD
18/10/11, 10:47
I Mai hadde jeg 05Modeln inne til firhulskontroll pga sjevslitasje på vinterdekkene. I juni hadde jeg den inne nokk en gang, pga at jeg syns den sporet i overkant mye.

Når jeg nå skulle hive på vinterhjula, fikk jeg sjokket. Bakhjula som var nye i mai er slitt helt ned til korden på innersiden av hjulet. Forran er det ikke fult så ille. Men dekka er utslitt også her. Bilen har godt 10-12000km i sommer. Snakket med volvoverkstedet som hadde bilen 2 ganger inne i vår, da jeg mener at de må ha justert feil. Dette var de ikke inntrisert i å høre på engang, bilen var riktig når de sendte den ifra seg.

De mener den må ha kjørt i en kant, eller har utslitte fjærer.
Syns utslitte fjærer og foringer er noe tidlig på en bil som kun har rullet 90000. Hvor tyngste last har vert 2 barneseter.
Burde de ikke ha merket seg en begynende slitasje i foringer når jeg var der andre gang for sjekk, siden bilen sporet? På jobbsedelen står det også at kunde ønsker full sjekk av oppheng og foringer pga sporing.

Felgene ble og kjøpt i mai, og ser helt nye ut, ikke en liten stripe engang. Så noe kantkjøring har jeg ikke trua på.

Hva mener dere?

lilleulv
18/10/11, 18:40
fikk justert forstilling på volvo før ferien,, å nye dekk,, kjørte 4tusen, å framdekk viste store slitasjer,, tok bilen til volvo, de mente at alt måtte vere utslitt i understelle,, noe de selv sjekket før justering,, men etter mye kjeft,, så tok de bilen inn å kunne konstatere at det ikke vare noe feil, alt var "rett" i følge deres apparat, måtte vere feil med dekk,, osv.. byttet om på dekkene, flyttet de bake fram,, kjørte 1600km. så viste de tegn til slitasje, men pga alle problemer med mitt volvo verksted, så dro jeg til volvo i narvik. de tar bilen inn, prøvekjører, å gjett hva.. jo de konstatere at rattet ikke er rett,, den trekker kraftig til høyre. opp med bilen, å begynne å måle,, der var det seff avvik,, fikk knallpris på 4nye dekk,, bilen ble en drøm å kjøre, å etter 6tusen nye km, kan man ikke se noe slitasje, å den trekker ikke, så en stor takk til Volvo i NARVIK :)

Stig-Arne
18/10/11, 20:28
Har veldig god erfaring med Naf når det kommer til firhjulskontroll. Kvaliteten på en slik kontroll varierer veldig mye iforhold til personen som utfører den, hvordan opplæringen er gitt, og der har jeg mer tro på Naf enn merkeverksted. Naf tar for medlem 1200 kr og kontroll og justering er gjort på 30 min. Volvo her i byen skal ha 1800 for en kontroll med justering

vikry
19/10/11, 14:25
Kontroll og justering av hjulstilling på moderne biler er krevende arbeid som forutsetter spesialkompetanse og spesialutstyr. Vanlige verksteder har ikke dette, og din historie viser at selv ikke merkeverksteder alltid takler utfordringen.
Skjev slitasje på dekkene er et sikkert tegn på feil hjulstilling, og i ditt tilfelle høres det ut som verkstedet har gjort en ekstremt dårlig jobb. De burde tatt ansvar istedenfor å gi deg en kald skulder. Jeg hadde aldri gått tilbake til dette verkstedet.
I de større byene finner man ofte spesialverksteder på hjulstilling, og det tryggeste er nok å finne et slikt.
Riktig hjulstilling er så avgjørende for bilens kjøreegenskaper og oppførsel på veien at jeg ville kjørt ganske mange mil for å nå fram til et verksted jeg kunne stole på til den jobben.

Robert_AWD
21/10/11, 19:30
Da har de sett på bilen.
Status, utslitt styreledd, på en side.
Og det er vist årsaken til at det ser ut som bakhjulene har vert montert i grov
V stil. Har problemer med og se sammenhengen. Har også problemer med og se at de ikke opptaget at styreleddet var så slitt i mai, og at de heller ikke så dette på EU-kontoll i Juli.
Men det jeg begynner og sjønne er at merkeverkstedet ikke har taklet overgangen fra 240ens casterstag til nyere volvoers noe mere avanserte system.

lilleulv
21/10/11, 21:39
bra at det er avdekket en feil, så dette kan fikses :)

Friksen
22/10/11, 07:52
Robert, ikke sett bilen mere der..
Utdanna meg som mekaniker og jobba noen år med dette og kan si at man trenger ikke vere noe spesialutdannet for og gjøre denne jobben, men kontroll av hjuloppheng er viktig men noe som er vel så viktig er at utstyret er kalibrert riktig! og at man følger annvisning til hvordan man skal gå fram. For i mange tilfeller fikk jeg beskjed på dataen om og legge inn vekt sekker i førerstol osv.. og det er en grunn til det da!

Det 4hjuls apparatet vi hadde fra wuerth var kjempebra og dyrt. kostet vel ca 20k i året for og holde dataen oppdatert + kalibrering som vi hadde ca en gang i året(skal kanskje ikke være nødvendig?)