PDA

Vis full versjon : Automatkassen er litt "treg" i reaksjonen



frode
18/10/11, 07:12
Hallo! Min 2001 Volvo V70 2,4T automat er litt treg når jeg bremser opp og skal gi gass igjen. Det virker som at den "frier" når jeg bremser opp i lave hastigheter eller stopper helt opp for så å gå i gir etter et sekund.Jeg hører at turtallet kommer med en gang når jeg gir gass, men kassen kommer i gir litt etter. Har hørt at det kan være et momentstag som kan forårsake dette eller at softwaren på kassa må oppdateres. Jeg kjøpte bilen for 1 måned siden, og da var visstnok oljen på kassa bytta nettopp og km.stand på bilen er 163000. Er det noen som har noen formening om hva det kan være?

gaupe
18/10/11, 08:19
Hallo! Min 2001 Volvo V70 2,4T automat er litt treg når jeg bremser opp og skal gi gass igjen. Det virker som at den "frier" når jeg bremser opp i lave hastigheter eller stopper helt opp for så å gå i gir etter et sekund.Jeg hører at turtallet kommer med en gang når jeg gir gass, men kassen kommer i gir litt etter. Har hørt at det kan være et momentstag som kan forårsake dette eller at softwaren på kassa må oppdateres. Jeg kjøpte bilen for 1 måned siden, og da var visstnok oljen på kassa bytta nettopp og km.stand på bilen er 163000. Er det noen som har noen formening om hva det kan være?

Det fins ei innstilling på desse kassene i software, som skal gjere at kassa skal gå i fri ved stopp, så må den koble inn att ved igangkøyring.

Hadde dette på min 2000 R AWD, som var første bilen som var levert med denne kassa du har, AW55-50.

Dersom du har denne softwaren er den enkel å få bytta, det kan alle volvoverkstadar gjere.

Dersom momentstaget foran kassa ikkje er bytta, er også dette greitt å gjere, det ser ein del slitasje på ein motor som er såpass sterk som 2,4T.

Om oljen ikkje har vore bytta på kassa, bør den få ein flush, med påfølgande kalibrering.

Sjakalen
18/10/11, 10:15
Det stemmer som Gaupe sier. Jeg hadde det på min 2000 modell. Man må vente til man merker at kassen tar igjen før man gasser. Han som kjøpte den bilen skvatt litt der første gang og trodde det var noe galt med kassen :)

Jeg har det ikke på den jeg har nå.

Crewer
18/10/11, 10:20
Gaupe: Kalibrering? Gjelder dette også på nyere kasser? 07->?

gaupe
18/10/11, 10:41
Gaupe: Kalibrering? Gjelder dette også på nyere kasser? 07->?

Ja, kalibreringa skal ta høgde for slitasje på kassa og viskositeten i Oljen. Det er derfor kassene kan vere heilt supre til dei plutseleg sluttar å fungere.

Ei kalibrering skal gjerast etter flush av olje, eller ved feilsøking.

frode
18/10/11, 10:54
Takk for gode svar! :-) Jeg vet ikke om kassa ble kalibrert når det ble skiftet olje på den da det var forrige eier som gjorde det rett før jeg kjøpte bilen i september. Men jeg får ta en telefon til Volvo å høre hva det koster med en softwareoppdatering og kalibrering av kassa. Hvis jeg kjøper PPC tuning av BSR - vil da softwaren på kassa og oppdateres? Er det noen som vet noe om det?

cortinaterje
18/10/11, 11:58
Hvis jeg kjøper PPC tuning av BSR - vil da softwaren på kassa og oppdateres? Er det noen som vet noe om det?

Nei, men PPC,en du kjøper er tilpasset automatgear. Det er i alle fall slik jeg har forstått det og opplevd det.

cortinaterje
18/10/11, 11:59
Ja, kalibreringa skal ta høgde for slitasje på kassa og viskositeten i Oljen. Det er derfor kassene kan vere heilt supre til dei plutseleg sluttar å fungere.

Ei kalibrering skal gjerast etter flush av olje, eller ved feilsøking.

Er denne kalibreringen det samme som nullstilling av adopsjon?

frode
18/10/11, 13:53
Da har jeg vært i kontakt med Volvoverkstedet angående oppdatering av automatkassen. Det er en software for å fjerne "nøytralfunksjonen" og en software for oppgradering av selve kassen. Hver av de koster 200kr. I tillegg kommer en halvtimes arbeid. Kanskje dette er en løsning for å få en friskere girkasse?
Men hvordan foregår denne kalibreringen av girkassen etter oljeskift i praksis?

gaupe
18/10/11, 14:09
Da har jeg vært i kontakt med Volvoverkstedet angående oppdatering av automatkassen. Det er en software for å fjerne "nøytralfunksjonen" og en software for oppgradering av selve kassen. Hver av de koster 200kr. I tillegg kommer en halvtimes arbeid. Kanskje dette er en løsning for å få en friskere girkasse?
Men hvordan foregår denne kalibreringen av girkassen etter oljeskift i praksis?

Skal vere eit testprogram dei køyrer seg igjennom, så skal kassa kalibrere seg sjølv. Trur dette er litt meir omfattande enn sjølv adapsjonen.

frode
18/10/11, 16:30
Okkei! Da får jeg be dem om å kjøre gjennom det testprogrammet også for å få alt i orden. Tror jeg kommer til å bytte nedre motorfeste (momentstag) i tillegg til softwareoppdateringer av girkassen. Satser på at alt blir bra da.