PDA

Vis full versjon : Div el spørsmål om 940



OlaBoy
17/10/11, 22:48
Har nå putta elnett, dash osv fra 940 91 til 740 87.

Og har et par småting jeg lurer på.

1: Når jeg har på tåkelys, og hovedlysbryteren vridd helt på, setter på fjernlys går tåkelysa foran seg av. Noen som veit åssen jeg får tåkelysa til å lyse hele tida?

2: Når jeg setter på tenninga og skal sjekke at bensinpumpa funker driver releet og summer, bare å bytte relee? Eller må motor stå i og være koblet til for at sånt skal funke? Releet er det bak askebegeret nr2 bakfra på venstre side av sikring og releèboksen

3: Kontakt som skal på bremselysbryter, åssen ser den ut, (farge, størrelse, antall ledninger osv) Glemte selvfølgelig å huske på ta bilde eller merke meg hvor den var kobla... Bilde?


Takk for svar!
-Ola

850GLTsilver
18/10/11, 08:21
Har nå putta elnett, dash osv fra 940 91 til 740 87.

Og har et par småting jeg lurer på.

1: Når jeg har på tåkelys, og hovedlysbryteren vridd helt på, setter på fjernlys går tåkelysa foran seg av. Noen som veit åssen jeg får tåkelysa til å lyse hele tida?

2: Når jeg setter på tenninga og skal sjekke at bensinpumpa funker driver releet og summer, bare å bytte relee? Eller må motor stå i og være koblet til for at sånt skal funke? Releet er det bak askebegeret nr2 bakfra på venstre side av sikring og releèboksen

3: Kontakt som skal på bremselysbryter, åssen ser den ut, (farge, størrelse, antall ledninger osv) Glemte selvfølgelig å huske på ta bilde eller merke meg hvor den var kobla... Bilde?


Takk for svar!
-Ola


1. Dette er jo akkurat som det SKAL være. Men du kan programmere om lysbryteren din. Nede til høyre på den er det en liten "skrue". Bruk en liten trekker og trykk den lett inn og drei den så et hakk til Venstre. Nå skal du kunne ha tåkelysa dine tent på URIKTIG måte.

2. Summende rele er som oftest å bytte rele ja. Med mindre du er litt loddekyndig, for da kan du åpne releet og lodde over på den lille printplata der. Pleier å bedre seg da.

3. Her er skjema for 740 -87 (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/700/volvo_740__1987.pdf) Og her for 940 -91 (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/900-x90/volvo_940__1990.pdf)
Der skal du kunne finne det meste om den bryteren din. Har ikke nok kunnskap om den selv.

Som du sikkert skjønner av svaret på ditt spørsmål 1, så anmoder jeg deg innstendigst om å la den der tåkelysfunksjonen være som den er, altså LOVLIG. Finnes lite som er så irriterende som disse "tåkelysterroristene" etter veiene.

Revell
18/10/11, 09:01
Tåkelysa mine på 1998 mod slår seg ikke av når man setter på fullt lys:rolleyes:

850GLTsilver
18/10/11, 09:17
De fleste biler i dag har lysbrytere som ikke fungerer i henhold til gjeldende regelverk.
Dette er i seg selv beklagelig.

OlaBoy
18/10/11, 17:43
1. Dette er jo akkurat som det SKAL være. Men du kan programmere om lysbryteren din. Nede til høyre på den er det en liten "skrue". Bruk en liten trekker og trykk den lett inn og drei den så et hakk til Venstre. Nå skal du kunne ha tåkelysa dine tent på URIKTIG måte.

2. Summende rele er som oftest å bytte rele ja. Med mindre du er litt loddekyndig, for da kan du åpne releet og lodde over på den lille printplata der. Pleier å bedre seg da.

3. Her er skjema for 740 -87 (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/700/volvo_740__1987.pdf) Og her for 940 -91 (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/900-x90/volvo_940__1990.pdf)
Der skal du kunne finne det meste om den bryteren din. Har ikke nok kunnskap om den selv.

Som du sikkert skjønner av svaret på ditt spørsmål 1, så anmoder jeg deg innstendigst om å la den der tåkelysfunksjonen være som den er, altså LOVLIG. Finnes lite som er så irriterende som disse "tåkelysterroristene" etter veiene.

Takker for svar! Veit det egentlig skal være sånn, men kjekt å ha tåkelys selv i kombinasjon med fjernlys synes jeg :)

Har åpna releet, og ser ting flytter på seg, står og rister osv. Men skal prøve et som er i orden for å konstatere det. Kan jo hende det er for lav spenning på styrestrømmen, dårlig jording osv også

-Ola

OlaBoy
18/10/11, 20:30
Har sett gjennom koblingsdiagrammet, og finner egentlig ikke det releet jeg prater om... Men noen som veit om motor må være tilkoblet for at bensinpumpe skal fungere?

OlaBoy
18/10/11, 21:16
Noen som kan si enten eller?

850GLTsilver
19/10/11, 05:24
Har sett gjennom koblingsdiagrammet, og finner egentlig ikke det releet jeg prater om... Men noen som veit om motor må være tilkoblet for at bensinpumpe skal fungere?

Motor må til og med gå for at bensinpumpereleet skal fungere.
Får inn pulser fra tenninga.
Det vil si: De første tre-fire-sekundene så legger releet inn (så du får starta liksom)

Skal se på skjemaet ditt og se om jeg kan beskrive plassen for releet.
Mener det sitter bak el-sentralen et sted. 740 bil var det ikke?

Hmm.
I 740 sitter jo det releet i motorrommet. Dette du har titta på mener jeg.
I skjemaet er det releet på side 64781 (740-skjemaet)

I 940'n så sitter releet i el-sentral og du finner det på toppen i skjemaet side 73493
(Ekstremt liten skrift nederst til venstre)
Releet heter her Fuel injection relay.

Blir litt å se på hva du har inne eller ikke nå.
Kjører du på LH2.4, eller på den som sitter i 740? (2.2?)
Er mye å ta seg til her for å få tingene til å funke.


Forresten. Hva er kjekt med å miste 17% av sikten der du trenger den?:p

OlaBoy
19/10/11, 06:04
Takker for svar, veit hvem releer det er snakk om, et hvitt et i sikring/releeboksen, og et avlangt firkanta inne i motorrommet. Men da hiver jeg i motoren i kveld og ser om det blir forandringer :)

Men bilen er en 740, med 940 ledningsnett (bytta alle ledninger) Så Lh 2,4

850GLTsilver
19/10/11, 13:56
LH2.4 = innsprøytingsreleet inne i el-sentral.
Styres av hjernen direkte.
Så da kan man mistenke at det er noe krøll inne i den boksen.
Skal være mulig å åpne den for å sjekke loddinger og slikt.

Men som sagt: Den er avhengig av at motoren er der og rusler for å holde seg inne.
Aner ikke hva som skjer dersom motoren ikke er der og hva elektronikken på LH2.4 gjør om den mangler "haugevis" av sensorer og slikt.

boman
19/10/11, 15:22
1. Dette er jo akkurat som det SKAL være. Men du kan programmere om lysbryteren din. Nede til høyre på den er det en liten "skrue". Bruk en liten trekker og trykk den lett inn og drei den så et hakk til Venstre. Nå skal du kunne ha tåkelysa dine tent på URIKTIG måte.


Er det på hovedlysbryteren du snakker om? Jeg har aldri sett en sånn skrue på 7/900 serie. Sikker på at du ikke blander med 850?
Og det er forresten fult lovlig å kjøre med tåkelys + fjernlys, bare ikke tåkelys + nærlys ;)

OlaBoy
19/10/11, 16:21
Er det på hovedlysbryteren du snakker om? Jeg har aldri sett en sånn skrue på 7/900 serie. Sikker på at du ikke blander med 850?
Og det er forresten fult lovlig å kjøre med tåkelys + fjernlys, bare ikke tåkelys + nærlys ;)

Fant ikke no skrue på hverken tåkelys eller hovedlysbryteren heller, prøvde også bryterene mine på en som tåkelysa virker på uansett. funka likt. Så er vel kanskje et releè eller no som man kan bytte om

850GLTsilver
19/10/11, 20:01
Er det på hovedlysbryteren du snakker om? Jeg har aldri sett en sånn skrue på 7/900 serie. Sikker på at du ikke blander med 850?
Og det er forresten fult lovlig å kjøre med tåkelys + fjernlys, bare ikke tåkelys + nærlys ;)

Antok at 940 hadde samme bryteren som 850, men OK, Har som sagt ikke 100% oversikt over alt ;)

Ja jeg er klar over at det er tillatt å ha tåkelys tent sammen med fjernlys.
Men fjernlys er vel ikke det vi anser som hovedlys er det? :D

Er vel relebytte da ja Olaboy.
Mulig det er tegnet inn i skjemaet for bilen.

boman
19/10/11, 22:01
Antok at 940 hadde samme bryteren som 850, men OK, Har som sagt ikke 100% oversikt over alt ;)

Ja jeg er klar over at det er tillatt å ha tåkelys tent sammen med fjernlys.
Men fjernlys er vel ikke det vi anser som hovedlys er det? :D

Er vel relebytte da ja Olaboy.
Mulig det er tegnet inn i skjemaet for bilen.

Nei, fjernlys er ikke hovedlys, men nå sa han at når han setter bryteren på hovedlys og så setter på fjernlys skrur tåkelys seg av.. ;)

OlaBoy
19/10/11, 22:21
Antok at 940 hadde samme bryteren som 850, men OK, Har som sagt ikke 100% oversikt over alt ;)

Ja jeg er klar over at det er tillatt å ha tåkelys tent sammen med fjernlys.
Men fjernlys er vel ikke det vi anser som hovedlys er det? :D

Er vel relebytte da ja Olaboy.
Mulig det er tegnet inn i skjemaet for bilen.

Takk for all hjelp, putta motoren i i kveld. Og med en gang jeg vrei på nøkkelen starta pumpa et par sekunder, prøvde og starte, så ville den ikke... Bytta relee og da var alt i orden! Da starta motoren og pumpa gikk som den skulle.

I ogmed at det bare summa i releet når jeg ikke hadde motoren i var vel for å indikere at noe var feil et sted, veit på div traktorer om man programerer computerene feil hører man klikking og summing som ikke skal være der.

Har mål litt på punktene på tåkelysreleet og finni ut om jeg får tak i et annet relee, eller fjerner det ene punktet på releet så skal det virke hele tida, trur jeg hvertfall :P

Takker for all hjelp, problemet er løst, bremselys opplegger skal jeg klare å finne ut ;)