PDA

Vis full versjon : Nye felger på S60 AWD



Oter1000
17/10/11, 16:44
Hejheeej.

Skal kjøpe felger å ha på nybilen, S60 2,5T awd...
Lurer på hva som "går" på denne bilen. Har lest meg fram til at orginalt er ET 49,
på gammelbilen hadde jeg ET38 på 8" felg, ingen subbing her i hvertfall :)
Så HVA kan jeg ha på? Tenker da på bredde og i innpress kombinasjon da jeg har bestemt meg for 18" felger :)

Takker for all hjelp! Fant ingen annen tråd med samme sp.mål ( kan være av denn grunn av at jeg er ny her innpå...)

Legger ved en link på noen jeg har falt for! Ser at disse er 8,5" Går det!?
http://www.sharifs-webshop.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8467

GLTOslo
17/10/11, 17:11
Hejheeej.

Skal kjøpe felger å ha på nybilen, S60 2,5T awd...
Lurer på hva som "går" på denne bilen. Har lest meg fram til at orginalt er ET 49,
på gammelbilen hadde jeg ET38 på 8" felg, ingen subbing her i hvertfall :)
Så HVA kan jeg ha på? Tenker da på bredde og i innpress kombinasjon da jeg har bestemt meg for 18" felger :)

Takker for all hjelp! Fant ingen annen tråd med samme sp.mål ( kan være av denn grunn av at jeg er ny her innpå...)

Legger ved en link på noen jeg har falt for! Ser at disse er 8,5" Går det!?
http://www.sharifs-webshop.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8467

Gratulerer med godt valg av ny bil.
Du kan lese side opp og side ned om temaet her:

http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=40

Oter1000
17/10/11, 17:14
Til innformasjon! På gammle S60'n var det 8" med 225 dekk, 18 dette også. ET 38 på dem.
Disse subba når jeg prøvde å space 5 mm, om jeg skjønner rett vi dette bli en ET på 43?
Vil det si at de felgene jeg linka til her vill subbe siden den er 8,5" brei, og har en ET på 42? :)
Dette ble veldig mye tall osv, men håper noen skjønner hva jeg mener..

Vatnehol
17/10/11, 19:20
jeg har 8" brei og kjører med 235 dekk. r felgene. det subber selv med svingbegrenseren som er på orginalt. men det er jo bare på full sving, bilen er og senket.

men jeg ville ikke gått noe breiere enn 8" brei. du må space ut noe voldsomt, og det er veldig anstrengende på hjul lagerene, og dekket havner en god del utføre hjulbuen, noe som vil kaste all dritten på bakken du kjører over langs bakover på sidene på bilen, & de bak deg.

r-felgene mener jeg, uten å være sikker at de har en et 51, og er 8" så er det ikke store klaring til demperen fremme.

Oter1000
17/10/11, 21:44
Har vært å tatt mål av felgene som var på gammelbilen nå, de var faktisk 8,5"...
Subba ikke bake, kunn littegrann framme på full sving...
Hadde 225 på dem så var litt strekk, noe som det så absolutt må være!

Steen
18/10/11, 07:05
Ville ikke hatt mer en 225 dekk på, subber som F*** hos meg med 235/35/19" :(
Har ET43 med 5 mm spacer

Men bilen er også senket

svima
18/10/11, 07:20
Til innformasjon! På gammle S60'n var det 8" med 225 dekk, 18 dette også. ET 38 på dem.
Disse subba når jeg prøvde å space 5 mm, om jeg skjønner rett vi dette bli en ET på 43?
Vil det si at de felgene jeg linka til her vill subbe siden den er 8,5" brei, og har en ET på 42? :)
Dette ble veldig mye tall osv, men håper noen skjønner hva jeg mener..

http://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

Dette forklarer det meste om innpress.
Og ang. spacere så øker de ikke innpresset, de minsker det. Så hvis du monterer 5mm spacere på ET 38 felger vil du få ET 33. Det er ikke å anbefale.

På V70n min kjører jeg orginale 18" V70II felger med ET 55 og 5mm spacere og 225/40R18. Det vil si at jeg har et innpress på ET 50. Det subber litt ved full sving.

Det kan også være greit å ta en titt på styrestopperene på bærebrua. Er de slitte kan du snu de så blir de som nye.

gaupe
18/10/11, 07:27
r-felgene mener jeg, uten å være sikker at de har en et 51, og er 8" så er det ikke store klaring til demperen fremme.

Pegasus er ET46 og 8x18 i dimensjon, det spesielle med den felgen, er måten eikane er forma, for å gi plass til dei store kalippera.

Oter1000
18/10/11, 22:47
Takker for svar :)
Bestilte felgene jeg linka til på første innlegget i går, det skal gå bra siden dem er ET42, å om det ikke går kan jeg space 4mm isåfall, da blir alt kliss lik gammelfelgene som jeg VET funker ;) også med senk :)

a|ex
18/10/11, 23:11
Jeg kjører 235/40-18 på 8x18" originale Pegasus med ET46 uten spacere og uten utslagsbegrensere på min S60 T5.

Det subber ikke i det hele tatt med mindre du legger 100% om og har litt stor fart, da tar det akkurat litt inni innerskjermen.

Årsaken til det er nok som trådstarter skriver at original innpress på bilen er ET49, og at hjula kommer noen millimeter lenger ut pga felgene. I tillegg har fasongen på dekkene en del å si. Dette kan variere en del selv om dimensjonen er lik. Tidligere kjørte jeg på Goodyear, som er mer firkantet, og det subba mer enn nå som jeg kjører på Michelin (mer avrundet dekkskulder).

Forøvrig subba det av en eller annen grunn litt mer før med originale dempere og fjærer, enn med det oppsettet jeg har nå (30 mm senk).

Poenget er at 235mm kan gå helt fint på S60/V70 uten subbing, men det er en del faktorer som spiller inn. 245mm går også, ihvertfall bak, men det spørs det om ikke utslagsbegrensere er en fordel foran, evt spacere. Har selv vært frista til å prøve noen spreke 8,5x19" felger med 235mm for litt mer strekk...:)

mister j
19/10/11, 11:38
Er pegasus 8/18 også levert i ET43?
Tror det sto det på mine...

a|ex
19/10/11, 12:48
Nei. Har du replika?

mister j
19/10/11, 13:45
Nei. Har du replika?

Nei ÆÆÆSJ, vil ikke se det :D
Neida, orginal Pegasus...