PDA

Vis full versjon : Batteristørrelse på V70 2.0t 2003 mod?



iStereo
17/10/11, 13:49
Sjekket reg.nr mitt på Biltema og de sier at jeg skal ha et batteri mellom 70 - 74 ampere. Det samme sier BileXtra.

Jeg har nemlig kjøpt nytt batteri hos Bilia da det gamle var helt utslitt, men nå ser jeg at de har satt i et 60 ampere 520mH batteri. Jeg mistenker at jeg har et litt for lite batteri, kan dette stemme?

850GLTsilver
17/10/11, 15:08
60/62AH er standard.
Men det er plass til 80AH.

Her i Norge er ALLTID batteriene for små uansett.
Selv kjører jeg GLOBAL 80AH og er meget godt fornøyd.

iStereo
17/10/11, 17:20
Takk for svar.

Hvis det du sier er korrekt størrelse på batteriet.. hvorfor opererer da Biltema og BileXtra med andre størrelser da?

Synes bare at det virker så lite med 60AH.

Historien er som følger..

Kjøpte bilen for ca 1 mnd siden, fikk start problemer med batteriet som sto i bilen, det var +8 grader og bilen tok en halv omdreining før den døde ut. Bilen hadde da knapt nok vært i bruk i de siste 3 mnd før jeg hentet den.

Bilen virker gullefin til jeg fikk startproblemer. Jeg ventet noen minutter og da startet bilen. Turen gikk så til Bilia, hvor de konstaterer at batteriet er veldig gammelt og defekt (antagelig original batteriet som står i), og jeg må bytte batteri sier de.

Som sagt så gjort. Helt til noen få dager siden, -1 grad om natta og bilen tar en halv omdreining så dør den ut. Akkurat på samme måte som det gamle batteriet. Prøver å starte bilen uten hell, og jeg observerer at kupélyset dør ut når jeg setter nøkkelen i pos. 3 for å starte bilen.

Kobler til startkabler og bilen starter på et blunk!

Noe som trekker strøm tenker jeg.. men jeg har ingenting som er tilkoblet. Den står akkurat som når jeg kjøpte den. Og er det en overledning eller noe som trekker strøm ville jo bilen ikke ha startet med det utslitte batteriet antar jeg..

Men i det siste har jeg brukt mye strøm; tåkelys, langlys, AC, vindusviskere, radio, cruisekontroll mv.. alt har gått samtidig og jeg har kjørt mye og langt, og bilen har gått på ca 1500rpm. Så jeg tenker at det er for lite batteri i forhold til ladingen (1500rpm) og hva jeg har brukt av strøm..

Så et større batteri ville kanskje ha gjort seg..?

850GLTsilver
18/10/11, 08:13
Tror du har problemer med ladingen jeg.
Sjekk hva du har for ladespenning, både ved tomgang, og ved Ca 2000 omdr.
Bør ligge på mellom 13,7 og 14,2V. Litt avhengig av hvilken regulator som sitter i den bil.
De fleste ble levert med en 14,0V regulator.
Mulige strømtyver er at det ved feil på dørkontakter i fremdørene kan ende med at lampene i dør og innsteg er tent når døren er lukket.

62Ah kan virke litt "undermåls" ja, men det var hva disse bilene ble levert med.
80Ah var liksom forbeholdt Dieslene det. De trenger noe mere "startpower" enn bensinmotorene. (Mulig enkelte bensinvarianter ble levert med større batteri, men ikke som jeg har registrert.)
Batteriets størrelse har lite å si i forhold til forbruket ditt. Kapasiteten her angir hvor mye energi de kan lagre for deg.

Der er det generatorens kapasitet som spiller inn når vi skal ha mange ting i gang samtidig.
På disse så er det 100A generator, så skulle holde til det aller meste.

Du får sjekke ladingen først, og avsløre eventuelle strømtyver før du behøver å vurdere nytt og større batteri.

iStereo
18/10/11, 09:16
Da har bilen vært på Bilia igjen i dag til sjekk.. De sier at batteristørrelsen er korrekt, og at batteriet er fulladet, samt at dynamoen lader slik som den skal.

Det eneste de kunne komme opp med var at batteriet ikke var fulladet da det ble satt i pga lagring over lengre tid på lager, men at dette ikke lengre var et problem.

Og etter hva jeg har skjønt så sjekket de også etter lekkasjer og overledning, altså om det gikk noe strøm ut av batteriet da bilen ikke var i bruk, ingen lekkasjer eller overledning som de kunne måle..

Så da er det bare å vente til neste kulde dag, og se om problemet oppstår igjen..