PDA

Vis full versjon : 2002 S60 tikker når motoren er kald



immortal92
16/10/11, 22:25
Heisann!

Har en S60 (R) 2.0T som tikker når den er kald, å har snakket med et titals mekanikere men ingen som kan gi noe skikkelig svar på hva det er.. Det er altså kun når motoren er kald at det tikker. Noen nevnte noe om hydrauliske ventil løftere..
Noen som vet noe eller har noe erfaring med dette?

Mvh Jørgen

todleif
17/10/11, 11:14
Kva slags olje bruker du?

immortal92
17/10/11, 15:15
Kva slags olje bruker du?

Ble byttet på verksted, SLX Prof L (R-Tec) står det på Faktura. Nesten 1800 kr for 5,8L, burde være ok..

Morgis
17/10/11, 15:33
ved neste oljeskift, kjør en omega motorrens først :) fikset mange små tikkende motorer med den jeg

Vatnehol
17/10/11, 20:34
+1 på hydrauliske ventil løftere. når de blir slitt så begynner de å leke litt olje, disse sitter da i toppen, så det gjør ikke noe de lekker olje.
en cosworth jeg hadde var også slik, hørtes nesten ut som en bombe når den va kald, men so fort den fikk varmen i seg så forsvant tikkelyden.

har bilen gått langt?
kommer jo veldig an på det. er mye som tikker der fremme der uansett. som f.eks dysene.
er det inni bilen du hører lyden? og er det der lyden forsvinner? eller er det når du står fremme med åpent panser å hører?

immortal92
17/10/11, 21:54
+1 på hydrauliske ventil løftere. når de blir slitt så begynner de å leke litt olje, disse sitter da i toppen, så det gjør ikke noe de lekker olje.
en cosworth jeg hadde var også slik, hørtes nesten ut som en bombe når den va kald, men so fort den fikk varmen i seg så forsvant tikkelyden.

har bilen gått langt?
kommer jo veldig an på det. er mye som tikker der fremme der uansett. som f.eks dysene.
er det inni bilen du hører lyden? og er det der lyden forsvinner? eller er det når du står fremme med åpent panser å hører?

Bilen har gått 144k så er ikke så langt, min svoger har en V70 som har gått 160k og er ikke antydning til tikking engang.
Inne i bilen høres jeg ikke noe, kun når jeg står ved siden av. Er ganske mye når den er kald, nesten flaut å være borti gassen når den er kald og folk i nærheten.. Men når nåla står på midten så er det nesten ingen tikking, hører det kun med åpent panser.. Føler lyden har forverret seg også, men det kan være innbilning siden jeg tenker på det hver eneste dag :P
Takker for gode svar! :)

immortal92
17/10/11, 21:56
ved neste oljeskift, kjør en omega motorrens først :) fikset mange små tikkende motorer med den jeg

Dette bør kanskje prøves ja :) Er en stund til neste oljeskift, men skader ikke å bytte en gang for "mye" :)

Vatnehol
23/10/11, 00:01
del gjerne ett lydklipp med oss! da blir det mye enklere for å identifisere det! kan være ett lager og.
min har gått 235 000km, & frøkna sin t5', har tippet 250. ingen lyder, eneste lyden jeg har hatt på min, var lageret på stramme hjulet på hjelpe reima.

men bytt gjerne olje! 144km er ingen grunn til ulyder, med mindre motoren har gått 15 000timer på tomgang i tillegg:p

klarer du å lytte deg fram til hvor tikkingen kommer fra?

Sollien
23/10/11, 03:06
høres ut som min dette, men jeg skal ta oljeservice på den nå.. så da kan det jo godt hende det gir seg :P

Vatnehol om du tar deg en tur innom moa, kan du få et "lydklipp" av min :P hehehe....

gunnargt
23/10/11, 09:39
Er vel ikke hydrauliske løftere i denne motoren men faste trykkere. Har du sjekket at lyden ikke er eksoslekkasje fra manifolden din. Byttet noen pakninger på disse hvor de bråker kald men slutter når de blir varme. Ser ofte at det er litt sot rundt manifolden ved et av utløpa som regel.

immortal92
23/10/11, 22:53
Jeg skjønner.. Skal prøve å få til et lydklipp men der blir det ofte så dårlig lyd. Men skal undersøke mer i morgen om hvor lyden kommer fra. Om det er manifolden, er det en enkel sak å fikse? Skal se etter sot imorgen og gi en tilbakemelding.

immortal92
24/10/11, 16:36
Har idag prøvd å hørt etter hvor lyden kommer fra, og høres ut som den kommer fra ventilene.. såg heller ikke noe på manifoldene.. Må vel vente til nesje oljeskift og se på det da :)