PDA

Vis full versjon : Volvos Hjulbolt lås



Finnmarking
16/10/11, 21:24
Hei!
Fikk meg en meget negativ aha opplevelse nu som jeg sku legge over til vinterdekk.
Kjøpte V70 i vår. Pakket fram vinterdekkene og så at på hvert hjul var det montert en sånn spesiell bolt som ikke 19mm nøkkel passet på. Joda hadde selvfølgelig fått med "nøkkelen" som passet til disse 4 boltene. Da jeg startet med å demonterer mine bolter fikk jeg selvfølgelig problem med denne spesial bolten. Den tok tak, men glapp hvergang jeg prøvde å få av. Fikk lånt meg luftverktøy slik at jeg fikk presset rett inn. Men nei dem kom ikke løs. Når jeg ser inni "nøkkelen" til disse boltene ser jeg at det er slitt. Jeg tar kontakt med forhandleren som solgte meg bilen , Fikk følgende svar: Nei den driten må jeg hive langt på hav. Helt ubrukelig. Sett inn vanlige bolter. Svarte: Ja det har jeg også forstått. Men mitt problem er at jeg er nødt å hive bilen på havet siden boltene ikke kommer løs. Du er nødt å skaffe meg en ny nøkkel.
Jeg la fram da nøkkelkode for denne type nøkkel, Men forhandler fant ikke dette i systemet. Spurte om han kanskje trengte noe som het Juilan date også. ( Stod også på sammen med nøkkelkode).
Men uten hell. Han sa også at hver dekk bytte sesong var dette ett problem. Endt med at han sendte 4 nye bolter på min regning. Noe jeg ikke godtar, men sa jeg ja fordi jeg er avhengig å få på vinterdekk.
Nå har jeg prøvet men får ikke løsnet disse boltene. Noen som har ett tips til meg ?
Prøvet å slipe bort kanten, og banke en mindre kopp over, uten hell. På grunn av at jeg ikke får slipet nok ned. (brukt dremel )

HarryVolvo
16/10/11, 21:26
Kan du legge ut bilde av denne bolten ?

Finnmarking
16/10/11, 21:53
http://bildr.no/thumb/1002522.jpeg (http://bildr.no/view/1002522)


Nøkkel:

http://bildr.no/thumb/1002529.jpeg (http://bildr.no/view/1002529)

HarryVolvo
16/10/11, 22:19
Kan du ikke sveise på en skru/mutter på den delen som er i felgen? Eller er det for trangt til å komme til med sveiseapp der?

Finnmarking
16/10/11, 22:37
Er nok for trangt å komme til, men er det ikke alu ? eller noe , Føler at boltene ikke er laget av stål- Eller tar jeg feil ?

HarryVolvo
16/10/11, 22:44
Ser ut som om den bolten er laga av stål ihvertfall.. Prøv med en magnet så finner du det ut:)

Du kan vel holde en mutter over skruen, og fylle innsiden av mutteren med sveis,for så å løsne den, da kommer den nok. :)

Finnmarking
16/10/11, 22:49
Skal Teste det ut, Men ved å sveise på bilen må jeg koble fra batt ? slik at jeg ikke ødelegger noe elektronikk i bilen ?

HarryVolvo
16/10/11, 23:07
Ja, er nok lurest det... :)

Bolten91
17/10/11, 05:37
det lureste burde kanskje være å kjøpe sånn sett på biltema med tenner i pipa, som du banker på bolten, så graver den seg inn i boltene og griper tak så du får den opp:)
da må du hive boltene etterpå, men du får de vertfall av:)

tror det er disse: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Pinneboltavtrekker-4-deler/

gaupe
17/10/11, 08:55
Er orginal volvo det der, levert av McGard i Tyskland, dei har ei webside der du kan bestille nye nøklar. Bruk aldri luftverkty saman med desse nøklane

angerman
17/10/11, 10:38
er spesialverktøy yil det der. setter på en trakt for og skåne felgen. sveiser fast en mutter og får løsnet de. er noe herk de der. er du tålmodig kan du også slipe de ned. sitter fast i felgen og ikke i navet.

vol760
22/10/11, 13:02
om den ikkje er av superduper stål, kan du bare bore et hol i senter av bolten.

forbor med ein liten bor, og bor så med en som er en mm eller to mindre en tykkelse på bolten. bor så djupt at du er komt forbi konen på bolten og vri bolten av etterpå. har fungert for meg fleire ganger.

bil og felg forblir fri for sveisesprut og elfeil.

Dan Bay-Johansen
22/10/11, 18:55
Problemet blir da at han må bytte bolten etterpå...

Oldren
22/10/11, 20:58
Problemet blir da at han må bytte bolten etterpå...

V70 har ikke hjulmuttere, men hjulbolter.

Dan Bay-Johansen
23/10/11, 06:45
V70 har ikke hjulmuttere, men hjulbolter.

Ahh....my bad ;)

Jonas
23/10/11, 20:35
har hatt litt klatt jeg også, på jobben, med de der.
det som jeg alltid prøver først, er å finne en annen nøkkel som er nesten lik, så slå den innpå med slegge, å skru ut, funker overaskende mangen ganger :)
hjelper og å holde press med latmansarmen, mens en annen slår på enden inn mot felgen hvis du forstår,

hvis ikke er det på med varmebeskyttelses pasta rundt bolten på felgen, å sveise på en 21mm mutter som jeg på forhand har borret opp hullet i. bolten er laget av en eller annen legering som er nokså drit å sveise i, men det pleier å funke det og. husk å jordinga i en av de andre boltene til felgen med en spiss wisegrip tang, så strømmen slipper å gå igjennom hjullageret :)

har også tatt hullfres å borret istykker felgen, da det noen ble billigere å kjøpe en ny felg, enn mange timer på verksted. men hvis ikke arbeidskraften koster noe ville jeg ha prøvd det andre først :)

og til slutt, disse boltene er geniale, er nesten umulig å stjele felgene.
men visse forhandsregler må man ta, som f.eks allti passe på at gjengene er rene, og smøre bolter, muttertrekker er strengt forbudt å bruke, må strammes med riktig moment for hand. gjør man dette, er det ingen problem å få de av igjen :)