PDA

Vis full versjon : Eksosanlegg på biler med og uten turbo



boman
21/03/10, 18:08
Jeg har et Simons effektanlegg i garasjen som var meningen at jeg skulle ha på gamle bilen (B230FB), men det ble aldri montert før jeg solgte den. Bilen jeg har nå har B230FK motor.
Ser på simons sine sider at det er forskjellige eksosanlegg for disse to motorene, men forskjellen kan da ikke være så stor?
Effektanlegg for 940 u/turbo : Simons 075-H5 (http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_940_GL_GLE_GLT.htm) (dette jeg har).
Effektanlegg for 940 Turbo : Simons 024-H5 (http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_940_Turbo.htm).

Kan jeg bruke det effektanlegget for biler uten turbo på min bil som har (lavtrykk)turbo?

henrik940
21/03/10, 18:22
Forskjellen er vel downpipa. Kjøp deg bare downpipe fra Simons ;)

boman
21/03/10, 18:23
Downpipen er jo ikke med på anlegget. Det jeg har er kun fra katalysatoren og bakover (halvsats)

jonass
21/03/10, 19:16
Da burde det passe. Eller du burde hvertfall klare og få det til å passe enkelt

boman
21/03/10, 19:33
Siden bilene er like, så vil de jo passe (eventuelt med noen små modifikasjoner), men er om innmaten i anleggene fungerer sammen med de forskjellige motorene jeg lurer på.

940pearl
21/03/10, 20:11
Eneste forskjell er vel i grunn at det anlegget til suge motorer har annen lyddemper pga turboen demper mye lyd.. Og omvendt også.

boman
24/03/10, 17:16
Vil det si at bilen nesten ikke vil få lyd? Litt av poenget med effektanlegg er jo for å få en litt finere lyd ..
Er det noen andre her som har satt ikke-turbo anlegg på turbo bil?

ChrML
24/03/10, 17:38
Eneste forskjell er vel i grunn at det anlegget til suge motorer har annen lyddemper pga turboen demper mye lyd.. Og omvendt også.
Yngste Haugerud kjøpte JT 3" helsats til sugemotor og grenrør og han fikk "free-flow" lyddempere som man ser rett igjennom (men til gjengjeld så bråker det MYE). Aldri hørt at noen har nevnt at det er forskjellige lyddempere for turbo og sugemotorer, men det er hvertfall to typer lyddempere:
- Free-flow (de man ser rett igjennom med netting rundt)
- Resonatortypen hvor eksosen går inn et sted, treffer en vegg går tilbake en til to ganger og ut et annet hull

Åpenbart så flower førstnevnte mye mye bedre og det er det man forbinder med et effektanlegg :), men demper til gjengjeld ikke like mye.

henrik940
24/03/10, 18:47
Skal vel sies at det ikke var til sugemotor han kjøpte ;) Det var effektanlegget til turbo, uten downpipe.

ChrML
24/03/10, 19:06
Skal vel sies at det ikke var til sugemotor han kjøpte ;) Det var effektanlegget til turbo, uten downpipe.
Ah, oki. Trudde det var til sugemotor han kjøpte jeg :p.

boman
24/03/10, 19:29
Titta litt på effektanlegget nå, og det er av typen "free-flow" vil jeg tro, siden jeg hele tykkelsen på røret går igjennom lyddemperen og jeg ser rett igjennom og det er "netting" rundt inni der :P på begge lyddemperene.

jonass
24/03/10, 19:57
Freeflow fløder faktisk mindre enn resonator typen apple har.
Man kan si at en freeflow 3,5" demper tilsvarer 3" raktrør faktisk.

ChrML
24/03/10, 20:08
Freeflow fløder faktisk mindre enn resonator typen apple har.
Man kan si at en freeflow 3,5" demper tilsvarer 3" raktrør faktisk.
Visste at freeflow dempere hindrer mye flow, men virkelig så mye at en 3.5" demper tilsvarer 3" rakrør? 3.5" flower ca 30% bedre enn 3".

jonass
24/03/10, 20:12
Ja lurer på om det ikke var noe slikt ja. Hemmer visst mye mer enn man tror.
Apple sine dempere skal visst være verdt penga

boman
24/03/10, 23:35
men med andre ord, jeg kan bruke ikke-turboanlegg på turbo bilen min uten å skade noe? :)

henrik940
25/03/10, 06:24
Ja :)

Yngste Haugerud
25/03/10, 07:08
Ah, oki. Trudde det var til sugemotor han kjøpte jeg :p.

Det var det;) JT har eget sett tell sugemotor. Forskjellen er kun grenrør isteden for nerpip. Og ei muffe mellom grenrøret og resten av anlegget.

TeamBørnOut
26/03/10, 12:58
Ja lurer på om det ikke var noe slikt ja. Hemmer visst mye mer enn man tror.
Apple sine dempere skal visst være verdt penga


Stemmer dette. Derfor JT også oppererte med forskjellige effektsiffre på sine effektanlegg før. 4% bedre med 1 lyddemper en 2.

Et 3" eksosanlegg på en lang bil som volvo 740 / 940 fløder ikke så utrolig bra faktisk :) derfor man må opp for å ikke miste effekt på noe så teit som lyddemping :D

olemk
14/04/11, 06:06
hvordan blir det med knutepunktet på grenrøra hvis man kjøper et komplett 3" anlegg? vil det passe der fremme, eller hvordan er det gjort?
tenker på der hvor grenrøra møtes, for der er de jo tilpasset orginal størrelse?
eller er det i heletatt mulig å få tak i 3" hele veien?

hmh
16/04/11, 20:01
jeg vet vertfall at orginalt turbo anlegg har større rør inn på første demper etter kat, montere et orginalt turbo anlegg på min 940 med 230FB å da måte jeg lage en rørbit som ble satt i mellom det nye anlegge og kat.