PDA

Vis full versjon : Automatkasse Lugger



Lord_Hatlem
16/10/11, 11:00
Hei som Topci har ei automatkasse som lugger den er litt hardare i mellom gira enn vanlig, kva kan vere feilen? er det alvorlig? har snakka me noken som hevder at det kan vere so enkelt som for lite eller for masse olje på kassa,
lugginga kom etter at den hadde vert flusha og fylt ny olje på, har peila kassen i ettertid, og kan virke som det er antyndnigar til for masse olje på kassen..

På Forhånd takk :)

TommyG
16/10/11, 12:05
husk at motoren skal være i gang når du peiler oljen på automatkassen ;)

olakro
16/10/11, 15:39
gjorde du flushing hos Volvo med oppgradering av software på kassa? Hadde samme problemet før jeg skifta olje (Hemlia bil i Arvika). Etter flushing og oppdatering av programvare samt skifte av øvre og nedre motorfester var bilen som en drøm å kjøre etter 500 km (innkjøring i følge Helia Bil)

Ola Hagen
17/10/11, 17:00
Er den hard i girskiftinga hele veien momentet? Eller er det i en viss periode rundt tredje og fjerde gir?

Lord_Hatlem
18/10/11, 18:06
gjorde du flushing hos Volvo med oppgradering av software på kassa? Hadde samme problemet før jeg skifta olje (Hemlia bil i Arvika). Etter flushing og oppdatering av programvare samt skifte av øvre og nedre motorfester var bilen som en drøm å kjøre etter 500 km (innkjøring i følge Helia Bil)

vart vell bare gjort oljeskift, ingen oppdatering, har vert inne på tanken at det kan vere ein software problem....

Lord_Hatlem
18/10/11, 18:07
Er den hard i girskiftinga hele veien momentet? Eller er det i en viss periode rundt tredje og fjerde gir?

den er litt slik på alle gira, har ikkje merka spes forskjell på dei forskjelige gira

Lord_Hatlem
24/10/11, 20:40
ein liten oppdatering her no... har fulgt veldig nøye med på bilen siste dagane, og kan komme fram til litt meir spesifikke symptomar ang, feila,

virker som, det er 3 kansje 4 gir som virker litt "tøft" andre gira er så gåt som silkemyke overføringer, mens på eg trur det er 3 gir er det av og til eit godt rykk, som om ein sklir av clutchen... kva kan dette vere,

vil også nemne at eg har fått ein feil som seier elektrisk systme service snarast, har no henta ut feilkodane og det er overtrykk og undertrykk på diselsystemet, på volvo har dei anbefalt meg å begynne me å skifte trykkregulatoren for dieselen, dei sa også at det kan vere ei dyse...

kjekt vist noken har erfaringer med dette :)

Vatnehol
24/10/11, 20:57
http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update

denne er absolutt verdt å se på angående lugging fra tredje
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2373.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2374.jpg

Lord_Hatlem
24/10/11, 21:56
http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update

denne er absolutt verdt å se på angående lugging fra tredje
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2373.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2374.jpg

hmm okai, eit kjent problem altso... men dette er vell ikkje arbeid for den vanlig mann i gata?

trekker det tilbake etter å ha lest instruksjonane virker dette faktisk som ein kurant jobb for noken som er tøff nok til å gjere det...

Vatnehol
24/10/11, 22:23
anbefales gjerne å oppgradere softwaren på kassen, då må du på volvo

Lord_Hatlem
25/10/11, 15:42
anbefales gjerne å oppgradere softwaren på kassen, då må du på volvo

ja, det var gjort ved siste oljeskift, og den har nettop vert på servic 2,0 hos volvo...

Lord_Hatlem
25/10/11, 15:43
hmm okai, eit kjent problem altso... men dette er vell ikkje arbeid for den vanlig mann i gata?

trekker det tilbake etter å ha lest instruksjonane virker dette faktisk som ein kurant jobb for noken som er tøff nok til å gjere det...


Forresten ein liten detalje her... såg ikkje ut til å komme heilt fram i forklaringa, men skal kassa tømmast for olje? før ein skifter disse ringane? i so tilfelle må eg inn på volvo igjen og få restarta kassa?

cortinaterje
25/10/11, 16:38
Forresten ein liten detalje her... såg ikkje ut til å komme heilt fram i forklaringa, men skal kassa tømmast for olje? før ein skifter disse ringane? i so tilfelle må eg inn på volvo igjen og få restarta kassa?

Nei, det er ikke mye olje som kommer ut her. det er snakk om noen "fingerbøl"

Det er en "drittplass" å komme til. Spesielt om du må krype på gulvet, slik som jeg.

Vatnehol
25/10/11, 17:29
du må nullstille adaptsjonen/restarte kassa

Lord_Hatlem
25/10/11, 18:04
du må nullstille adaptsjonen/restarte kassa

er det bare Volvo som kan eller kan eg reise til andre å få det fiksa?

Vatnehol
25/10/11, 18:50
veit ikkje om du kan gjør det gjennom rippa vida, eller om du he nødt på volvo. mistenke du må på volvo.

Ola Hagen
25/10/11, 19:23
du må nullstille adaptsjonen/restarte kassa

MÅ man nullstille kassa? Står det ikke på slutten at det ikke er absolutt nødvendig? Eller roter jeg nå?

cortinaterje
25/10/11, 20:15
MÅ man nullstille kassa? Står det ikke på slutten at det ikke er absolutt nødvendig? Eller roter jeg nå?

Riktig det. Det står i Vadis at siden denne reparasjonen kun omhandler 3dje og 4de gear trenger ikke adapsjonen å nullstilles.

Men det står også anbefalt en prosedyre som kan utføres for å fremskynde adapsjonen.

Ikke lett å bli klok her, men jeg velger å forstå det slik at om man ikke nullstiller så tar det litt lengre tid før kassa gearer normalt.

Lord_Hatlem
25/10/11, 21:28
ok, da er delen bestilt, håper dette hjelper, har tatt ein råkjans å kjøpt ein bil med disse symptomane, fekk god pris i det minste fall, so nå er det å prøve å fikse dei, berre håpe det ikkje er for seint.

Eit spm.
etter det eg har sjønt so er bilen kjørbar etter skifte men at det anbefallast å restarte\oppgradere kassen etterpå, har ca 8 mil til nærmaste volvo verkstad, er dette noke problem?

cortinaterje
25/10/11, 21:44
Jeg byttet selv på min og har ikke nullstilt, men så var det ikke typisk 3 - 4 gear trøbbel jeg slet/sliter med Mer på de lavere gearene. Men kunne liksom ikke la fingerkløen la være å bytte. Måtte liksom bare, sånn for å se, teste og være sikker.

Lord_Hatlem
25/10/11, 22:06
Jeg byttet selv på min og har ikke nullstilt, men så var det ikke typisk 3 - 4 gear trøbbel jeg slet/sliter med Mer på de lavere gearene. Men kunne liksom ikke la fingerkløen la være å bytte. Måtte liksom bare, sånn for å se, teste og være sikker.

hjalp det da?... så bilen er i vert fall kjørbar etter eit slikt skifte :)

cortinaterje
26/10/11, 06:48
Kunne ikke finne feil på den jeg tok ut. Det er en skive inni lokket der som bruker å løsne ble jeg fortalt, men på min var den fast. Jeg byttet til oppgradert B4 fra IPD.

Jeg syntes jeg merket forskjell med en gang, men ble mer skeptisk etter hvert. Men, som jeg sa. Min kasse er hard i gearingen, og nøler, på de lavere gearene. Ikke 3 - 4 gear. Tanken var å også få utført nullstilling av adapsjon, men et år er gått og det har ikke blitt noe av. Bilen kjører greit nok, men har av og til denne rusingen/nølingen som mange sliter med etter nedgearing/nedbremsing for kryss og fartsdumper. Jeg har enda ikke sett noen påstå sikkert at nullstilling fixer dette. Bytte kasse virker mer å være løsningen for meg.

Du spør om bilen er kjørbar: Ja, bilen er kjørbar. Sjekk ofte etter lekkasje de første dagene. Syntes du problemet er borte og bilen er bra, ville jeg latt det være med det. Om du føler at det enda er noe der, kan du prøve å i tillegg nullstille adapsjonen.

Ola Hagen
26/10/11, 18:38
hjalp det da?... så bilen er i vert fall kjørbar etter eit slikt skifte :)

Jeg byttet denne rep sett b4 cover på min automat. Hadde tenkt å kjøpe den rep settet fra ipd, men sjekka prisen på Volvo og det kosta 160kroner så da ble valget enkelt. Følger med tre o-ringer og en lokk og en låsering.

Bilen ble bedre, syns den ble gradvis bedre. Etter ca tre måneder så har bilen ikke tulla noe særlig, kanskje engang i løpet av to uker. I motsetning til før som skjedde flere ganger om dagen med å være så treg å koble inn 4.gir etter å ha trilla en stund.

Oldren
26/10/11, 20:48
Noen som har bilde over hvor dette B4 cover sitter på kassa?? hadde vært greit å bytta den på min og, lugger ved skifting fra 2. til 3. ;)


Jeg byttet denne rep sett b4 cover på min automat. Hadde tenkt å kjøpe den rep settet fra ipd, men sjekka prisen på Volvo og det kosta 160kroner så da ble valget enkelt. Følger med tre o-ringer og en lokk og en låsering.

Bilen ble bedre, syns den ble gradvis bedre. Etter ca tre måneder så har bilen ikke tulla noe særlig, kanskje engang i løpet av to uker. I motsetning til før som skjedde flere ganger om dagen med å være så treg å koble inn 4.gir etter å ha trilla en stund.

Har du delenr på denne??:)

Vatnehol
26/10/11, 21:17
http://s4.postimage.org/4ykxsxobw/b4_servo.jpg
er også bilde på ipd under produktet som er linket lengre oppe

cortinaterje
26/10/11, 21:31
http://www.snowmobilefanatics.com/gallery/image/167997-original.jpg

er også bilde på ipd under produktet som er linket lengre oppe

Dette var et dårlig bilde og du må ikke finne på å ta ut den pluggen som er innrammet med rød firkant.

B4 lock ser du inn bak venstre fremhjul. Foran og over tannstangbelgen og bremserørene. Du kjenner den igjen på krysset som er formet i lokket.

Montasje anvisningen kan lastes ned fra IPD sine nettsider, eller send meg en PM så kan jeg sende den. Tror også jeg har en Vadis kopi som PDF om noen er intr.

Ola Hagen
27/10/11, 16:41
Noen som har bilde over hvor dette B4 cover sitter på kassa?? hadde vært greit å bytta den på min og, lugger ved skifting fra 2. til 3. ;)



Har du delenr på denne??:)

Nei, kasta riktignok alt etter jeg bytta denne.. Men stikk på bilia og vis den forklaringen til ipd så finner de fort de dela på deres pc. Men husk å minne de på at dette er b4 cover UPDATE, ikke at de skal finne fram samme typen som du allerede har.

cortinaterje
27/10/11, 17:02
Delenr 30751262
Men det beste er vel å oppgi VIN nr på bilen. Så er du sikker på å få riktig hvis det er noe som er endret eller annerledes på akkurat din bil. Og ikke minst rett til å klage i tilfelle du skulle få feil :)

Lord_Hatlem
18/11/11, 22:36
okai folkens ei lita oppdatering her no...
har no kjørt i ca 2 veker med nye deler i servo.
med ein gang eg bytta deler virka bilen umiddelbart bedre, ikkje heilt frisk men bedre bla, var dinna ville giringa vekke og mesteparten av den harde giringa fra 2-3 var vekke, men no dei siste par dagane virkar det som dette med hardgiringa er komen att, den er til dels ganske hard på giringa av og til, av og til rekker eg å hindre litta av pågangen på kassa da eg har lært meg at vist ikkje kassa girar med ein gang so slepper eg gassen igjen slik at kassen "rekker" å gire på forholdsvis lavt turtal.

spm. no e skal eg reise opp på volvo å få restarta kassen og sjå om det hjelper, forrige eigar sa at kassen ver skifta olje på han har ikkje hørt noke om flushing, men dette skal eg sjekke ut med Frydenbø på mandag.

vist det ikkje har vert utført Flushing er dette da å anbefalle?

takker for all hjelp so langt

Har også eit spm, angåande foringar ser ut til at øvre motorfeste er dårlig, var tenkt til å øvre og nedre foringar som hindrer kassa fra å vri seg, lurer på om eg skal gå for polyforinger men er ikkje sikker, noken meiningar der?

Vatnehol
19/11/11, 00:27
gå gjerne for polyforing som moment staget nede, slik som ipd har. men ikke oppe, de med automat for en forferdelig vibrasjon i bilen om de byttet til poly oppe.

flush anbefalest!!

Lord_Hatlem
19/11/11, 21:22
er girkasse foringa lik oppe og nede?

cortinaterje
20/11/11, 00:31
er girkasse foringa lik oppe og nede?

Om du tenker på motorfeste/momenstag så er de forskjellig øvre og nedre.

Lord_Hatlem
26/11/11, 00:40
har snakka me volvo var kjørt flushing og restarting av kassen i sommar :( har lest noke om ein svenske som skulle ta overhaling av kasse for ca 20 000, noken so veit korleis eg kjeme i kontatk med han? og evnt noken som har erfaringer med overhalt forsterka Automatkasse?

knetrom
27/11/11, 15:06
Har du 5-trinns automat, Lord_Hatlem? IPD nevner 5-trinnskasser og modeller før 2004, så jeg lurer på om det er det du har eller om du har nyere, og om det gjelder for nyere kasser.

Har 2007 mod med 6-trinns selv, fikk flushet oljen for 2 mnd siden (ikke hos Volvo, for de sa de ikke hadde utstyr til å flushe). De første dagene girte den mykt som smør, så ble den litt hardere igjen. Kan legge til at jeg ikke merket at den girte hardt før oljen ble byttet, så det var gjerne ikke så veldig hardt fra før.. Den girte på 2500 rpm i stedet for rundt 2000 slik den pleide, så enten var kassen nullstilt eller så var det bare tilfeldigvis der den havnet når oljen ble byttet. Vurderer å få flushet kassen igjen, min har gått 260000km og det fins ingen bevis for at den ble flushet de første 255000km. Så kanskje det fortsatt var noe drit liggende i en krok inni girkassen, selv om partikkeltelleren i maskinen som flushet oljen sa at oljen var ren. Hvis du flusher kassen igjen før meg, må du komme med en oppdatering.

Jeg legger inn et spørsmål i tråden din hvis det er greit (kan fjerne det hvis det sporer av tråden):
Grunnen til at jeg vurderer å flushe igjen, er at når jeg kjører med veldig lite pådrag, stort sett i 55-60 km/h i 4. gir på flat mark, så får jeg en slags lett risting i bilen. Det har jeg ikke merket før i oktober ca. Jeg lurer på om det er pga girkassen prøver å legge inn et høyere gir, for turtallet er oppunder 2000rpm og den liker å gire omtrent da. En annen teori jeg har er en kombinasjon av slitte motorfester (de kan ha gått så langt som 260000km), litt humpete vestlandsvei og at motor og gir ikke holdes i spenn av gasspådraget gjør at motor får humpe litt og lage vibrering i bilen (minner om gamle 240er og 740er jeg har hatt). Det skjer stort sett bare på et par spesielle veistrekker med 50-sone, kjører nesten aldri i 50-soner. Bilen sliter forresten ikke med å gire ned. Noen som har opplevd lignende?

Må kanskje ha en softwareoppgradering, i følge Frydenbø i Åsane hadde jeg siste versjon av all softwaren i oktober 2010, noen som vet om det har kommet ny siden da?

Lord_Hatlem
27/11/11, 20:25
Har du 5-trinns automat, Lord_Hatlem? IPD nevner 5-trinnskasser og modeller før 2004, så jeg lurer på om det er det du har eller om du har nyere, og om det gjelder for nyere kasser.

Har 2007 mod med 6-trinns selv, fikk flushet oljen for 2 mnd siden (ikke hos Volvo, for de sa de ikke hadde utstyr til å flushe). De første dagene girte den mykt som smør, så ble den litt hardere igjen. Kan legge til at jeg ikke merket at den girte hardt før oljen ble byttet, så det var gjerne ikke så veldig hardt fra før.. Den girte på 2500 rpm i stedet for rundt 2000 slik den pleide, så enten var kassen nullstilt eller så var det bare tilfeldigvis der den havnet når oljen ble byttet. Vurderer å få flushet kassen igjen, min har gått 260000km og det fins ingen bevis for at den ble flushet de første 255000km. Så kanskje det fortsatt var noe drit liggende i en krok inni girkassen, selv om partikkeltelleren i maskinen som flushet oljen sa at oljen var ren. Hvis du flusher kassen igjen før meg, må du komme med en oppdatering.

Jeg legger inn et spørsmål i tråden din hvis det er greit (kan fjerne det hvis det sporer av tråden):
Grunnen til at jeg vurderer å flushe igjen, er at når jeg kjører med veldig lite pådrag, stort sett i 55-60 km/h i 4. gir på flat mark, så får jeg en slags lett risting i bilen. Det har jeg ikke merket før i oktober ca. Jeg lurer på om det er pga girkassen prøver å legge inn et høyere gir, for turtallet er oppunder 2000rpm og den liker å gire omtrent da. En annen teori jeg har er en kombinasjon av slitte motorfester (de kan ha gått så langt som 260000km), litt humpete vestlandsvei og at motor og gir ikke holdes i spenn av gasspådraget gjør at motor får humpe litt og lage vibrering i bilen (minner om gamle 240er og 740er jeg har hatt). Det skjer stort sett bare på et par spesielle veistrekker med 50-sone, kjører nesten aldri i 50-soner. Bilen sliter forresten ikke med å gire ned. Noen som har opplevd lignende?

Må kanskje ha en softwareoppgradering, i følge Frydenbø i Åsane hadde jeg siste versjon av all softwaren i oktober 2010, noen som vet om det har kommet ny siden da?

Hei! eg Har ein 5-trinns ja, 2002 mod bilen har bare trilla 206 000km :( etter det eg har lest so er det automatkassa mellom 2001 og 2004 som det kunne hjelpe å fikse dette b4 coveret, (Mulig eg tar feil) veit ikkje om kassene er like... vist dei er det vil eg vurdere å sette inn ei kasse fra nyare modell i håp om at dei er bedre...

ang. ristinga, ville eg kansje vurdert å sett over øvre motorfeste og nedre momentstag, det er disse som hindrer motor i å vri seg når ein kjører, kan jo so klart vere motorfeste og?... har vell tenkt at da e heilt naturlig at disse er slitt etter 200 000km. skifta øvre feste i dag faktisk og det som sto der var meir eller mindre Kake... venter på nedre fra ipd, har bestilt polyforing der, men vart anbefalt å ha orginal oppe slik at ristinga når bilen står på tomgang ikkje skal bli for voldsome.

eg, vurdere fortløpande no om eg bare skal kjøre til kassa står eller om eg skal skifte no... har vell egentlig kapitulert med tanken på at dette var ein enkel fiks :(
skal skifte foringane men det vil nok ikkje helpe på dette problemet, men fekk bilen til ein ok pris pga dette, men allikevel litt trist at mitt første møte med automatgir skulle bli dette,

er vanskelig å sei med kassen din, det er ikkje same symptomane som i min? at den girer hardt fra 2-3, og at den av og til kan vere litt ubesluttsom med hvilket gir den skal velge?...
Software... du kan jo spørre dei om det er service 2,0 du har fått da er jo det det siste.
men tenkte litt på det du sa med software, Frydenbø Førde sa at service 2,0 ikkje påvirka kassa da dette var eit eget program, dei røre vanligvis ikkje programmet til kassen unødvendig,

er klart at det kan vere verdt å prøve å få flusha den ein gang til... når eg tenker meg om seier du at du ikkje var på Volvo Verkstad da kassa vart flusha?... etter det eg har fått beskjed om rundt om på forumet so MÅ du til volvo for å restarte Kassa da det er veldig få andre enn volvo sjøl som har kosta på seg utsyret, so eg ville absolutt anbefalle å reise å få restarta Kassa, Prøv med Frydenbø Bergen kansje, hørtes jo litt useriøst ut at ein volvo forhandler ikkje kan flushe ei automatkasse?...
uansett lykke til
gi meg ein lyd om du finner ut av det ;)

cortinaterje
27/11/11, 21:36
Knetrom! Du sier du ikke flushet på Volvoverksted. Er du sikker på at du har fått riktig olje på kassa?

Disse volvokassene har rykte for å være kresne på oljetypen.

hgnubel
27/11/11, 22:36
Dette med restart på kassen, det er vel det samme som volvo kaller "nullstilling av adapsjon"? I så fall er det såvidt jeg vet bare en prosedyre man kjører seg igjennom med opp- og ned-giringer, først med 10% gass og så med 20% gass (eller noe lignende). Etterfulgt av å skifte mellom P og D, og så N og D til det ikke rykker...?

Eller er det noe man må inn med VIDA eller lignende for å gjøre i software?

Vatnehol
28/11/11, 13:10
inn med vida, reset og så kort innkjørings prosedyre.

men trådstarter, www.rats.no er knallgode på volvo kasser, de overhaler og forsterker, og mener på det ikke var gale prisen heller.

Lord_Hatlem
28/11/11, 17:45
hei snakka me automatgear service As i bergen i dag, og vart fortalt noke ganske nedslåande... spurde om dei hadde inn overhalte og oppgraderte kasser til min 2002 mod v70, men fekk eit enkelt og greitt nei, dei nekta å overhale og oppgradere 1 gen kassene til volvo då dei rett og slett er elendige, dei var gjenomført dårlege, so vist eg skulle ha kasse hos dei so kunne dei bestille 3.gen etter chassinr. til meg 38 000,- pluss jobb 49,- :( men fekk jo då beskjed om at eg bare kunne kjøre gamlekassa til den havarerte fulstendig,, da kunne skje i morra eller da kunne ta fleire år...
Dei Leverte kassane som Asian Warner laga... er ikkje sikker på om det er slik da blir skreve ;)

hgnubel
28/11/11, 17:59
Det er ihvertfall samme svar jeg fikk fra samme firma, men litt forskjellig pris -- sikkert siden jeg har awd.

Frister med ny og forbedret kasse.. min har en hard nedgiring mellom 4 og 3dje gir (tror jeg) og rykking når den settes i D :(

Lord_Hatlem
28/11/11, 20:35
Det er ihvertfall samme svar jeg fikk fra samme firma, men litt forskjellig pris -- sikkert siden jeg har awd.

Frister med ny og forbedret kasse.. min har en hard nedgiring mellom 4 og 3dje gir (tror jeg) og rykking når den settes i D :(

ja det er de nok eg har fwd. ka du må ut me for awd då?

og ja frister veldig egentlig å glefse til på ny forsterka kasse, men blir ikkje enno fekk uansett beskjed om at eg kunne kjøre me kassen til den stoppa... har hard giring fra 2-3 fekk dei sa at det var pga at heile girhuset var utslitt, derfor den symptomen

hgnubel
28/11/11, 20:45
ja det er de nok eg har fwd. ka du må ut me for awd då?

og ja frister veldig egentlig å glefse til på ny forsterka kasse, men blir ikkje enno fekk uansett beskjed om at eg kunne kjøre me kassen til den stoppa... har hard giring fra 2-3 fekk dei sa at det var pga at heile girhuset var utslitt, derfor den symptomen

Sjekket nå, og det var faktisk rimeligere pris inkl arbeid: 45k. Kanskje det er enklere å bytte på min 1. generasjons V70 enn på din 2002-modell? Kassen skal være den samme AW50-55 (kom i modellåret 2000 på V70R).

Kan vel også hende prisen har steget noe, jeg fikk tilbudet i september.

Edit: Ulempen med å kjøre "til den stopper" er jo at den kan finne på å gi seg når du trenger den mest, f.eks. i 45 grader i en rundkjøring i Milano med tre skrikende unger i baksetet... er det som skremme meg litt :(

Lord_Hatlem
28/11/11, 20:53
Sjekket nå, og det var faktisk rimeligere pris inkl arbeid: 45k. Kanskje det er enklere å bytte på min 1. generasjons V70 enn på din 2002-modell? Kassen skal være den samme AW50-55 (kom i modellåret 2000 på V70R).

Kan vel også hende prisen har steget noe, jeg fikk tilbudet i september.

Edit: Ulempen med å kjøre "til den stopper" er jo at den kan finne på å gi seg når du trenger den mest, f.eks. i 45 grader i en rundkjøring i Milano med tre skrikende unger i baksetet... er det som skremme meg litt :(

hmm ok, du har den du ja...
ja det er jo typisk at den stopper akkurat der du ikkje har bruk for det, men håper vell at den kansje gir meg ein forvarsel på ein eller anna måte. Pluss at Naf medlemskap kan vere ein fin ting her?;)
kor langt har din gått da? er jo skuffande kassen min har nett passert 200 000 :( bilen e jo nett innkjørt men kassen e snart ferdig

Lord_Hatlem
28/11/11, 21:17
noken so veit kor eg finner ut typebetegnelsen til automatkassa mi?

hgnubel
28/11/11, 21:21
hmm ok, du har den du ja...
ja det er jo typisk at den stopper akkurat der du ikkje har bruk for det, men håper vell at den kansje gir meg ein forvarsel på ein eller anna måte. Pluss at Naf medlemskap kan vere ein fin ting her?;)
kor langt har din gått da? er jo skuffande kassen min har nett passert 200 000 :( bilen e jo nett innkjørt men kassen e snart ferdig

Min har nettopp passert 150.000 ... men den har kanskje blitt kjørt litt hardt.

Naf-medlemskap er på plass, men det blir jo krise uansett hvis man er på langtur. Kanskje jeg burde slenge på de ekstra hundrelappene som gir meg gratis leiebil på forsikringen :)

Lord_Hatlem
28/11/11, 23:06
Min har nettopp passert 150.000 ... men den har kanskje blitt kjørt litt hardt.

Naf-medlemskap er på plass, men det blir jo krise uansett hvis man er på langtur. Kanskje jeg burde slenge på de ekstra hundrelappene som gir meg gratis leiebil på forsikringen :)

ja det var ikkje langt... leigebil e ikkje dumt, kosta ikkje all verden ekstra

TommyG
30/11/11, 20:33
Jeg endte opp med å svippe innom Sverige i ferien å lot AB Volvo Bildepot i Varberg bytte til en fabrikkny. Ca kr 37 000,- NOK tok de for å bytte kassen, og ca kr 4000,- for hovedservicen. Leiebil kostet meg kr 170,- NOK om dagen all kilometer inkludert, så det var ikke så mye å si på det.

cortinaterje
30/11/11, 20:38
30751262

Lord_Hatlem
30/11/11, 22:32
Jeg endte opp med å svippe innom Sverige i ferien å lot AB Volvo Bildepot i Varberg bytte til en fabrikkny. Ca kr 37 000,- NOK tok de for å bytte kassen, og ca kr 4000,- for hovedservicen. Leiebil kostet meg kr 170,- NOK om dagen all kilometer inkludert, så det var ikke så mye å si på det.

okai so då har du fått fabrikkgaranti på kassen og då, veit du om det er 3 gen. kasse du har fått montert då eller bare ein ny 1 gen. som havarerer etter 150 000km?

Lord_Hatlem
30/11/11, 22:33
30751262

tlf nummere ditt du legger ut eller?

64PV
30/11/11, 22:58
Låner denne tråden litt...
Livet med Volvo og automat begynner å bli litt for spennende etter min smak...
Har en 2001 S60 2,4T automat som jeg har hatt et år. Gått 183000km med bare finkjøring og godt stell. Den har fungert som en drøm hele tiden.
Men de siste par dagene har den oppført seg litt merkelig... Ved oppstart kald motor/kasse kommer et rykk når jeg setter spaken i D.
Rykket kommer 1-2 sek ETTER at spaken har kommmet i D. Ved varm bil skjer ikke dette.
Hva kan det være? For lite olje? Software? Krysser fingrene for det siste....

cortinaterje
01/12/11, 00:18
Det var direktesvar på en som spurte etter et delenr. Har havnet helt på feil plass og det skal bli spennende a se hvor dette svaret ender opp. Ny forum design ER krevende. :)

Har du prøvd å ringe dette nummeret?

TommyG
01/12/11, 09:23
okai so då har du fått fabrikkgaranti på kassen og då, veit du om det er 3 gen. kasse du har fått montert då eller bare ein ny 1 gen. som havarerer etter 150 000km?

Det stemmer at jeg fikk fabrikkgaranti på den. Kassen skulle være en ny og forbedret utgave

Vatnehol
01/12/11, 18:15
Låner denne tråden litt...
Livet med Volvo og automat begynner å bli litt for spennende etter min smak...
Har en 2001 S60 2,4T automat som jeg har hatt et år. Gått 183000km med bare finkjøring og godt stell. Den har fungert som en drøm hele tiden.
Men de siste par dagene har den oppført seg litt merkelig... Ved oppstart kald motor/kasse kommer et rykk når jeg setter spaken i D.
Rykket kommer 1-2 sek ETTER at spaken har kommmet i D. Ved varm bil skjer ikke dette.
Hva kan det være? For lite olje? Software? Krysser fingrene for det siste....

motorfestene, kan også gjøre noe forsinkelse når du setter den i gir, det blir da det øvre, som er skrudd fast i tverrstaget som du ser når du åpner motor rommet, og så er det momentstaget nede. gjør ett søk på momentstag så ser du masse bilder og plassering av det.

er skrudd i girkassen til traversen framme. www.ipdusa.com selger oppgradert versjon av dette da det originale er svakt.

Lord_Hatlem
01/12/11, 18:46
Det var direktesvar på en som spurte etter et delenr. Har havnet helt på feil plass og det skal bli spennende a se hvor dette svaret ender opp. Ny forum design ER krevende. :)

Har du prøvd å ringe dette nummeret?
hehe nei har ikkje prøvd å ringe hadde vert spennande å sett kor ein havna ;)

Lord_Hatlem
01/12/11, 18:54
Låner denne tråden litt...
Livet med Volvo og automat begynner å bli litt for spennende etter min smak...
Har en 2001 S60 2,4T automat som jeg har hatt et år. Gått 183000km med bare finkjøring og godt stell. Den har fungert som en drøm hele tiden.
Men de siste par dagene har den oppført seg litt merkelig... Ved oppstart kald motor/kasse kommer et rykk når jeg setter spaken i D.
Rykket kommer 1-2 sek ETTER at spaken har kommmet i D. Ved varm bil skjer ikke dette.
Hva kan det være? For lite olje? Software? Krysser fingrene for det siste....

jau heilt i orden det... veldig greitt at dette problemområdet blir opplyst, skulle kansje hatt ein eigen tråd på forumet om akkurat dette, har vell insett at eg må ta på meg ein kostnad på mellom 30 000 og 50 000 for ny kasse.
det stemmer jo som Vatenhol seie at, det kan vere momentfeste (nedre) og Øvre motorfeste som er gåent, dette ser du lett spes oppe, då du kan sjå rett inn i foringa, anbefaller polyforing under og org. oppe...
kjøpte dessvere min med dette problemet, men forgie eigar, seier at bilen var heilt fin til det vart flusha og reinstalert program på¨kassen i sommar, so kan tydlegvis vere litt tilfeldig kva som framprovoserer ein utslitt kasse.

krysser fingrene for at du finner ein billigare løsning enn meg, har i vert fall funne ut at da ikkje e noke vits i å selge den igjen slik den er no

64PV
01/12/11, 19:18
motorfestene, kan også gjøre noe forsinkelse når du setter den i gir, det blir da det øvre, som er skrudd fast i tverrstaget som du ser når du åpner motor rommet, og så er det momentstaget nede. gjør ett søk på momentstag så ser du masse bilder og plassering av det.

er skrudd i girkassen til traversen framme. www.ipdusa.com selger oppgradert versjon av dette da det originale er svakt.


jau heilt i orden det... veldig greitt at dette problemområdet blir opplyst, skulle kansje hatt ein eigen tråd på forumet om akkurat dette, har vell insett at eg må ta på meg ein kostnad på mellom 30 000 og 50 000 for ny kasse.
det stemmer jo som Vatenhol seie at, det kan vere momentfeste (nedre) og Øvre motorfeste som er gåent, dette ser du lett spes oppe, då du kan sjå rett inn i foringa, anbefaller polyforing under og org. oppe...
kjøpte dessvere min med dette problemet, men forgie eigar, seier at bilen var heilt fin til det vart flusha og reinstalert program på¨kassen i sommar, so kan tydlegvis vere litt tilfeldig kva som framprovoserer ein utslitt kasse.

krysser fingrene for at du finner ein billigare løsning enn meg, har i vert fall funne ut at da ikkje e noke vits i å selge den igjen slik den er no

Takk for svar!
Momentstaget nede er nytt. Byttet det for et par måneder siden. I den minste foringen var gummien helt oppspist. Stål mot stål...
Bilen og girskiftene var ikke til å kjenne igjen etter at jeg byttet dette.
Har øvre motorfeste og "strut brace conversion kit" på tur i posten fra IPDUSA. Spent på resultatet når jeg får montert dette.
Men den lange tidsforsinkelsen før rykket kommer, sier meg at det ikke har noe med motorfester å gjøre....?
I dag har jeg forresten ikke merket noe til denne "forsinkelsen/rykket".... virker som det kommer og går litt. Girskiftene er ellers helt fine.

Vatnehol
01/12/11, 19:41
jau heilt i orden det... veldig greitt at dette problemområdet blir opplyst, skulle kansje hatt ein eigen tråd på forumet om akkurat dette, har vell insett at eg må ta på meg ein kostnad på mellom 30 000 og 50 000 for ny kasse.
det stemmer jo som Vatenhol seie at, det kan vere momentfeste (nedre) og Øvre motorfeste som er gåent, dette ser du lett spes oppe, då du kan sjå rett inn i foringa, anbefaller polyforing under og org. oppe...
kjøpte dessvere min med dette problemet, men forgie eigar, seier at bilen var heilt fin til det vart flusha og reinstalert program på¨kassen i sommar, so kan tydlegvis vere litt tilfeldig kva som framprovoserer ein utslitt kasse.

krysser fingrene for at du finner ein billigare løsning enn meg, har i vert fall funne ut at da ikkje e noke vits i å selge den igjen slik den er no

har du prøvd å tatt kontakt med www.rats.no ?


Takk for svar!
Momentstaget nede er nytt. Byttet det for et par måneder siden. I den minste foringen var gummien helt oppspist. Stål mot stål...
Bilen og girskiftene var ikke til å kjenne igjen etter at jeg byttet dette.
Har øvre motorfeste og "strut brace conversion kit" på tur i posten fra IPDUSA. Spent på resultatet når jeg får montert dette.
Men den lange tidsforsinkelsen før rykket kommer, sier meg at det ikke har noe med motorfester å gjøre....?
I dag har jeg forresten ikke merket noe til denne "forsinkelsen/rykket".... virker som det kommer og går litt. Girskiftene er ellers helt fine.

er litt skeptisk på den strut brace converten på automat, gi tilbakemelding om hvordan det blir med vibrasjoner da dette er problem med poly foringer ellers rundt om.
kassene som sitter i volvo er veldig kresne på olje, bare så det er sagt om du bruke noe annet enn original olje, eller kan det være servo ventilene begynner å bli slitt.
og eller så er det den berømte b4 cover updaten da. http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update
se over symptom listen der om det er likt ditt. denne updaten er rimligere fra volvo enn ipd.

Lord_Hatlem
01/12/11, 22:01
Takk for svar!
Momentstaget nede er nytt. Byttet det for et par måneder siden. I den minste foringen var gummien helt oppspist. Stål mot stål...
Bilen og girskiftene var ikke til å kjenne igjen etter at jeg byttet dette.
Har øvre motorfeste og "strut brace conversion kit" på tur i posten fra IPDUSA. Spent på resultatet når jeg får montert dette.
Men den lange tidsforsinkelsen før rykket kommer, sier meg at det ikke har noe med motorfester å gjøre....?
I dag har jeg forresten ikke merket noe til denne "forsinkelsen/rykket".... virker som det kommer og går litt. Girskiftene er ellers helt fine.


høres litt ut som lignande problem eg har, der og kan den vere litt sein i giringa, føl me litt på korleis kassen gira og finn ut om den har ein litt kvassare giring i 2-3 gir... då kan det hjelpe å ta b4 cover update, ellers so er det som då eg fekk dødsdomen fra automatgear service bergen, som sa at dette var symtomar på at girhuset var utslitt

64PV
01/12/11, 22:10
føl me litt på korleis kassen gira og finn ut om den har ein litt kvassare giring i 2-3 gir...

Av og til... ikke hver gang... så syns jeg den girer hardt fra 2 til 3 gir i motbakke med godt gasspådrag.

knetrom
02/12/11, 15:25
Takker for svar folkens, men kan virke som om det er motoren som er problemet i min bil. Den stoppet i dag, jeg lager en egen tråd på det. Min første tanke var forresten "der røk girkassen", blir paranoid av å ha V70 :P

Ang. om jeg har fått riktig olje da jeg flushet min bil hos Autotjenester her i Bergen, så kan jeg jo ikke vite det 100%. Men han jeg snakket med var veldig tydelig på at det måtte være helt riktig olje, akkurat som jeg hadde hørt fra før, og at det måtte gjøres ofte og at all oljen måtte ut. Men jeg så ikke på at de gjorde jobben, så jeg vet jo aldri.. Min girer ikke spesielt hardt i noen gir, så jeg ble kanskje litt revet med av tittelen på tråden her. Det med å nullstille kassen oppfattet jeg som at den tilpasset seg den nye oljen raskere, men at det ikke var et krav. De sa forresten at de skulle nullstille den når jeg tenker meg om.

Lord_Hatlem, var det 49 inkl jobben? Ikke at det var billig, men jeg hører om folk som får prisoverslag på 90+, så det var ikke det verste jeg har hørt.. Trist møte med automat, ja.

Lord_Hatlem
02/12/11, 16:49
Takker for svar folkens, men kan virke som om det er motoren som er problemet i min bil. Den stoppet i dag, jeg lager en egen tråd på det. Min første tanke var forresten "der røk girkassen", blir paranoid av å ha V70 :P

Ang. om jeg har fått riktig olje da jeg flushet min bil hos Autotjenester her i Bergen, så kan jeg jo ikke vite det 100%. Men han jeg snakket med var veldig tydelig på at det måtte være helt riktig olje, akkurat som jeg hadde hørt fra før, og at det måtte gjøres ofte og at all oljen måtte ut. Men jeg så ikke på at de gjorde jobben, så jeg vet jo aldri.. Min girer ikke spesielt hardt i noen gir, så jeg ble kanskje litt revet med av tittelen på tråden her. Det med å nullstille kassen oppfattet jeg som at den tilpasset seg den nye oljen raskere, men at det ikke var et krav. De sa forresten at de skulle nullstille den når jeg tenker meg om.

Lord_Hatlem, var det 49 inkl jobben? Ikke at det var billig, men jeg hører om folk som får prisoverslag på 90+, så det var ikke det verste jeg har hørt.. Trist møte med automat, ja.

ja Volvo sa dei skulle ha 60 inkl. jobb, men då var det byttekasse,
Automatgearservice i Bergen sa dei skulle ha 49,- for kasse og jobb, då får eg ei 3 gen. girkasse tilpassa min bil, m 2 års fabrikkgaranti, so var ikkje so gale, 38,- bare for kassen sa dei, litt fristande å kjøpe kassen og gjere jobben sjøl, men litt usikker da dette er ganske viktig at blir riktig første gangen.

90,-! hørdes veldig masse ut må no vere gull i den kassa? ;)

Froyd
28/12/11, 20:23
Hei. Kassa mi i 2,5T AWD er litt slik dere forklarer her i tråden. Litt nølende med hvilket gir den skal legge inn virker det som , og blir litt opp og ned i giringen.
Hva koster en software oppd?