PDA

Vis full versjon : servo funker ikke når bilen har stått. Fikser seg selv under kjøring. Trolig løst



Feiltenning
15/10/11, 18:06
Som topic sier, så er jeg plaget med at servoen ikke funker når bilen har stått. Når jeg kjører må jeg svinge fullt høyre, så fullt venstre et par ganger så funker den.
Det rare er jo at det ikke er noen lekasje på systemet, så jeg skjønner ikke hvordan lufta skal kunne komme inn i systemet. Regner med det er luft som gjør det.

Problemet oppsto etter at jeg skiftet servopumpe og strammet litt på tannstanga.

Jeg har anskaffet ny tannstang og servopumpe som skal monteres, men jeg lurer på om det er noen spesiell måte å fylle olje på systemet som kan forhindre dette.

Er det noen som har vært bortig lignende?

Update: Byttet først servopumpe uten hell. Dagen etter byttet jeg tannstanga. Nå ser det ut som problemet er løst.

boman
15/10/11, 20:22
Du sier du har bytta servopumpe. Da kommer det luft inn i systemet. Prøv å luft systemet, ved å ratte ca 10 ganger helt til høyre og så helt til venstre. Det er ihvertfall sånn jeg har lufta mine servoer.

Christian
15/10/11, 20:40
Det er ingen spesiell prosedyre å helle på servo olje. Er bare å helle på.
Men det må luftes som nevnt over meg her.

jba002
15/10/11, 20:40
har det samme problemet på avensisen vår ( familiebil )

den lugger serveroen, hakkete. er det luft i systemet som gjør dette og ?
har ikke byttet servo pumpe eller noe slikt...
dette skjer når bilen har stått i rod og er kald.

Christian
15/10/11, 20:42
har det samme problemet på avensisen vår ( familiebil )

den lugger serveroen, hakkete. er det luft i systemet som gjør dette og ?
har ikke byttet servo pumpe eller noe slikt...
dette skjer når bilen har stått i rod og er kald.

Når ble det byttet væske sist?

boman
15/10/11, 21:04
Kan høres ut som gammal væske og/eller luft. Prøv å luft systemet, og ikke minst sjekk om du har nok servoolje!

jba002
15/10/11, 23:05
ja, har peilet oljen flere ganger =) skal teste imorgen.. :)

Feiltenning
18/10/11, 11:13
Når jeg fylte på olje etter skifting av pumpe, så svingte jeg til høyre og venstre flere ganger mens fronten på bilen sto på bukker. Tross dette, så funker ikke servoen når bilen er kald eller har stått lenge.

Servoen begynner å funke som normalt etter et par knappe svinger (lufting).

Jeg skjønner ikke hvor lufta kommer fra

jba002
18/10/11, 18:55
Når ble det byttet væske sist?

har aldri byttet den :p

Feiltenning
20/10/11, 18:43
Noen som har noe tips? Lufting funker ikke, i og med at problemet returnerer etter at bilen har stått ca en dag.

Feiltenning
22/10/11, 00:11
Byttet servopumpe idag. Dette hjalp ikke. Når bilen har stått 6-7 timer, så funker ikke servoen før jeg har fått svingt mange ganger. Imorgen skal jeg bytte tannstang å se om det hjelper.

Feiltenning
22/10/11, 16:50
Jess. Da har jeg byttet tannstang, men når jeg starta opp nå nettop, så kom det den surrelyd fra servopumpa jeg satt inn igår. Igår var det ingen ulyder fra den så snart jeg hadde fått på olje.

Det eneste som er forskjell fra igår, er tannstanga. Hvorfor skulle pumpa bynne å lage ulyd nå?

jba002
23/10/11, 19:03
kommer det en hyle lyd når du svinger ?

er mulig multi reimen glipper på hjulet på servoen.

Feiltenning
24/10/11, 16:53
kommer det en hyle lyd når du svinger ?

er mulig multi reimen glipper på hjulet på servoen.

er kilereim på bilen. 740 det er snakk om. Servoen lagde en surrelyd, som om det ikke var olje på systemet. Men det var borte neste gang jeg startet opp. Sikkert bare luft som gjorde det.

Skrev i førstepost hvordan jeg løste problemet med selve servofunksjonen. Det viste seg at det var tannstanga. Aner ikke hvorfor, men nå ser det ut som det er i orden.