PDA

Vis full versjon : plassering ryggelysbryter 96 855 b5252s automat



mrstfu
14/10/11, 13:10
Farfar har en bil som nevnt over, metallic blå av farge, og har mistet ryggelyset. Pæra er hel, samme gjelder sikring, så jeg tenker at ryggelysbryteren er synderen. På min egen m56 vet jeg veldig godt hvor denne sitter, men automaten er jo konstruert på et helt annet vis, har noen en god beskrivelse på dette? Trenger delenummer og, evt hvor dette kan kjøpes, har fått inntrykket av at det finnes flere utgaver.

bilder settes og pris på, men så svær er ikke den kassa at jeg ikke finner frem med en god beskrivelse;-)

850GLTsilver
14/10/11, 19:37
Ryggelysbryteren sitter i PNP-switchen på girkassa.

FCPGroton (http://www.fcpeuro.com/products/volvo-pnp-switch-850-c70-s70-v70)

Mekonomen selger også til Ca Kr. 1800,- En enkel utgave.

PNP-switchen er på toppen av kassa, sees rett under bakre indre hjørne av Batteriplata.


(Jeg reparerer slike ;D)

mrstfu
14/10/11, 20:00
Jaså?

lang tid tar dette da? Om dette feks kan gjøres over ei kaffekanne, kan det godt hende du får besøk om ikke lenger, silver. Farfar har gjort så mye for meg at jeg tenkte jeg skulle spandere denne fiksen på han, men om du reparer den for en pen sum, er vi jo I boks.

skal hente bilen etterpå av andre grunner, så kan ta en skikkelig feildiagnose da. Med unntak av pære og sikring, er det noe annet enn selve bryteren som kan føre til manglende ryggelys?

farfar snakkes om at han får på ryggelyset om han setter spaken I R, og så skyver spaken svakt fremover... Begynner å tenke defekte foringer på overføringsvaier her, hva tror du?

850GLTsilver
14/10/11, 20:01
Kan være at den er noe skeivjustert i grunn, PNP-bryteren altså.
For går kassa greit i "hakkene" sine så er alt med overføringene OK.
Har liten tro på særlig slitasje der i grunn.

Alt du nevner peker på pnp-switchen og/eller dens posisjon.

To kopper kaffe samt litt skruing så er vi der ja.

Går det greit å få start om spaken står i N?

mrstfu
14/10/11, 20:14
Gikk ut og skjekka på bilen nå, bilen starter fin I N, men ryggelyset tenner ikker, uansett hvor mye jeg jukker på spaken... Skal muligens dra den litt langt nå, men jeg skal en tur ut på sørumsand ikveld med den bilen... Lyst på litt business imorra en gang? Om det passer kunne jeg svingt innom med en kaffekopp og det du evt skal ha for feilsøking/reperasjon?

850GLTsilver
14/10/11, 20:21
Ta en tur du.

mrstfu
14/10/11, 20:28
Tar med kaffe og godt humør, litt avhengig av hvor tidlig på morran det er.

850GLTsilver
14/10/11, 20:33
Stiller kaffe jeg.
Humør er OK.

mrstfu
14/10/11, 20:35
Som sagt, tidspunktet bestemmer. ;-)

850GLTsilver
14/10/11, 20:54
Da skal vi se.

Siden du ser ut til å komme fra Nittedal, så kan du jo kjøre RV22 til Fetsund. Over brua,
gjennom første rundkjøring, litt oppe i bakken er en ny rundkjøring der RV22 går videre til høyre. Og dit skal du. Etter noen kilometer kommer du til et Y-kryss, der det er skiltet "LØKEN" (RV169) og der følger du dette skiltet. RV169 kjører du helt til enden. Da er du på Løken og skal ta RV115 til venstre mot Bjørkelangen. Nå skal du kjøre nøyaktig 3Km.
Du passerer skilt "FOSSER" etter Ca 2,4Km. Etter noen få svinger kjører du ned i ei lita dump, og på høyre side vil du i bunnen av denne se et skilt om at man kommer til "ØSKEN" når du svinger til høyre i neste kryss.
NB
Du skal av til høyre kun 25Meter etter dette skiltet.
For når du ser dette skiltet, så ser du huset mitt litt oppe på den tomta der dette skiltet om "ØSKEN" står. Hvitt hus med blå hjørner og blått rundt vinduene.
Akkurat på bakketoppen du kommer til så er oppkjørselen min SKARPT til høyre.
Et hvitt, dobbelt søppelkassestativ med blå hjørner står der nede ved veien.

Bomer du på denne så stans bare i krysset der man tar av mot Øsken, og stopp utenfor den nedlagte butikken du ser til venstre der.
Ring meg gjerne om du er usikker.

Dessverre ingen adresse her. Får det først ved årsskiftet.

Vær velkommen.

mrstfu
14/10/11, 22:11
det var jo virkelig tidenes veibeskrivelse:D

men jeg kommer ikke fra Nittedal, jeg kommer fra Sørumsand akkurat imorgen, så da må jeg be om NY veibeskrivelse.

:D

Hadde kanskje hjulpet om jeg fortalte jeg er ganske godt kjent i Aurskog, har gått et år på BVS og hele pakka, så jeg har nok ingen problemer med å finne frem:D

850GLTsilver
15/10/11, 00:41
OK. Da snur vi litt på det hele.

Fra Bjørkelangen kjører du RV115 (forbi BVS) retning Løken.
Etter Ca 9Km er du på Fosser.
Siden du er litt kjent i området, så skal det holde med dette:

Fosser Sentrum, der COOP var på høyre hånd, videre mot Løken så må du følge med på venstre hånd: Først ser du Filadelfia, Deretter et gult hus.
I oppkjørselen etter det gule huset ser du søppelkassestativet samt et vikepliktskilt som står skikkelig på skrå. FØR den lille bakketoppen altså så skal du opp til venstre.

Slik?

mrstfu
15/10/11, 01:15
Det var mer enn spøk enn alvor, men for all del:D

Så mange tvilsomme sjeler det er her på forumet, skal du ikke se bort fra at det dukker opp flere hos deg imorra, med så god rutebeskrivelse.

Hadde uansett tenkt å kjøre om Løken, det er vel en mil kortere eller noe i den gata?

850GLTsilver
15/10/11, 02:03
Tja, om du likevel kjører om Fetsund, så er RV169 over Gansdalen ei mil kortere ja.
Noe annet blir det om du fra Sørumssand heller kjører RV172 (Eller er det 171? Får sjekke på kart) for da kommer du rett inn til Aursmoen og fortsetter på RV170 til Bjørkelangen, og deretter på RV115. (som forøvrig ikke lengre er en Riksvei er jeg blitt fortalt)

Nåvel, Velkommen alle som en, kaffe kan det hende det blir på alle som måtte ønske en kopp av det og så kjører vi hodene sammen og durer på. hehe.

mrstfu
15/10/11, 02:04
Ikke noe vondt ment, men du har studert kart og veiskilt litt for meget.

850GLTsilver
15/10/11, 02:07
På ingen måte.
Kun vært så alt for mye på veien.
(Og det var RV171 ja)

mrstfu
15/10/11, 02:23
Prima eksempel på offtopic avsporing:D

mrstfu
15/10/11, 18:50
All skryt til 850GlTSilver, som stilte med skremmende god kunnskap om PNP-switchen, hyggelig selskap og varmende kaffe I høstkulda. Må innrømme jeg ble litt nervøs når han stilte med glidemiddel I flere viskositeter og kvaliteter, men alt ordnet seg;-)

850GLTsilver
16/10/11, 01:51
Trivelig med besøk vet du.
Samt morsomt å dele litt av hva man har tilegnet seg om også denne delen av bilen.

Og når man samtidig blir kjent med hyggelige medlemmer av forumet, ja da blir det bare trivelig.
Velkommen tilbake når det måtte være.

OT er alltid morsomt men:
ALLE DERE SOM KASTER DENNE PNP-SWITCHEN NÅR DERE BYTTER DEN.

Kunne Dere være så snille å ta vare på den gamle, og kanskje donere den til meg?
De inneholder noen deler som jeg så gjerne skulle hatt noen ekstra av, for å kunne reparere slike for den/de som måtte være interessert i det.