PDA

Vis full versjon : Trenger man tomgangsreg på FK?



HarryVolvo
13/10/11, 23:26
Hei. Som topic, trenger man egentlig det?

For jeg sliter hardt med at motoren bare dør ut når den blir god og varm dersom jeg trår inn clutchen under kjøring. Både rolig kjøring og har kjøring..

Har tatt av tomgangsreg 3 ganger å gjort rein, og smurt og slikt uten hell.. Hvordan skal den funke forresten? Skal den være helt åpen dersom jeg tar ut kontakten?
Endrer motorgangen seg dersom jeg tar ut kontakten mens motor går? For det er ingen endring i motorgangen i det hele tatt..

Har ingen vaccumlekkasjer, resirken funker fint, og lmm står mellom turbo og filter..

Skjønner ingenting jeg..

Evolve_88
13/10/11, 23:29
du har en slange fra resirk til mellom lmm og turbo eller?? hvis du skjønner.

paal-andre
13/10/11, 23:33
sliter litt med det samme. slenger meg på her ;D

HarryVolvo
13/10/11, 23:36
du har en slange fra resirk til mellom lmm og turbo eller?? hvis du skjønner.

Nei. Har den originale resirken jeg. Som er innebygd i turboen..

Evolve_88
13/10/11, 23:42
sjekka membran til orginal dumpen da?? hva slags trykk kjører du på?

HarryVolvo
14/10/11, 05:41
Har sjekka membranen ja..

Kjører med 0.9/1,0 i trykk. Men det har ikke mye å si, da den stopper uansett om turboen lader eller ikke...

Evolve_88
14/10/11, 17:45
sett på en anna dump eller bytt fjær i dumpen din. for den holder ikke lenge med høyt trykk. den orginale fjæra greier du klemme sammen med fingra dine sikkert. og det er nok litt slapt.

HarryVolvo
14/10/11, 21:15
Så du mener den originale resirken er "sliten"?

skogy
14/10/11, 22:18
Flytt lmm mellom ic og innsug.

HarryVolvo
14/10/11, 22:31
Hvorfor det? Har ikke noen åpen dump jeg, så LMM skal jo fungere på sin originale plass..?

skogy
15/10/11, 09:36
Hvorfor det? Har ikke noen åpen dump jeg, så LMM skal jo fungere på sin originale plass..?

Du sliter tydlevis med falskluft å all lufta du slipper ut kompanserer motoren for å kjører på med bensin.
Men du kan prøve å ta ut kontakten til tomgangsregulatoren,så kan du se om bilen fjusker da.

Ollimo
15/10/11, 10:19
Hvorfor det? Har ikke noen åpen dump jeg, så LMM skal jo fungere på sin originale plass..?

Men du har kanskje en sliten resirk :p

eab
15/10/11, 12:13
Du sliter tydlevis med falskluft å all lufta du slipper ut kompanserer motoren for å kjører på med bensin.
Men du kan prøve å ta ut kontakten til tomgangsregulatoren,så kan du se om bilen fjusker da.

Hvis man sliter med falskluft så er det vel bedre å fikse problemet, istedet for å prøve å omgå det?

HarryVolvo
15/10/11, 12:15
Har ingen falskluftlekkasjer.. Har spraya som en gal med startgass, men ingen reaksjon.. :\

Evolve_88
15/10/11, 13:09
Så du mener den originale resirken er "sliten"?

Jepp, den er nok sliten tenker jeg. Har hatt samme problem på en 19T. Den trur jeg er rett å slett "sliten".

R.G
15/10/11, 13:23
er resirken sliten skaper den bare resirk av lufta. blir kun sirkulasjon i turbo. og da når motor har sug luft og lmm har registert den lufta og detta ikke går videre i systeme blir det ball (falskluft syndrom). da pga lufta suges inn i kompressor og da ut i resirkventil og inn i kompressor att. klarer ikke å kjøre all lufta den har registerert igjennom lmm og kjøre det videre mot cooler-motor.


derfor folk sier lenger opp her att du skal flytte lmm til innsugssida fordi da registrere den den riktig luftmengda som kommer, da pga den registerer den lille derten som kommer fra turbo, hvor resten kastes att å fram turbo-resirk-turbo. er som å ha hull i en hageslange. mye kommer ut i enden? ingenting. da med flytte av lmm til innsug sida (mellom cooler og innsug) når resirkventil er fucka så jukses systemet på en måte og motor registrer ingen feil.

så fiks resirkventilen. første bud. ikke vits å kjøre med en turbo som gir det den skal gi, men kommmer ikke videre i systemet

Evolve_88
15/10/11, 13:52
er resirken sliten skaper den bare resirk av lufta. blir kun sirkulasjon i turbo. og da når motor har sug luft og lmm har registert den lufta og detta ikke går videre i systeme blir det ball (falskluft syndrom). da pga lufta suges inn i kompressor og da ut i resirkventil og inn i kompressor att. klarer ikke å kjøre all lufta den har registerert igjennom lmm og kjøre det videre mot cooler-motor.


derfor folk sier lenger opp her att du skal flytte lmm til innsugssida fordi da registrere den den riktig luftmengda som kommer, da pga den registerer den lille derten som kommer fra turbo, hvor resten kastes att å fram turbo-resirk-turbo. er som å ha hull i en hageslange. mye kommer ut i enden? ingenting. da med flytte av lmm til innsugssida når resirkventil er fucka så jukses systemet på en måte og motor registrer ingen feil.

så fiks resirkventilen. første bud. ikke vits å kjøre med en turbo som gir det den skal gi, men kommmer ikke videre i systemet

Enig der RG :) Så blir turbo utnutta litt bedre i grunn og går litt bedre :)

larset
15/10/11, 16:26
Lager spjeldkontakten klikke lyd når du åpner og lukker den?
Sleit med at min også døde ut ved clutching og grunnen var den at spjeldkontakten ikke klikket, altså så fra om at spjeldet var lukket. Fikk justert kontakten riktig og ikke hatt problemer med dette siden.
Mener det skal være 0.45mm klaring mellom justeringsskruen og stopperen når det klikker i kontakten (akkuratt hvor mye står i haynes boka iallefall).

HarryVolvo
15/10/11, 17:43
Klikker i kontakten med engang jeg beveger på spjeldet ihvertfall.. Så den er nok i orden..

HarryVolvo
15/10/11, 22:18
Fant problemet.. Kobla ifra kontakten til tomgangsreg, så nå stopper den ikke når jeg trår inn clutchen.. :)

Evolve_88
16/10/11, 12:46
du fant vel ikke ut problemet ved å dra ut den, Du bare lure den til og gå ved å gjør det slik :P

HarryVolvo
16/10/11, 19:11
Fant jo egentlig kanskje problemet.. Er mest sannsynlig tomgangsreg som er gåen..

For når jeg kobler av slangen som går inn før gasspjeldet, og ser inn i tomgangsreg mens motor går, beveger den seg ikke i det hele tatt.. Selv om tomgangen surrer opp og ned.. :)

R.G
16/10/11, 21:26
tomgangsregulator skal ikke bevege seg når motor går.

tomgangsregulator er bare ett spjeld som sender forbi en liten luftdert forbi gassspjeld så motor går på tomgang. nåår tomgangen din surrer opp og ned så betyr ikke det att tomgangsregulatoren skal surre opp og ned i takt med motor. grunn til att motor surrer opp og ned er pga luft/bensin og detta er feil.


nappe bort kontakter i hytt og gevær bli som å gjemme bort feilen.

gled deg til den dagen det er bikkjekaldt og du ikke har kontakta på regulatoren. da kan det hende bilen ikke starte, eller så ligger den å banker på 3000omdr på kaldstart.




det du kan gjøre med tomgangsregulatoren er å skru den av, og rense den i di to slange tilkoblingene, gjerne ta en tynn skrutrekker og beveg på spjeldet. går spjeld lett hit og dit er denn i orden. dynk den med wd 40 o.l og klem den i bilen din og kobl på kontakta igjen.




og grunn til att den stopper når du trår inn clutch er pga feil luft/ bensin forhold. er ikke i tvil om n oe anna. er kun det som gjør att dissa lh 2,4 bila stopper når man trår inn clutchen. pga den registerer enn viss mengde igjennom lmm og den mengda den registrer og hjerne mottar detta signal og tilsier hvor mye bensin i henhold til turtall, og det er en liten feil feks falskluft som i resirkventilen så blir det ikke riktig og motor lever sitt eget liv.

er ikke så komplisert detta bare man undersøker komponenter istedfor å nappe av alle kontakter på motor slik att den havner i nødprogram og går slik att du skal kun komme deg fra A til B. alle kontakter på så er alt optimalt. ingen falskluft noe jeg er ganske sikker på det kan være på din, alt optimalt.



bare for å eliminere feil:
skru av resirkventilen din. og lag deg dump lokk. og skru på denne over, legg gjerne i mellom tynn gummi(tar 5 min med vinkelsliper og drill), og prøv bilen da. da er det tett som om resirkventilen skal tette under kjøring. stopper ikke bilen da så er resirk feilen din. da vil du få flapre lyd i turbo når du ha gidd på å sleppe gass, noe som ikke er sundt. så dump/resirk vent må du ha, hvis ikke lever ikke turbo lenge.


da hvis du tar av resirk, sjekk membran. den sprekker opp etter noen år hvor den blir grilla på turbo. har 3 stk fra 13c turbo liggende her som er sprekker i. og den somm er gått minst 130000, har sprekk. og er det sprekk, blir det "falskluft" og bilen blir idiot.

HarryVolvo
16/10/11, 23:52
Takk for flott innlegg. :D

Har tenkt mye på den resirken, og har tatt den av flere ganger å sett over membranen, men klarer ikke å se noen sprekker.. Og skal jeg ikke høre lyd i nærheten av resirk dersom det er falskluft der? Evt at motoren skal reagere dersom jeg sprayer med startgass?

Jeg vet at det ikke er bra for motoren at jeg kobler vekk tomgangreg, men jeg gjorde det bare fordi det er så jævli irriterende å måtte starte motoren hver 3.meter under køkjøring.. Noe jeg gjør hver dag..