PDA

Vis full versjon : Risting i bilen ved pådrag



boman
21/03/10, 13:36
Hvis jeg har passasjerer i bilen og gir på, så rister det i bilen. Sånn var det også i gamle bilen min (944). Det er knapt merkbart med tom bil.
Har hørt om flere som har dette i 940..

Hva kan dette skyldes? No slitne deler mellom girkasse og diff vil jeg tro?

henrik940
21/03/10, 13:38
Kan være mellomakslelageret ditt. Sjekk gummiopphenget dennes, og lager. Koster 1500 ca for alt du trenger på Volvo :)

boman
21/03/10, 13:42
Er det hardykoblinga? eller er jeg på bærtur? :p

henrik940
21/03/10, 13:43
Det er den som sitter bakerst på første del av mellomakselen din. Opphenget til mellomakselen på en måte :p

henrik940
21/03/10, 13:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1614.jpg

Den som er ringet rundt her.

boman
21/03/10, 13:57
det er mellomaksellageret ja.
Er hardykoblinga den saken til venstre?

henrik940
21/03/10, 13:59
Japp!

boman
21/03/10, 14:18
Er forsåvidt litt rykking i bilen når gassen slippes opp. må slippe den veldig rolig for at det ikke skal rykke.

Stor jobb å bytte? hehe

henrik940
21/03/10, 14:18
Bytte hardykoblinga, eller mellomaksellager?

boman
21/03/10, 14:22
Siden du tror det er mellomaksellageret som er slitent så; mellomaksellageret ;) hehe

henrik940
21/03/10, 14:26
Har du presse er det fort gjort :) Bare ta ned akselen, dra av det gamle, på med det nye.

boman
21/03/10, 14:29
Har ikke presse, har du? hehe
For å ta ned akselen, er det bare å skru ut boltene på hardykoblinga og på den saken som er helt til høyre i bildet?
Eller må den kobles ifra inne i diff eller girkasse? (kan ikke no om detta som du skjønner :p )

Testdriver
21/03/10, 14:30
Bytte hardykoblinga er også fort gjort. Kosejobb hvis man har løftebukk :)

henrik940
21/03/10, 14:34
Har ikke presse, har du? hehe
For å ta ned akselen, er det bare å skru ut boltene på hardykoblinga og på den saken som er helt til høyre i bildet?
Eller må den kobles ifra inne i diff eller girkasse? (kan ikke no om detta som du skjønner :p )

Har ikke presse gitt. Løsne boltene på hardykoblinga, og boltene på bakakselen. De 4 boltene. Derreter løsner du den plata som er midt på mellomakselen ca. Oppå der sitter mellomakselforing og lager.

henrik940
21/03/10, 14:35
Forresten, dette trenger du:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1622.jpg

Delenr:

12 = 1340502
13 = 183265
14 = 1340647
15 = 1340501
16 = 3549771

boman
21/03/10, 14:48
så med andre ord så rører jeg ikke diff og girkasse? ;)
Ser jo igrunn veldig lett ut dette da ;)
Takk for info

henrik940
21/03/10, 14:51
Neida :) Veldig lett å d(m)emontere :)

Eldste Haugerud
21/03/10, 17:17
Det er ikke dobbelmasse svinghjulet ditt som kødder a?? Vil ikke det gi risting?

jonass
21/03/10, 17:36
Høres ut som Svinghjul som er på tur til og gi seg ja.
Har hatt noen slike svinghjul og di er rett og slett dritt, de tåler dårlig chippa bil og litt herjing. Men for all del bryt litt på mellom akslingen og kjenn etter slakke, kan være den og

boman
21/03/10, 17:38
Jeg har helt original motor, og behandler bilen over gjennomsnittlig bra mtp herjing og ungdommer tror jeg.

Eldste Haugerud
21/03/10, 18:19
Jeg har helt original motor, og behandler bilen over gjennomsnittlig bra mtp herjing og ungdommer tror jeg.

ja, men svinghjulet har en tendens til å begynne å kødde etterhvert uansett.. men kom deg under bilen å kjenn på mellomakselen om det er for mye slakk i lageret!

henrik940
21/03/10, 18:20
Det er uansett ingen fare om det er DM svinghjulet som lager ristinga da. Er evt bare slitte fjører i det.

TeamBørnOut
26/03/10, 13:20
Tror ikke svinghjules hans legger merke til at det er folk i bilen eller ei :P
Heller ikke mellomaksel lageret. det gjør ikke forskjell på folk ;)

Er bakakselen som vrir seg så det knepper i leddet til mellomakselen. dette blir værre med lavere bil /folk i..
Sikkert aldri vært byttet foringer i bakakselen før heller?

ChrML
26/03/10, 14:43
Tror ikke svinghjules hans legger merke til at det er folk i bilen eller ei :P
Heller ikke mellomaksel lageret. det gjør ikke forskjell på folk ;)

Er bakakselen som vrir seg så det knepper i leddet til mellomakselen. dette blir værre med lavere bil /folk i..
Sikkert aldri vært byttet foringer i bakakselen før heller?
Bingo! :)

Jeg hadde samme problemet med bilen min når jeg hadde stiv aksel. Problemet ordna seg ikke når jeg bytta mellomakselforinga, heller ikke når jeg bytta til enkeltmassesvinghjul (dog det kurerte en annen vibrasjon på lavt turtall med full gass).

Når problemet skjer når du har passasjerer i bilen, så er problemet at bakakselen vrir seg fremover og da blir det for stor vinkel på det bakerste U leddet på mellomakselen. Da skaper det voldsomt irriterende vibrasjoner. Jeg fikk det problemet hele tiden også uten passasjerer baki når bilen ble senket. Jeg hadde på momentstag med Superflex foringer og problemet var der fortsatt, men ikke like ille.

Men jeg kjørte sånn i ca 1.5 år, fikset aldri problemet. Bygget om til multilink og problemet ble borte av seg selv (der står alltid klokka rett på mellomakselen).

Løsningen er nok å bytte fjører bak så bilen ikke blir så lav når du har folk baki (hvis usenket) eller montere nivåmatdempere og nivåmatfjører. Dersom du skal senke bak så er løsningen å montere justerbare momentstag sånn at du kan justere bakakselen rett igjen.

TeamBørnOut
26/03/10, 14:49
Hadde faktisk den vibrasjonen når jeg rygga med 960n min. Det er pga foringene som holder diffen i framkant. Disse blir slitt. men de kan man bytte på 10min.

nye fjører hjelper nok ikke mot vibrasjoner på de stive akslene. da får man vibrasjoner i "dumper" etc. nye foringer er et must (de er jo gammel uansett) og en justering av vinkelen på pinjongen. da kan du subbe med takluka uten at du får vibrasjoner :)

boman
26/03/10, 15:11
det skal sies at bilen har veldig slitne dempere bak (eller så er den senka, noe jeg tviler på).
Må de foringene på bakakselen presses ut, eller klarer jeg det uten presse ? :)
Merker forøvrig litt risting når jeg rygger raskt.

TeamBørnOut
26/03/10, 15:16
Dempere etc har ingen ting å si. ristinga er fordi du får feil vinkel på leddene og de "knekker"... hvis du fortsetter så knepper du mellomakselen av :) foringene i momentstaga må du presse. de foringene som sitter "rundt" bakakselen ligger "løst" bare løsne de holderene rundt bakakselen.

boman
26/03/10, 16:34
Hvor sitter de og hvor mange er det? Skjønner jeg det lett ? hehe

TeamBørnOut
26/03/10, 16:39
Er 2 store klemmer som holder bakakselen din fast. der er det foringer som bør byttes. så er det som sagt i momentstagene. de ser du lett. press ut og press i nye stivere foringer.
Er lett å se hvor dette sitter når du kommer under bilen. Men det du kan gjøre som en nødløsning til du får tak i nye er å løsne de "klemmene" som holder akselen. vri den litt bakover og skru til klemmene igjen. men ikke formye. da vil du få "vibrasjoner" når du ikke gir på så mye.

ChrML
26/03/10, 16:43
Hvor sitter de og hvor mange er det? Skjønner jeg det lett ? hehe
Ja, momentstaga er jo de to staga som holder bakakselen i midten i framkant. Disse sitter det 4 foringer på, en i hver ende på begge to. Disse kan byttes ut i Superflex foringer.

Så har du panhardstaget som holder akselen fra siden. Der sitter det også en foring i hver ende, disse kan også byttes ut i Superflex.

Så har du de 4 foringene som ligger løst oppi bærebruene og toppen av akselen på sidene. Sånne halvmåner mellom bærebruene og akselen. Disse fås kjøpt nye hos Volvo, men de er dyre (300 kr/stk). Vet ikke om det har noen hensikt å bytte de.

Så har du de foringene i framkant av bærebruene der de er skrudd opp i karrosseriet. Disse kan byttes ut med Superflex.

Så er det to foringer som holder trekantramma opp i karrosseriet i bakkant. Trekantramma er det som fester momentstagene. Du skjønner det når du ser det. Oppi toppen der sitter det 2 foringer som kan byttes ut med Superflex.

Komplett sett med Superflex foringer til bakstillinga koster ca 2900 kr på Pedersen. Bør ha presse for å bytte de. Og dremel / baufil for å skjære ut hylsene etter de gamle foringene.

TeamBørnOut
26/03/10, 16:47
Må bytte alt når man først driver under der. det er ikkeno som er så teit å se på som når hjulet på biler med stivaksel går RUNDT i hjulhuset fordi eieren ikke har giddi å kosta på nye foringer(er jo nesten ingen)...
De halvmånene hjelper mye på dekksprett og vridning.

henrik940
26/03/10, 17:25
MÅ ikke bruke presse :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1501.jpg

boman
26/03/10, 20:47
Takker for svar, rister ikke så veldig ille, så er nok ikke veldig skadelig enda. Noen som vet hva komplett foringsett ifra Volvo koster (er det mye billigere en 2900,-, superflex)?

DieselDriver
26/03/10, 20:57
Høres ut som et kryss da. Men når vi er inne på det så har min bror en 760 med delt aksel som vibrerer litt når vi gir på. Har sjekka kryss og bytta det lageret uten at det hjalp.

ChrML
26/03/10, 20:58
Takker for svar, rister ikke så veldig ille, så er nok ikke veldig skadelig enda. Noen som vet hva komplett foringsett ifra Volvo koster (er det mye billigere en 2900,-, superflex)?
Nye foringer hos Volvo er litt billigere enn Superflex, ja. Men gå for Superflex. De holder mye lenger (blir ikke morkne) og tåler oljesøl. Og ikke minst gir de en tightere bil.



Høres ut som et kryss da. Men når vi er inne på det så har min bror en 760 med delt aksel som vibrerer litt når vi gir på. Har sjekka kryss og bytta det lageret uten at det hjalp.
Jeg hadde akkurat samme problem som Volvo geir med stiv aksel. Da var det pga at bakerste krysset måtte jobbe for mye, dvs for stor vinkel på det, forårsaket av at bakakselen er vinklet for mye fremover pga lav bil.

TeamBørnOut
27/03/10, 00:15
Høres ut som et kryss da. Men når vi er inne på det så har min bror en 760 med delt aksel som vibrerer litt når vi gir på. Har sjekka kryss og bytta det lageret uten at det hjalp.


seff hjalp det ikke. har lageret ryki så rister det uansett om man kjører pent eller gir på. han må bytte foringene i klokka. 3 foringer. lett å bytte

flarssen
27/03/10, 07:24
Når problemet skjer når du har passasjerer i bilen, så er problemet at bakakselen vrir seg fremover og da blir det for stor vinkel på det bakerste U leddet på mellomakselen.
Henger ikke helt med her. Om utgangspunktet er at flensen på bakakslingen er vertikal og lavere enn opphenget midt på mellomakslingen (d.v.s. at mellomakslingen heller nedover mot pinjongen), så vil vel vinkelen bli mindre når:
a. bilen presses ned bak
b. man gir på (bakakslingen vrir seg slik at flansen blir høyere)

Fikk forøvrig samme problemet på en 245 etter at alle kryss og opphenget ble skiftet.

ChrML
27/03/10, 11:09
Henger ikke helt med her. Om utgangspunktet er at flensen på bakakslingen er vertikal og lavere enn opphenget midt på mellomakslingen (d.v.s. at mellomakslingen heller nedover mot pinjongen), så vil vel vinkelen bli mindre når:
a. bilen presses ned bak
b. man gir på (bakakslingen vrir seg slik at flansen blir høyere)

Fikk forøvrig samme problemet på en 245 etter at alle kryss og opphenget ble skiftet.
Bakakselen presses forover og nedover pga momentstagene. Jeg vil tro at nederste momentstaget blir for langt når karrosseriet kommer lengre ned og da dytter det bakakselen nedover.

TeamBørnOut
27/03/10, 12:27
flarssen: vinkelen som gjør at det blir vibrasjoner. ikke høyden på den

volvo2før
27/03/10, 12:38
Kan ikke rett og slett være att du har festet eksosanlegget i karosseriet, så det ligger innpå? - En kompis festet ett stålband rundt potten, og skrudde det opp i karroseriet. Resultatet av dette, ble risting ved pådrag;)

ChrML
27/03/10, 19:51
Kan ikke rett og slett være att du har festet eksosanlegget i karosseriet, så det ligger innpå? - En kompis festet ett stålband rundt potten, og skrudde det opp i karroseriet. Resultatet av dette, ble risting ved pådrag;)
Det blir vel ikke direkte risting i karrosseriet av å skru eksosanlegget rett i karrosseriet? Mer en slags høy brumming i hele karrosseriet og irriterende skranglelyder.

Denne ristingen er mer som en slags gromling baki der som virkelig kjennes i hele bilen. Og bare når ræva er lav og med mye pådrag, fex i bånn etter fartsdumper eller med folk baki.