PDA

Vis full versjon : Feilmelding ECM-4801



saisa
12/10/11, 21:20
Fikk i dag denne feilmeldingen på min xc 70 2000 mod 2,4T

ECM-4801 Three-way catalytic converter (TWC) efficiency. Bank 1 permanent fault

Bilen går normalt når jeg kjører, men fjusker litt og får ikke mer enn 4000RPM ved tomgang.
Noen som vet hva som er galt, eller hva jeg må kontrollere/ se etter

Vatnehol
12/10/11, 21:48
Catalytic converter diagnostic

The three-way catalytic converter (TWC) stores oxygen found in the exhaust gases and uses it to make toxic gases more environmentally friendly. The catalytic converter is a three-way catalytic converter (TWC) in which HC (hydrocarbons) and CO (carbon monoxide) are oxidized and NOx(nitrogen oxides) are reduced. As the three-way catalytic converter (TWC) ages its ability to store oxygen drops. This reduces the conversion capacity of the three-way catalytic converter (TWC). To avoid dangerous emissions the engine control module (ECM) checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency. This check is carried out as follows.
Two heated oxygen sensors (HO2S) are used to check the three-way catalytic converter (TWC) one upstream and one downstream of the catalytic converter. The main function of the heated oxygen sensors (HO2S) is to measure the oxygen content in the exhaust gases so that the engine control module (ECM) can maintain the fuel/air mixture at around λ=1. This mixture provides optimum three-way catalytic converter (TWC) efficiency. To determine catalytic converter efficiency the amplitude of the heated oxygen sensor (HO2S) signals is compared (amplitude is a measure of signal oscillation).
When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is good and the fuel/air mixture is normal, the front heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean while the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal is even. When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is poor and the fuel/air mixture is normal, the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean because the exhaust gases are passing straight through the three-way catalytic converter (TWC) without being converted.
If rear sensor amplitude becomes too great in relation to the front sensor signal for a number of diagnostic checks, diagnostic trouble code (DTC) ECM-4801 Catalytic converter efficiency will be stored.

Vatnehol
12/10/11, 21:48
Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The control module continuously checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency by comparing signals from the rear heated oxygen sensor (HO2S) with the front heated oxygen sensor (HO2S). Diagnostic trouble code (DTC) ECM-4801 will be stored if the efficiency of the three-way catalytic converter (TWC) deviates too much.

Substitute value
Rear heated oxygen sensor (HO2S) control is disabled.
Possible source
misfiring
air leakage in the intake system
air leakage in the exhaust system
faulty fuel pressure
uneven compression
defective three-way catalytic converter (TWC).

Fault symptom[s]
malfunction indicator lamp (MIL) lit.

mest sannsynlig så har katalysatoren din gått adundas om bilen din har gått langt. eller kan det hende lamdasonda/oksygensensoren er dårlig.

saisa
12/10/11, 22:01
Ok takk for svar, bilen har gått 180 000 km, kan man kontrolere/måle om lamdasonda/oksygensensoren eller katalysatoren er defekt

Vatnehol
12/10/11, 22:13
katalysatoren burde ikke være gåen på 180 000km. men om du ikke har byttet lamdasonde før så er den fremste gåen på de kilometerene. den bakerste bruker sjeldent å være gåen.
jeg byttet min fremre lamda på 170 000km. jeg tok den tidlig da jeg merket det på bensin forbruket. da det er ett symptom før feilkoder forekommer.

der er fremgangs måter på å måle de, men de kan jeg ikke.
mest sannsynlig er det varme elementet på de som er gått. og da soter de igjen. varmeelemenet har mest sannsynlig to hvite ledinger, og der skal vere 12v

der sitter en lamda før og etter kat før å sjekke om katalysatoren gjør jobben sin. om den fremste har andre verdier pga den er slitt så kan det gi utslag på den bakerste lamda.
nye lamda får du rimlig på www.fcpgroton.com , de er den rimligeste plassen jeg har funnet dem.

katten blir målt på eu kontroll, under o2 utslipp.

saisa
12/10/11, 22:25
Tusen takk, skal prøve å få målt lamdaen i morgen

gaupe
13/10/11, 09:38
Har hatt denne på 00Ren leeenge, vi snakkar om 8 år, har vore gjort gjentatte forsøk å feilsøke på den, man har eigentleg berre lært å leve med det. Bilen har no gått 166k, så det kunne kanskje vore gjort eit forsøk å bytte fremre lambdasonde.

Eksosside-pakningar har vore bytte i feilsøkinga, dyser har vorte bytta (fordi eg hadde dei liggande). I staden for å bytte katalysatoren, så vart det bytta til komplett Ferrita rustfritt anlegg, og meldinga var der fortsatt. Utsleppa har alltid vore fine på denne bilen, og det luktar ikkje noko gale av eksosen heller, så trur ikkje at det er katalysator-problem.