PDA

Vis full versjon : Feilmelding ECM-4801



saisa
12/10/11, 20:04
Fikk i dag denne feilmeldingen på min xc 70 2000 mod 2,4T

ECM-4801 Three-way catalytic converter (TWC) efficiency. Bank 1 permanent fault

Bilen går normalt når jeg kjører, men fjusker litt og får ikke mer enn 4000RPM ved tomgang.
Noen som vet hva som er galt, eller hva jeg må kontrollere/ se etter

mrstfu
12/10/11, 21:06
Du er nok I feil underseksjon, legg inn denne posten I seksjonen for v70n/s60 osv, så får du nok svar;-)

940pearl
12/10/11, 23:11
Har litt av samme symptomene :rolleyes:

Volvo finner ingenting galt!

850GLTsilver
13/10/11, 05:15
Fikk i dag denne feilmeldingen på min xc 70 2000 mod 2,4T

ECM-4801 Three-way catalytic converter (TWC) efficiency. Bank 1 permanent fault

Bilen går normalt når jeg kjører, men fjusker litt og får ikke mer enn 4000RPM ved tomgang.
Noen som vet hva som er galt, eller hva jeg må kontrollere/ se etter

Tomgang på 4000rpm? Dæven.:D:D:D

Eirik R
16/10/11, 18:59
Kan være mange ting. Bl.a lekasje på innsugsiden, eksoslekasje før katalysator, feil tening, bensin trykk, lamdasonde før og etter katalysator eller selve katalysatoren.

gaupe
20/02/12, 11:14
Kan være mange ting. Bl.a lekasje på innsugsiden, eksoslekasje før katalysator, feil tening, bensin trykk, lamdasonde før og etter katalysator eller selve katalysatoren.

Har du hatt denne på din forresten?

Eirik R
27/02/12, 09:47
Har vært plaget med denne siden jeg kjøpte bilen, brukt en del timer for å finne en løsning. Konklusjon er at ingenting er feil. Etter bytte av bakre sensor ble det lengre mellom hver gang lysket kom på, men det lyser gjevt og trutt.

Enn du da, er den fortsatt på gamle R'en?

gaupe
27/02/12, 10:08
Har vært plaget med denne siden jeg kjøpte bilen, brukt en del timer for å finne en løsning. Konklusjon er at ingenting er feil. Etter bytte av bakre sensor ble det lengre mellom hver gang lysket kom på, men det lyser gjevt og trutt.

Enn du da, er den fortsatt på gamle R'en?

Ja, den står der fortsatt, men no syns eg bilen har begynt å gå dårleg, og fuskar litt ved belastning, og hadde håpt at no skulle eg ha ei feilkode som kunne gi meg noko å gå etter.

Eg lurte på å bytte den bakre sonda, og samtidig løfte den litt opp frå eksosen, slik at den ikkje blir ståande i eksosen slik som den gjer i dag, for å gi den litt meir stabilt miljø. Ser det at når ein les av bakre sonde på denne bilen, kontra 04 S80 2,5T AWDen, så oppfører desse seg forskjellig. På 00Ren er den litt over alt, på s80en har den ei relativt sein kurve og reaksjon.

Eg finn ingen andre verdiar som stemmer overeins med variasjonen i den bakre sonda, men det er vel kanskje ikkje heilt meininga.

Du har ikkje anelse kva målte utsleppsverdiar du hadde på siste EU-kontroll?

Kan vere defekt på begge to for det eg veit...

Eirik R
27/02/12, 11:42
Er ikke plaget med fusking eller noe slikt, men har en klar oppfattelse av at det er bedre gass respons når lampa er slukket.
Har ikke utslepsverdiene fra EU, tenkte ikke på disse. Var uansett ikke noe som ble anmerket.

Har vært gjennom alt av lekasjer, og det er ingen lekasjer hverken på innsug eller eksos siden. Fikk sjekket eksospakningene når jeg hadde nede vinkeldrevet i forbindelse med bytte av pakninger.

Hadde tenkt å følge opp dette videre litt, bl.a å bytte framre lambda. Vet ikke om dette har noe for seg. Videre har man jo det med bensintrykk, mener jeg har fått sjekket dette tidligere. Vet ikke hva men gjør for å kontrollere dette. Er det mulig å lese dette av elektronisk? Er det noen sensorer som kan svikte?

Videre har jeg spekulert i om "misfire" hadde noe for seg, merker ikke noe slikt. Men har siden jeg kjøpte bilen byttet 2 av coilene pga av at disse har sviktet. Vurderer å bytte resten også, evt se på IPD sine blåe. Men får ingen respons på hvordan disse er.

Så du hadde en link på forlengelse av lambda sonden i et annet innlegg, har du bestilt?

gaupe
27/02/12, 12:20
Når eg fekk bilen hadde eg berre EC4801 tidvis, og etterkvart vart den permanent, så det har jo vore eit eller anna som har utvikla seg. Har sett at grunnen til denne diagnosa, kan også vere koksa motor, men det stemmer ikkje for denne, det bør uansett gi seg utslag i høge HC-tal.

Eg skulle til å bestille dei spacerane, men det var ingen som var gira på å sende internasjonalt, så stressa ikkje noko meir med det.

Ser ut som dette er spesielt eit problem på 00R-bilane, og då mistenker eg at det kan vere grenseverdiar i software som kan vere litt snevre.

hgnubel
01/03/12, 19:29
Eg skulle til å bestille dei spacerane, men det var ingen som var gira på å sende internasjonalt, så stressa ikkje noko meir med det

Kom tilfeldigvis over denne i dag: http://www.ipdusa.com/products/8656/109553-oxygen-sensor-spacer-cel-boss :)

hgnubel
29/03/12, 09:21
Kom tilfeldigvis over denne i dag: http://www.ipdusa.com/products/8656/109553-oxygen-sensor-spacer-cel-boss :)

Fikk tips om at Tess kunne ha dette på lager, men de vet såklart ikke noe om gjengene.. noen som vet om det er 18mm og 1,5 gjengestigning?

850GLTsilver
29/03/12, 13:20
Fikk tips om at Tess kunne ha dette på lager, men de vet såklart ikke noe om gjengene.. noen som vet om det er 18mm og 1,5 gjengestigning?

Kan bekreftes.