PDA

Vis full versjon : "Motorservice erfordras" i displayet



TurboNoob
12/10/11, 19:34
Har en 2004 V70 D5 AWD, og har fått ovennevnte melding sen sjelden gang.
Samtidig har også motoren gått i nødmodus eller noe. Skikkelig dårlig drag, og max turtall er 2500-3000. Har da stoppet motoren og ventet littegrann. Starter opp igjen og alt er som normalt. Dette har skjedd 3 ganger siste halve året.

I forbindelse med service (160K) her om dagen (ikke merkeverksted, kjerringa har ordnet dette da det er stort sett hun som bruker den bilen) ble det lest ut feilkoder, og der lå det inne en feil på Rail Pump eller noe i den duren.

Noe som har vært borti lignende problem? Og har dere gjort med det?

_tormod_
12/10/11, 20:49
Når skjer dette? Ved pådrag, kjøring med vogn/henger...? Er litt trøbbel med turbo, en del givere i forbindelse med turbo/turbotrykk. Men om du har feilkode som peker mot dieselpumpe eller railtrykk, så begynn med å bytte diesellfilter. Disse blir litt for tette da de har gått for langt på skiftet, og da settes feilkode om det ikke kommer nok diesel fram.

TurboNoob
13/10/11, 00:17
Første gang det skjedde var ved pådrag i oppoverbakke. De siste gangene har vært ved helt normal kjøring på flatmark.
Dieselfilteret ble byttet ved forrige service, ca 1 år siden. Hvor ofte må de skiftes?

Og hvor ofte skal regreimen byttes? Hadde forstått det som den skulle skiftes på 160.000km, men på verkstedet sa de 180.000km...

Revell
13/10/11, 01:28
Med litt uflaks må du nok regne med bytte av Dieselpumpa evnt Turbo. Var det som skjedde med Suburbanen til sjefen, den fikk samme symptomer som denna.

Stig-Arne
13/10/11, 08:22
Høres egentlig ut som det typiske problemet når det kommer til turbo dette.
Denne motoren har variabel turbo, som vil si at det er skovler som styrer luften inn og ut på turbinen, som igjen fører til at turbotrykket blir justert. Disse skovlene har en tendens til å begynne å henge litt når motoren begynne å dra på kilometerene grunnet koks.
Løsningen er da ganske enkel, heng på noe tung på kroken om du kan, og da deg en kjøretur på 30-40 min og hardkjør motoren hardt. Da skal du få opp nok temperatur i turboen til at koksen på skovlene slipper.

Dette var løsningen på S60`en til min mor.

Om ikke det hjelper, så bør du bytte regulatoren som sitter i fremkant av motorblokken, denne kjenner på trykket fra turboen og gir signal til motoren som styrer skovlene.

Sjelden man må rive ned turboen for å få løst dette, selv om veldig mange verksteder absolutt vil gjøre det for å tjene penger.

volvoRsport
13/10/11, 11:31
Og hvor ofte skal regreimen byttes? Hadde forstått det som den skulle skiftes på 160.000km, men på verkstedet sa de 180.000km...

Er vel 160K som er intervalet for regreim bytte på disse.

udyre
13/10/11, 18:26
Har en 03 v70 d5 selv. Fikk samme melding "Motorservice erfordras" . Jeg byttet diesel filter og alt ble bra etter det.

TurboNoob
14/10/11, 15:45
Var på Volvo og fikk sjekket feilen i dag, og det viste seg at intercooleren er sprekt.
Er det en grei jobb og skifte selv, tro?
Er det samme intercooler på diesel- og bensinbiler?

Det var også en feilmelding på dieseltrykket, noen som muligens løste seg ved bytte av dieselfilter.

udyre
17/10/11, 22:45
Tror det er samme intercooler på diesel og bensin. Men t5 intercooleren er vell en "twin cooler". Og d5 205 hk har vell en anna . Er ikke helt sikker. Intercooleren står bak støtfangeren, forran radiatoren. Tok av støtfangeren selv , for å demontere den. Men kan kanskje plukkes ut uten å ta av støtfangeren.

gswede
19/10/11, 00:44
Feilmelding på dieseltrykket kan være fra feil på FPS (fuel pressure sensor). Vet Volvo kjørte tilbakekalling pga av denne. Verdt å sjekke om den er byttet.

udyre
19/10/11, 18:57
Det er 3 forskjellige intercoolere til v70 fram til 05. Enkelte bensin motorer har i tillegg en ekstra intercooler .

TurboNoob
20/10/11, 16:27
Har bestillt ny intercooler fra Volvo, så da regner jeg med at jeg får den riktige.
Koster kr 3119,- inkl mva.

TurboNoob
27/10/11, 18:04
Da har jeg fått byttet intercooleren.

Det er da noe rar form på denne intercooleren...?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2541.jpg

cortinaterje
27/10/11, 20:04
Da har jeg fått byttet intercooleren.

Det er da noe rar form på denne intercooleren...?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2541.jpg

Er helt lik, Faktisk, den intercooleren jeg plukka ut av min 02 V70 D5 for et par år siden.
Flat oppå og "banan" under :)

Backster
29/05/12, 20:47
Vil anbefale å ta deg til til denne operasjonen samtidig, siden det nok er koksen sin skyld at ICn er sprukket:

http://forums.t5d5.org/topic/372-egrplenum-mixer-cleaning/page__hl__egr

locked
30/05/12, 21:47
Er helt lik, Faktisk, den intercooleren jeg plukka ut av min 02 V70 D5 for et par år siden.
Flat oppå og "banan" under :)
Salt er nok ei medvirkande årsak til at intercooleren blir svakare i nedre del.

Eg har skifta kondenseren til ac anlegget på min etter 3.5år. Den såg mykje verre ut en intercooleren din for å sei det sånn. Nedre halvdel var berre rør igjen, nesten ingen kjøleribbar i mellom.