PDA

Vis full versjon : Fjusking S70 T5 97'



OlavS.
12/10/11, 17:17
har et problem med at når automaten girer så stiger ladretrykket ett lite sekund, det går helt opp mot 1 bar, og da "rykker" det i hele bilen. føles som fuelcut egentlig. skal den stige opp så mye? den har det også med at den fjusker på samme viset på ett vist turtall.er mellom 4500-5000. når den fusker så synker ogå ladetrykket litt.
har bytta plugger, og rensa alle plugghetter, fordeleren, og koilkoblingen.
noen som har vært borti samme problem?

gswede
12/10/11, 20:07
Har du justert noe på wastegaten?

OlavS.
12/10/11, 21:03
ikke rørt den. har ikke rørt noe som skal ha noe med dette å gjøre. må også sies at den ikke lader jevnt, og lader treigt. den detter ned på 0,5-0,6 på mellomregister, og 0,7-0,8 på topp.

gswede
12/10/11, 22:44
Du spør om TCV kan ha røket igjen, nylig byttet?

Tvilsomt at de ryker i hytt og gevær, blir gjerne noe tregere med åra men at de ryker hører til sjeldenhetene.

OlavS.
13/10/11, 06:44
bytta den ikke. tok den ut, smurte den opp, og satte 12 volt på den, slik at jeg fikk den til å funke igjen. nå er den vel kolapsa på nytt da?

gswede
13/10/11, 19:07
Tre ting:
1. En TCV eller BCS trenger ikke smøres.
2. Har du hatt problemer med denne før ville jeg byttet til ny evnt prøvd en venn eller kollegas tcv for å eliminere kilden.
3. Er du bombesikker på at slangene er koblet riktig og ikke ligger i klem?

Forresten, er det lenge siden tenningsdeler så som lokk/rotor og plugger ble sjekket?

OlavS.
13/10/11, 20:07
Tre ting:
1. En TCV eller BCS trenger ikke smøres.
2. Har du hatt problemer med denne før ville jeg byttet til ny evnt prøvd en venn eller kollegas tcv for å eliminere kilden.
3. Er du bombesikker på at slangene er koblet riktig og ikke ligger i klem?

Forresten, er det lenge siden tenningsdeler så som lokk/rotor og plugger ble sjekket?

veit hvordan en solenoidventil virker. er elektrikker og har god erfaring fra pnaumatikkanlegg. den kom seg når jeg smurte den, og så kjørte jeg 12V direkte, så den åpnet helt, og lukket helt noen ganger.
har hatt problemer med den før ja. hvordan er IPD sin i forhold til ny orginal?

OlavS.
13/10/11, 20:49
må legge til at det ikke er hver gang den girer at det kutter. plugger ple skiftet for 5.000kilometer siden.
slagene er riktig ja. har blitt slik nå den siste tida.

gswede
13/10/11, 22:38
Rimelig å anta at lokk og rotor ble byttet sammens med plugger da. Ta av lokket og sjekk status, ikke uvanlig med UVANLIG mye gugge der.

Hadde problemer mot redline på min, en kjapp kikk under lokket var løsningen. Tror aldri jeg har sett så mye fukt og olje/støv inni et fordelerlokk noen gang. Og dette på en bil med full servicehistorikk.

OlavS.
15/10/11, 16:19
har nå rensa fordeler, og den var egentlig strøken fra før. men var ute med plugga og så på dem, og pussa av dem litt dritt, og rensa med elektrospray. etter jeg satte dem i så ble alt bare værre. siden volvo etter som jeg forstår bruker Bosch plugger, så ble det bestilt NGK platinum laser. var vist svære greier sa han jeg handla av.
men bare for å si det, så rensa jeg TCV'en også, og den ble bedre! lader kjappere, og så regulerer den bedre. peaker ikke mere. kan lønne seg!

Erlend
17/10/11, 10:06
de ngk platinum pluggene har jeg brukt, og jeg må si jeg synes boschfungerer bedre.

bytt heller tcven enn å reparere den. du kommer bare til å få samme prob. igjen etter en stund.-

OlavS.
17/10/11, 14:58
den skal byttes ja. når jeg får lønn. har ikke prøvd annet en vanlig NGK vs. bosch jeg. bosch plugga er jo bare dritt ett min erfaring. men blir artig å se nå.

OlavS.
22/10/11, 17:19
hjelp!

OlavS.
23/10/11, 13:15
ingen som veit?

850GLTsilver
23/10/11, 13:17
LMM som fusker kanskje?

OlavS.
23/10/11, 13:57
gan godt være det. må jeg ha en fra en turbobil for å teste, eller kan jeg ta fra andre biler?
noe annet det kan være?

850GLTsilver
23/10/11, 15:48
LMMen er lik så vidt jeg vet.

Men jeg er sikker på at de som vet bedre enten vil bekrefte dette eller gå meg hardt i mot her.
Forsøk først å bare koble den vekk. Er usikker på hvordan det vil funke på en -97modell.
Fusker den da på samme måte er feilen uansett funnet:)

Sollien
23/10/11, 17:33
om du skal til ålesund i nermeste framtid.. gi meg en lyd... har både tcv og lmm som du kan få prøve ;)

OlavS.
23/10/11, 17:54
har prøvd å koble den til en 850 2.0 20v og den gikk ikke. min fusker bare av og til, og bare over 0,5 bar, så om jeg kobler den ut, så vil den val gå åt helvette?

OlavS.
23/10/11, 18:05
kanskje jeg skal ta meg en tur til ålesund om 2 ukers tid da? har firmabil, så har ikke akutt bruk for T5'en

OlavS.
25/10/11, 16:07
T5 en har hatt en par dager nå som den ikke har kutta annet enn ved giring, men nå begynte den plutselig å kødde igjen på mellomregisteret. hva kan det være?

OlavS.
08/02/12, 20:16
har nå byttet både atmosfæretrykksgiver, og TCV, og har ingen feilkoder, men den fusker like galt! ingen som har vært borti noe lignende? har også bytta en trykkslange som var sprukket.

julen
08/02/12, 22:15
hadde samme problem med blåbiln min med 2.5T i fjord vinter, jer leita feil som F...
mener å huske jeg aldrig greide å finne feiln før jeg var så uheldig å fikk rådebank:(
min kutta helt når jeg passerte et vist ladetrykk, husker ikke hvor mye trykk det var men det var ikke så sykt mye.
ikke så mye til hjelp dette men jeg har haft noe samme problem som deg, frustrerende å lete sånne feil:(

OlavS.
09/02/12, 07:46
helvettes mannskit dette. klarer ikke skjønne hva det kan være. skal inn på volvo neste uke, på diagnose, så kanskje dem skjønner noe mer

OlavS.
09/02/12, 17:39
ingen som veit noe mere? kan noe slikt komme av tett bensinfilter?

OlavS.
10/02/12, 21:43
på vei opp av tunellen her, under ett halvbra pådrag, så slutta plutselig bilen å dra. den skjelver mye, går tungt, og ser at vacuumet på tomgang har gått opp fra -0.9 til -0.6 på turbotrykksmåleren. ser også at måleren skjelver mye. hva kan detta være? toppakning? og kan det ha med den fuskinga å gjøre?

850GLTsilver
11/02/12, 06:19
Begynner etterhvert å lure på om det har vært noen endringer på suppa vi får levert fra Bensinstasjonene jeg.
Har opplevd akkurat like symptomer på "Emil" her. Kjørte en tank med innsprøytingsrens, helt uten feilslag, men allerede nå på tanken etter, så har jeg slik rykking som beskrevet foran her.

Hva tror Dere folkens?
Er karjolene våre overømfintlige for etanol eller noe annet "miljøvennlig" i bensinen vår?

bortstun
11/02/12, 10:26
Bensinfilter som er delvis tett, kan gi rykk å napp ja. Jeg hadde en Audi S2 tidligere som hadde samme symptomer, da viste det seg at det var pluggene som var gåen, de gikk etter 3 uker, byttet til Denso Irridium plugger å da var alt bare fryd å gammen etterpå.. Den kuttet også ved pådrag rundt 3200 og 3900 omdreidninger.

OlavS.
11/02/12, 12:27
har ikke kommet noe lengere i hva det var som hvar galt hos meg, men har sprengt enten toppaknonga, eller brent en veltil ellernoe, for har nå plutselig mista kompen på en sylinder ser det ut for. får måle litt og leite idag, så får vi se.

gaupe
11/02/12, 12:40
Har akkurat same symptoma på 2000 Ren her, dukka opp før jul. Dei to Andre femmerturboane her går utan feilslag, så det er nok eit eller anna som er marginalt i utgangspunktet. Har også fått for høg O2 på EU-kontrollen, så er nok lekkasje på innsugsida.

OlavS.
11/02/12, 15:01
endt idag med at det er 0 komp. på syl.4. er ikke noe å sette fingeren på i olja, eller kjølevannet. ikke trykk i veivhuset. begynnet å tro på en ventil som er ødlagt/kila. fant noen ut hva som gjorde fuskingen? har ikke funnet noe på det enda. får håpe verkstedet skjønner det.

OlavS.
11/02/12, 18:10
må handle Bla. slipesett og reggreimsats til bilen nå. hovr får jeg tak i dette. BCB har ikke ser jeg. er en B5234T3 om det utgjør noe

Erlend
11/02/12, 19:43
Mekonomen selger dette :) www. Mekonomen.no , legg inn bilnr og finn frem delene;)

OlavS.
11/02/12, 23:19
hvilken boring er det på denna motoren? er en 97 mod B5234T3

Erlend
11/02/12, 23:35
Du trenger ikke vite boringa. Setta som ligger på mekonomen sine sider er for motoren som hører til bilen din. Jeg kan alltids sjekke dette opp for deg imorra hvis du sender meg pm med regnr:) så skal jeg få finni det:)

OlavS.
11/02/12, 23:45
fant ut at jeg handler fra scstyling, siden Vccn har rabatter der, og jeg har noe bremsegreier som jeg skulle levere hos ham, og få kreditert. vda må jeg vite boringa.
står oppgitt en plass at det er 81, men skal skjekke i haynes boka, for å være sikker.

bortstun
12/02/12, 02:07
Regne med at Jahn har derre klart gitt. Han sitt på mengder av informasjon.. :)

OlavS.
12/02/12, 11:15
Regne med at Jahn har derre klart gitt. Han sitt på mengder av informasjon.. :)

akkurat det jeg også tenker. får bare begynne å demontere da:P

OlavS.
12/02/12, 21:56
fant i dag ut at det manglet en bit av ene eksosventilen på syl 4. på størrelse med en halv fingerneil. kan ikke fatte hvordan dette kunne ha seg, men er nå engang slik.

Sollien
12/02/12, 22:57
fant i dag ut at det manglet en bit av ene eksosventilen på syl 4. på størrelse med en halv fingerneil. kan ikke fatte hvordan dette kunne ha seg, men er nå engang slik.

ikke annet å vente at det gikk litt unormalt da.. :/

OlavS.
13/02/12, 21:20
sant det sollien. de andre eksosventilene så også ganske dårlige ut(les: hvite og full i klumper) så de skal nok byttes alle sammen. en lokal superhelt som skal fikse det. han har fres for sete, og er rimelig godt kjent for å være flink. så blir nok ordning

Erlend
13/02/12, 21:24
hvis ikke får du kjøpt disse ganske rimelig hos motor technic i oslo, mekonomen forhandler for disse :) da kan du få nye for en ganske ok penge :)

OlavS.
13/02/12, 21:34
har en kompis, som er ansatt hos mekonomen, så skal se hva jeg kan få dem for. koster ikke så alvorlig mye per ventil nei.

OlavS.
08/03/12, 22:52
har satt i hop motoren igjen, men 2 nye ventiler og nyfreste seter og ventiler. nyoverhalt topp kort sagt. og det virka som om at det skulle bli bra. men i dag, 2 dager etter at jeg fikk den igang, så har den begynt å fjuske å kutte som før igjen. er bare på over0,8 bar. og kommer også nå midt i registeret. har prøvd å justere litt opp trykk på vastegate, for å få det til å stabilisere seg, men den peaker bare høyere nå. begynner å tro på lamda/LMM, siden den ikke hadde dette problemet med en gang, men "lærer" seg til det. har du funnet ut noe mere om hvorfor din er snodig, Gaupe?

vegarols1
09/03/12, 16:24
kan være tett bensin filter, men rart at det skal skje på samme turtall da.. Men har du tenkt noe på bensinpumpe/rele? kan ikke være releet som tuller med dæ?

vegarols1
09/03/12, 16:24
glem det, så ikke at det var 2 sider her.. sorry my bad!!..

gaupe
12/03/12, 11:58
har satt i hop motoren igjen, men 2 nye ventiler og nyfreste seter og ventiler. nyoverhalt topp kort sagt. og det virka som om at det skulle bli bra. men i dag, 2 dager etter at jeg fikk den igang, så har den begynt å fjuske å kutte som før igjen. er bare på over0,8 bar. og kommer også nå midt i registeret. har prøvd å justere litt opp trykk på vastegate, for å få det til å stabilisere seg, men den peaker bare høyere nå. begynner å tro på lamda/LMM, siden den ikke hadde dette problemet med en gang, men "lærer" seg til det. har du funnet ut noe mere om hvorfor din er snodig, Gaupe?


Er nok mest TCVen som køddar, men lurer på om det kan vere MAP-sensor også, sidan den skal kutte turbotrykket allereide på 0,7 bar, det er altfor lite på den bilen.

OlavS.
12/03/12, 17:24
har ikke mapsensor jeg, men merker at den holder ikke jevnt turbotrykk, men vandrer +/- 0,1 bar. kan det være LMM so gir litt feil verdier, slik at den rekner feil, og dermed ikke klarer å holde trykket den skal? dette er når jeg kjører jevnt turtall, og lader ca.0,4 opp tunellen her, og holdet helt gjevn gass.

gaupe
12/03/12, 22:12
har ikke mapsensor jeg, men merker at den holder ikke jevnt turbotrykk, men vandrer +/- 0,1 bar. kan det være LMM so gir litt feil verdier, slik at den rekner feil, og dermed ikke klarer å holde trykket den skal? dette er når jeg kjører jevnt turtall, og lader ca.0,4 opp tunellen her, og holdet helt gjevn gass.

Trur du skal ha ein map-sensor på Motronic 4,4 også, men det må nesten andre svare på, men uansett så fungerar nok ikkje reguleringa på like måte her.

OlavS.
12/03/12, 22:19
nja, ifølge IPD så er det ikke MAP sensor på denna, men den "rekner" ut turbotrykk ved å legge sammen: LMM(luft inn)+turtall+gasspjeldåpning+atmosfæretrykk.
TROR JEG!!! var vist slik de satte det frem i filmen sin på youtube. skal skaffe link.

OlavS.
12/03/12, 22:23
nja, ifølge IPD så er det ikke MAP sensor på denna, men den "rekner" ut turbotrykk ved å legge sammen: LMM(luft inn)+turtall+gasspjeldåpning+atmosfæretrykk.
TROR JEG!!! var vist slik de satte det frem i filmen sin på youtube. skal skaffe link.
http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
se fra 7:45 og ut, da forklarer han dette.

OlavS.
12/03/12, 22:37
http://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8
her er den videoen som jeg tenkte på. forklarer dette rimelig bra!

gaupe
13/03/12, 08:58
nja, ifølge IPD så er det ikke MAP sensor på denna, men den "rekner" ut turbotrykk ved å legge sammen: LMM(luft inn)+turtall+gasspjeldåpning+atmosfæretrykk.
TROR JEG!!! var vist slik de satte det frem i filmen sin på youtube. skal skaffe link.

Atmosfæretrykket blir jo målt av ein MAP-sensor, men den står kanskje i MAF/LMMen. Meinar å huske at ein kompis bytte MAP-sensor på ein 98 han hadde.

OlavS.
13/03/12, 16:30
ja, den atmosføretrykksensoren er jo igrunn en map sensor ja, men brukes ikke på samme vis som det jeg legger i MAP sensor. så du hadde nok rett. unnskyld