PDA

Vis full versjon : bilder av 240 med bakmontert fordeler



visløff
21/03/10, 13:02
er det noen som har bilder av 240`er med bakmontert fordeler, lurer på hvordan folk har gjort det med torpedoveggen.

mariusf
21/03/10, 14:54
er vell like enkelt og bygge om slik du får fordeleren framme vell??

Torra
21/03/10, 15:49
Enklere? :p

Shaiko
21/03/10, 15:53
det er jo bare og gå løs med vinkelsliperen, er ikke mere en 4 kutt så har du plass te fordeler bak på toppen

RAN Racing
21/03/10, 16:51
Jævlig tøft å skjære hull i torpedoveggen helt til biltilsynet ser at du har køddet med torpedoveggen, hvis dette var ment å brukes etter gaten.

Nei, bruk heller en time til å bygge om til blokkmontert fordeler.

visløff
21/03/10, 19:45
viss du gjør det fint så skal det litt til at biltilsynet ser dette, mesteparten dekkes jo av fordeleren, og det var visst noen som hadde bare masert veggen bak med en gummiklubbe og det gikk helt fint.

rogern
21/03/10, 21:11
tviler på at du klarer og lage nok plass der med ei gummiklubbe.
torpedon er rimelig stiv der bla pga du har den kanten rett over.
det er ikke mye plass mellom toppen og torpedon. også skal du inn med en fordeler som bygger 8cm ell no? + at det må være litt plass til sidene da motoren beveger seg.

beste løsningen er aboslutt og bygge om. men hvis man ikke har tid/gidder det så.

Dan Bay-Johansen
22/03/10, 01:15
Uten at jeg vet, så vil jeg jo tippe det har noe med en B234F ombygging. Så om man ikke er særlig lysten på å bytte blokk så er jo eneste utveien å lage hull i torpedo...

kermitt
22/03/10, 18:47
hva er egentlig problemet som BT mener oppstår når man kapper i torpedo`n? kan ikke se for meg noen dør ene og alene pga det.

visløff
22/03/10, 21:00
er vel det vanlige med det norske biltilsynet det, har vel ikke lov til og gjøre noe endringer med torpedoveggen siden det kan gå utover sikkerheten i bilen. men vet ikke hvor tungt de tar det viss du bare lager en annen profil der.

kermitt
22/03/10, 21:03
men da spør jeg, har de noe dokumentasjon å vise som beviser at det skader torpedo vegg? det må da være lov å kreve det samme av dem som de krever av meg og deg? ser virkelig ikke problemet med å kappe ut 10x10cm i torpedoen.

visløff
22/03/10, 22:54
nei det gjør ikke jeg heller, er vel ikke og si mere en at det er biltilsunet i norge i et nøtteskall dette:rolleyes:

Turbo_K
23/03/10, 23:14
Korriger meg hvis jeg tar feil, men sitter det ikke et varmeapparat på innsiden av den torpedoveggen? Har noen tenkt på det?

DieselDriver
24/03/10, 00:18
men da spør jeg, har de noe dokumentasjon å vise som beviser at det skader torpedo vegg? det må da være lov å kreve det samme av dem som de krever av meg og deg? ser virkelig ikke problemet med å kappe ut 10x10cm i torpedoen.

Det skal ikke ha noe og si men du får det ikke imellom. Slik er det bare.

^ingar^
24/03/10, 08:29
En torpedovegg sitter jo der av grunnen stivhet, og mottak i kupeen ved en evt kollisjon. Av sikkerhetsmessige grunner mao... å skjære i dette metallet skaper jo metall-tretthet. Litt feil ord å bruke egentlig... men den tåler jo mindre og mister stivheta i selve metal-godset...

Sikkert en smart måte å regne ut dette for en som har peil på fysikk, men det var vel bare blitt overført til papiret av en annen luring... og sånn har det blitt en regel av...

Min tanke bare...

??? Bare å rette meg om jeg tar helt feil, bare graver litt i hjernebarken... ???

ChrML
24/03/10, 10:03
Er vel igrunn en rimelig "gi faen i bilen" løsning å bare skjære et hull i torpedoplata for å få plass til fordelern. Mye bedre å gjøre det skikkelig og bygge om til blokkmontert eller sprut med fordelerløs tenning.

turb00le
24/03/10, 12:16
men da spør jeg, har de noe dokumentasjon å vise som beviser at det skader torpedo vegg? det må da være lov å kreve det samme av dem som de krever av meg og deg? ser virkelig ikke problemet med å kappe ut 10x10cm i torpedoen.

På lik linje med alt annet som ikke er dokumentert fra før hos BT:
"Må dokumenteres av teknisk uavhengig laboratorium".

Grunnen til at BT ikke godtar dette vil jeg si er enkelt:
Det finnes så mange tullinger her i verden som kunne finne på å bare fuge sammen plater i hullet de skar opp. BT kan da ikke vite om det er sveisa og fuga over eller bare fuga.

ChrML
24/03/10, 12:48
Hvilke "uavhengige laboratorium" kan brukes til å godkjenne udokumenterte ting generellt? Fex senkefjører uten TUV godkjenning.

turb00le
24/03/10, 13:35
Hvilke "uavhengige laboratorium" kan brukes til å godkjenne udokumenterte ting generellt? Fex senkefjører uten TUV godkjenning.

De jeg har fått opplyst er AVL (sverige) og TÜV. Tror TÜV er det billigste og letteste alternativet.

Komplett liste:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/approval-authorities-technical-services/technical-services/

ChrML
24/03/10, 13:48
De jeg har fått opplyst er AVL (sverige) og TÜV. Tror TÜV er det billigste og letteste alternativet.

Komplett liste:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/approval-authorities-technical-services/technical-services/
Hvis noen fjører TUV godkjennes for en type bil, kan dette skrives ut i mange eksemplarer da og brukes på alle biler av den typen? Er jo i prinsippet dette Lesjøfors gjør når de selger fjørene sine med TUV papirer.

Da kan man jo i teorien reise ned til Tyskland og godkjenne forskjellige ting i mange eksemplarer og selge disse papirene til andre som vil gjøre det samme :p.

Christian
24/03/10, 15:12
Hvis noen fjører TUV godkjennes for en type bil, kan dette skrives ut i mange eksemplarer da og brukes på alle biler av den typen? Er jo i prinsippet dette Lesjøfors gjør når de selger fjørene sine med TUV papirer.

Da kan man jo i teorien reise ned til Tyskland og godkjenne forskjellige ting i mange eksemplarer og selge disse papirene til andre som vil gjøre det samme :p.

Det spørs vel litt på hvordan man gjør det, hvis man godkjenner et produkt man selv selger å går god for, vil det kunne funke, men hvis du feks tuv-godkjenner bilen din med ombygde coilovers, bremser, ombygd multilinken osv, så vil dette kun være godt for noe tilknyttet ditt chassinr, siden det ikke er en garanti for at andre gjør den samme jobben.

Men det hadde jo vært bra hvis det funka da, kunne man jo godt sammen en gjeng å spleiser på å bygge en spesielt grom 940 feks, også tuv-godkjent den, så kunne alle brukt de papirene på bilene sine i etterkant. :P

visløff
24/03/10, 15:38
jaja, ser ut til og bli blokk montert fordeler da.

kermitt
24/03/10, 15:54
På lik linje med alt annet som ikke er dokumentert fra før hos BT:
"Må dokumenteres av teknisk uavhengig laboratorium".

Grunnen til at BT ikke godtar dette vil jeg si er enkelt:
Det finnes så mange tullinger her i verden som kunne finne på å bare fuge sammen plater i hullet de skar opp. BT kan da ikke vite om det er sveisa og fuga over eller bare fuga.

hva om man får i en fyr fra f.eks SFOR, da må det vel gå greit? og om man i tilleg dokumenterer med bilder, stiver av med firkantrør rundt hølet og bygger opp igjen stivheten og integriteten i torpedo veggen så er det da like så bra som originalt? det er liksom noe med B234 forran ombygd b230 :p ikke at jeg har noen 240 da men.

ChrML
24/03/10, 17:19
hva om man får i en fyr fra f.eks SFOR, da må det vel gå greit? og om man i tilleg dokumenterer med bilder, stiver av med firkantrør rundt hølet og bygger opp igjen stivheten og integriteten i torpedo veggen så er det da like så bra som originalt? det er liksom noe med B234 forran ombygd b230 :p ikke at jeg har noen 240 da men.
Hørtes ut som mye jobb og ekstrakostnader (lakk osv...) for å slippe å bygge om til blokkmontert fordeler :p.

Edit: Ser du mente B234, den har kanskje ikke mulighet for blokkmontert fordeler?

Dan Bay-Johansen
24/03/10, 21:37
Edit: Ser du mente B234, den har kanskje ikke mulighet for blokkmontert fordeler?

Nope, null hull...i blokka :D

lars_b
24/03/10, 21:58
Her var det bakmontert fordeler en gang. Bilde taler vel for seg, ser jalla ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1778.jpg (http://smg.photobucket.com/albums/v213/laffen240/?action=view&current=141-4189_IMG20Large-1.jpg)

Krissmp
25/03/10, 11:48
Hvordan blir det om man skal ha en motor med LH2.2 i en 240? Ligger det ikke da en halvgiver i den bakmonterte fordeleren?

Holten
25/03/10, 12:10
Da er jo løsninga å sette toppen på en vanlig B23(0) blokk da..

Krissmp
25/03/10, 12:19
Da er jo løsninga å sette toppen på en vanlig B23(0) blokk da..

Hva mener du?

Holten
25/03/10, 12:28
Oisann...så ikke at det var 2 sider :o Mente å sette 16v toppen på en vanlig B230 blokk for å få blokkmontert fordeler!

For å svare på spørsmålet ditt; F motorer med LH2.2 fra 240 har jo blokkmontert fordeler, med hallgiver i den ja! Men den er ikke montert bak, sånn som på 740!

Krissmp
25/03/10, 12:45
ok, så om jeg har motor med lh2.2 så må jeg få tak i en blokkmontert fordeler med halvgiver?

Christian
25/03/10, 12:54
ok, så om jeg har motor med lh2.2 så må jeg få tak i en blokkmontert fordeler med halvgiver?

Vanlig elektronisk tenning til 240 har hallgiver i fordelrn, men jeg vet ikke om denne er kapabel med LH2.2 sprutet.

Krissmp
25/03/10, 13:02
Vanlig elektronisk tenning til 240 har hallgiver i fordelrn, men jeg vet ikke om denne er kapabel med LH2.2 sprutet.

Elektronisk tenning, er det da bare elektronisk og ikke noe mekanisk?

Christian
25/03/10, 13:08
Nja, fordelern går fortsatt rundt, men det er hallgiver istedet for stift! :)
Men det er det på alle B230A.

Krissmp
25/03/10, 13:16
men det er det vel på alle "nyere" biler? men man må vel ha en fordeler som man kan "ta ut" signal fra.

Christian
25/03/10, 13:18
men det er det vel på alle "nyere" biler? men man må vel ha en fordeler som man kan "ta ut" signal fra.

Ja, elektronisk tenning generelt er veldig vanlig, men akkurat fordeler med hallgiver er ikke like vanlig som svinghjulsgiver (tenker nå på 240)

B230A har fordelern du trenger. Og F med LH2.2.
LH2.4, B230K tenninga, og B21/B23 kan du ikke bruke.

turb00le
25/03/10, 14:42
Oisann...så ikke at det var 2 sider :o Mente å sette 16v toppen på en vanlig B230 blokk for å få blokkmontert fordeler!

For å svare på spørsmålet ditt; F motorer med LH2.2 fra 240 har jo blokkmontert fordeler, med hallgiver i den ja! Men den er ikke montert bak, sånn som på 740!

Er nok ikke så lett som å blande std deler og få det til å funke...
En vanlig blokkmontert fordeler går ikke på uten mods.
Må bla korte ned fordeleren og bruke ett fordelerlokk fra saab.
Har også sett en patent der fordeleren satt på drevet til oljepumpa under innsuget.

Ang torpedo: Har BT sagt nei så hjelper det ikke med stort annet enn å få det dokumentert fra ett teknisk uavhengig laboratorium.
SFOR har ingen interesse av å se på at en sveiser sammen ei kasse.
Mye mulig de også krever røntgen av sveisene for alt jeg vet.

Krissmp
25/03/10, 14:50
Er det vansklig å bytte til blokkmontert fordeler? på feks en b230ft motor.

Christian
25/03/10, 14:51
Med vanlig 8v topp er det ikke noe problem i det hele tatt, du trenger bare selve fordelern, mellomaksel med drev til fordelern, og et lokk til å ha bak på toppen der fordelern sto.