PDA

Vis full versjon : S80 T6 2,9 med merkelig problemer



vdagjknag
12/10/11, 05:41
Hei.
Jeg sitter nå i USA med en bil som oppfører seg håpløst.
Det har vært litt problemer med den, men i det siste har det eskalert.
S80 T6 2.9L 99mod automat

Fra før:
- Check engine light lyser
Har vært innom Volvo og fått vite at de to bakre O2 sensorene er dårlige

Nå:
En morgen ville ikke bilen starte, så jeg prøvde helt til batteri var dødt (drev på og av i 3-4 min -> dårlig batteri, så byttet dette). Mens jeg prøvde å starte dukket det opp mange feilmeldiger i dashen:
- Brake Failure, stop safely ASAP (i tillegg til samtlige varsellamper som har med bremser og gjøre)
- Transmission service required
- STC service required

Jeg tenkte at dette var pga dårlig batteri, da bilen gikk fint før morgenen jeg ikke fikk startet den. Etter batteribytte startet bilen med en gang, men noen av feilmeldingene vedvarte. Etter et par stopp/start var imidlertid alle mld og lamper borte.

Batteribytte var i går, og i kveld ville den ikke starte igjen. Prøvde lenge fram og tilbake, tok av og på batteri, og dro på starteren. Fikk omsider start på den, men alle lampene lyste og mld dukket opp igjen. Etter noen start og stopp var alle borte, og bilen gikk fint.

I tillegg "dør" instrumentene i dashen, dvs alle unntatt tankmåler. Men en start/stopp funker det igjen. I tillegg høres det ut som girkassa "jobber" når transmission service lyser, men dette gir seg etter hvert.


Noen tips?
Jeg tenker at computeren kan være svidd? Noe hold i dette?

Skal ta bilen innom service igjen, men det koster vanvittig med grunker bare å få diagnose.


Setter veldig pris på alle tips og erfaringer.

850GLTsilver
12/10/11, 13:26
Du bør starte med sjekke chassistilkoblingene for 0-volt.
Kan se ut som om du har et jordingsproblem et eller annet sted.

Vanskelig å si hvor du skal sjekke først, men motorrom og torpedovegg er ofte innblandet i slike feil.

vdagjknag
12/10/11, 16:36
Takk for svar.

I dag tidlig startet den helt normalt, og uten alle varsellampene.

Jeg la merke til at når den står i park, og jeg trykker litt på bremsen, så klikker det litt i girpinnen. Akkurat som om den jobber litt. Kan dette gi en pekepinn på hvor jordingsfeilen er?