PDA

Vis full versjon : Bytting av motor fra FB til FK. Gjelder med tanke på ledningsnette.



aremann93
11/10/11, 11:05
Hei. Har nå kjøpt meg en bil som en kompis skulle bygge om til turbo motor i, men han gadd ikke og gjør det ferdig så da ente jeg opp med det i stede :)

Bilen som den skal inn i er en 940 92 bil. Etter hva jeg kan forstå så sitter det LH 2.4 nett i den. Det jeg fikk med i den andre bilen var b230FK motor 96 model. fikk også det ny nette som kom etter 95. Eneste som er at jeg må lodde på ledningen til speddometere fordi det er klippet av :( Motor og det nye nette sitter i den andre bilen, jobber med og få starta den opp nå;)

Etter hva jeg har blitt fortalt så trenger jeg egentlig ikke og bytte nett sier folk. Eneste jeg tenker på er jo at det er de nye nette som hører til turbo motoren mens i bilen min så er det gammle nette. Sies at du må bytte dyser for og få noe motstand der. Hvis jeg prøve og starte uten og bytte dyser hva skjer da? Hvilden den bare gå og pøse på med benisn da ?

Det jeg egenltig det jeg lurer på er om jeg trenger og bytte nette eller ikke ?

Takker for svar :D

Espen Hveding Nordgård
11/10/11, 13:01
Du trenger IKKE bytte elnett om du lodder inn formotstandene til dysene fra turbo-nettet i ditt nonturbo-nett. Om du ikke vil kødde med motstander så kan du bruke høyohmsdyser.

IKKE prøv uten motstandene med lavohmsdyser (org FK dyser) da (jeg har hørt) at du brenner kretser i hjernen av dette.

gl740turbo
11/10/11, 13:04
Som han sier og selvfølgelig turbo hjerner ;) Disse passer rett på orginalnettet inni bilen også. Resten er bolt on :)

aremann93
11/10/11, 15:19
Har hjerne og alt. Har det noe og si på effekten om jeg lodder inn motstander eller setter inn høyohmsdyser. Tenker og så på om motoren kommer til og gå pent på tomgang og varigheten så jeg slipper og få problemer etter hvert. Når jeg bytter dysene.

Hvis ikke så vil det jo vær like greit og sette inn høyohmsdyser, med tanke på at jeg slipper og klippe i nette ;) skal uansett ordne med motoren for og få den mere pen og sånt :P

Espen Hveding Nordgård
11/10/11, 15:38
Jeg ville gått for høyomsdyser, uten at jeg skal si om det gir mer effekt eller ikke enn org oppsett med motstander.

Elektrisk skal det jo bli helt likt, gitt at høyohmsdysene har lik motstand som lavohm+motstander.

Jobbe88
11/10/11, 18:21
Brukerne her vet hva de skriver om :)
Du trenger ikke å bytte nett nei, og som de sier,IKKE sett inn FK dysene UTEN og lodde inn formotstandene.

Det jeg ville gjort er å sjekka om de dysene fra FB motoren din fløder like mye som FK dysene, og om de fra FB motoren er høyohm. Da slipper du jo tilogmed å kjøpe nye dyser :)

Jeg kjører med litt større dyser, Siemens 968 heter de. Da slipper man formotstand, men en orginal FK motor vil nok gå på litt feit blanding med de dysene. Er du ute etter effekt kan du like godt kjøpe de dysene med engang :)

aremann93
11/10/11, 21:49
okei. veit dere hva det står på dysene hvis det er høyohmsdyser?

Blir nok best og bare bytte dyser da slipper jeg og rote og mygle med kontaktene til baklysa. Slipper også ta ut den gamle og legge inn det nye ;)

Skal ut med dash og sånt etter hvert ;)
Men det burde jo gå greit. blir jo bare og ta ut og inne nette foran ;)

Jobbe88
11/10/11, 22:10
Et kjapt søk i Google så finner du det meste :) orginale (Fb) er høyohm, så om de fløder like "mye" som fk dysene, så kan du bruke dem.

Men etter ett kjapt søk ser jeg at du ikke kan bruke Fb dysene. Fløder for lite.

aremann93
11/10/11, 22:26
okei. Da blir det andre dyser tenker jeg ;) sparer mye jobb ;)

Takker for hjelpen ;)

SirKim
12/10/11, 00:56
trenger ikke bytte dyser nei. Så vidt 2 uker sia jeg gjorde AKKURATT samme jobben. 96 mod motor å gir inn i 92 mod bil. Gjorde ikke noe på el-nettet enn å lodde inn formotstander å forlenge ledningene til LMM. Er ikke store jobben å er fort gjort.

Å som nevnt over her, IKKE start bilen uten å ha i formotstandene om du bruker de orginale FK dysene

aremann93
12/10/11, 20:42
nei.veit jeg skal ha motstand til dysene, hvis jeg har FK dysenen.

Fikke og så med et LH 2.4 nett til så ha titta det i kveld og funnet ut litt om hvilke ledninger og sånt jeg må lodde.

Hvor var det du satt motstandene da, var det like før dysene eller trakk du kabler og sånt og plasserte motstandene på siden i motor rommet ?

Men er vel egentlig mest gira på og kjøpte dyser for da slipper jeg og klippe i nette ;)

SirKim
12/10/11, 21:52
De ble satt oppe på torpedo`en på passasjer-siden her :
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/638.jpg





Var på bilen til "Volvo Andres" på forumet her jeg gjorde jobben på.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=31326

Espen Hveding Nordgård
12/10/11, 22:00
Den turbokonverteringa så bra ut SirKim! Men syns nå bilen gikk litt dårlig :p

SirKim
12/10/11, 22:03
Alle FK`er går dårlig når det er orginalt! vi snakker 136hk...... (å denne bilen med ørtåfjørti kilo med stereo baki)
Må jo godkjennes før den blir modifisert :P Går nok bedre etterhvert så fort den blir godkjent :)

Har en følelse på at jeg får flere fingre med i spillet på denne bilen etterhvert :)
Prøve å lure han oxo til å hive på lastebil-turbo! haha!

Deluxio
12/10/11, 22:27
SÅ ved montering av FK maskin i ein med FB orginalt (940) så kan du ENTEN bruke alt fra FK motoren innkl. dyser og lodde på formotstander, eller å bruke hele motoren, uten å lodde på formotstander, men berre hiva på høgohmsdyser?

Prøvde å forklara so godt so mulig :D

gl740turbo
12/10/11, 22:28
SÅ ved montering av FK maskin i ein med FB orginalt (940) så kan du ENTEN bruke alt fra FK motoren innkl. dyser og lodde på formotstander, eller å bruke hele motoren, uten å lodde på formotstander, men berre hiva på høgohmsdyser?

Prøvde å forklara so godt so mulig :D

riktig

Deluxio
12/10/11, 22:33
Takk :D Kanskje eg skulle klart da allikavel då :)

Espen Hveding Nordgård
12/10/11, 22:38
Ble skikkelig skuffa jeg, den turbolyden og morro, men neeida :p

Ser den ;)

Hahah! Det kan bli spennende!

SirKim
12/10/11, 22:41
Hehe, ikke noe spesielt drag i den nei :) Men kommer vel når han bytter turbo å hever litt trykk osv :)

aremann93
13/10/11, 09:14
Når jeg skal lodde inn motstandene er det de lyse grønn som jeg skal ta da eller dem hvite ?

Var to ledninger som gikk ut fra den grønn se:S så ble litt usikker på koblinga :S

SirKim
13/10/11, 11:42
hæh?
Ta bilde, for det sier mer enn 1000 ord.
Er 2 ledninger til dysene. + og jord. + du skal kutte å lodde inn med ledningen i midten av formotstandene. De 4 andre ledningene som kommer ut fra motstandene trekker du fram til dysene

aremann93
13/10/11, 12:03
Skal fått tatt bilde ;) det gikk en ledning til hjernen men det gikk og ut en av samme kobling som der ledningen fra dysene kommer :S den gikk ut til et eget stikk :S satt og rota og fulgte ledninge i nette i går se :S

mulig at jeg kan ha feil nett da kanskje ?

aremann93
13/10/11, 16:00
Det jeg lurer på er om det er de grønne ledningen som motstanden skal loddes inn på?

Ut i fra hva jeg kunne se på turbo nette så det ut som det var grønn ledninger som gikk ut fra motstandene ;)

Hvis det er det så lurer jeg på hva du gjør når det blir to ledninger sån som på bildet under. Den som er Grønn og brun den går ned til hjernen. Den som er lyse grånn går ut til et eget stikk som er det grønn du ser på et bilde lenger ned ;)

Hvis det er den som er hvit blir jo saken mye enklere ;)

http://i1126.photobucket.com/albums/l611/Aremann93/IMAG0086.jpg





http://i1126.photobucket.com/albums/l611/Aremann93/IMAG0088.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l611/Aremann93/IMAG0087.jpg

Takker for svar :D

SirKim
13/10/11, 21:57
Der de svarte "skjøtene" er, der gikk de fra alle 4 dysene å til 1 ledning på de bilene jeg har vært borti (samme som den hvite ledningen gjør hos deg). Mener den var rød og grønn den ledninga jeg satt formotstandene inn på. Mål med multimeter å se hvem av ledningene som får +12V når tenninga skrus på.

En annen ting jeg tenker på, er vel at siden de 2 ledningene går til 4 i den skjøten (svarte), så er det jo kontakt mellom de 2 ledningene som går til dysene fra før. Da tror jeg uten å si det sikkert, at de 2 ledningene skjøtes sammen til 1 som settes på midten av formotstandene, så fra motstandene (4 ledninger) å til hver sin dyse. Dette må en annan eventuelt bekrefte/avkrefte. Men virker iallefall logisk for meg siden de 2 grønne ledningene allerede har kontakt med hverandre inni skjøtehylsa der. Da har det jo ikke noe å si sånn sett om de skjøtes sammen til 1 ledning, å så trekke til motstand, å så derifra til 4 ledninger til hver sin dyse

aremann93
13/10/11, 22:07
Virker som den som er helt lys grønn går ned til en luft ventil som slipper inn noe luft etter gass spjeldet ;S

Men er det sån at motstanden skal stå etter dysene ?

Det er ihvert fall sån jeg kan skjønne det etter det jeg har lest ;)
Fordi det har noe med signalen du får tilbake, hvis dem blir feil så kan du ødelegge hjerne på dette ;)

SirKim
13/10/11, 23:34
før dysene. Altså +.
Etter blir jo på jordings-siden, å det er feil plassering.

aremann93
14/10/11, 20:18
okei ;)

MEn er det ikke sån at poenget med motstanden er at de er der for at du ikke skal ødelegge hjernen da ?

Leste litt her om dagen se, og da tolka jeg det sån ;)

SirKim
15/10/11, 00:39
ja pga de orginale FK/FT dysene er lav-ohm`s dyser

aremann93
16/10/11, 01:00
jepp, veit ;) målte dem i går ;)


Men takk for hjelpen da :D