PDA

Vis full versjon : Diode Parklys, Funker ikke?



Marius Skau
10/10/11, 22:01
Hei!

Prøvde idag og montere noen Smd led diode pærer i parklyset på 850n til dama men fikk ikke noe funktion. Prøvde flere varianter uten hell.

Dem orginale som står på funker fint.

Noen som har tips hva som kan va problemet?

Bilen er en 1991 850 Glt viss det har noe og si :)

Tore
10/10/11, 22:03
LED er polaritetsavhengig, prøv å vir led'n 180 grader og sett den i sokkelen igjen...

Marius Skau
10/10/11, 22:04
LED er polaritetsavhengig, prøv å vir led'n 180 grafer og sett den i sokkelen igjen...

Har prøvd dette og :) Og ikke noe lys da heller :S

Tore
10/10/11, 22:08
Innebygget formotstand tilpasset 24 v ?

Marius Skau
10/10/11, 22:12
Innebygget formotstand tilpasset 24 v ?

Hmm, førklar? Denne skjønte jeg ikke.

Erlend Dystland
11/10/11, 07:01
Hvordan ser parklyspæra ut da?
Hvor mange watt og volt?
Er det to eller en kule(r) under pæra?

Tore
11/10/11, 11:08
Hmm, førklar? Denne skjønte jeg ikke.

En LED trekker noen milliampere og skal ha 2-4 volt avhengig av farge etc. For at denne skal tåle høyere spenninger trens det en seriemotstand som gir ett spenningsfall tilsvarende den overflødige spenningen.

Denne motstanden vil da være forskjellig om LEDen er beregnet på 6, 12 eller 24 volt.

Disse motstanden er som regel lagt i sokkelen på LEDer som er beregnet på bilbruk.

850GLTsilver
11/10/11, 16:06
Parklys foran (og blinklys) har minusen koblet til midten, mens led-lampa har plussen der.

I alle fall er det slik på min 850, og siden din er en -91 modell, så er det slik der også.

Parklys bak fungerer brillefint tenker jeg?
(Man må lure lampevakta når man setter i LED bak)

Hjelper ikke å snu pæra, da minusen på den uansett er på "kroppen" på pæra.

850GLTsilver
11/10/11, 16:07
En LED trekker noen milliampere og skal ha 2-4 volt avhengig av farge etc. For at denne skal tåle høyere spenninger trens det en seriemotstand som gir ett spenningsfall tilsvarende den overflødige spenningen.

Denne motstanden vil da være forskjellig om LEDen er beregnet på 6, 12 eller 24 volt.

Disse motstanden er som regel lagt i sokkelen på LEDer som er beregnet på bilbruk.


En 24V led vil lyse også på 12V. Men noe svakere. Se ellers mitt andre svar.

Marius Skau
11/10/11, 16:14
Parklys foran (og blinklys) har minusen koblet til midten, mens led-lampa har plussen der.

I alle fall er det slik på min 850, og siden din er en -91 modell, så er det slik der også.

Parklys bak fungerer brillefint tenker jeg?
(Man må lure lampevakta når man setter i LED bak)

Hjelper ikke å snu pæra, da minusen på den uansett er på "kroppen" på pæra.

Va det jeg tenkte ja..

Hvordan lurer man lampevakta da?

Tore
11/10/11, 16:14
En 24V led vil lyse også på 12V. Men noe svakere. Se ellers mitt andre svar.

Som regel ja, men siden det da vil gå tilnærmet halve strømmen vil det lyse vesentlig svakere :-)

850GLTsilver
11/10/11, 18:10
Som regel ja, men siden det da vil gå tilnærmet halve strømmen vil det lyse vesentlig svakere :-)

Er faktisk litt avhengig av hvordan formotstanden er utført.
Det finnes de lampene som faktisk fungerer hele veien mellom 12 og 48V også.
Der er formotstanden en konstantstrømregulator istedet for en motstand.

Men normalt sett så har du helt rett: Vil lyse svakere Men forbausende sterkt uansett. Normalt så legges strømmen til 30mA gjennom hver av disse diodene.
Allerede på 10mA så lyser de relativt sterkt. Og en 24V lampe vil likevel ha en strøm gjennom hver diode på 15mA og lyser forbausende bra i grunn.

Men bare så all tvil er til side: Benytt lamper med korrekt spenning uansett.
Vil alltid gi best resultat.

Men i dette tilfellet er det nok polariteten som er problemet.

Tore
11/10/11, 21:15
Ja, formotstanden kan være erstatten med en regulator, en helt klart bedre løsning. Legger de inn en brokobling på inngangen fjerner de polaritetsproblemet også. Men billige LEDs er ikke laget så sofistikert :-(

Ser stadig oftere at det er sterkere LEDs med større strømtrekk enn 30mA som benyttes i bilbelysning :-)

850GLTsilver
12/10/11, 13:23
Ja, formotstanden kan være erstatten med en regulator, en helt klart bedre løsning. Legger de inn en brokobling på inngangen fjerner de polaritetsproblemet også. Men billige LEDs er ikke laget så sofistikert :-(

Ser stadig oftere at det er sterkere LEDs med større strømtrekk enn 30mA som benyttes i bilbelysning :-)

Skyldes som regel at det er flere enn 4 dioder, parallellkoblede lenker som dobler strømtrekket, eller mere. Høyeffektsdioder er vanskelig å benytte i "gammeldagse" pæresokler, da disse gjerne har et kjølebehov som ikke lar seg dekke av slike lampesokler. Prøver man, så ender man bare med latterlig kort levetid.

En måte å lure lampevakta på er å koble forbi den.
Selv har jeg loddet inn nye motstander i lampevakta som passer til det nye og lavere strømtrekket.