PDA

Vis full versjon : Pop-off og LMM på FK



^ingar^
20/03/10, 22:18
Heisann.
Hører mye forskjellig myter/rykter/jug/sannhet etc om Pop-off ventil på FK motor med LMM.

Går det ann å bruke en pop-off ventil (som slipper lufta rett ut) mellom IC og innsug. Altså den "kalde siden". Og ha LMM'en mellom luftfilter og turbo?

Eller er det sånn at pop-offen slipper ut "registrert" luft og motoren blir kvalm når en slipper opp?

Er snakk om originalt LH2.4 oppsett på FK motor, med LMM flyttet til andre siden.

SirKim
20/03/10, 22:50
Om du har LMM mellom luftfilter å turbo, å du kjører åpen dump, så vil den kvele seg etter gasspådrag om du trår inn clutch å lar den dette ned. Om du skal kjøre dump setter du LMM på trykksiden mellom dump å innsug

^ingar^
21/03/10, 00:38
Nettop det jeg har hørt også ja.

Men tåler LMM'en selve trykket? Noen som har prøvd å kjøre den på trykksida? Om den vil tåle ca 1,0 bar? :)

Remi T
21/03/10, 01:41
Jeg har den på trykksia og lmm'en min har tålt 1,4 bar over ganske lang tid nå, eneste som har skjedd er att lokket spratt av, men det er bare å lime med ett bedre lim så sitter det der

^ingar^
21/03/10, 03:13
Aha.. hørt at den er følsom for trykk, men da tåler den sikkert en liten støyt da ;)

Så da setter jeg i denne rekkefølge da: Luftfilter-turban-interkurder-dump-lmm-innsug :)

Satse på at det funker!!

Takker for raske svar!

henrik940
21/03/10, 10:19
Det funker ja :) Og den holder selvom man har den på trykk siden.

Forresten: Pop off er en overtrykksikring! Hvis du overskrider et angitt trykk (som du setter til litt under kritisk nivå), så ryker denne ut og du får ikke opp trykk igjen :)

Dumpventil er noe helt annet ;)

Christian
21/03/10, 11:54
Hvis du kobler ut kontakta på tomgangsmotoren kan du ha dumpen og lmm'en hvor du vil, uten at dette har noe å si. Da oppfører den seg som den skal :)

^ingar^
21/03/10, 22:41
Henrik940: Der lærte du meg en ting ;) en nybegynner blir aldri utlært. Hehe!

-----

Er kontakta på tomgangsregulatoren noen form for signal til styreboksene av noe slag? Eller er det kun strøm for å drive den lille "motoren"?? Trodde det var en liten elektrisk motor som "puttet litt og litt" luft inn i innsuget når spjeldet var stengt...

Så motoren går fint uten denne?

henrik940
22/03/10, 06:27
Går uten ja, men gjør det heller skikkelig å bygg om med LMM på trykkside osv :)

^ingar^
22/03/10, 22:22
Jepp! Så absolutt. Drevet å fundert på åssen jeg skal gjøre detta, men ble glad når jeg hørte at LMM'en tåler litt trykk.. så da er saken grei :)

Er det noen tips om hvor nærme IC og innsug dump/lmm skal stå? LMM nærmest cooler og dump nærmest innsug... eller har dette lite og si?

Christian
22/03/10, 22:24
Kan være greit å nevne at det er viktig å passe på at det ikke lekker olje inn i trykksystemet. Det tror jeg ikke LMM'en hadde satt pris på. :)

jonass
22/03/10, 22:25
lmm nermest innsug og dump nermes cooler, husk at slangen til tomgangs motoren må stå nermere innsug enn lmm

^ingar^
22/03/10, 23:57
Ja seff må det bli som jonass sier.. ellers vil den jo slippe ut registrert luft... var vel noe sånt jeg tenkte og prøvde å skrive.. men klarte det ikke :p hehe...

Så IC, dump, lmm og til slutt tomgangs-slange... blir en fin rekkefølge da?

Så da kan jeg dra den opp skikkelig på turtallet og lade den litt, "brå-slippe" gassen (både på tomgang og under kjøring) uten at den kan risikere og stoppe? :)

Christian
22/03/10, 23:57
Korrekt! :)

jonass
23/03/10, 00:02
Nå har du fortstååt ja, Har hørt om at det noen har hatt problemer hvis dumpen står for nerme lmm, har selv bare hatt dumpen rett etter turbo, og det har fungert kjempe bra.

Kristian s
23/03/10, 00:15
Hvorfor ikke kjøre med resirkulerbar dump, så slipper man at ting monger seg?
Har det på min ft og det funker som faen.

Torra
23/03/10, 00:19
har du link til dumpen du bruker kristian?

^ingar^
23/03/10, 00:22
Ja det er også en god idé hører jeg det sies.
Har kun en sånn trompet-dump akkurat, som jeg tenkte å anvende.. men må investere i litt silikon-slanger og aluminium for å bygge trykkrør, så mulig det blir en resik-dump i samme kjøpet :)

Skal da lufta som "dumpes", ut i en passe tykk slange? Som ender opp på "varm side" av IC'en igjen? eller hvordan resikulerer man lufta?

Sikkert teit spørsmål, men må grave litt info når man er igang :)

Christian
23/03/10, 00:32
Trompeten byttes ut med et rør, og en slange som går fra dumpen, til slangen INN på turbo. ;) Slik at lufta ikke slår tilbake i turboen

^ingar^
23/03/10, 00:38
Skjønner, så man trenger da et "inntak", i samme str som uttaket på dumpen, på slangen inn på turboen da...

Så istedet for at lufta snur og stikker kjepper i hjula for turboen, så går all lufta istedet bakveien og sparker turboen litt i ræva om å fortsette å snurre...

Hvis jeg skjønte DETTE riktig også har jeg blitt klokere ikveld... hehe

Christian
23/03/10, 00:48
Helt riktig! :D
Hvis du har åpent luftfilter vil du fortsatt få dumplyd, men antagelig noe redusert!

^ingar^
23/03/10, 00:52
Ja er vel da den derre "FFFRRRrrrrr.r.r.rrrr" lyden kommer.

Tusen takk for alle svar!

henrik940
23/03/10, 06:42
Det er da den lyden kommer, som høres ut som en gammel mann som puster ut.

Hvorfor ikke bare sette LMM på trykksiden? Da er det ferdiggjort viss du skal ha større turbo osv. Motoren går klokkereint den da :)

Mr. Crepsley
23/03/10, 08:58
Høres jo mye bedre ut med resirk dump, enn åpen. Hvorfor må du ha LMM på trykksiden om du skal ha større turbo? Den der skjønner jeg ikke helt..

Kristian s
23/03/10, 12:31
Min ligner på den her. Kjøpt hos KRB for noen år siden:

http://www.turboxs.com/uploaded_images/225.jpg

Har montert den på turbosida for å slippe å ha en diger slange på tvers av motorrommet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/986.jpg

Christian
23/03/10, 15:01
Høres jo mye bedre ut med resirk dump, enn åpen. Hvorfor må du ha LMM på trykksiden om du skal ha større turbo? Den der skjønner jeg ikke helt..

Det er fordi 13c har innebygd dumpventil, og når man setter på større turbo vil man da miste denne. Da vil bilen kvele seg når man slepper gassen etter hardt pådrag.
Setter man på en ekstern resirk slipper man dette problemet, men det "beste" er å sette LMM ved innsuget, for da kan trykksystemet "gjøre som det vil" uten at det merkes på gangen.
Feks at hvis man har en liten sprekk i en silikonslange, men må bruke bilen til man får henta ny feks, så lar det seg gjøre siden den ikke har målt lufta enda.
Hvis LMM er det første lufta går igjennom, krever det mer av trykksystemet ditt.

Kanskje litt tungvindt forklart, men det er sånn ca sånn det er hvertfall :P

Mr. Crepsley
23/03/10, 15:15
Er klar over at 13c har innebygd dump, antydet at vi i denne diskusjonen hadde "blendet" den, siden det er snakk om ettermonterting av dump.

Men ellers forstår jeg hva du mener, men vil tro dette blir en smaken-er-som-baken sak. Noen sverger vel på å ha LMM før turbo, og noen etter, med forskjellige argumenter. :)

henrik940
23/03/10, 15:35
Men det at lyden blir bedre med resirk er fail.

Torra
23/03/10, 15:40
Eneste motargumentet for å ha LMM før turbo vil vel være at man har olje i systemet.. E

Turbo_K
23/03/10, 23:20
Lyden er vel 90% av gleden ved å ha en åpen dump :D

^ingar^
24/03/10, 08:36
Jeg har original 13c med innebygd dump...

Bør jeg blende denne om jeg skal kjøre ekstern dump??

Har et sånn dumplokk som tetter igjen hele "klumpen" :)

Bør jeg setta på det?

henrik940
24/03/10, 08:42
Du må det :) Viss ikke vil den slippe ut der først.

yengis
25/03/10, 00:11
Hvis du kobler ut kontakta på tomgangsmotoren kan du ha dumpen og lmm'en hvor du vil, uten at dette har noe å si. Da oppfører den seg som den skal :)

om tomgangsmotoren er frakoblet eller fysisk fjernet. hvordan får motor luft når gasspjeldet er lukket? altså på tomgang

Christian
25/03/10, 00:16
om tomgangsmotoren er frakoblet eller fysisk fjernet. hvordan får motor luft når gasspjeldet er lukket? altså på tomgang

Holder ikke denne seg åpen når du fjerner strømmen, da?
Jeg kan ikke forklare det, men jeg har testet det selv, så jeg vet det virker.

yengis
25/03/10, 00:18
er mulig at den står litt åpen da ja. så er ikke mulig å fjerne den på LH2.4 og plugge slangene og få motor til å gå på tomgang?

Christian
25/03/10, 00:21
er mulig at den står litt åpen da ja. så er ikke mulig å fjerne den på LH2.4 og plugge slangene og få motor til å gå på tomgang?

Hvis den står helt åpen uten strøm, så vil det nok la seg gjøre å sette på et lite mopedfilter elns rett på innsuget, ja. Står den helt stengt så er det bare å blende den.

Men hvis den står litt åpent eller litt stengt, så er det nok litt værre.

henrik940
25/03/10, 06:23
Viss du klemmer igjen tomgangsregulator slangen skal fortsatt bilen holde seg, gjør den ikke det tar du en gasspjeldvask.

yengis
25/03/10, 10:32
holder på med mitt 242bygg. og skal bruke lh2.4 med spesialchipper, og vil gjerne kjøre med åpen dump, samtidig som jeg har lyst til å ha lmm før turboen slik det skal være. lurer derfor på om det ikke gjør noen skade om man fjerner tomgangsregulatoren

Christian
25/03/10, 10:38
holder på med mitt 242bygg. og skal bruke lh2.4 med spesialchipper, og vil gjerne kjøre med åpen dump, samtidig som jeg har lyst til å ha lmm før turboen slik det skal være. lurer derfor på om det ikke gjør noen skade om man fjerner tomgangsregulatoren

Du får nesten bare prøve. Eneste jeg har hørt om er at det kan bli vanskeligere å starte den om vintern?

yengis
25/03/10, 10:40
Du får nesten bare prøve. Eneste jeg har hørt om er at det kan bli vanskeligere å starte den om vintern?


ikke noe vinterbil dettan ;)

TeamBørnOut
26/03/10, 10:27
Alt med Lh.2.4 er vinterbiler :P

Lmm etter IC. da får man mest korrekt måling av luft som går inn i motoren. Og det er vell kanskje poenget med innsprut? :P

Fighter
26/03/10, 16:21
Bare meg som syntes lyden uten noen avlastningsventil er penest?

TeamBørnOut
26/03/10, 16:31
spørs på bilen :)

Joakim-G_R
26/03/10, 20:29
Går uten ja, men gjør det heller skikkelig å bygg om med LMM på trykkside osv :)

Hehe.. Gjøre det skikkelig, og ha lmm på trykkside.. :p

Joakim-G_R
26/03/10, 20:32
holder på med mitt 242bygg. og skal bruke lh2.4 med spesialchipper, og vil gjerne kjøre med åpen dump, samtidig som jeg har lyst til å ha lmm før turboen slik det skal være. lurer derfor på om det ikke gjør noen skade om man fjerner tomgangsregulatoren

Kjør resirk. Det er det beste i ditt tilfelle. :)

yengis
26/03/10, 22:40
Kjør resirk. Det er det beste i ditt tilfelle. :)

ja det er nok det beste, og det er kanskje det jeg ender opp med. men vil helst hatt åpen dump, mtp lyden.
hvordan er det å montere resirkdump like etter turboen (for å slippe så lang resirkslange?) men den bør vel stå så nært spjeld som mulig

Christian
27/03/10, 00:08
ja det er nok det beste, og det er kanskje det jeg ender opp med. men vil helst hatt åpen dump, mtp lyden.
hvordan er det å montere resirkdump like etter turboen (for å slippe så lang resirkslange?) men den bør vel stå så nært spjeld som mulig

Den har akkurat den samme effekten der også, orginalt på T3 uten resirk sitter den jo skrudd i toppen, med slange rett inn etter turbo.

Eller på 13c for den sak skyld, der står den jo på selve turboen :P

Men lyden blir nok forsterka av å stå på den kalde siden, da det er mer luft der.

Joakim-G_R
27/03/10, 15:09
ja det er nok det beste, og det er kanskje det jeg ender opp med. men vil helst hatt åpen dump, mtp lyden.
hvordan er det å montere resirkdump like etter turboen (for å slippe så lang resirkslange?) men den bør vel stå så nært spjeld som mulig

Det går nok bra det. Kortest vei er best i mitt hode, iallefall. :)

Fjellvang
06/06/10, 18:17
Klarer lmm'en og måle rett mengde luft, når lufta er under trykk?

TeamBørnOut
06/06/10, 18:31
yes :)
ellers ville ikke dette fungert for 5øre :P

slevjus
06/06/10, 20:12
bare jeg som ikke er plaga med åpen dump og lmm før turbo? :P

TeamBørnOut
06/06/10, 20:14
lagrene dine som blir smurt med olje med en del bensin i har det sikkert ikke så moro heller...

kjører man med lmm før turbo og dump og det fungerer er det noe galt. enkelt å greit :)

slevjus
06/06/10, 20:20
jaha, hvorfor får jeg bensin i olja da?

TeamBørnOut
06/06/10, 20:24
fordi motoren kjører på mere bensin en det den skal ha... da får man litt ekstra suppe i olja...
all lufta du slipper ut av dumpen kompanserer motoren for å kjører på med bensin. noe spytter den ut i eksosen og litt havnet i olja..

slevjus
06/06/10, 20:44
jaja, får bytte olje ofte da :) tviler på at det er så mye bensin som kommer inn at det har noe å si..

TeamBørnOut
06/06/10, 20:45
nok til å kvele motoren til noen folk ;)

Shaiko
06/06/10, 21:53
Du får nesten bare prøve. Eneste jeg har hørt om er at det kan bli vanskeligere å starte den om vintern?

blir ikke tungstartet om vinteren, men litt lav tomgang når motoren er kald. Når du kobler av strømmen på tomgangsmotoren så stenger motoren helt

gull pilen
10/06/10, 08:23
eg bruker 2 stemplet dump på min 940 ft.... det funker fint når lmm står på original plasering... ingen kubbing eller annen form for kuking.

TeamBørnOut
10/06/10, 13:57
all luft som går ut av dumpen vil den kompansere for med bensin. at du ikke merker noe betyr ikke at det ikke er bra. sikkert fin olje på motoren din :P

gull pilen
10/06/10, 15:36
bare tro det du vil men oljen er fin... ingen tegn/bensin lukt av den....

asdf
10/06/10, 21:12
det er faktisk noen hjerner (uten at jeg vet boschnummer) som takler å ha massemåleren på org. plass og ha dumpventil etter denne. Hvis det da ikke er forskjellige tomgangsventiler som gjør utslaget (er det forskjell fra f til ft/fk?)

Joakim-G_R
10/06/10, 21:36
blir ikke tungstartet om vinteren, men litt lav tomgang når motoren er kald. Når du kobler av strømmen på tomgangsmotoren så stenger motoren helt

Er vel detta kaldstartdyser er for. (eller den innebygde funksjonen der hjernene feter opp blandinga i starten når det er kaldt.)

asdf
10/06/10, 22:15
Isåfall klarer ikke den funksjonen å kompensere nok når man plugger ut tomgangsregulatoren. Min bil hoster avgårde på 4-500rpm før den får litt varme i seg

TeamBørnOut
11/06/10, 06:03
Hvorfor har du fjernet tomgangs regulatoren? (gjorde dette selv fordi hjernen min ble en drittsekk å sendte den feil signaler i hytt å pine! fant aldri ut hvorfor den gjorde det heller....)

Det at noen hjerner klarer seg med dump + lmm på orginal plassen stemmer ikke. har vært borti alt av lh2.4 hjerner. suge + turbo og ingen klarer det uten å fete opp blandingen. bruker man tid på å justere fjøra i dumpen bra så kan man kjøre uten at den detter ned eller kveler seg. men lufta den spyler ut kompanserer den fortsatt en del for. hadde den ikke gjort det ville det gått mye toppakninger :)

asdf
11/06/10, 08:23
Jeg har ikke fjernet tomgangsregulatoren, jeg har plugget ut kontakten. Dette for at bilen ikke skal være helt apekatt når man kjører uten dumpventil.

Hvis du sier at ingen hjerner klarer å holde motoren i live når man kjører uten dump eller med åpen dump og lmm på org. plass, så får vi vel tro på det da. Selv om jeg har sett og prøvd eksempler der det fungerer.

TeamBørnOut
11/06/10, 08:45
Hvis du sier at ingen hjerner klarer å holde motoren i live når man kjører uten dump eller med åpen dump og lmm på org. plass, så får vi vel tro på det da. Selv om jeg har sett og prøvd eksempler der det fungerer.

Hvordan klarte du å få det der ut av innlegget mitt? smart...


Dette for at bilen ikke skal være helt apekatt når man kjører uten dumpventil.
haha, ja her ser vi hvordan det går når man ikke vet hvordan ting fungerer :P

Godt eksempel på at lmm SKAL flyttes hvis man skal kjøre med "dump" ventil.
Da slipper man å kødde å ha slike problemer.

asdf
11/06/10, 08:48
Vel, å koble fra tomgangsregulatoren når man skal kjøre uten dumpventil i det hele tatt fungerer fint for veldig mange, meg inkludert.

Jeg tror det er 56x serien av bensinhjerner som klarer seg med lmm på rett plass og falskluftlekasje etter denne.

TeamBørnOut
11/06/10, 08:56
fult trykk ved 3000rpm og frakoblet tomgangsregulator for å få motoren til å gå. tror du skal begynne å fikse opp motorene dine isteden for å bare kaste dem.

Man fjerner ikke frontruta fordi vindusviskerne er dårlige! Men du ville nok gjort dette...
Løs heller problemene isteden for å lage nye. Det er noen av oss som har opplevd at tomgangs regulatoren øker forbruket veldig. ingen finner ut hvorfor. men det har jo ikkenoe med dette å gjøre...

(Ps. hvis man bruker "dobbeldump" eller justerer fjøra veldig nøye så kan man få alle lh2.4 hjernene til å gå nogelunde med dump ventil.(som jeg skrev over også). men den vil fortsatt kompansere for lufta den sender ut. Grunnen til at din går fint er vell fordi den slitne turbon din som ikke lader fult før 3000rpm ikke leverer luft som den skal å sender heller ikke ut mye luft av dumpen :)

Flytt lmm for å kjøre med dumpventil. det sparer motorn og lommeboka.

gull pilen
11/06/10, 09:25
må du ikke være så negativ:D
siden noen plutselig har funnet et oppsett som fungerer...

TeamBørnOut
11/06/10, 09:36
Men gutten min. for 7år siden var jeg en av få som kjørte med dumpventil på 940 fordi ingen andre "fikk det til å fungere". som jeg skrev. jeg vet det går å kjøre med. men les hva jeg skriver. det er ikke bra at motoren får ekstra med bensin når den ikke skal ha det.
Som jeg også skrev så fungerer det best hvis man har en sliten orginal turbo. fordi den leverer ikke så mye luft som den skal.
Det går å kjøre i 200 med reservehjulet til bilen din også. man skal det ikke. det kan gå til helvette. men det fungerer for noen. men det betyr ikke at det er noe bra!
v3gard på forumt kjørte med åpen dump på sin bil. fungerte greit. men ingen tvil om at det luktet bensin av olja. + at man merket bilen fikk formye suppe. men man merket det ikke inn i kryss eller etter pådrag.
Poenget med å flytte lmm er fordi man kan kjøre rundt med akkurat dumpen man vil uten at bilen kjører på ekstra bensin. selv uten en sliten orginal turbo.

asdf
11/06/10, 22:50
fult trykk ved 3000rpm og frakoblet tomgangsregulator for å få motoren til å gå. tror du skal begynne å fikse opp motorene dine isteden for å bare kaste dem.

Du er ekspert på å vri på utsagn. Hvilken del av 2-3000rpm forsto du ikke? Siden du hardnakket påstår at jeg har fullt ladetrykk ved 3000rpm...

Shaiko
13/06/10, 21:55
jeg er på 3dje året med aktiv kjøring og mye ladetrykk og luftmasse, med bare frakoblet tomgangsmotor, tilbakeslag av luft, og 440cc dyser. motoren er like bra og fin, det er like liten lekkasje i sylinderene nå som når jeg fikk den.
og jeg bytter olje på 10 000, kjører med 100% e85 stortsett, men jeg har enda ikke noe spesielt stor blanding av verken e85 i olja om sommeren eller bensin om vinteren.

Jeg setter ikke lmm på trykksiden da den blåser ut eller brenner volframtråden. gidder ikke bytte lmm vær 6 mnd. da hadde jeg heller invistert i datasprut for de pengene man må ut med for og kjøpe nye massemålere. men da dette er en bruksbil og har gått feilfritt i 3 år så kjøper jeg ikke et datasprut for og få det til og funke. da jeg ikke aldri har hatt noe problem med dette.

Det styreenheten gjør når jeg har tomgangsregulatoren koblet til er at den sender strøm og stenger tomgangsregulatoren, når jeg har tilbakeslag, pga lufta går ut av lmm igjen. derfor stoppet bilen min når jeg har den tilkoblet.

men med bortkoblet tomgangsregulator og tilbakeslag så har jeg enda et støkeometrisk blandingsforhold oh lamdaen min ligger ganske stabilt mellom 0.900 og 1.100 med bensin.

ChrML
13/06/10, 22:03
jeg er på 3dje året med aktiv kjøring og mye ladetrykk og luftmasse, med bare frakoblet tomgangsmotor, tilbakeslag av luft, og 440cc dyser. motoren er like bra og fin, det er like liten lekkasje i sylinderene nå som når jeg fikk den.
og jeg bytter olje på 10 000, kjører med 100% e85 stortsett, men jeg har enda ikke noe spesielt stor blanding av verken e85 i olja om sommeren eller bensin om vinteren.

Jeg setter ikke lmm på trykksiden da den blåser ut eller brenner volframtråden. gidder ikke bytte lmm vær 6 mnd. da hadde jeg heller invistert i datasprut for de pengene man må ut med for og kjøpe nye massemålere. men da dette er en bruksbil og har gått feilfritt i 3 år så kjøper jeg ikke et datasprut for og få det til og funke. da jeg ikke aldri har hatt noe problem med dette.

Det styreenheten gjør når jeg har tomgangsregulatoren koblet til er at den sender strøm og stenger tomgangsregulatoren, når jeg har tilbakeslag, pga lufta går ut av lmm igjen. derfor stoppet bilen min når jeg har den tilkoblet.

men med bortkoblet tomgangsregulator og tilbakeslag så har jeg enda et støkeometrisk blandingsforhold oh lamdaen min ligger ganske stabilt mellom 0.900 og 1.100 med bensin.
Men 0.9 og 1.1 er ikke veldig bra.. Omregnet til blandingsforhold så er det imellom 13.23 og 16.17. Skal ligge rundt 14.7. Det er veldig ustabilt, til og med mye mer ustabilt enn min for øyeblikket som ligger imellom 14.0 og 15.3 for øyeblikket pga turbulens rundt LMM, og det merker jeg litt smått når jeg kjører.

Shaiko
13/06/10, 22:17
Da jeg tvinger opp med bensintrykk og lengre åpning på dysene for og klare mer lade trykk, (jeg minns du kjører med 13c det er ikke akkuratt aktuellt og snakke om blandingsforhold på bilen din da)

Men siden jeg ikke har datasprut på den så er det "fjøsmekk" som gjelder. og det har funka for meg i 3 år. og motoren er like bra. jeg ligger på lamda 1.0 når jeg kjører med javn gass og javnt ladetrykk. det er værre når jeg slipper gassen og akselrerer.

ChrML
13/06/10, 22:23
Da jeg tvinger opp med bensintrykk og lengre åpning på dysene for og klare mer lade trykk, (jeg minns du kjører med 13c det er ikke akkuratt aktuellt og snakke om blandingsforhold på bilen din da)

Men siden jeg ikke har datasprut på den så er det "fjøsmekk" som gjelder. og det har funka for meg i 3 år. og motoren er like bra. jeg ligger på lamda 1.0 når jeg kjører med javn gass og javnt ladetrykk. det er værre når jeg slipper gassen og akselrerer.
Vel, sier bare at det ikke akkurat hjelper på forbruket å ha det sånn.

Shaiko
13/06/10, 22:27
jeg ligger på 0,85 normal langkjøring.

Resten justerer jeg med gassen selv. og mtp at jeg kjører et dråg på nesten 2 tonn så er jeg fornøyd med forbruket. om du får av eksosbremsen din og får på noe som leverer mer luft i masse så vil du merke at bilen din er ikke noe økonomiracer med gassen i bånn den heller. men om man skal ha litt effekt så må man tilsette mer bensin, hvis ikke kan du hive motoren din.

ChrML
13/06/10, 22:28
jeg ligger på 0,85 normal langkjøring.

Resten justerer jeg med gassen selv. og mtp at jeg kjører et dråg på nesten 2 tonn så er jeg fornøyd med forbruket. om du får av eksosbremsen din og får på noe som leverer mer luft i masse så vil du merke at bilen din er ikke noe økonomiracer med gassen i bånn den heller. men om man skal ha litt effekt så må man tilsette mer bensin, hvis ikke kan du hive motoren din.
Det er ikke noe i veien for å kjøre 14.7 i blanding på tomgang og lite gass selv om motoren pumper mye mer luft og bensin med flatt jern og selvfølgelig også holder lavere A/F da.

Shaiko
13/06/10, 22:32
så hva er da poenget du vil frem til her ? jeg vet det jeg har gjort funker i praksis. og 3 år med stortsett mye turtallsperre så er eg ikke bekymret over at det skal skje noe enda.

ChrML
13/06/10, 22:35
så hva er da poenget du vil frem til her ? jeg vet det jeg har gjort funker i praksis. og 3 år med stortsett mye turtallsperre så er eg ikke bekymret over at det skal skje noe enda.
Forskjell på hva som funker i praksis og hva som er helt optimalt. Det jeg ville frem til i utgangspunktet var at bilen din ikke var veldig flink til å holde stabil A/F og at det øker forbruker ditt. Men det driter nok du i :p.

jonass
13/06/10, 22:44
Alt handler jo om og imponere fjortisser med dump lyd så hva gjør det vel om man ha olja full av bensin og bruker mye i tilleg?

Shaiko
13/06/10, 22:52
Forskjell på hva som funker i praksis og hva som er helt optimalt. Det jeg ville frem til i utgangspunktet var at bilen din ikke var veldig flink til å holde stabil A/F og at det øker forbruker ditt. Men det driter nok du i :p.

Jeg driter i forbruk av suppe. Det gjør jeg helt ærlig. Men det at bruksraceren bruker 0.85 ved normal kjøring(da jeg bor på landet regner jeg normal kjøring som langkjøring. Er ikke så sentralt i store revetal) men hva bilen bruker når jeg spinner og herjer med mye turtall det er irrelevant igrunn. Men med litt blanding av aktiv kjøring og vanlig kjøring så havner jeg på et snitt på 1.4l/mil sist jeg regnet

ChrML
13/06/10, 22:53
Jeg driter i forbruk av suppe. Det gjør jeg helt ærlig. Men det at bruksraceren bruker 0.85 ved normal kjøring(da jeg bor på landet regner jeg normal kjøring som langkjøring. Er ikke så sentralt i store revetal) men hva bilen bruker når jeg spinner og herjer med mye turtall det er irrelevant igrunn. Men med litt blanding av aktiv kjøring og vanlig kjøring så havner jeg på et snitt på 1.4l/mil sist jeg regnet
Men da er det jo ikke noe problem for deg å kjøre sånn :p. Bare ikke regn med at alle andre synes det er like greit å kjøre sånn :).

Shaiko
13/06/10, 23:11
Jeg trur det er vanskelig og få et lavere forbruk med 250+ hk. Bruker igrunn ikke så mye mer en hva fk motoren gjorde da den pumpa ut 130hk med 13c helt orginal. Hva bruker feks bilen din?;)

ChrML
13/06/10, 23:17
Jeg trur det er vanskelig og få et lavere forbruk med 250+ hk. Bruker igrunn ikke så mye mer en hva fk motoren gjorde da den pumpa ut 130hk med 13c helt orginal. Hva bruker feks bilen din?;)
Igrunn alt for mye pga chip som ikke er beregnet på 3" LMM / 558 dyser :p. Gjør at den kompanserer med for mye bensin under pådrag, ca 40% høyere kompensering enn den skal, som også gjør at den går dårligere.

Ligger på rundt 1 liter/mila i snitt på blandet hverdagskjøring med litt herjing inniblandt.

Joakim-G_R
14/06/10, 04:38
0,85 er jo bra. ikkeno å klage på det..

TeamBørnOut
18/06/10, 05:41
blåser ikke wolfram tråden ved å ha lmm på trykksiden. akkurat like mye luft som passerer. bare 10grader varmere (hvis man ikke har dekket til ICn).
større turbo senker forbruket veldig på FK FT motorene. jeg merket veldig forskjell fordi jeg kjørte med ecotrim chipen :D

oDDi2k
18/06/10, 19:22
Jeg vurderte å sette inn FK i jerngjedda mi til neste sommer, meen.. Tror A-motoren min får holde ut litt til.. hehe :P Ble bra forvirret ^^

Shaiko
18/06/10, 19:30
blåser ikke wolfram tråden ved å ha lmm på trykksiden. akkurat like mye luft som passerer. bare 10grader varmere (hvis man ikke har dekket til ICn).
større turbo senker forbruket veldig på FK FT motorene. jeg merket veldig forskjell fordi jeg kjørte med ecotrim chipen :D


Det er ikke pga lufta. det er pga olja. når du stresser turboen så kommer det med en oljedråpe i ny og ne. en lmm brenner seg rein vær gang du stopper bilen, motoren er varmere en 60 grader og turtallet har vært over 2500rpm. om det da ligger olje på tråden så brenner tråden opp ettervært. du kan selv se inn i en lmm når den brenner rein. wolframtråden blir knall rød og det er den i ca 2 sekunder.

TeamBørnOut
19/06/10, 04:48
joda. man bør jo ikke ha en sliten turbo. men mine har alltid hold.
Selv med dette
Z55dWD_coMg

Lars R
20/06/10, 20:31
Jeg monterte på popoff på min, men da fjusket den på tomgang og stanset ofte. En litt skummel situasjon var på e6 da kjæresten min kjørte, popoffen blåste rett av festet så motoren hoppet litt.

Wagge Racing
13/10/11, 21:48
blir mer usikker av å lese her :P
jeg kjører 940 fk . blenda orginal dump på turboen! satt inn dump bentil med 2 trakter kjøpt på bcb! satte den mellom coler å insug. stamma fjæra. lmm står som orginalt!
bør jeg flytte den mellom insug å dump?(rekefølge...Turbo-coler-dump-lmm-insug)????
bilen kveler seg i nedbremsing til eks veikryss av og til!?????

Evolve_88
13/10/11, 22:12
blir mer usikker av å lese her :P
jeg kjører 940 fk . blenda orginal dump på turboen! satt inn dump bentil med 2 trakter kjøpt på bcb! satte den mellom coler å insug. stamma fjæra. lmm står som orginalt!
bør jeg flytte den mellom insug å dump?(rekefølge...Turbo-coler-dump-lmm-insug)????
bilen kveler seg i nedbremsing til eks veikryss av og til!?????
Kjøp deg resirk dump du Wagge. Ellers må du flytte Lmm til innsug sia mellom cooler og innsug. Så setter du dumpen før lmm. I rekkefølga her, turbo, intercooler,dump,lmm og innsug.

Wagge Racing
13/10/11, 22:20
Kjøp deg resirk dump du Wagge. Ellers må du flytte Lmm til innsug sia mellom cooler og innsug. Så setter du dumpen før lmm. I rekkefølga her, turbo, intercooler,dump,lmm og innsug.

okei ;-) så vis ei forsto deg rett no . kjøpe ei meg resirk dump så treng ei ikke flytte lmm?:)

Evolve_88
13/10/11, 23:14
jepp, helt riktig :)

paal-andre
13/10/11, 23:43
interessant lesing. lurt litt på dette her selv =)