PDA

Vis full versjon : Startvansker, S60 2.0T



morrun
10/10/11, 10:50
Hei godtfolk.
Dette beviser for meg at bilen har sjel: Tanken er å selge S60`en. Det har bilen trolig skjønt, og derfor vil den ikke starte. Den er blitt fornærmet.

Skulle starte i dag tidlig, med ganske lite bensin på tanken, men ikke nedpå "rødt". Det har vært rått og kanskje nedpå minus i løpet av natta.

Bilen har strøm og starteren drar i vei, men den starter ikke. Hva har skjedd? Den startet og gikk helt fint i går ettermiddag. Etter noen startforsøk lukter det bensin, men det er vel naturlig? Måtte bare reise fra stakkaren hjemme for å rekke jobben.

Begynner jeg med kondensfjerner, bytte bensinpumpe eller er jeg på jordet?

svima
10/10/11, 12:26
Kan være tett bensinfilter. Hvis du har lite bensin kan den dra opp dritt fra bunn av tanken som tetter filteret.
Kan også være en ide og se om du har gnist på plugga.
Sånn søplevær som det er nå kan gjøre utslag på en dårlig coil.

morrun
10/10/11, 12:41
Ja ok, takk for tipset, nå kan jeg feilsøke på disse enklere mulige feilene før jeg må ringe Falken. Det virker som den tenner og har gnist, men at den ikke går/holder seg i gang/får bensin. Men det er ikke jeg som er eksperten her.

Sollien
10/10/11, 14:48
drit i å selge den så skal du se den starter :D

Vatnehol
10/10/11, 15:25
om den står i bakke, og som du sier, ganske lite bensin, at pumpa ikke suger bensin, kun bensindamp. første serviceintervall for bytte bensin filter er på 170 000km om jeg husker rett. om det ikke har blitt byttet da, bytt no. om du står å prøver å få start uten bensin, eller med tett filter så er det fare for bensinpumpa kan få skader. og den er ikke billig

morrun
10/10/11, 16:20
Skal kjøpe med et bensinfilter med hjem og begynne der. Er filter til denne et slikt helt standard bensinfilter som man kjøper "overalt" eller kun volvo original? Sitter filteret lett tilgjengelig under panseret?
Er det ikke litt rart at bensinfilteret tetner totalt og plutselig?

Vatnehol
10/10/11, 17:55
har mer tro på at bensin pumpen din suger luft. er du på godt på reserve tanken?
du kan sjekke om du får bensin fram med å trykke på sykkelventilen på fuel railen.
bensinfilteret sitter ikke fram under panseret. det er montert under bilen foran venstre bakhjul.
orginal filteret koster ikke mer en rundt om 250kr tror jeg.

lufteventilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/890.jpg
skru på tenningen, hør at pumpen starter og stopper.
gå fram, trykk inn ventilen, da skal det komme ut med en sky med bensin, om det er rett trykk. om der er er for lavt trykk vil det komme ut en stråle, eller kanskje ikke en stråle engang.
ha en fille klar til å tørke vekk bensin med.
om du vil gjøre det flere ganger må du skru av og på tenningen igjen slik pumpen får pumpe opp nytt trykk igjen.

morrun
10/10/11, 20:17
Tusen takk for god forklaring og flott bilde. Bensinpumpa; går den kun når man vrir tenningen helt på "start", eller begynner den på "II"? Må jeg ha en hjelpemann som vrir på tenninga samtidig som jeg sjekker etter lyd og bensin-sky? Sitter bensinpumpa under gulvet, ved bensintanken på passasjersiden bak?

Vatnehol
10/10/11, 20:57
dette fikser du alene.
det er nok å sette den på "II" da skal du høre pumpa bak ifra gå i noen sek inni bilen.
neida, når pumpa har vært aktiv, så skal det være oppbygget trykk i systemet. å da trykker du inn den ventilen, om det ikke er en sky der, så er bensintrykket alt for lavt.
bensin pumpen er inni tanken, du kommer til ned gjennom baksetet på høgre side. jeg driver å bytter denne selv akkurat nå på min, på sirkus 236 000km. jeg bestilte fra statene for det ble flere tusen kr rimligere, men de har ikke sendt enda etter to uker :S

morrun
12/10/11, 09:25
Tjo-hei!
Da er bilen frisk hurra. Trolig var synderen kombinasjonen av for lite bensin på tanken og parkering i bakke. Bensinpumpa har nok sugd luft. Benyttet sykkelventilen på fuelrailen som først bare ga en "flau utflod". Fylte på bensin (og en skvett kondensfjerner), satt på tenning og hørte at bensinpumpa jobbet. Etter dette kom det en fin dusj fra sykkelventilen og bilen startet lett.

Tusen takk for god hjelp!

Vatnehol
12/10/11, 14:10
Godt å høre det ordnet seg! :)