PDA

Vis full versjon : Reg reim havari



960T6
09/10/11, 18:24
Hei,

har en V40 2002 modell med 116 hk tdi motoren. Tidligere har det vært en ulyd i motoren, det var strammeren til dynamoreima som var dårlig. Skulle på en hyttetur og fikk ikke tid til og bytte den før det. Det resulterte i stopp langs veien...

Merka plutselig at det lukta svidd og en lyd som ligna mistenkelig på noe som piska rundt i motorrommet. Stoppa motoren nesten umiddelbart og åpna panseret. Fikk da se at det var frihjulet til dynamoen som hadde dratt seg ut og gått imot motorstyringsboksen. Reima var ikke avslitt, men noen remser hadde gått av den. Har tidligere hørt at dette kan medføre reg.reim havari hvis reima sliter og tvinner seg rundt reimskiva til veiva.

Bilen ble satt på et lokalt verksted da jeg regna med at det bare var og bytte frihjul, strammer/løpehjul og reim. Dette ble byttet men motoren var helt død da den ble forsøkt startet. De tok da opp dekselet rundt reg.reima og fikk se at den var slitt tvert av. Flere jeg har snakket med kan ikke forstå hvordan denne reima har ryke..Fikk da likegodt bilen hjem for og spare meg for en stor verkstedregning.

Har fått tak i ny reim som jeg skal montere i morra og tørne motoren for hånd. Det er vel litt motstand i toppen når den ikke har "hjelp" av forbrenningen. Motoren stoppet ikke av seg selv, jeg slo den av på tenninga.Men hvordan merker jeg egentlig om motoren har tatt skade? Og hvor galt kan det gå, er det vanlig at stempler også tar skade er det vel like så greit og bytte hele motoren...

960T6
09/10/11, 19:08
Glemte og nevne at bilen har nå gått 130000 km, og forrige reg.reim bytte var ved 75000, for 2,5 år siden...

R-M-I
09/10/11, 19:19
Hei,

har en V40 2002 modell med 116 hk tdi motoren. Tidligere har det vært en ulyd i motoren, det var strammeren til dynamoreima som var dårlig. Skulle på en hyttetur og fikk ikke tid til og bytte den før det. Det resulterte i stopp langs veien...

Merka plutselig at det lukta svidd og en lyd som ligna mistenkelig på noe som piska rundt i motorrommet. Stoppa motoren nesten umiddelbart og åpna panseret. Fikk da se at det var frihjulet til dynamoen som hadde dratt seg ut og gått imot motorstyringsboksen. Reima var ikke avslitt, men noen remser hadde gått av den. Har tidligere hørt at dette kan medføre reg.reim havari hvis reima sliter og tvinner seg rundt reimskiva til veiva.

Bilen ble satt på et lokalt verksted da jeg regna med at det bare var og bytte frihjul, strammer/løpehjul og reim. Dette ble byttet men motoren var helt død da den ble forsøkt startet. De tok da opp dekselet rundt reg.reima og fikk se at den var slitt tvert av. Flere jeg har snakket med kan ikke forstå hvordan denne reima har ryke..Fikk da likegodt bilen hjem for og spare meg for en stor verkstedregning.

Har fått tak i ny reim som jeg skal montere i morra og tørne motoren for hånd. Det er vel litt motstand i toppen når den ikke har "hjelp" av forbrenningen. Motoren stoppet ikke av seg selv, jeg slo den av på tenninga.Men hvordan merker jeg egentlig om motoren har tatt skade? Og hvor galt kan det gå, er det vanlig at stempler også tar skade er det vel like så greit og bytte hele motoren...


Om reima har hoppet eller røket på lavt turtall kan du jo alltids ha vert griseheldig å unngått å skade toppen..
Som regel ved regreimsbrudd på de fleste nyere biler med "interference" motorer kvelder det ventiler/ventilstyringer osv. osv. når reima hopper eller ryker :/

Om du har vert ekstra uheldig å brukket ventilene kan også sylindere\stempler osv. fått seg et kjipt møte med metallbiter osv.

Men, dette kan vel egentlig ikke inspiseres uten å ha toppen av etter det jeg har forstått..

Uansett høres det veldig rart ut om du stoppet bilen ved å skru av tenningen på vanlig måte. Og at reima var røket tvert av...bilen hadde da stoppet relativt momentant om reima hadde røket?? Og hvordan skal den i så fall ryke ETTER motoren har stoppet?

960T6
09/10/11, 19:32
Hei og takk for svar. Det stemmer at jeg stoppa den ved og skru av tenninga og det er derfor jeg ikke kan fatte at den har ryke. Det eneste må være at den har ryke akkurat når jeg har skrudd den av, men det og hørs jo usannsynlig ut.. er ikke noen ekspert men regner med at jeg ville merket det om reima røyk!

fikk tips av broren min om og sette på ei ny reim og tørne motoren for hånd. dette for og avdekke om noe har gått til h...... uten og måtte skru av toppen.

R-M-I
09/10/11, 20:10
Jeg er ikke den her inne som er mest inne på det motor-mekaniske..
Men, har selv hatt en bil der det har vert regreimsbrudd... om reima har røket ved LAVT turtall eller evt. akkurat når motoren er stoppet, er det vel håp om at ting IKKE har gått til h#"¤%¤ også..

960T6
09/10/11, 20:34
Jeg er ikke den her inne som er mest inne på det motor-mekaniske..
Men, har selv hatt en bil der det har vert regreimsbrudd... om reima har røket ved LAVT turtall eller evt. akkurat når motoren er stoppet, er det vel håp om at ting IKKE har gått til h#"¤%¤ også..

AKKURAT det jeg håper på :) får se det an i morra..

volvo242
09/10/11, 21:22
Hei og takk for svar. Det stemmer at jeg stoppa den ved og skru av tenninga og det er derfor jeg ikke kan fatte at den har ryke. Det eneste må være at den har ryke akkurat når jeg har skrudd den av, men det og hørs jo usannsynlig ut.. er ikke noen ekspert men regner med at jeg ville merket det om reima røyk!

fikk tips av broren min om og sette på ei ny reim og tørne motoren for hånd. dette for og avdekke om noe har gått til h...... uten og måtte skru av toppen.

at du ikke kjenner noe galt om du tørner motoren får hånd, trenger ikke å bety at den er i orden desverre.. hvis en ventil har tatt borti et stempel så kan den være bøyd minimalt og ikke tette sikkerlig rundt ventilsetet! da kan den kjennes ok ut, men ved oppstart og kjøring så vil ventil og ventilsetet ta kveld

Swissman
09/10/11, 22:04
Når du har satt på ny reim, tørnet rundt motoren minst 2 omdreininger kan du kjøre på startmotoren. Om den går urent eller ikke starter vil du nok også høre at du mangler kompression. Eller så må du ta en sylinderlekkasjetest før oppstart.

960T6
09/10/11, 22:23
Takker til både 242 og swissman for gode tips :)

960T6
15/10/11, 22:52
hoff, satte på ny reim og det var som fryktet. tørna litt rundt og bom stopp. kan høre at det går imot og ikke mulig og lee mer på. da får vi ta av toppen og se :mad:

960T6
20/10/11, 11:15
Fått av toppen og heldigvis ser det ut som det bare er en ventil som er bøyd, ingen merker i stempla hvertfall :)