PDA

Vis full versjon : Bakaksel spm



Kent o
20/03/10, 19:00
Forskjell på 1031 og 1041?

jonass
20/03/10, 19:02
På 940 så er 1031 åpen differensial, og 1041 slyngdiff.
Er uendelig mange tråder ang dette på forumet, bare til info

Kent o
20/03/10, 20:16
På 940 så er 1031 åpen differensial, og 1041 slyngdiff.
Er uendelig mange tråder ang dette på forumet, bare til info

så spiller ingen rolle om jeg monterer 1031 da jeg har 1041 fra før?

jonass
20/03/10, 20:17
Ikke bortsett fra at du ikke har sperre mer da. Hva som er galt med 1041 akslingen?

Kent o
20/03/10, 20:31
Ikke bortsett fra at du ikke har sperre mer da. Hva som er galt med 1041 akslingen?

hmmm det er litt kjipt da. sku hatt en 1041 3:31 utv.

1041 er crunsh:p tålte ikke momentet tydligvis:p hehe

jonass
21/03/10, 10:10
Hva som har skjedd med den da?

henrik940
21/03/10, 10:15
Sikkert de små dreva til loddet eller slyngen som har blitt raspa over. Det er en svakhet.

Kent o
21/03/10, 12:02
Sikkert de små dreva til loddet eller slyngen som har blitt raspa over. Det er en svakhet.

Det er mulig ja. Må da være noen som har en 1041 me slyngediff å 3:31 utv?

henrik940
21/03/10, 12:19
Kan du ikke bare kjøpe en 1041 diff, ta av kronhjul på den du har nå da, og sette over på den nye?

Kent o
21/03/10, 12:35
Kan du ikke bare kjøpe en 1041 diff, ta av kronhjul på den du har nå da, og sette over på den nye?

veit ikke hva som er gått på den jeg har. Knust heile diff huset værtfall.

henrik940
21/03/10, 13:24
Å faen :p

Kent o
21/03/10, 13:33
Å faen :p

Må da være noen her på forumet som har en axel?

Ollimo
21/03/10, 22:47
Låner tråden litt jeg:p
Skal 1041 sperre viss en kjører i 20 rett frem og gir på med det ene hjulet på asfalt, og det andre på snø/is?

henrik940
22/03/10, 06:40
Jepp.

Ollimo
22/03/10, 08:15
Det gjorde ikke min sist jeg prøvde.. Sperrer den med en gang? Tror jeg kun spant i ett sekund. Eller er den ødelagt?:(

henrik940
22/03/10, 15:39
Nja, nei. Er ikke ødelagt av den grunn. Teknisk sett skal den sperre da, men prøv å stå stille med samme underlag :)

Ollimo
22/03/10, 15:43
Ok, får prøve det en dag :)
Den funka vertfall fint tidligere i vinter, men da sidelengs :p

TeamBørnOut
26/03/10, 13:15
Bør justeres så den låser lettere. da rekker ikke tinga å "få opp fart" innvendig som igjen dreper innmaten..

ChrML
26/03/10, 14:06
Det gjorde ikke min sist jeg prøvde.. Sperrer den med en gang? Tror jeg kun spant i ett sekund. Eller er den ødelagt?:(
Da kan det hende du har begynt å dra over de små tenna i sperra. Det er en svakhet pga det TBO sier, at det ene hjuler rekker å bygge om en del fart/moment før det andre skal bankes inn, og da får de små tennene som driver slyngene og loddet inni der en del juling i det øyeblikket før clutsjpakka inni der komprimeres. Originalt tåler de ikke mye harde pådrag med snø på ene siden og asvalt på andre pga da må de sperre så mye over på det andre hjulet.

Det som gjør at de kan fungere noen ganger, mens andre ganger ikke når de små dreva begynner å bli ødelagt. Den vil fortsatt fungere strøkent ved vanlig kjøring.

En annen svakhet er når slyngene eller loddet det hekter mot knekker av. Da havner det inni diffen og gjør at den låser 100% hele tiden helt til de detter ut, da fungerer diffen igjen, men da havner den i mellom kronhjul og pinjong med et stort smell og blir kverna der og det blir ulyder i utvekslingen, eller det kan kile seg med veldig uflaks og begge bakhjula låser seg.

Ollimo
28/03/10, 14:29
Da kan det hende du har begynt å dra over de små tenna i sperra. Det er en svakhet pga det TBO sier, at det ene hjuler rekker å bygge om en del fart/moment før det andre skal bankes inn, og da får de små tennene som driver slyngene og loddet inni der en del juling i det øyeblikket før clutsjpakka inni der komprimeres. Originalt tåler de ikke mye harde pådrag med snø på ene siden og asvalt på andre pga da må de sperre så mye over på det andre hjulet.

Det som gjør at de kan fungere noen ganger, mens andre ganger ikke når de små dreva begynner å bli ødelagt. Den vil fortsatt fungere strøkent ved vanlig kjøring.

En annen svakhet er når slyngene eller loddet det hekter mot knekker av. Da havner det inni diffen og gjør at den låser 100% hele tiden helt til de detter ut, da fungerer diffen igjen, men da havner den i mellom kronhjul og pinjong med et stort smell og blir kverna der og det blir ulyder i utvekslingen, eller det kan kile seg med veldig uflaks og begge bakhjula låser seg.

Prøvde litt i dag, og nå funket det helt fint. Prøvde først med litt fart og stillestående etterpå, og den sperra begge gangene :) Får håpe den ikke er på kanten til å streike, men bilen har tross alt gått 249 :p


TBO: Hvordan justerer man det? Noen som har en howto på det?

ChrML
28/03/10, 14:33
Prøvde litt i dag, og nå funket det helt fint. Prøvde først med litt fart og stillestående etterpå, og den sperra begge gangene :) Får håpe den ikke er på kanten til å streike, men bilen har tross alt gått 249 :p


TBO: Hvordan justerer man det? Noen som har en howto på det?
Man tar av lokket på bakakselen og ser på den fjøra som holder slyngene sammen på selve differensialen. Tror det er den minste av de fjørene.

Den må man slakke litt sånn at slyngene slynges ut før, men ikke så tidlig at den slår inn ved lukeparkering. Og helst ikke ødelegge fjøra eller slakke den for mye sånn at den sperrer når den selv vil.

TeamBørnOut
28/03/10, 14:53
lås fast mellomakselen og få 2 kammerater til å vri stikkakslene vær sin vei (på 960n gjør man sette selv fordi man kan ha klokka på fanget :) ). sleng gjerne på 2 hjul så du kan se hvor mye du må vri før de låser seg.