Vis full versjon : Jobbe88 : Volvo 945 Turbo. SELGES 15 000 fredag 5.juli 2013!
M20 er rimelig dyre ja, 1m m20 syrefast så er man ruinert
1800kr for 1meter , tror det var rustfri.
Frykteli dårlig video men. Smelte igjen paseret med wg aktuatoren motert. Det var for trang , å det ble en liten bulk :( men men , sånn er det..
http://www.youtube.com/watch?v=hdFGZwxyIn8
Ikke rart jeg var misfornøyd med lyden! Hadde jo helt glemt at jeg har tilpasset å punkta eksos bak ved bakakslingen. Derfor det ble "opel-fis" lyd.. Skal sveise imårra. Fått montert vifte og modifistert WG aktuator braketten. Bilder kommer , å bilen skal bli daglig brukt fra imårra :)
Her får dere se den bakerste delen av eksosen , som jeg hadde helt glemt at det var igjen litt sveising på xD
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1452.jpg
eksosen har før ombyggingen ofte (hver eneste hump) slått ned i bakakslingen.. Eksosen er deformert å dere ser vell sprekkene..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1453.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1454.jpg
Her ett par bilder av vifta som blir brukt fram til jeg får klørne i ei elvifte. Jeg har som dere sikkert ser gjort om litt på vifta for å få den lenger frem :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1455.jpg
Slik ble resultatet. Og vifta kan justeres ca 20 mm lenger tilbake (orginal plassering) og ca 25mm lenger frem.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1456.jpg
TeamBørnOut
25/05/10, 19:57
Hvordan gikk bilen med den turbon? :)
Hvordan gikk bilen med den turbon? :)
puster SYKT mye bedre hvertfall! når jeg drar på hører jeg at turboen bygger opp trykket med en herlig sus!
Angående effektøkning vet jeg rett å slett ikke, kjører uten dump og var litt forsiktig , ga ikke full gass engang :P Mistenker at reg reima står litt feil ennda , men er usikkert. sto jo 12grader feil fra før så , rett å slett flaut xD
hadde du ikke hx35 før? Rart om dette ga effektøktning isåfall :p
hadde du ikke hx35 før? Rart om dette ga effektøktning isåfall :p
neinei , hadde en litt mindre garrett før :) mellomting av 13c å denne.
TeamBørnOut
25/05/10, 20:15
puster SYKT mye bedre hvertfall! når jeg drar på hører jeg at turboen bygger opp trykket med en herlig sus!
Angående effektøkning vet jeg rett å slett ikke, kjører uten dump og var litt forsiktig , ga ikke full gass engang :P Mistenker at reg reima står litt feil ennda , men er usikkert. sto jo 12grader feil fra før så , rett å slett flaut xD
Ja det hjelper å få ut eksosen :D
et F grenrør på fk motor blir jo den hissige maskina :D (hvis man ser bortifra at den er litt lat pga lav komp :D)
Du får slenge på en dump å gi bånn gass snart :)
Ja det hjelper å få ut eksosen :D
et F grenrør på fk motor blir jo den hissige maskina :D (hvis man ser bortifra at den er litt lat pga lav komp :D)
Du får slenge på en dump å gi bånn gass snart :)
Jepp! meninga er at det skal skje imårra! :) Legger ut video når jeg har fått til alt. For har sterk mistanke om at registere ikke står 100% riktig , for bilen skal jo egentli gå "jævli bra" i forhold til med forrige oppsett og 12grader feil register..
Nå har jeg time'a litt mer nøye på registere , å bilen begynner å funke! Men mister trykket å den fjusker. Detter helt ned til 0.3 bar :S Hører at det kommer ut luft , å der lufta høres ut som kommer , er det både en dumpventil å en hjemmelagd 3"lmm. en av de 2 er lekk.
Når bilen står på tomgang å jeg ser på dumpen mens jeg gir gass, så ser jeg at den lukker , så den står faktisk åpen på tomgang xD Skal dreie frjærstål imårra. Mest sannsynlig at turbotrykket blåser dumpevntilen litt opp slik at det siver ut litt luft sikkert?
LMM'en er limt me silikon , skulle selvsagt brukt tec7.. Men trenger tips på dette.
Kan turbotrykket dytte opp dumpen f.eks i 2.gir på 1bar? slik at jeg mister trykket altså..
Nå har jeg time'a litt mer nøye på registere , å bilen begynner å funke! Men mister trykket å den fjusker. Detter helt ned til 0.3 bar :S Hører at det kommer ut luft , å der lufta høres ut som kommer , er det både en dumpventil å en hjemmelagd 3"lmm. en av de 2 er lekk.
Når bilen står på tomgang å jeg ser på dumpen mens jeg gir gass, så ser jeg at den lukker , så den står faktisk åpen på tomgang xD Skal dreie frjærstål imårra. Mest sannsynlig at turbotrykket blåser dumpevntilen litt opp slik at det siver ut litt luft sikkert?
LMM'en er limt me silikon , skulle selvsagt brukt tec7.. Men trenger tips på dette.
Kan turbotrykket dytte opp dumpen f.eks i 2.gir på 1bar? slik at jeg mister trykket altså..
Trykket skal ikke klare å åpne dumpen for du har jo også turbotrykket i vakumklokka på dumpen. Det er først når det begynner å bli vakum etter spjeldet at det får mulighet til å åpne.
faen , var som jeg fryktet... Da må jeg fram med silkikonsprøyta å tec7 da. men kan jo årne meg ei bedre fjær å noen hylser til dumpen uansett :)
"lav iq i gjerningsøyeblikket" hahaha, den var god :D
"lav iq i gjerningsøyeblikket" hahaha, den var god :D
;)
(titegn)
Den løsningen med vifta er ikke den litt risikabel? Kjedelig med kast i vifta slik at den løsner og slår sund radiator eller kjedeligere ting.
Kanskje kjekt og dreie seg hylser og sette bak slik at den blir rett.
Hva er det du plages med ang registret? Mista kilen på veivhjulet?
Den løsningen med vifta er ikke den litt risikabel? Kjedelig med kast i vifta slik at den løsner og slår sund radiator eller kjedeligere ting.
Kanskje kjekt og dreie seg hylser og sette bak slik at den blir rett.
Hva er det du plages med ang registret? Mista kilen på veivhjulet?
det er kansje litt riski , men denne patent er justerbar , måler avstanden på hvert gjengestål fra vifta inn til vannpumpa så blir det 0 kast :)
plages å plages , har ikke dekselet så prøver meg frem for å få 12grader xD skal sette på dekselet når jeg har tid. Akkurat nå har jeg masse drit jeg må gjøre , å er egentlig godt fornøyd siden bilen er i god for (endelig) og jeg vet hva problemet er :)
skulle det med vifta bli ett problem er det bare å ta rør (f.eks 7mm innvendig) kappe di i nøyaktig lengde ¨å bytte ut mutteren bak vifta med disse.
nå er trykksystemet tett , å bilen går egentli ganske så bra! Veldig fornøyd å kan nesten ikke vente til nye dyser kommer! De ble sendt idag :)
Hvor kjøpte du dysene? Pris?
kjøpte de av en på forumet , brukt. er du på jakt etter dyser så er det en her på forumet som selger 558dyser (fløder samme som 968 men på 3bar slik at du slipper å bruke BTR + du trener ikke fjærne formotstand slik jeg må)
men husker ikke nicket , men det er lett å spore. Lars noe tror jeg..
TeamBørnOut
29/05/10, 15:23
etter å ha besøkt deg. så er jeg mest overasket over at dere har internett der ute :D
kjøpte de av en på forumet , brukt. er du på jakt etter dyser så er det en her på forumet som selger 558dyser (fløder samme som 968 men på 3bar slik at du slipper å bruke BTR + du trener ikke fjærne formotstand slik jeg må)
men husker ikke nicket , men det er lett å spore. Lars noe tror jeg..
+ at 558 dysene har sprutebilde beregnet på 8v om jeg ikke tar helt feil?
etter å ha besøkt deg. så er jeg mest overasket over at dere har internett der ute :D
haha xD jævli ustabilt nett vell og merke ;)
+ at 558 dysene har sprutebilde beregnet på 8v om jeg ikke tar helt feil?
Stemmer det :). 968 er beregnet på 2- ventiler, 558 er beregnet på 1- ventil.
har ett spørsmål jeg tenkte jeg likesågodt kunne stille i tråden her..
tok ut en plugg da jeg dreiv å tima register , den var altfor lys. Den var langt fra hvit , men den var ikke "sjokoladebrun" heller. Dette er jo litt rart når jeg kjører med orginal LMM og orginale dyser , eller?
Trykkrørene er 3" men det spiller velt ingen rolle?
har ett spørsmål jeg tenkte jeg likesågodt kunne stille i tråden her..
tok ut en plugg da jeg dreiv å tima register , den var altfor lys. Den var langt fra hvit , men den var ikke "sjokoladebrun" heller. Dette er jo litt rart når jeg kjører med orginal LMM og orginale dyser , eller?
Trykkrørene er 3" men det spiller velt ingen rolle?
Kan være at den ikke klarer å gi nok bensin til det nye oppsettet ved fullt pådrag. Driver den å kutter? Min begynte å kutte og viste tydelige tegn på å gå for magert bare jeg kjørte med original turbo og portet topp med VX3 kam og 1 bar ladetrykk på Ecomax (manifold begynte å gløde raskt osv..). Med originale dyser og LMM. Ordnet seg når jeg fikk 3" LMM og 558.
Jeg husker jeg merka at med orginal chip på tomgang så ble pluggene mørkere, men med ecomax ble de lysere, så regner med den kjører et magrere map ved lav last. Derfor navnet ECO, og fetere på høylast derav MAX:D
Ikke noe som blir rødt , 0 tengn til bank. Men synes det er litt dumt uansett. Tar bilde å legger ut , er vel mange her som har holdt på såpass mye at de ser på fargen om det er skadelig eller ikke. Gidder ikke nytt ras hvertfall!
Skal sies at jeg ikke har tenningschip , det bør/må jeg vel ha me "300hk" oppsettet. Bensinchipen jeg har skal få stå tenkte jeg.
Tanka opp før jeg kjørte til skolen idag. la meg på 100-110 , henta en kompis i ett boligfellt , kjørte om ett bolig fellt for å komme meg hjem uten risiko for BT , og hadde tilbake lagt 9mil + litt småkjøring , å bruk 8,06L! Veldig godt fornøyd :) Brukte mye mer før.
Det er jo faktisk veldig bra!
Enig! Kjørte forbi noen biler og , 2 eller 3 , å når jeg kjører forbi skjer det IKKE økonomisk. Skulla kansje klart å fått den ned mot 7liter på turen , men så grådig årka jeg ikke å være xD
Du har ikke noen bilder rundt intercoolern din?
Er det noen spesiell grunn til at du har lagt rørene nede?
Du har ikke noen bilder rundt intercoolern din?
Er det noen spesiell grunn til at du har lagt rørene nede?
Ja, det er av den enkle grunn at tilkoblingene er i nerkant.
Edit : skjønner at du kommer til å spørre hvorfor de er i nerkant , det er fordi de ikke fikk plass mellom lyktene.
Ok, kanskje jeg også blir og gjør om til koblingene nede.
Kan være greit det ja. For da kan du ha radiator orginalt plassert.
Min radiator er plassert lenger bak, siden jeg ikke hadde ac vettu.
Men og begynne med og bygge om til rør nede, så må jeg fort bestille mer silikon også, så tenker det blir slik det er, med en god løsning på alt skal du se:D
jeg tok å sveisa mest mulig. 4 silikonslanger på trykksiden hos meg :)
Er jo og sveise som er det beste. Har du foresten gjort noe med endene på rørene så du ikke skal blåse av silikonen? Har ikke gjort noe selv og det holder, men kjekt og gjøre noe;)
Er jo og sveise som er det beste. Har du foresten gjort noe med endene på rørene så du ikke skal blåse av silikonen? Har ikke gjort noe selv og det holder, men kjekt og gjøre noe;)
Har ikke gjort noe jeg nei. røret mellom turbo å IC small av ett par 3 ganger. Bytta til annen klemme ( breiere med gjennomgående bolt å mutter,du skjønner hva jeg mener?) og etter det har alt gått fint. Men har litt lyst til å lade mere enn 1bar da , men vet ikke hvor smart det er med std 530 topp.
Har selv veldig sansen for vanlige slangeklemmer med blått rundt skruen, de er bra. Har selv noen kina klemmer og funker greit de også bare man ikke strammer for mye.
Har ikke gjort noe jeg nei. røret mellom turbo å IC small av ett par 3 ganger. Bytta til annen klemme ( breiere med gjennomgående bolt å mutter,du skjønner hva jeg mener?) og etter det har alt gått fint. Men har litt lyst til å lade mere enn 1bar da , men vet ikke hvor smart det er med std 530 topp.
Hørtes sketchy ut når den har smellt av 3 ganger... Ikke mye bra for turboen det der. Sikkert ikke så dumt å lage noen mottagere, selv om du bruker T-bolt klemmer. Så vil det ikke "kanskje" holde, men garantert holde, selv om du løsner det seinere og har dårlig tid til å få det sammen igjen.
Hørtes sketchy ut når den har smellt av 3 ganger... Ikke mye bra for turboen det der. Sikkert ikke så dumt å lage noen mottagere, selv om du bruker T-bolt klemmer. Så vil det ikke "kanskje" holde, men garantert holde, selv om du løsner det seinere og har dårlig tid til å få det sammen igjen.
Det holder garantert nå...
da har jeg fått noe i posten. har ett par bilder jeg kan legge ut nå hvis det er noe interesse? :)
Motorrom slik det ser ut nå :
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/338.jpg
Skal bytte ut de provisoriske tennkabel "holderne" med disse nå,samt bandasjere dp
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/339.jpg
Har fått testa bilen litt , funker sånn helt ok
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/340.jpg
Også , dysene mine er endelig her! Takk til Nismo for en kjempefin handel :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/341.jpg
Ser bra ut! :) Hjelper godt på inntrykket å få en stor snurre opp ved sidenav motoren :p.
Men hvorfor har du satt på et stålrør mellom radiator og motor? Hadde sett bedre ut med en originalslange der ;).
Tja har man ikke lang slanger så gjør man slik:D
Riktig som jonas sier ja. Ser ikke noe problem med å bruke ett rør der heller , så blir nok en permanent løsning. Skal såklart fikse litt på finishen :)
Skal man drive og kjøpe alt ferdig så blir det dyrt også, og ikke minst ofte litt ventetid.
Jeg kjøpte ferdig slange på eBay til bred radiator for ca 150 kr mener jeg :). Ser bra litt mer "helt" ut når slangen er hel, men det er min mening.
bestillte en slangen mellom vannpumpe å radiator engang (med forgrening til vannavkjølt turbo) den kom på rundt 1000kr :S
bestillte en slangen mellom vannpumpe å radiator engang (med forgrening til vannavkjølt turbo) den kom på rundt 1000kr :S
Yup, den er dyr :p. Det er den type slange man kjøper brukt eller ser om finnes billig på eBay.
Kunne også kjøpt et helt sett med kjøleslanger i silikon fra Do88 for 1000 kr med avgreining til turbo :D
http://www.do88.se/product.php?cPath=102_120_146&products_id=847
trenger ikke avgreining til turbo her vett , er flere år siden jeg kjøpte den btw :)
Men ja , har erfart at det er smart å handle på ebay ja. Skal handle 3"LMM der hvis min hjemmesnekra ikke virker da.
Da har jeg bytta dysene. Ble veldig høy tomgang! Hva kan det komme av?
Bilder kommer.
da har jeg fått testa litt med nye dysene. Sliter med turbostall nå , må kjøpe meg dump med større uttak , den jeg har nå er 25mm tror jeg.. Ble vist litt lite :P
da har jeg fått testa litt med nye dysene. Sliter med turbostall nå , må kjøpe meg dump med større uttak , den jeg har nå er 25mm tror jeg.. Ble vist litt lite :P
Turbostall når du girer? Dumper den for sakte med 25mm dump?
Må vurdere om jeg skal bytte ut T-stykket mitt for 25mm med 38mm og satse på større dump.
Turbostall når du girer? Dumper den for sakte med 25mm dump?
Må vurdere om jeg skal bytte ut T-stykket mitt for 25mm med 38mm og satse på større dump.
dumper for sakte ja. Virker som den rett å slett ikke klarer å slippe ut all lufta. Blir 50mm på meg. En kompis jeg stakk innom sa de solgte 50mm på torshov så. Får prøve den.
dumper for sakte ja. Virker som den rett å slett ikke klarer å slippe ut all lufta. Blir 50mm på meg. En kompis jeg stakk innom sa de solgte 50mm på torshov så. Får prøve den.
Hmm, okay. Hvordan ble lyden da med 25mm, treg og fisete?
Volvo360tic
08/06/10, 22:17
var en liten tur i hemne i helga men såg ikke bilen:/
var en liten tur i hemne i helga men såg ikke bilen:/
Jeg går/gikk skole i hemne , kommer du til Aure så ser du garantert bilen :)
Er såvidt jeg drar til hemne frivilig :P
Volvo360tic
09/06/10, 13:12
Jeg går/gikk skole i hemne , kommer du til Aure så ser du garantert bilen :)
Er såvidt jeg drar til hemne frivilig :P
åja:D hehe får ta meg en tur dit neste gang da;)
åja:D hehe får ta meg en tur dit neste gang da;)
Det kan du gjøre vettu. Om jeg får tak i en m90 kasse snart så håper jeg foresten at jeg rekker banekjøring på frøya i høst.
Frøkena mi har fått tak i gave til meg nå. Må vel innrømme at jeg tror å håper det er noe til bilen :D
Volvoniføør
16/06/10, 15:08
Skjer det noe her da tro? :) spent jeg nå!
Faktisk ikke fått med meg at det var skrevet her :P
jeg skal legge ut noen bilder iløpet av kvelden , men har ikke sjedd så mye mer. Motorbiten er stille for tiden , bytter litt småtteri nå og da.
Fått montert "R" dyser
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1587.jpg
og fikk bursdagsgave fra frøkena :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1589.jpg
Den tenkte jeg hun skulle få montere , derfor den ligger på tv'n å ikke står i bilen ;)
hehe, tøff gave det der:)
hehe, tøff gave det der:)
Enig ;)
Den nåværende BTR'en har ikke manometer , den er også litt ustabil. Så blir godt å få inn denne.
Skal også bestille en slik innen kort tid :
http://ksr.as/product_info.php?cPath=24&products_id=1339
Tør ikke å dra på nå så. Ny waste gate aktuator skal og bestilles. Justerbar med grunntrykk 1bar! :)
Nice bursdagsgave! ;) Gratulerer med dagen hvis du har bursdag nå!
Nice bursdagsgave! ;) Gratulerer med dagen hvis du har bursdag nå!
Dagen er vell overstått , men takk uansett :)
Skal bestille litt småtterier i morgen :)
http://ksr.as/product_info.php?cPath=23&products_id=1969
http://ksr.as/product_info.php?products_id=1764
http://ksr.as/product_info.php?products_id=1339
Håper på å få slippe turbostall + få ett stabilt trykk på , tjaa.. 1.2bar bør vel gå fint.
Ser flott ut dette :)
Hvordan er motstandene til dysene å fjerne?
4 ledninger med 4 mostander åsså bare klipp bort mostandene og skøyt ihop?
Berg Performance
24/06/10, 09:57
Fjellvang: Jepp!
ChrML: Lyden når 25mm dump ikke klarer å slippe ut trykket er alt annet enn treg og fisete ;) Dumper like mye ut fra dumpen som "ut" gjennom turboen.. Resulterer i ett orkester som yr nok ville satt til tornado i vindstyrke! Sinnsykt kul lyd, som jeg selv er plaget med på vogna mi!
Jobbe88: Har selv den bensintrykksregulatoren der! Helt grei regulator, men den kan være "rar" å justere, altså at trykket går litt opp og detter ned når man skrur på skruen. Dette løses med å åpne regulatoren og sentrere skiva som ligger fastskrudd på membranen! Ikke alle som plages med dette, men bare ett tips ;)
Apropos 50mm dump må jeg få tilbakemelding på kvaliteten :D
Fjellvang: Jepp!
ChrML: Lyden når 25mm dump ikke klarer å slippe ut trykket er alt annet enn treg og fisete ;) Dumper like mye ut fra dumpen som "ut" gjennom turboen.. Resulterer i ett orkester som yr nok ville satt til tornado i vindstyrke! Sinnsykt kul lyd, som jeg selv er plaget med på vogna mi!
Jobbe88: Har selv den bensintrykksregulatoren der! Helt grei regulator, men den kan være "rar" å justere, altså at trykket går litt opp og detter ned når man skrur på skruen. Dette løses med å åpne regulatoren og sentrere skiva som ligger fastskrudd på membranen! Ikke alle som plages med dette, men bare ett tips ;)
Apropos 50mm dump må jeg få tilbakemelding på kvaliteten :D
Takker for tipset! Har mistet all for for motivasjon , men skal nå vel få istand dette etterhvert. I helga skal jeg ikke gjøre en drit tenkte jeg. Må reise bort så jeg slipper å føle at jeg MÅ gjøre noe :P
Ny jobb nå , så er lat x 100 når jeg kommer hjem :(
Lyden hos meg kan beskrives som kvitrende (tu-tu-tu)
Ble forklart at det forekommer når dumpen ikke greier å åpne/ikke greier å bli kvitt all ladelufta , og da vil lufte tilbake til turboen å treffer impeleren.
Det forårsaker også at "akslingen" i turboen blir løfta opp å man sliter enormt på lageret.
her er foresten dørtrekk jeg har holdt på med i over 1år nå :P
grunnet elendig lim å pensling så ga jeg opp å trekke det , skal kjøpe lakksprøyte å sprøyte limet isteden imårra hvis jeg finner ei OK sprøyte. Den forrige sugde baller! En konsentrert stråle rett til himmels :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2264.jpg
"Tial" 50mm BOV :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2619.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2620.jpg
Må få ut fingern en dag å montere sikkert :)
Se der ja! :D Da er vi i samme situasjon, bare å få ut fingeren å få montert den :p. Legg ut film av lyden! :)
Se der ja! :D Da er vi i samme situasjon, bare å få ut fingeren å få montert den :p. Legg ut film av lyden! :)
Heheh , ja ;) Jeg har mistet litt motivasjonen men , får prøve å montere en dag. Blir ikke imårra ihvertfall , heheh
Da har jeg fått montert den nye dumpen. Forsåvidt sikkert grei nok den , hvis den hadde åpna :P
Lurer på om jeg må kappe fjøra.. Dog vil jeg helst ha ei anna fjør så jeg slipper å "ødelegge" den som er med dumpen.
Fikk hjelp av Løfall racing her på forumet. Fikk også smugtitta på prosjektet hans , å anbefaler ALLE som leser dette til å sende han PM å mase om prosjekt tråd!
Vell , iallefall ett par bilder og en film.
Denne fyr'n blir foresten kallt "masken" , men det har ikke noe med sveisemaske å gjøre :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/123.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/124.jpg
syns det hørtes ut som det slo tilbake i filteret jeg da:p sikker på at den åpner a?
Da har jeg fått montert den nye dumpen. Forsåvidt sikkert grei nok den , hvis den hadde åpna :P
Les det som står så ser du at jeg er sikker på at den ikke åpner :)
haha bare man åpner øya kommer det meste fram ;) sorry :p
Heheh :)
Må vel skjære istykker fjøra imorgen. Vil helst slippe det , men bedre å gjøre det enn , sakte men sikkert ta livet av turboen.
Du har da vel sikkert en gammel dump du kan ta fjær fra?
Du har da vel sikkert en gammel dump du kan ta fjær fra?
Har 3 fjører jeg har laga sjøl. Men de er jo ekstremt myke i forhold til den i nye dumpen. Men er ikke værre enn å teste.
Har 3 fjører jeg har laga sjøl. Men de er jo ekstremt myke i forhold til den i nye dumpen. Men er ikke værre enn å teste.
Du får slenge på to fjører da ;) :p
Du har tatt opp dumpen og smørt opp gummitetningene på stempelet? Biltema dumpen min satt fast og ville ikke dumpe selv med den slappeste fjæra før jeg fikk pressa ut stempelet og smørt opp gummien med litt grease.
Samme ser ut til å gjelde Turbosmart 50mm dumpen min, den kjentes hvertfall veldig hardt ut, men har ikke hatt den opp enda.
vaselin er fint å smøre opp dumpen med. lett og få tak i er det og :P
Er faen så dumt at å ikkje ha dump er skadeleg for turboen, for makan til deilig lyd det lagar :D
Er faen så dumt at å ikkje ha dump er skadeleg for turboen, for makan til deilig lyd det lagar :D
Men makan til dårlig spool man får på neste gir og uten dump :p. Merker stor forskjell på større turboer hvis man kjører uten dump.
Du har tatt opp dumpen og smørt opp gummitetningene på stempelet? Biltema dumpen min satt fast og ville ikke dumpe selv med den slappeste fjæra før jeg fikk pressa ut stempelet og smørt opp gummien med litt grease.
Samme ser ut til å gjelde Turbosmart 50mm dumpen min, den kjentes hvertfall veldig hardt ut, men har ikke hatt den opp enda.
har tatt opp dumpen ja. men har ikke smurt opp noe. Stempelet klarer jeg å bevege , men det skal frykelig mye til å klemme det opp :P
Ville prøvd å smurt opp litt. Men kan hende du bare trenger en ny/kappet fjær og... Dumpen skal justeres så den er stengt ved alle ladetrykk og på tomgang, og åpne ved ca 0.5 bar i trykkfall over spjeldet.
Men makan til dårlig spool man får på neste gir og uten dump :p. Merker stor forskjell på større turboer hvis man kjører uten dump.
Haha! +1. merka det lett på min. Pluss at med stor turbo blir ikke sakselyden så høy. Så ikke så morsomt som med en liten orginalturbo :)
TeamBørnOut
04/07/10, 14:09
syns nå det blir grei lyd når de turboene lader 2.5bar uten dump :D
bare å montere ei mykere fjør jobbe :)
Hvor har du koblet den til hen? hvor på innsuget? er diametern på hullet stort nok? bra nok slange? (som ikke suger seg sammen?)
syns nå det blir grei lyd når de turboene lader 2.5bar uten dump :D
Hvor har du koblet den til hen? hvor på innsuget? er diametern på hullet stort nok? bra nok slange? (som ikke suger seg sammen?)
2,5 bar? Ja det er kanskje en anna sak. Jeg syntes min lader nok (1,5 bar).
Å må si at lyden er lav. Var mere lyd i orginalturbon som saksa på 0,5 bar enn HX`n som sakser ved 1,5.
Ikke noe særlig høyere lyd i HX`n på 1,5 bar enn du har på denne:
t_kZopVLu0k
Samme på min. Sakset ikke så veldig på 1.2 bar eller, såvidt man hørte det foran der :p.
TeamBørnOut
04/07/10, 14:16
den lakk som f + at vi ikke ladet en dritt. var kun en test for å sjekke hvordan det fungerte med T kam :) Noe som fungerte dårlig sammen med et grenrør som antagelig slo litt feil vei fordi vi missforstod noen opplysninger...
Dumpen sitter rett etter ic , er vertfall 50cm bort til LMM fra dump ( 2 rake rør+1 90grader bend)
Hvor på innsuget ja , nippelen til slangen peker rett mot motor. Du skjønner hva jeg mener? :P
Nippelen kunne vært større , vet ikke helt hvor jeg skal få kjøpt en ny , skulle foresten hatt 2 nye. Men alt er jo stengt når jeg er kommet hjem fra jobb -_-
Slangen skal være grei , den er ihvertfall hard så er rart om den blir sugd sammen synes jeg.
Det som hadde vært konge var jo om noen her på forumet hadde 2 slike nipler da! til overs liksom xD
TeamBørnOut
04/07/10, 22:21
bor de opp litt :) jeg pleier å gjøre det hvis jeg ikke får ting til å åpne raskt nok
bor de opp litt :) jeg pleier å gjøre det hvis jeg ikke får ting til å åpne raskt nok
Var inne på tanken , men er jo ganske lite å gå på. Får se på det imårra. Tenkte å prøve litt andre fjærer også da så kan borre å teste litt først :)
Da har jeg fått bytta nippel på innsug. Tok en fra ett anna innsug jeg har liggende. Her ser man hvor mye større den jeg har nå er.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/339.jpg
Å her ser dere hvor jeg har koblet meg inn på innsuget.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/340.jpg
Å sånn låter det nå. Turboen stall'er fortsatt , men dumpen åpner hvertfall nå. Men er nok nødt til å ta en runde på fjøra.
lnuUXppqvNk
Kan råde deg til og skaffe pneumatikk slange f.eks 8mm slange, med tilhørende "ansatser".
Da får du nok mer fart på dumpen din
Kan råde deg til og skaffe pneumatikk slange f.eks 8mm slange, med tilhørende "ansatser".
Da får du nok mer fart på dumpen din
Takker for tips. Må prøves!
Ser jo ut som at det er ganske stor vakum side på den dumpen der, så er jo litt luft som skal ut kjappere enn f.
Ser jo ut som at det er ganske stor vakum side på den dumpen der, så er jo litt luft som skal ut kjappere enn f.
Stemmer.
Men om du tar også plukker ut fjæra fra dumpen, går den treigt?
Du kunne ikke lagt ut litt bilder av innmaten og slikt?
Men om du tar også plukker ut fjæra fra dumpen, går den treigt?
Du kunne ikke lagt ut litt bilder av innmaten og slikt?
Nei den er ikke treig , går lett å fint. Tenkte på det igår , når jeg hadde den oppe. Tror bare jeg kapper fjera bittelitt idag , å da kan jeg ta noen bilder vett.
Tomgangen er foresten veldig fin for de som skulle tvile på at LMM på trykksiden funker.
Prøvde nye BTR'n idag. Den holdt ikke tett , så lurer på om jeg kan bruke Locktite gjengetetning , eller vil bensinen løse opp dette?
Finnes flere typer loctite gjenge tetting, men burde stå på den hva den tåler
Finnes flere typer loctite gjenge tetting, men burde stå på den hva den tåler
Vet da at det finnes mange typer , heheh. Tenkte på den vanligste som stort sett alle bensinstasjoner har. Kan ikke huske å ha sett at det står om det tåler sånt.
stikk et sted som tools eller tess å spør etter loctite som tåler alt av oljer og sånt for å tette å låse gjengene på den;)
blir litt langt å kjøre det gitt. men de svarer nok på telefon å vil jeg tro :)
Fikk lånt meg sveiseapparat idag , så imorgen blir det litt sveising. Skal også kline på locktite på boltene som lakk på BTR'en. Den blir sikker ikke montert før etter helga.
Men blir en unormal update imorgen (hvis jeg rekker det)
Stikk ord : Stereo :)
Stereo liker vi :D
stereo kombinert med sveising liker vi sikkert ennda bedre? ;)
Sveising liker jeg, men ikke stereo, er jo som og montere restriktor det;)
Har sett litt på youtube, at tial dumpene sliter med at de er treige, eller har du fått bort saksinga nå?
Sveising liker jeg, men ikke stereo, er jo som og montere restriktor det;)
Har sett litt på youtube, at tial dumpene sliter med at de er treige, eller har du fått bort saksinga nå?
Ikke helt borte nei. Skal innom biltema på fredag å se etter sånn pneumatikk slange. Blir det ikke bra da må jeg kappe fjæra.
Tror ikke de har slik slange jeg tenker på på biltema. Dra til et eller annet firma som driver med automasjon.
Tror ikke de har slik slange jeg tenker på på biltema. Dra til et eller annet firma som driver med automasjon.
hmm, når jeg tenker meg om har jeg ikke sett det jeg heller. Får høre med en kompis som jobbe i automasjons bransjen.
Her er bilde av frontsett. Dette skal inn i dørene. Skal selfølgelig ha diskanter også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/675.jpg
Dreie meg ringer som jeg gjenga. Disse ringene sveisa jeg fast i dørblekket. På denne måten blir det montert solid. På første bilde er det 4-5 flate pakker. Det er asfalt matter som skal klistres på innerblekket i døra. For de som ikke så det er det demtet med disse mattene i innerblekket.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/676.jpg
Dette er demping som hindrer vibrasjons støy. Akustisk demping skal også inn.
pass på å mal godt der du sveisa. er vann inne i døra hele tia når det regner, fikk jeg erfare bittert på dørene min i vår.
pass på å mal godt der du sveisa. er vann inne i døra hele tia når det regner, fikk jeg erfare bittert på dørene min i vår.
Jepp! har tenkt på det. Grunnen til at jeg ikke har gjort det her er at det begynnte å regne å ble sykt mye mygg. Har grunning stående å skal bestille orginal lakk over helga :)
Hvis noen har en ekspansjonstank liggende er jeg intresert! Ble hull i min her på fredag , å det er jo ikke så om å gjøre å kjøre rundt med hull i ekspansjonstanken..
Haha, er ikke om og ha størst hull i ekspansjons tanken nei.
Nei :P
var langt hjemmefra da det skjedde også. Klina på masse gråteip , kjørte varmeapparat på fullt og kjørte veldig rolig , så har berga helt ok nå til jeg kom hjem. Men er på tide å fikse det nå tror jeg , heheh.
Hvor store er høyttaleren som du ska ha i dørene ?
Hvor store er høyttaleren som du ska ha i dørene ?
de største er 8" (mid-bass) de mellomste er 5.25" (mellomtone) og de minste er diskantene på sikkert 1" eller noe ;)
Hvis noen har en ekspansjonstank liggende er jeg intresert! Ble hull i min her på fredag , å det er jo ikke så om å gjøre å kjøre rundt med hull i ekspansjonstanken..
Volvo skaffer nok til dagen etter. Skal bestille ny til min i morgen, koster noe rundt 400 kr. Den gamle har smelta en del pga turboen :p.
Volvo skaffer nok til dagen etter. Skal bestille ny til min i morgen, koster noe rundt 400 kr. Den gamle har smelta en del pga turboen :p.
Hmm , kansje det er det som har skjedd hos meg og. Jeg vet ikke om jeg kjøper ny , en kompis mente han hadde en liggende så. Kansje vi bør isolere litt?
Hmm , kansje det er det som har skjedd hos meg og. Jeg vet ikke om jeg kjøper ny , en kompis mente han hadde en liggende så. Kansje vi bør isolere litt?
Tenkte kanskje å flytte min litt til venstre og snu den 90 grader. Altså feste den på sideskjermen. Må bare se om jeg finner noen fester jeg kan bruke. Eventuellt lage et varmeskjold som er kledd med varmereflekterende matte.
Tenkte kanskje å flytte min litt til venstre og snu den 90 grader. Altså feste den på sideskjermen. Må bare se om jeg finner noen fester jeg kan bruke. Eventuellt lage et varmeskjold som er kledd med varmereflekterende matte.
oki. Bør jo gå an å støpe noe slags deksel der. Det hadde kansje gjort susen , + sånn varmeisolerings tape på dekselet igjen?
oki. Bør jo gå an å støpe noe slags deksel der. Det hadde kansje gjort susen , + sånn varmeisolerings tape på dekselet igjen?
Ja, gjør nok susen i massevis det.
sveist litt idag og.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1048.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1049.jpg
Det som gjenstår nå er å dempe døra i ytterblekk og innerblekk + koble til , så har jeg lyden i høyre dør klar :) i venstre dør gjenstør det å sveise fast største ringen å dempe innerblekket + koble til.
Dørtrekk har jeg klar , men vet ikke om jeg kommer til å bruke dem. Lurer på å lage nye , fort gjort det så.
Fått lakt på akustisk dempin i ytterblekket (SPLEN)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1092.jpg
Og dempen innerblekket
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1093.jpg
I morgen blir det nok overtid så da blir det ikke gjort noe. Men håper å få slipa over sveisene , lakka litt , dempa det siste å koble til elementene før helga. Men vet egentlig at det ikke skjer :P
Er foresten en enorm forskjell på støyen nå! Merkes bare når jeg smeller igjen døra. På lyden når jeg smeller igjen høres det ut som ei V70 dør :cool:
Det kjente Kinarøret som sprikker etter noen dager dette!
Er flensen vridd rett?
Grenrøret har ikke sprukket etter noen dager , det har holdt i litt over 2mnd nå tror jeg :)
Splen platene ser ut som plater som trekker til seg fukt og aldri tørker igjen? Aldri brukt Splen platene selv enda så vet ikke hvordan er. Men husk at det alltid renner vann på den ytterplata når det regner og om vinteren så hvis fukt blir fanget der så kommer du etterhvert til å se utvendig på døra hvor du har isolert innvendig :p.
Men bør alltid bruke Vibroplast under Splen, spesiellt på store karrosseriflater, siden det stiver opp stålet og hindrer at det vibrerer. Er jo store stålplater som vibrerer som lager lyd og ytterblekket på døra er en av de største på bilen.
Splen platene ser ut som plater som trekker til seg fukt og aldri tørker igjen? Aldri brukt Splen platene selv enda så vet ikke hvordan er. Men husk at det alltid renner vann på den ytterplata når det regner og om vinteren så hvis fukt blir fanget der så kommer du etterhvert til å se utvendig på døra hvor du har isolert innvendig :p.
Men bør alltid bruke Vibroplast under Splen, spesiellt på store karrosseriflater, siden det stiver opp stålet og hindrer at det vibrerer. Er jo store stålplater som vibrerer som lager lyd og ytterblekket på døra er en av de største på bilen.
Det er jo vibroplast unner splen mattene da :) Vet ikke om de trekker til seg fukt , men om du går inn på (ikke meninga å reklamere for andre forum) www.bilstereoforumet.no så ser du at ALLE bruker splen i dørene , å ingen har merka noe til rust :) tror rett å slett vannet preller av splen mattene , de er ikke så "svampeaktige" som de ser ut.
Har lakt merke til at det renner vann der ja , MYE også. Er vanlig at dreneringshullene går tett. Var tette hos meg. Kommer jo dritt inn med vannet også. Så annbefaler å ta en titt om man er i tvil. Ser det fra undersia av døra i bakant å framkant.
Det er jo vibroplast unner splen mattene da :) Vet ikke om de trekker til seg fukt , men om du går inn på (ikke meninga å reklamere for andre forum) www.bilstereoforumet.no så ser du at ALLE bruker splen i dørene , å ingen har merka noe til rust :) tror rett å slett vannet preller av splen mattene , de er ikke så "svampeaktige" som de ser ut.
Har lakt merke til at det renner vann der ja , MYE også. Er vanlig at dreneringshullene går tett. Var tette hos meg. Kommer jo dritt inn med vannet også. Så annbefaler å ta en titt om man er i tvil. Ser det fra undersia av døra i bakant å framkant.
Ah, da så :). Trodde du bare hadde brukt Splen :p.
Neida , er vibroplast der å. Kan ta bilder som viser det bedre på neste dør :)
Hvordan blir det med høytalern og dørtrekket?
Hvordan blir det med høytalern og dørtrekket?
Svæææært hol! :rolleyes:
Svæææært hol! :rolleyes:
hehehe , ikke akkurat :)
Støper nytt dørtrekk fra grunnen av som er tilpasset dette her.
Må si jeg er litt spent på og se dette. Du skal vel ikke til med subber og hele pakka i bagasjerommet? Da er liksom vitsen i trimmen din borte men men
Må si jeg er litt spent på og se dette. Du skal vel ikke til med subber og hele pakka i bagasjerommet? Da er liksom vitsen i trimmen din borte men men
Trim å trim , skal man trimme er det ikke vits med noe under 500hk spør du meg. Har bare byttet litt diverse for å få bilen til å gå noenlunde bedre enn orginalt jeg :)
Dette er en bruksbil som går litt bedre enn gjennomsnittsbruksbilen , så litt stereo hører med.
Dog er jeg usikker på om det blir subber i bakdørene ( 8" ) eller en 15" sub i bagasjen.
Bilen går mye bedre med masse trim og stereo enn med kun stereo :). Så vitsen er langt fra borte. Blir vel ca 20-30 kg ekstra i bagasjen hvis man bygger kasse til et element med forsterker. Litt stereo hører til i en bruksbil :).
Bilen går mye bedre med masse trim og stereo enn med kun stereo :). Så vitsen er langt fra borte. Blir vel ca 20-30 kg ekstra i bagasjen hvis man bygger kasse til et element med forsterker. Litt stereo hører til i en bruksbil :).
Enig i den. Å jeg har byttet ut orginalsetene , så har spart inn mange kg der ;)
Disse stolene veier jo ingenting så , løfter dem lett med pikken xD
driver foresten å legger vekk penger til girkasse. Tror jeg har nok nå når jeg får lønn. Usikker på om jeg skal kjøpe m90 (enkel montering) eller bytte svinghjul (har enkelmasse liggende) og lammel å klaske inn noe grommere.
for de som skulle lure på dette med demping , så vises det bedre på dette bilde.
1 (eller flere om du vil) lag med VibroPlast (asfaltplater,kjøpes på www.installbay.no)
1 (eller flere lag med SPLEN fra samme leverandør som over)
Vibroplasten hindrer vibrasjonsstøy , og SPLEN hindrer akustisk støy. Du får betydelig mye bedre lyd av dette.
Alt er nå koblet opp , og spiller veldig bra til tross for at det ikke er innspillt ennda :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1500.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1501.jpg
Dææven jobbe, må si du har stått på her inne(og i garasjen forsåvidt)!!
Tok meg 3 timer å lese gjennom hele sulamitten.
Du har gitt meg ny inspirasjon! :) Skal nå lage en slik "brukerpresentasjon".
Der skal jeg utdype litt om mine planer, og håper de som leser her inne vil ta en titt på denne saken, å gi litt feedback på mine tanker og spekulasjoner. Spess. håper jeg TBO vil ta en titt, da jeg synes han har mange gode synspunkter\ideer ang. turbo.
Stå på videre Jobbe, dette må jo bli bra til slutt! Å slutt å vurdere å selge bilen, ha den til bruksbil tilslutt istede! den har kostet deg for mye mtp. tid, penger og hodebry!:)
Hilsen Sagli! :)
Du har et godt poeng angående å ha den som bruksbil ja. Får se om jeg ikke får alt stabilt nå , å lar motor være. Fikser holdbar drivlinje , å har bil LENGE.
Fått noe forfærdelig til kakling nå da.. Flere har nevnt eksoslekasje , så må nok av med grenrør å se. Håper det er der problemet ligger , hvis ikke må jeg ha ny topp (noe jeg uansett skal ha senere : større ventiler)
oppdatert 1.post. Er vell bare å begynne å spare :)
Vært rolig på denne tråden de siste ukene , men fikk ikke være i militære , så ligger an for å kaste bort litt penger på bilen igjen nå :cool:
Funnet 4 Getrag 265 kasser , men ingen vil selge :P Vært kjempegreier om noen hadde gitt lyd fra seg om de vet av en 5 serie BMW , 82mod , 83mod eller 85mod. Må værre med sekser.
Har snusa opp en Getrag 265 nå , skal ringe på den til uka. Ellers går det sakte! Lite penger å driver å fikser opp en C klasse Merchedes som antagelivis blir bruksbil en periode. Nok å gjøre på den , er ferdig med retting nå da , så får håpe det blir tid til volvo'n snart.
Men må montere styling og hel lakere tyskern å så tiden går vel på det fremover.
Satser på å få samla litt deler til Volvo'n da :)
Ringte idag , å det var IKKE delbart hus. Så var antagelig en 262.. Da er det like greit å handle fra bakaxel.se...
Har gitt opp 265 , men har en 260 på handa. Om jeg ikke får den så kjøper jeg første 262'n jeg kommer over , kapper huse å sveiser på volvo hus. En kompis har kjøpt TIG så da bør det gå bra :)
Ellers , så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre om det blir 262. Vil ikke kjøre rundt med 1:1 på 5.gir å den utvekslinga jeg har nå. Er det kronhjulet man bytter for å få tyngre utveksling?
Og hvis ja , er det lett å få kjøpt kronhjul , eller er det lettere å finne komplett klokke?
Må ha nytt kronhjul og pinjong. Hvis du får 1:1 på sistegir så må du hvertfall ha 3.31 eller mindre i akselen avhengig av hvor langbeint du vil ha den. Alt må shimses om og lagerbanene må flyttes over/byttes, så nesten lettere å skaffe komplett aksel, ja.
Blir 260! Ser veldig bra ut de bildene jeg har fått. Og 260 har vel samme (eller veldig lik) utveksling som m90. Så da får jeg vente med å kjøpe 265 , skal ikke se bort ifra at 260'n holder mål også. Etter hva jeg har lest tåler den mye mer juling enn m90 så :) (kjappe girskift o.l)
håper jeg ikke fornermer noen :P
Motor er ute. Skal etter planen kjøre den til en kompis som leier lokale imorgen. Blir inspeksjon denne uka.
Girkasse skal også være i boks. Blir Getrag 260. Penger ligger klare og venter egentlig bare på å få den :)
På jakt etter veiv til motoren , skrik ut om noen har :)
Har i bøtter og spann, men det er litt langt unna?
Har i bøtter og spann, men det er litt langt unna?
du sender vel? koster ikke så mye i frakt vett. Forhåndsbetaler om du ikke skal ha blodpris :)
Ta å send meg PM med tlf nr , så sender jeg deg en sms. Så tar du bilder av lagerbanene så har vi nok en deal :)
Vil få bilen på vegen igjen!
Btw , samtlige rådelager var slitt nesten istykker , og oringen rundt røret som går fra oljepumpa og opp i blokka var ødelagt.
Kjedlige greier , må muligens hive JE stemplene og h-rådene å kjøpe nytt. Da blir det H-råder og Mahle stempler. Skal bli en trivelig bruksbil dette , ikke en ræser ;)
Forresten , om noen har Mahle stempler eller annet interesangt i orginalt dim eller 1.overdim , så ta kontakt :)
Hvordan ser lille-enden ut på rådene?
Du får jo kjøpt bussinger til de vettu
Lille enden ser grei ut (mot stempel du mener regner jeg med)
kommer bilder før helga.
Da er hvertfall girkasse i boks! Ble getrag 260. Vet dem tåler juling da jeg har en kompis som kjører E28 M5 med den kassen.
Skal skru litt igjen på torsdag , blir lakt inn bilder da tenker jeg.
Har hørt om at de har blitt "klinka" flate serdu. Er spent på hvordan det ser ut til meg når jeg river ut motoren og går over
Har hørt om at de har blitt "klinka" flate serdu. Er spent på hvordan det ser ut til meg når jeg river ut motoren og går over
med h-profil å je stempler? klinka flate av hva? Ventiler som må forårsake noe sånt som du snakker om vel? Her er det en o-ring som antagelig er syndebukken.
Uansett , har sett litt på Mahle stempler nå. Orker ikke å kjøpe smidde JE engang til , har egentlig ikke bruk for det så. Ser på mahle til FB og FK , er faktisk prisforskjell på dem :P Men men , det jeg lurte på var om jeg ikke skulle gå for FB stempler , da får jeg litt mer kom. Det resulterer nok i et bedre register , og med tanke på at jeg skal bruke h-råder å har større turbo enn orginalt vil vel det bli holdbart. Eller hva mener folket?
Da er blokka reinplukka , og som jeg trodde var veivlager i bra stand og rådelager var rett å slett total havarert!
Men jeg får bruke opp igjen blokka hvertfall , og så får man se om råder og stempler er i brukbar stand. Ikke tatt noen mål ennda , men leverer alt til Cylmo , så får de ta jobben tenker jeg.
Forresten , så leter jeg fortsatt etter veiv. Bare å kontakte meg om noen har :)
Da er blokka reinplukka , og som jeg trodde var veivlager i bra stand og rådelager var rett å slett total havarert!
Men jeg får bruke opp igjen blokka hvertfall , og så får man se om råder og stempler er i brukbar stand. Ikke tatt noen mål ennda , men leverer alt til Cylmo , så får de ta jobben tenker jeg.
Forresten , så leter jeg fortsatt etter veiv. Bare å kontakte meg om noen har :)
Send PM til Eldste Haugerud og hør om han har en veiv han har lyst til å selge. Veit han har en liggende hvertfall. Den hadde slitent rådelager riktignok, så den må måles om ikke annet, muligens slipes med litt uflaks.
Send PM til Eldste Haugerud og hør om han har en veiv han har lyst til å selge. Veit han har en liggende hvertfall. Den hadde slitent rådelager riktignok, så den må måles om ikke annet, muligens slipes med litt uflaks.
Håpa å slippe unna slipinga egentlig. Men må man så må man. Takk for tipset :)
Har jo alltids ei veiv jeg også da.. Men hvordan blir det med frakt?
Har jo alltids ei veiv jeg også da.. Men hvordan blir det med frakt?
Du bor jo så nære , sjølingen holder til i samme kommune som du bor om jeg ikke har misforstått noe. Kan komme å hente jeg :)
EDIT : når jeg ser på beskrivelsen din ser jeg jo at du holder til på melhus , noe som passer utmerket. Skal dit neste helg. Vi tar resten på PM/SMS?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/354.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/355.jpg
Leter fortsatt etter veiv.
Posten har greid å mosa pakken jeg har på tur , får håpe girkassen ikke er skada.
Ellers har jeg snakka med Cylmo , å de skal se på motor , stempler , råder og veiva. Dette kunne de fortelle ble gratis , så kan på det varmeste anbefale dem :)
Håper å få levvert delene på mandag morgen kl 08:00. Om det ikke blir masse å gjøre med blokka så satser jeg på at jeg får den med meg hjem å kan kjøpe inn det jeg eventuelt trenger for montering , å få motoren tilbake i bilen så fort som mulig.
Litt vanskelig å se utifra de dårlige bildene , men stemplene (2 av de foreløbig) må til behandling. De skulle behandles med noe som jeg mener ble kallt clear coat.
Rådene kunne de fikse , samt blokka var i grei stand. Glad jeg parkerte før det ble skikkelig ille :)
MEN! Leter fortsatt etter veiv , den som sto i var ikke mer å ha.
Skal plukke ut den jeg har liggende så snart som mulig.. Mye å gjøre på skolen for tiden + at jeg har en prosjektbil som trenger litt omsorg :/
Skal plukke ut den jeg har liggende så snart som mulig.. Mye å gjøre på skolen for tiden + at jeg har en prosjektbil som trenger litt omsorg :/
oki , send meg gjerne PM med tlf nr. Var innom melhus nå på mandag å skal dit igjen om ikke så veldig lenge.
Statusoppdatering :
blokka som jeg har brukt var det blitt for mye slitasje i. Veiva var også for dårlig (kunne slipes men det ville blitt dyrt)
Råder og stempler var greie. 1 stempel var 5/100 feil , noe som kunne forårsake en liten ulyd , men ble anbefalt å kjøre med den eventuelle ulyden isteden for å kjøpe 1 nytt slikt stempel med x antal uker leveringstid.
Har levert ei anna blokk idag , og ei anna veiv som jeg er rimelig sikker på er bra. Blokka er jeg litt skeptisk til da topp pakning var gått å vann hadde stått i motoren 1års tid..
Ellers ligger det en Getrag 260 under kjøkkenborde her , så mye begynner å komme i orden :)
Mangler bare bilder nå , men desverre har mobilkameraet tatt kveld..
Gode nyheter! :)
Fikk telefon på fredag kveld fra Cylmo. Da kunne de fortelle at alt var klart!
Ble tilslutt så jeg kjøpte blokk og veiv fra en som jobber hos Cylmo. De kunne garantere av den var innenfor kontrollmålene å jeg fikk den for 1500ink veiv så da var den saken grei.
Stemplene har fått ny coating
Stempelringene er tilpasset
samtlige råder er fikset på (lagerbanene)
veiv ble målt opp
blokka ble hona
toppen ble plana
Bytter ventiltetninger og sliper seter selv.
Og denne gangeng skal jeg måle opp lagerklaringa i bunndelen slik at jeg vet at dette funker! Jeg har også litt jobb med målerne mine som jeg ikke har blitt klok på.
Kan bli litt tid før bilen er iorden igjen , dette mye på grunn av at jeg har kjøpt meg en tysker!!
Å da sier det seg selv at den må få litt oppmerksomhet... (Rust,rust,rust)
Høres knallbra ut!
1500 for alt det der? Ikke værst pris! Bilder er påkrevd ^^
Høres knallbra ut!
1500 for alt det der? Ikke værst pris! Bilder er påkrevd ^^
1500 for motorblokk med veiv.
6800,- for arbeidet , men man vet jo at det er skikkelig nå da :)
Akkurat nå er det ikke noe å ta bilder av , men kommer når jeg får henta godteriet :)
litt info :P
Dette er ikke lenger en bruksbil , så nå går det an å gjøre litt skikkelige endringer :)
Hadde vært greit å fått den godkjent med turbo og snart.
Trenger kun org. downpipe og en 13c turbo eller lignende.
turbohjelle
14/11/10, 22:34
Gode nyheter! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/956.jpg
Ahh.. Verdt det å vite at alt er som smurt da :)
Hvem på cylmo som gjør det for deg?
Ahh.. Verdt det å vite at alt er som smurt da :)
Hvem på cylmo som gjør det for deg?
Ja , når alt kommer til alt er det vel strengt tatt verd hver eneste krone :)
Er usikker på hvem som har gjort det , er Pål jeg har hatt kontakt med. Husker ikke etternavnet i farta , men han jobba hos AutoTrim for bare en liten tid tilbake. Meget dyktig kar!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/956.jpg
Har alle sesongene :D
Kan meddele at jeg nå har fått henta julegaven fra meg til meg :)
Bilder vil bli postet etter litt søvn.
Liker slike julegaver :p
Har org. downpipe til 940 om du er interrisert?
Ikke så intresert i å kjøpe hvertfall :D Har en orginal en selv , som er kappa -_-
Kan sveise litt på den , så årner det seg. Det jeg liker dårligere , er at det er slakke i kryssbolt lageret. Kjenner lett slakken hvis jeg holder stempelet å belaster det med råden horisontalt. Så må sikkert få pressa ut lager der å satt i nytt , i verste fall bytta kryssbolten og.
Men stresser ikke. Alt skal være 100% denne gangen , skal også godkjennes i vognkortet , å legges ut for salg. For jeg halvparten av hva jeg vil ha for den blir den kansje solgt og :P
Julegave til meg selv!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1617.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1618.jpg
Getrag 260 som forhåpentligvis skal inn med tiden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1619.jpg
Tror jeg etter hvert får et godt forhold til den nye motoren ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1620.jpg
turbocontainer
23/12/10, 23:56
haha, genialt bilde:D blir bra dette stå på!:) fine deler men håper du ikke blir å se dem igjenn når motoren er ferdig;)
haha, genialt bilde:D blir bra dette stå på!:) fine deler men håper du ikke blir å se dem igjenn når motoren er ferdig;)
Har sett disse delene nok nå så hvis jeg ser igjen disse delene igjen p.g.a noe tull slik som sist så går jeg over til ett anna bilmerke! Å det håper jeg at jeg slipper..
Eneste jeg må gjøre med delene nå er å måle lagerklaringa , å antaglivis bytte lagere i toppen av råden(e) slakke mellom råde å stempel i samtlige.
Lekkert! Blir skikkelig misunnelig på alle som kjøper slike julegaver til seg selv :p
Prioriteringa mi ligger helt feil :p
Lekkert! Blir skikkelig misunnelig på alle som kjøper slike julegaver til seg selv :p
Prioriteringa mi ligger helt feil :p
heheh , blir nedprioritert litt nå fremmover da. Skal sanke sammen litt småtteri fremover mot våren , mens jeg skal inn på verksted med en Merchedes C klasse , den gidder jeg pinade ikke å skru på! Så kaster bort noen lapper på verksted , regner med jeg får igjen litt for den når jeg for den i orden å lagt den ut for salg :)
Blir nok å prioritere mc lapp og R sykkel nå.
Volvo'en blir forhåpentligvis satt sammen å godkjent med turbo iløpet av våren. Virker som jeg får låne orginal oppsett i noen dager så jeg får godkjent , å det er jo veldig bra så jeg slipper å bruke penger på f.eks en liten 13c :D
btw , ser prioritering er nevnt. Sjekk bildene , tomflasker er grei måte å spare på :D
Du skal samle lenge for å handle h-råder med tomflasker :p
Du skal samle lenge for å handle h-råder med tomflasker :p
heheh , joda :) men volvodeler er ikke dyrt , du får h råder for 7-800kr stk nå :)
http://www.lgspeed.se/index.php?kategori=1
Kommer vel ikke update på lenge nå , for jeg gidder ikke å stå ute å skru i 15speik. Da blir det halvgjort og dårlig. Så blir å samle sammen litt deler nå å vente på varmere vær.
Hvis noen har ting å tang til salgs , er det godt mulig jeg er instresert.
Trenger følgende : (listen oppdateres etter hvert)
- el vifte (bør passe rett på radiatoren)
- 3" v band klemmer
-clutch lamell å muligens trykkplate til getrag 260
-Radiator
Undersøkt rådene å stemplene ganske nøye ikveld. Og da ble det klart at samtlige av kryssbolt lagrene må skiftes. Det har ikke jeg hørt noe om i hele tatt , og det er vell litt merkelig i og med at stemplene og rådene har fått service?..
Er det bare meg eller har dem slurva?
Berg Performance
10/01/11, 21:53
Hvorfor må kryssboltlagrene byttes ? Klaring eller ? =)
Hvorfor må kryssboltlagrene byttes ? Klaring eller ? =)
Fordi det er så mye klaring at man kjenner det med hendene , og fordi når man ser ett lager som er brennt bytter man det.
Vil ha motoren helt 100% , og her var det såpass klaring at det blir nok helt garantert hørbart og det kommer sikkert til å slite på andre ting å kjøre med den slakken der.
Her går det sakte , men har fått på 2 strøk lakk på blokka nå. Neste prosjekt blir å flytte bilen fra en parkeringplass utafor her jeg bor å til en kompis der jeg får tak :D
Da blir det nok mer framgang :)
Rådene er sendt tilbake til Cylmo for inspeksjon. Tipper de bytter alle kryssbolt lagrene , håper det..
Nå har jeg og en kompis flytta skuta. Å det var jo litt spennende siden bilen har stått i ett halvt år og bremsene var låst...
Men gikk faktisk bra :P
Ny tlf er på vei , så blir mere updates når den er på plass. Er faktisk kamera og på den så xD
Søknaden angående motorbytte ble godkjent :) Ikke noen overaskelse akkurat , men god start på helga ble det uansett :)
"Hei
Vi har mottatt din søknad om motorbytte til turbo i VE xxxxx. Ut fra din beskrivelse og forutsatt at det kun benyttes originale deler, behøver du ikke så mye ekkstra dokumentasjon. Volvo tillater 238hk/310Nm i denne bilen og den kombinasjonen motor/deler du har vil ikke overskride denne effekten.
Du må ha kvittering på delene som benyttes.
Etter ombygging må du bestille time hos oss for godkjenning (kr. 460.- for kontroll). Husk vognkort del 2 (hvis du har den nye typen)."
grattis! :)
ikke at jeg husker hvilken motor du skal ha men... :p er det 5er?
Ifølge søknaden er det en orginal FK som skal vises :) Ifølge kvitteringer og deler er det kansje noe annet det blir til slutt? :cool:
Slik står bilen nå. Og det er her den kommer til å stå i vinter, bare inne såklart :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2012.jpg
Da har bilen kommet under tak. Men fikk litt dårlige nyheter angående rådene jeg sendte inn. De ble sendt til Statene hvor de ble impotert for en sjekk der , fordi han som importerte dem til meg mente det var bare driten jeg hadde fått å at jeg burde få nye. Så i verste fall er det mange mnd til jeg får satt sammen motoren.
Imens er det jo litt å gjøre da.
Planene er som følger :
Fikse dørtrekk
Pusse ned og lakke motor rom.
pusse ned å lakke overflaterust på noen buer.
Å har rådene ennda ikke ankommet så begynner jeg å tilpasse getragen :)
Synd med rådene.. men er alltids noe å ta tak i:)
Lakkerer du selv eller?
Synd med rådene.. men er alltids noe å ta tak i:)
Lakkerer du selv eller?
Råder er i handelen ja. Men kosta meg jo 4000 disse da så var litt kjedelig. Kjøper fra LG-speed om han har hvis jeg må ha nye. Men disse stemplene mine er rimelig custom , å har en uvanlig dim. på kryssbolten så jeg vet ikke ennda.
Angående lakkering tenkte jeg å prøve med der da. Har en opel omega 3000 som jeg kan øve meg litt på først. Å etter hva jeg har erfart er det ikke noe heksekunst å få til sålenge man har litt temperatur , god og ren luft samt ei ok sprøyte.
Sprøyta jeg skal teste ble foresten kjøpt på Biltema :P Men det etter research på nettet , hvor jeg fant ut at skulle man ha bedre sprøyte , så måtte man ut med mellom 2000 og 3000 kroner.
Råder er i handelen ja. Men kosta meg jo 4000 disse da så var litt kjedelig. Kjøper fra LG-speed om han har hvis jeg må ha nye. Men disse stemplene mine er rimelig custom , å har en uvanlig dim. på kryssbolten så jeg vet ikke ennda.
Angående lakkering tenkte jeg å prøve med der da. Har en opel omega 3000 som jeg kan øve meg litt på først. Å etter hva jeg har erfart er det ikke noe heksekunst å få til sålenge man har litt temperatur , god og ren luft samt ei ok sprøyte.
Sprøyta jeg skal teste ble foresten kjøpt på Biltema :P Men det etter research på nettet , hvor jeg fant ut at skulle man ha bedre sprøyte , så måtte man ut med mellom 2000 og 3000 kroner.
OK, blir vel bra det:) Tips jeg har fått hvis man skal lakkere noe i egen garasje (hvis du skal det) er å spraye ned med radar noen timer i forveien, for å få bort det verste av insekter (noen blir igjen uansett). Dette er vel ikke så stort problem på denne årstiden. Så er det lurt å fukte hele garasjegulvet for å unngå støving.
OK, blir vel bra det:) Tips jeg har fått hvis man skal lakkere noe i egen garasje (hvis du skal det) er å spraye ned med radar noen timer i forveien, for å få bort det verste av insekter (noen blir igjen uansett). Dette er vel ikke så stort problem på denne årstiden. Så er det lurt å fukte hele garasjegulvet for å unngå støving.
Det var nytt for meg med radaren ja , men det var jo ett lurt tips :)
Angående støv tenkte jeg å ha en hageslange liggende på gulvet som renner litt , det burde ta litt støv ihvertfall. Å det blir laget ett slags telt over bilen. Regner med det blir mer enn bra nok til ett motor rom :)
Har begynnt å plokke ned litt for å få lakkert skikkelig i motor rom. Har aldri gjort det før , men sett på bilder såklart. Det jeg ikke helt har skjønnt er hvordan man blir kvitt alle ledningene uten å kappe. For det ser jo ut som ledningene er trekt gjennom torpedo , å tilkoblet disse stikk kontaktene osv slik at de må rives av for å få ledningene tilbake igjennom torpedo'n. Men finner ut av det etter hvert :)
Ellers som dere ser er det ikke plokket vekk så mye ennda , det var fordi jeg sliter litt med tempramang så når jeg holder på 15min for å få av kablene på hornet så pakker jeg sammen , roer meg ned å fortsetter en annen dag isteden for å gjøre noe dumt som f.eks å kappe ledningene :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1222.jpg
Begynner å bli lite igjen i motor rommet nå :) Må rydde innvendig i bilen å dra inn ledningene og skru løs bremsekraft forsterkeren nå , så er det "bare" å vaske ned og pusse.
Mens jeg er igang tar jeg av skjermene og børster vekk driten bak der å smører på noe lurium der så det ikke kommer til å ruste på noen 10-år til ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1467.jpg
Begynner å bli rensket der nå ja:) Må si at tråden din er til stor inspirasjon. Hvor mye ga du for bilen i utganspunktet egentlig?
Jeg ga 23 000 for bilen i 2007. Et godt kjøp mener jeg.
Bra tråden ispirerer :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1724.jpg
Kjøpt meg litt diverse saker i helga , samt rydda å fått system på ett rom for å ha litt div bil deler :)
Har handla inn litt forskjellig i helga , det siste jeg har kjøpt nå er utstyr til å modifisere ledningsnettet.
Det er kabelbunt klips , som man enkelt og greit klistrer på karossen hvor man vil ha ledningene og låser den. Har og kjøpt "stripsekroker" samt noen pakker med forskjellige typer krympestrømper som jeg sikkert får bruk for.
Kjøpte også ett digitalt skyvelær med brukbar nøyaktighet , og ett mikrometer for å ta finmålingene med :)
EDIT : var vist litt ustø da jeg tok bilde , kvaliteten på bildene skal ikke fortsette like dårlig som dette :)
Bilen var svart før eller?
Bilen var svart før eller?
Nei , den har nok fremdeles orginalfargen. 409-11 mener jeg.
Men hvorfor er innsiden av panser og motorrom svart da :p ?
Men hvorfor er innsiden av panser og motorrom svart da :p ?
Innsiden av panser er svart fordi jeg montere svart panser , er bilder tidligere i tråden :)
Motor rommet er lakkert svart av meg , med boks.. Så det skal jeg lakkere opp igjen , svart ;)
Skjuler ledninger bedre , og kansje hele bilen blir svart senere? :)
Liten runde i motor rommet idag og. Går ikke så fort men , tar litt etter litt :)
Fått ut bremsekraft forsterkeren og begynnt å vaska litt ( og funnet ut at vaskinga blir en stor jobb..)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1896.jpg
Var meninga det skulle bli gjort helt klart for pussing i morgen , men i kveld forsvant clutchen på bruksbilen (Opel..) Tror det er en bagatell , så får satse på jeg rekker å fikse det + demontere å vaske ned resten av motor rommet.
Går ikke så fort her , måtte som sagt skru opel idag :S Men har nå fått gjort litt hvertfall. Kan bli vanskelig å trekke inn kablene kom jeg fram til , så det blir til at jeg tar ut dashbordet. Får fiksa opp litt bak der med det samme :)
Her er ett par bilder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2302.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2303.jpg
Håper jeg aldri blir nødt til å demontere interiøret i 740ien min.. Ser så sørgelig vanskelig og prakke ut ! :p
Håper jeg aldri blir nødt til å demontere interiøret i 740ien min.. Ser så sørgelig vanskelig og prakke ut ! :p
heheh , det er ett jævla prakk også. Med mindre man gjør slik jeg gjør nå , å tar ut dash'en del for del. Første gang jeg tok ut dash'n i denne , så tok jeg den ut i en hel del. Ikke smart :)
Fått gjort litt ikveld og. Skrudde av plata mellom frontruta og panser , for å løsne på varmeapparatet. Det var fordi jeg ville ha litt klaring bak varmeapparatet for å få kabelbuntene inn å ut der. Å jeg tror jeg fikk nok klaring :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2571.jpg
Fikk også ut dashbordet. Grei jobb om man ikke stresser å bruker makt. Man ser vel godt hvorfor jeg har tatt ut dash'en..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2572.jpg
Skulle foresten hatt litt hjelp med ett dele nr. Den enheten de 3 justerings knappene/hjulene til varmeapparatet er delvis ødelagt..
Noen som greier å finne dele nr mon tro?
Da er motor rommet fritt for ledninger. Tok et par bilder , men de kommer ikke før senest klokken 22 ikveld.
Nå er det egentlig bare kosearbeid igjen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1163.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1164.jpg
ser vel ut som det ikke er gjort noe mer her og.. men dette mener jeg er dritarbeid som tar tid.. Men nå kommer det til å bli mer artig jobb å man vil se at ting skjer :)
Da var girkasse ute , og tatt en grov vask av motor rommet. Egentlig lurer jeg på om jeg kanskje bør lakkere motor rommet i orginal fargen isteden for svart.
Hva tror dere? Noen argumenter for og mot her nå først :
Svart : + Lettere og holde rent , - Resten av bilen er burgunder rød..
Orginal : + Likt resten av bilen :P - vanskeligere og holde rent.
For øvrig regner jeg med bilen blir solgt iløpet av 2011.
Bildur!!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/153.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/154.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/155.jpg
Hvis du har som mål å få solgt bilen ville jeg lakkert motorrom i samme farge som bilen. Vil si at dette gir en mye høyere annenhåndsverdi enn et sort motorrom
Etter noen strøk lakk..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1585.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1586.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1587.jpg
De bremserørene er vasket HELT rene nå! :)
Utruleg kor mykje det hjalp å få lysna opp i fargen!
Ja,tar seg mye bedre ut nå ja :) Synd jeg måtte lakkere med boks,har ikke så god råd at jeg kostet på å ta den inn til lakkerer for å få fargen lakt..
Nå er det interiør som står på lista.
da var varmeapparat og dash inne.
Begynner å ligne på noe igjen. Må ut med bremsekraftforsterker for å lakkere,fant ut at jeg ikke kan ha den slik som den står nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1725.jpg
Fikk gjort litt småtteri idag også,blandt annet koblet på strøm på bilen for å teste varmeapparat osv før jeg setter på de siste deklsene på dash'n. Alt fungerer :)
En av de neste dagene får jeg låne meg en BMW lamell for å se hvordan den passer mot getragen min også. Og mest sannsynlig denne uka blir det bestilt lager og pakninger til hele motoren.
Nå blir det bil igjen,bare så synd at jeg må selge den...
SKRIK UT HVIS INTERESSE! :)
begynner og sjå bra ut no
Takk for det. Får håpe den blir attraktiv for volvofolk. Synd jeg ikke har råd til å ha den mer. Men motorsykkel måtte jeg bare ha.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.