PDA

Vis full versjon : oljelekk 850



Joaeng
09/10/11, 00:38
Hei! jeg oppdagte at det lå igjen en flekk med olje i garasjen etter at bilen hadde stått der en natt, dette likte jeg ikke, da jeg nettopp har lagt bilen ut til salgs, hva kan det være? har ikke mye greie på motor og den slags, så trenger råd og hjelp takk :)

Steelseries850
09/10/11, 00:46
Hva er km stand på bilen ? model osv ? !

Jeg kan sikkert kansje tro det er simringen som leker ! hvis du har automat dette er et problem som er vanlig på ! da må du sjekke veivhus ventilasjoenen hvis den er tet skaper det trykk på simringen ! du kan teste dette med å ta av olje lokket ! / olje pinnene , hvis lokket danser så er det problmet veivhus venten !

mrstfu
09/10/11, 01:24
ta av lokket til oljepåfyllingen, men la det ligge løst på toppen. sett tommelen din over peilehullet, og tett peilehullet, om påfyllingslokket hopper og spretter, har du tett ventilasjon. denne må ikke byttes, det kan vaskes og renses, men det er noen timer med møkk og skruing.

hvis ikke er, som steelseries sier, simring mellom girkasse og motor en sannsynlig synder. prøv å tappe olja, og fylle på med en ny olje du ikke har brukt før, ofte kan dette være nok. jeg gikk fra 10w40 mineralolje til 5w30 delsyntetisk Valvoline Durablend, den lille lekkasjen jeg hadde med mineraloljen er helt borte.

Joaeng
09/10/11, 11:29
dette hørtes ikke så gale ut, jeg har en 93mod 2,5GLE 290.000km, manuell. liggge tilsalgs på finn, rød sadan :) jeg skal prøve det som er fåreslått åsså kommer jeg tilbake å svarer :)

Joaeng
09/10/11, 13:34
nå sjekket jeg det med ventilasjonen, og lokke hoppet og danset ikke noe, så da er vel det i orden?
da skal jeg prøve å skifte til 5w30 olje på mandag for å se om det hjelper, men det kan ikke være sprekk i bunnpanne? kan ikke huske at jeg har kjørt over noe som kan ha forårsaket det men. :) håper dette ordner seg og at det ikke blir store utgiftene :P

mrstfu
09/10/11, 13:58
Legg merke til at det jeg sa, ikke er en garantert løsning;-)

og det har nok mer med de beskyttende egenskapene til valvoline durablend enn med viskositeten, bare så du vet det. Jeg anbefaler ikke 5w30 delsyntetisk uavhengig av fabrikant, jeg anbefaler valvoline durablend.

Joaeng
09/10/11, 14:39
okai, men da skal jeg prøve å skifte til durablend, vet du ca pris og hvor mye jeg må ha? bør vel ha nytt filter også?

Joakim
09/10/11, 15:12
Har du sett om oljefilteret er festet som det skal? Hvis det ikke er festet renner oljen ut langs gjengene. En annen ting kan jo vær at bunnpluggen ikke er skrudd fast. Dette skjer jo ikke over tid som regel. Er heller etter man har byttet olje og filter da dette kan skje. :)
Får ikke håpe at det er sprekk i bunnpannen...

Kjetil Krømcke
09/10/11, 15:29
Det kan kanskje også være pakningen som er på bunnpluggen, hvis denne ikke har blitt byttet. Jeg bytter hver gang jeg skifter olje. men det vil jo ikke komme store mengder der vil jeg tro. Om pluggen er skrudd skikkelig til riktig nok. Lykke til med salget:)

mrstfu
09/10/11, 15:30
sprekk i bunnpannen er sjeldent, så med mindre du vet du har dunka nedi noe, kan nok den avskrives. filter og tappepluggen er mer logisk, som joakim sier. sjekk dette og etterstram om nødvendig, kan hende du må ha ny pakning til tappepluggen og...
gjør dette før du blåser hundrelapper på olje.

valvoline durablend kjøpte jeg på torshov bilrekvisita for en stund siden, 369 for 5liter, da under kampanje. regn med å betale noe mer, men jeg er som sagt veldig fornøyd.

mrstfu
09/10/11, 15:31
for å snu litt på situasjonen, er du sikker på at det er motorolje? servoolje har og en tendens til å lekke fra rørene rundt tannstanga.