PDA

Vis full versjon : Squish



robin
09/10/11, 00:27
Hvordan optimalisere squishen på en b230FT? eller rettere sakt: høyere squish?

Dan Bay-Johansen
09/10/11, 00:34
Høvle blokk og/eller topp...

Det sier seg jo egentlig litt selv. Vender stempel under topp av blokk så må blokk høvles. Er det grove forbrenningskammer i toppen i tillegg så må topp også høvles.

Nærmere mål og beregninger overlater jeg til andre.

Batland
09/10/11, 11:00
Hvordan optimalisere squishen på en b230FT? eller rettere sakt: høyere squish?
Hva mener du med optimalisere?
Hva ønsker du å forbedre?
Hvilket oppsett er det på den aktuelle motoren og hvilke ønsker har du for sluttresultat?

robin
09/10/11, 13:26
vil ha litt høyere forbrenningstemp, og litt høyere komp, raskere respons, og en kjappere motor. jeg skal forandre tallerkenstørrelse i toppen, og studere litt innsug og eksosportene og se hvordan jeg kan få en bra flow, iforhold til ventilene.
har studert litt topp i det siste.
Det jeg sa med optimalisere, så spør jeg sånn halvveis dere der ute: Hvilken squish er bra på ca 3-350 hk?

MGP
15/10/11, 15:53
Squish er avstand mellom topp og stempel i TDC, jo trangere squish jo raskere respons å effektiv motor, men jo trangere squish jo større er sjangsen for tennings bank.

Jeg bruker og ligge på 1mm squish på så å si alle motorer som skal ladde normalt, altså ikke no mer enn 1.5bar, skal man ladde 2.5bar å ta ut 800hk legger jeg squishen på 3mm lr mer kommer helt ann på. Dvs at med 3mm squish avstand er så å si all squish effkekt borte

En motor med 3mm squish kan tåle MYE trykk før den får bank, kontra enn med 1mm, da den blir mye mindre anstrengt, men til gate bruk har jeg kjørt 1mm i alle år, helt opp til 500hk på hjul med 2.3 16v rødblokk.

Så tommel finger regel på volvo så anbefaler jeg mindre enn 1.5mm lr mer enn 3mm squish, alt i mellom er tikkende bomber på volvo motorer.

Så hvordan få 1mm squish?

Jeg bruker cometic stål pakning på 1.1mm, får å få 1mm squish da, så planer jeg blokka til stemplene ligger 0.1mm over planet, å da vil man få 1mm squish når den er montert.

Nå kan jeg skrive side opp og ned om squish og squish band, men du sjønner tegninga

mvh

Batland
15/10/11, 16:10
Jeg forstår godt hva du sier her, men jeg tror likevel at dette lett kan misforstås og skape praktiske problemer.

Gidder du si noe om ett slikt B234 Turbo oppsett som gir 500 hk hjul?
Jeg tenker da på:
Kompresjonsforhold.
Kamakselvalg.
Grenrør
Turbo.
Og ikke minst turtall for maks dreiemoment og maks effekt.

Jeg spør fordi at når man bruker 2V toppene så får man ofte tidlig problemer med uakseptable høye eksostemp. pga lav tenning for å unngå tenningsbank.

Hvor mye mindre effekt får man på en slik B234turbo motor ved å bytte ut 4V toppen med en 2V topp?

Batland
15/10/11, 16:12
vil ha litt høyere forbrenningstemp.
Hvorfor? ;)

MGP
15/10/11, 19:05
Jeg forstår godt hva du sier her, men jeg tror likevel at dette lett kan misforstås og skape praktiske problemer.

Gidder du si noe om ett slikt B234 Turbo oppsett som gir 500 hk hjul?
Jeg tenker da på:
Kompresjonsforhold.
Kamakselvalg.
Grenrør
Turbo.
Og ikke minst turtall for maks dreiemoment og maks effekt.

Jeg spør fordi at når man bruker 2V toppene så får man ofte tidlig problemer med uakseptable høye eksostemp. pga lav tenning for å unngå tenningsbank.

Hvor mye mindre effekt får man på en slik B234turbo motor ved å bytte ut 4V toppen med en 2V topp?

16v oppsette:

Lett porta 16 topp med stivere fjærer (fra 8v faktisk) orginale kammer
Custum grenrør og innsug
8,5:1 i komp smidde wiseco
garrett gt3582r (A/R 0.82)
cometic stål pakning
Squish på 1mm.
tec2 sprut

Leverte 492hk 600+nm på hjul på 1.6bar med 98oktan.

Er snart 3år siden denne blei bremsa, så kan prøve å leite opp bremspapire, men uten å si d 100% sikkert så mener jeg max moment var på 3700-4000rpm max effekt på 5300rpm, noe rundt der.


Man kan få ut samme effekt med 2V topp også, men ALDRIG på samme ladd trykk. lite bremse eksempel på b21 med 8v og 16v samma oppsett, turbo osv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/1258.jpg

Dette med eksos temp på 8v er veldig kamaxel basert, spes med knock vinkel. sjekk denne tråden. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=50594

mvh :)

robin
15/10/11, 19:18
Hvorfor? ;)

for at bensin/luftblandingen skal forbrennes bedre, for å forminske uforbrent bensin/luft.
Jeg skal derimot IKKE ha en overladet motor, men heller satse på porting, squish, kam, osv. vil ha en pålitelig motor, med lavest mulig ladetrykk, iforhold til HK/NM!

MGP
15/10/11, 19:48
for at bensin/luftblandingen skal forbrennes bedre, for å forminske uforbrent bensin/luft.
Jeg skal derimot IKKE ha en overladet motor, men heller satse på porting, squish, kam, osv. vil ha en pålitelig motor, med lavest mulig ladetrykk, iforhold til HK/NM!

Hva legger du i IKKE overladet motor? hvor ligger trykk grensa di kontra effekt.

min siste 8v ga 300,4hk på hjul @ 0.92bar med 98oktan. (340hk,477nm @ 1.3bar på hjul)

meget lett kjørt å respons sterk motor.
denne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1629.jpg

robin
15/10/11, 20:22
har ingen grense, men vil ha minst mulig ladetrykk (om mulig) ca 3-350 hk, hva gjorde du med motoren for å få 340 hk?

Batland
15/10/11, 21:02
16v oppsette:

Lett porta 16 topp med stivere fjærer (fra 8v faktisk) orginale kammer
Custum grenrør og innsug
8,5:1 i komp smidde wiseco
garrett gt3582r (A/R 0.82)
cometic stål pakning
Squish på 1mm.
tec2 sprut

Leverte 492hk 600+nm på hjul på 1.6bar med 98oktan.

Er snart 3år siden denne blei bremsa, så kan prøve å leite opp bremspapire, men uten å si d 100% sikkert så mener jeg max moment var på 3700-4000rpm max effekt på 5300rpm, noe rundt der.


Man kan få ut samme effekt med 2V topp også, men ALDRIG på samme ladd trykk. lite bremse eksempel på b21 med 8v og 16v samma oppsett, turbo osv.

mvh :)
Det var ett flott oppsett.

Når det gjelder jesus242tic så viser den nøyaktig det jeg mener på flere måter, men..

2V motoren gir realistiske 150 hk og 164 Nm på sug fra B21 motoren. Så hiver man på en lastebilturbo og lader 2,6!! bar. Dette gir da 540 hk og 600 Nm. ;)
Komp. måtte bli 7,0:1. Lavkomp må altså til.

4V motoren kunne nøyes med 1,95 BAR for 562 hk og 625 Nm som gir 190 hk og 214 Nm fra sugemotoren.

Turboen er imidlertid så overdrevent gedigen at effekten ved 4000 o/min er fryktelig patetiske 100 + hk. :(

Takk for titten.

Batland
15/10/11, 21:08
min siste 8v ga 300,4hk på hjul @ 0.92bar med 98oktan. (340hk,477nm @ 1.3bar på hjul)
Når du sier "på hjul" mener du da på dekk eller på Nav?
Jeg vet at dette er selvfølgeligheter for deg, men for andre lesere:
300,4 whp @ 0,92 BAR blir til 156 hk på sug og 477 Nm @ 1,3 BAR blir til 207 NM på sug.
Dette er ett flott og realistisk resultat fra ett tydelig godt oppsett. :)

MGP
16/10/11, 09:44
har ingen grense, men vil ha minst mulig ladetrykk (om mulig) ca 3-350 hk, hva gjorde du med motoren for å få 340 hk?

Oppsette så slik ut:

B23ET blokk 96mm borr
Smidde wiseco stempler på mål
H-råder
Balansert veiv, svinghjul/trykk plate å reimhjul
stempler å råder er vektjustert
Stiftet svinghjul
531 topp med 38/44 ventiler, portet
K-kam med catcams just.kamdrev (må til på en K-kam hehe)
Dobble ventilfjærer
Cometic MLS stål topppakning
ARP studs
Custum grenrør
Garrett T3/T04E
865cc dyser (simens)
Tec2 sprut
044 pumpe


Hadde jeg vist d jeg vet i dag, hadde jeg valgt en porta 530 topp til denne motoren i stede for 531 og en custom kam :)

Så klarer du 300whp under 1bar har du en så å si skuddsikker motor. husk at dette blir nesten 340hk i motor og d er grei utelling på 0.9bar :) (380hk i motor på 1.3bar)

MGP
16/10/11, 09:45
Når du sier "på hjul" mener du da på dekk eller på Nav?
Jeg vet at dette er selvfølgeligheter for deg, men for andre lesere:
300,4 whp @ 0,92 BAR blir til 156 hk på sug og 477 Nm @ 1,3 BAR blir til 207 NM på sug.
Dette er ett flott og realistisk resultat fra ett tydelig godt oppsett. :)

Dette er målt på NAV i dyno pack, ikke rullende landevei :)

robin
16/10/11, 11:33
Oppsette så slik ut:

B23ET blokk 96mm borr
Smidde wiseco stempler på mål
H-råder
Balansert veiv, svinghjul/trykk plate å reimhjul
stempler å råder er vektjustert
Stiftet svinghjul
531 topp med 38/44 ventiler, portet
K-kam med catcams just.kamdrev (må til på en K-kam hehe)
Dobble ventilfjærer
Cometic MLS stål topppakning
ARP studs
Custum grenrør
Garrett T3/T04E
865cc dyser (simens)
Tec2 sprut
044 pumpe


Hadde jeg vist d jeg vet i dag, hadde jeg valgt en porta 530 topp til denne motoren i stede for 531 og en custom kam :)

Så klarer du 300whp under 1bar har du en så å si skuddsikker motor. husk at dette blir nesten 340hk i motor og d er grei utelling på 0.9bar :) (380hk i motor på 1.3bar)

sounds expensive, hehe :)
Hvorfor ville du ha valgt en 530 topp idag da? jeg har blitt anbefalt 531 hver gang.

MGP
16/10/11, 12:41
sounds expensive, hehe :)
Hvorfor ville du ha valgt en 530 topp idag da? jeg har blitt anbefalt 531 hver gang.

Fordi enn 531 har alt for store kanaler til noe som helst løft på volvo kammer, skal man utnytte kanalen til d fulle bør man ha 2.5 liter og 14mm løft og oppover, enn RIKTIG porta 530 får mye "raskere" gasshastighet og vil dermed få bedre respons i hele registeret, mest på bunn og mellom, en 531 jobber best fra 3500rpm og oppover pga store kanaler.

Og d er bremset 576whp med 530 topp og orginale ventiler ;)

Så siden du har satt deg inn i squish osv, anbefaler jeg at du leser deg opp om kanal utforming og størrelse, VE, pipemax osv.

Kanalen skal ikke være størst mulig som alle tror, men formet og tilpasset d akktuele løftet og ventil størrelse.

hær er en 530 topp til turbo tilpasset 46mm ventil og 11.5mm løft. har enn D-form på minste stede i kanalen på 38.5-32mm
88% av ventilens diameter under sete, 7grader kon på styring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1694.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1696.jpg

mvh

robin
16/10/11, 13:25
Fordi enn 531 har alt for store kanaler til noe som helst løft på volvo kammer, skal man utnytte kanalen til d fulle bør man ha 2.5 liter og 14mm løft og oppover, enn RIKTIG porta 530 får mye "raskere" gasshastighet og vil dermed få bedre respons i hele registeret, mest på bunn og mellom, en 531 jobber best fra 3500rpm og oppover pga store kanaler.

Og d er bremset 576whp med 530 topp og orginale ventiler ;)

Så siden du har satt deg inn i squish osv, anbefaler jeg at du leser deg opp om kanal utforming og størrelse, VE, pipemax osv.

Kanalen skal ikke være størst mulig som alle tror, men formet og tilpasset d akktuele løftet og ventil størrelse.

hær er en 530 topp til turbo tilpasset 46mm ventil og 11.5mm løft. har enn D-form på minste stede i kanalen på 38.5-32mm
88% av ventilens diameter under sete, 7grader kon på styring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1694.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1696.jpg

mvh

Jeg vet at man ikke skal ha størst mulig kanaler, har lest en del i "4 stroke peformance tuning" Graham bell sin bok. går an å laste ned på thepiratebay, men jeg skal kjøpe den, for å støtte ham i å lage en så nyttig bok :D

leste at cluet med porting, er å få en bra flow inn og på baksiden av ventilen, og minst mulig kvasse bøyer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/28.png
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/29.png

som du ser på bildene her, så er den en modifisert ventil, for å forandre flowen inn mot forbrenningskammeret, og den andre er en modifisert topp, for å forminske friksjonen i portene. og bedre flow

Knallert
16/10/11, 14:09
Fordi enn 531 har alt for store kanaler til noe som helst løft på volvo kammer, skal man utnytte kanalen til d fulle bør man ha 2.5 liter og 14mm løft og oppover, enn RIKTIG porta 530 får mye "raskere" gasshastighet og vil dermed få bedre respons i hele registeret, mest på bunn og mellom, en 531 jobber best fra 3500rpm og oppover pga store kanaler.

Og d er bremset 576whp med 530 topp og orginale ventiler ;)

Så siden du har satt deg inn i squish osv, anbefaler jeg at du leser deg opp om kanal utforming og størrelse, VE, pipemax osv.

Kanalen skal ikke være størst mulig som alle tror, men formet og tilpasset d akktuele løftet og ventil størrelse.

mvh

Flere enn meg som fra tidlig alder har blitt innprentet om 531/405 toppens fortreffelighet :) Noe jeg etterhvert har skiftet mening om siden 530 toppen som du akkurat sier, egner seg bedre spesielt for gatebruk.

531 fungerer jo til sitt bruk den også (Veldig høyt effektuttak,stroka motorer og der man bruker øvre del av registeret mye)

Jeg er vel ikke akkurat skuffa over den 531 toppen jeg bruker idag (gateporta 44/40mm, positivt ladetrykk 1800omdr. 1 bar @ 3000 og fullt @ 3800. Turbin Steg 5 62mm exducer/ kompresor 54mm inducer)
Men skal bla. bruke vinteren til å gyve løs på en 530 topp for å prøve å få til mere bunn og mellomregister.
Så vil vel ryggmargen og rumpeflesket kjenne forskjellen til våren, da jeg ikke har noen bremsetall å vise til.
Enn så lenge hvertfall :)

MGP
16/10/11, 14:25
Jeg vet at man ikke skal ha størst mulig kanaler, har lest en del i "4 stroke peformance tuning" Graham bell sin bok. går an å laste ned på thepiratebay, men jeg skal kjøpe den, for å støtte ham i å lage en så nyttig bok :D

leste at cluet med porting, er å få en bra flow inn og på baksiden av ventilen, og minst mulig kvasse bøyer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/28.png
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/29.png

som du ser på bildene her, så er den en modifisert ventil, for å forandre flowen inn mot forbrenningskammeret, og den andre er en modifisert topp, for å forminske friksjonen i portene. og bedre flow

Stemmer dette, men kanalen er jo d den er i en volvo topp, så lenge du ikke vil sveise og frese om hele greia og flytte kanalen opp slik som bilde ditt, men fløde sitter i inner radien på volvo kanalen, prøv og få til så fin radie som mulig der, den er så å si vinkel rett 90grader org, så der sitter d mye ved og runne av og bredde den.

Ventilene mine er selfølgelig back cuta 30grader, og kjører ventil seter på 15grader topp vinkel så 45grader og full radie under 45 grader'n og av slutter med 75grader i bunn.

mvh

MGP
16/10/11, 14:32
Flere enn meg som fra tidlig alder har blitt innprentet om 531/405 toppens fortreffelighet :) Noe jeg etterhvert har skiftet mening om siden 530 toppen som du akkurat sier, egner seg bedre spesielt for gatebruk.

531 fungerer jo til sitt bruk den også (Veldig høyt effektuttak,stroka motorer og der man bruker øvre del av registeret mye)

Jeg er vel ikke akkurat skuffa over den 531 toppen jeg bruker idag (gateporta 44/40mm, positivt ladetrykk 1800omdr. 1 bar @ 3000 og fullt @ 3800. Turbin Steg 5 62mm exducer/ kompresor 54mm inducer)
Men skal bla. bruke vinteren til å gyve løs på en 530 topp for å prøve å få til mere bunn og mellomregister.
Så vil vel ryggmargen og rumpeflesket kjenne forskjellen til våren, da jeg ikke har noen bremsetall å vise til.
Enn så lenge hvertfall :)

Ja jeg og er ikke skuffa over "responsen" i en 531, men ting kan forbedres drastisk ved bruk av en 530 ja.

kjører du 940 grenrør? i så fall bremser d eksos hastigheten din voldsomt om du har 40mm eksos ventiler, selv 38mm eksos ventiler vil bli choked av 940 røre, så standard 35mm eksos er og foredra med 940 rør :)

mvh

Knallert
16/10/11, 15:21
Alltid greit å prøve å forbedre ting.

Er et gruppe a rør som ble solgt fra Volvo/R-sport.
Er som et 940 rør men mener det er litt annerledes inne i "kollektoren" :)
Men mye mulig det er identisk.
Er porta opp.
Tverrsnittet innv. er jo bra men rørføringa/lengder og bøyer er vel ikke superdupert :)
Kan se at det vil strype i forhold til et custom grenrør, men har et Ajden grenrør som også skal monteres i løpet av vinteren.

Men vil bli prøvd ut på nåværende oppsett også sef.

MGP
16/10/11, 15:52
ja d er så å si identisk md 940 røre.

er vell bremsa 460hk med d røret så muligheten fins :)

ajden lager fine rør han :)

robin
17/10/11, 22:04
Oppsette så slik ut:

B23ET blokk 96mm borr
Smidde wiseco stempler på mål
H-råder
Balansert veiv, svinghjul/trykk plate å reimhjul
stempler å råder er vektjustert
Stiftet svinghjul
531 topp med 38/44 ventiler, portet
K-kam med catcams just.kamdrev (må til på en K-kam hehe)
Dobble ventilfjærer
Cometic MLS stål topppakning
ARP studs
Custum grenrør
Garrett T3/T04E
865cc dyser (simens)
Tec2 sprut
044 pumpe


Hadde jeg vist d jeg vet i dag, hadde jeg valgt en porta 530 topp til denne motoren i stede for 531 og en custom kam :)

Så klarer du 300whp under 1bar har du en så å si skuddsikker motor. husk at dette blir nesten 340hk i motor og d er grei utelling på 0.9bar :) (380hk i motor på 1.3bar)

Selger du dobble ventilfjærer, og/eller grenrør. (på cylmo)?

Vil du anbefale Tec2 sprutet til meg? var det greit og montere, mappe osv?

Njål Nilssen
17/10/11, 22:33
Siden dette allerede har dreid litt OT så why not ! :D Her er det jo faktisk mye fornuftig ;)

Dog man trenger ikke kaste en 531 topp i søppla... kanalformen er i utgangspunktet veldig fin (når man har fjærna stygge kanter) men en god dose epoxy må til for å krympe den litt ja...

530 er litt lettere utgangspunkt da, pakke i litt større innsugsventil, få fresa setene og rund av kanalen. Gjerne lag den litt "offsett" slik at "senterlinja" bøyer litt ut mot sylinderveggen.

Også som med kvinnfolk er "timeglassfigur" ganske snasent (dog på innsugskanaler nødvendig) :p Ofte vil ei "halsing"(som jeg liker å kalle det) på ala 75-80% areal av smaldiam. av setet funke meget bra på alround motorer.

På R sykler er det på ellers std. motorer henta 5% effekt på topp og 8% i mellomregisteret på KUN å redusere arealet i kanalen med 30% og lage en litt bedre finish! dvs. lage ei "halsing" en ala 1,5 x setediam bakom trangeste punkt i setet... Effekten hjelper også en god del i bunnen av registeret (her hadde jo ubertrange kanaler vært elsk :p)

Her er et screenshot av 4v kanalen som jeg skal modde 24v toppen om til.. selv om jeg går opp fra 31mm til 34mm innsugsventiler blir kanlen på mange punkt mindre, så det blir mere fylling med epoxy enn fjærning av gods. Selve "porten" (dvs der pakninga skal være mellom innsugsrunnere og toppgods) ser kanskje stort ut, men den utgjør samme areal som sammenlaget av smaleste punkt i begge setene. "halsinga" er 77% av smaleste punkt i setet, og kan sees nesten tydelig et lite stykke over setet, men før der ventilstyringa kommer ned.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/180.jpg

Denne kanalen er vel og merke laget for litt høyt løft (11,5mm på 34mm ventil) så med mindre løft kan halsinga med fordel gjøres enda mindre ;)

Til 2922cc sugis Volvo 24v motor. Kamspecs vil jeg ikke helt røpe, da kammene er egenkomponerte, men kan røpe at de ikke har så forferdelig mye mere durasjon enn originalene :cool:

Mest Eye-candy dette for de som har 8v, er ikke like lett å få til så strake kanaler på en topp som ble designet i en tid da det holdt at motoren sugde inn luft... hvor mye var liksom ikke så nøye på den tiden :p grunnlaget til 530 kanalformen ble vel tegnet i begynnelsen av 60-tallet elns...