PDA

Vis full versjon : Skifte pærer i radio og brytere



Aleks
07/10/11, 18:41
Må skifte noen pærer i radioen og i et par brytere, men synes prisen hos Volvo er litt drøy... Fikk et tips om å undersøke litt... Har ikke åpnet og sett på pærene, bare undersøkt litt på nettet. Det jeg lurer på er; vil disse pærene passe? http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/bulbs/bulb-instrument-light-12-v-12-w/1021494/

bullxo
07/10/11, 20:52
finner vel denne på Biltema og..... 19,90 for 2pk :), ...om de passer skal jeg ikke si deg, men om det er i brytere du skal ha de så lurer jeg på om det er typen uten sokkel.... Men som sagt... ikke sikker..

FroBe
08/10/11, 20:51
Pærene du linket til passer i speedometeret og flere betjeningspanel, men ikke i bryterne eller i bilstereo. For dette trenger du 3mm lyspærer (også kalt "grain of wheat" på nynorsk).

Jeg kjøpte akkurat en pose på eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/50-pcs-3mm-Clear-12V-Grain-Wheat-Bulbs-mini-bulbs-/400109549026?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item5d286335e2) med 50 stk pærer for kr 56 inkludert frakt.
Hvis du ikke har tid til å vente 3 uker på at de skal komme i postkassa kan du sjekke et radioverksted, men der må man nok betale litt mer...

Noen må sikkert loddes, på andre kan man ta ut holderen, ta ut original pære, tre lederne likeledes og kutte vekk overskytende ledning før man dyter dem på plass.

Noen plasser kan man også bruke 3mm eller 5mm LED sammen med en 1000 ohm (1k) motstand, men det er mer pirkearbeid og krever at man vet hva man gjør. AC og recycling-indikatorene mine var nesten ikke synlige, men en blå LED + motstand og bytte av motstand på den originale gule LED gjorde underverker her.

Ollimo
08/10/11, 21:04
Ville nå kjøpt LED pærer når du først bytter. Ser mye bedre ut med helt hvitt lys kontra det gulaktige. Synes nå jeg da :p

FroBe
08/10/11, 21:31
Fordelen med gulaktig eller rødt lys inne i bilen er at det ikke ødelegger nattsynet like mye som kaldt hvitt eller blått gjør.

En fordel med å bruke forskjellig fargede LED i bryterne er at de er lettere å skille i mørket uten å lese symbolene. Har alltid irritert meg på at bryteren for speil/bakrutevarmeren ikke har fast lys, får jeg tid skal jeg legge inn permanent glød i denne slik at jeg lettere finner den i mørket.

Ollimo
08/10/11, 21:48
Joda, meget mulig det. For min del dimmer jeg det bare helt ned så det ikke blir plagsomt i mørket :)