PDA

Vis full versjon : Skaffe 240. hva burde jeg se etter?



carl-k
07/10/11, 12:10
hei.

ja tråd tittelen sier vell det meste:)

hvilken motor type ect burde jeg se etter?

har en på hånda som har en 240 med B230K motor, er dette brukbart.
den har 5 trinns manulell kasse.

tar imot tips og råd :)

Loggy
07/10/11, 12:18
Alt er jo brukbart, men utifra min erfaring ville jeg anbefalt B230F motor. Har ingen erfaring, verken negativ eller positiv angående K motoren, men jeg har F motor, går "bra", relativt snill på forbruket om jeg vil.
5 trinns manuell er M47 kassen, med mindre den er bygget om til M90.

Har hørt det kan være noe tull med vakumslanger og slikt på K motoren.

Satser på at noen som kan litt mer enn meg også svarer :P

The Sven
07/10/11, 12:57
Skal du ha det som ren bruksbil er vel en 89 og nyere med minst mulig rust å foretrekke. Mest idiotsikre motoren og som har innebygd feilkodeleser. Forgassermotorene og de eldre med innsprut er helt ok det og så lenge man har litt kjennskap til det. Ellers er det stort sett bare rusta som tar dem.

Vegardb92
07/10/11, 16:01
Finn en nyere enn 89, gjerne en 92-93 mod, hvis du er glad i disse bilene ville jeg valgt en classic eller SE som ser noe original ut så du slipper de ungdomsbilene(jeg skal egentlig ikke snakke om det men :D). Når det gjelder motor så ville jeg helst
hatt en B230F/FX/FD. De etter 93 har underspyling. Km stand har ofte ikke så mye å si da disse bilene er kjent for å gå lenge, er som regel kun rusta som tar den, da er det og fordel med en nyere type med galvanisert karosseri, ruster de og, men er endel treigere å ruste.

jacobsen
07/10/11, 16:23
Vil anbefale noe med B230F.. skuddsikre motorer som Sven sier ;)
eventuelt FX/FD - har 0 erfaring med disse, men de skal være gode de også.
Problemene med K-motoren kommer ofte med årene, ikke nødvendigvis KM, da vakuumslanger kan bli morkne og sprø og sprekker osv

Vegardb92
07/10/11, 16:57
FX er F med 531 topp og VX kam, altså bare litt sprekere
FD er F med EGR, sjelden 240 motor, men fordelen er at den har underspyling. egentlig alle B230 etter 93 har underspyling men FD er kun å få i 93 modeller?

jacobsen
07/10/11, 17:05
åh sånn det er ja :)
jeg blander ALLTID FD og FB nemlig :p fb har 131hk og kom bare i 940 var det sånn?

Vegardb92
07/10/11, 19:18
jepp.

Loggy
07/10/11, 22:33
FX sto i en del(om ikke alle) politiversjoner av 240 ihvertfall, 136 hest ca

christoffera
07/10/11, 23:44
Har hatt min 240 med b230k i snart 2 år...

Aldri hatt problemer med motor. Mer trofst kan den ikke være, ALTID starta selv i 20-30 minusgrader. Det er MIN bil... Kan ikke love at alle K motorer er slik, men har bra inntrykk så langt!

Med forgasser slipper du elektronikk krøll! (sier ikke at b230f er en dårlig motor)

Vegardb92
08/10/11, 00:14
Har hatt min 240 med b230k i snart 2 år...

Aldri hatt problemer med motor. Mer trofst kan den ikke være, ALTID starta selv i 20-30 minusgrader. Det er MIN bil... Kan ikke love at alle K motorer er slik, men har bra inntrykk så langt!

Med forgasser slipper du elektronikk krøll! (sier ikke at b230f er en dårlig motor)

Sant så sant, LH 2,4 motoren har av og til problemer med elektroniske duppeditter som lambdasonde, LMM, temp sensor og mye annet småtteri

christoffera
08/10/11, 01:28
Sant så sant, LH 2,4 motoren har av og til problemer med elektroniske duppeditter som lambdasonde, LMM, temp sensor og mye annet småtteri

Og slike deler koster gjerne litt...
Så lenge en forgassermotor får bensin er den fornøyd ;)

larsverm
08/10/11, 21:19
Ingen av typene er vel garantert å være fullstendig problemfrie i høy alder... Men mitt inntrykk fra flere andres erfaringer med K-motoren (som jeg selv ikke har noen erfaring med, må jeg innrømme) er at den er bra "så lenge det varer". Men så blir de visst omtrent "umulige" å få orden på når det begynner å skje noe med forgasseropplegget.

KennethV8
08/10/11, 21:44
FX sto i en del(om ikke alle) politiversjoner av 240 ihvertfall, 136 hest ca

Min er politi og det er FX.

Hassel
15/10/11, 17:29
FX motoren kom som en motor med mer effekt, også kalt for "politimotoren". Det av den grunn at den var i de fleste politibiler. Den har 136 hester, VX-kam og 531 topp (sies at den er beste toppen). FXmotoren kom også i alle Classic 240'er. Dem hadde litt mer utstyr som standard. Da trelister, elektriske justerte speil, med varme, airbag og ABS bremser.

Vis jeg skulle kjøpt meg en 240 nå så skulle jeg først bestemt meg for om jeg skulle hatt gammelt eller nytt. Gammelt så ville jeg gått het tilbake til før 83, nytt så ville jeg hatt fra 91+. Hvorav dem kom med galvanisert karosseri. Airbag og ABS som mulighet, noe som trekker opp en videre salgspris. Det har også nytt ledningsnett ala LH 2.4. Samme som sitter i 900serie, altså mye som kan gå overens.

Vis jeg skulle anbefalt noen 240 å kjøpe så se etter en classic som ikke er gått mer enn en 250 km! Også tar du en titt i rusttråden her på forumet :) RUSTRÅDEN HER PÅ FORUMET (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1155)