PDA

Vis full versjon : B230ET med LH-jetronic, eller?



Sniffy
07/10/11, 00:40
Stusset litt på den ene turbomotoren min(har 2 stykker), hadde planer om muligens og bruke den som delemotor vist det er noen brukbare deler i den, uansett, over til saken:

Blokka er av type B230ET
Toppen er en 530 topp med bak montert fordeler(ET var levert med 531)
Sitter LH 2.4 Jetronic, dobbeltmasse svinghjul og svinghjulssensor og alt det som bruker og være på LH 2.4
I toppen sitter det en T kam, som ikke hjelper meg noe lengre(T kam satt i B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K, altså ikke B230ET, og ingen av disse hadde LH 2.4 Jetronic)

Så jeg lurer fælt på hvilken motor det er jeg egentlig har her? :p
Jada motoren er hjemme mekka etter forrige eier, så er sikkert mye rart med denne, men tenker først at det enten er byttet blokk, eller så er det byttet topp med ledningsnett og tilbehør, så hva ellers er det verd og sjekke bare sånn for og se om det er noe og ta vare på?
Tenker på stempler f.eks. eller evt. råder, veiv kanskje? o.l.
Og hvordan ser jeg om stemplene, rådene, eller lignende, er noe og ta vare på uten og sende driten til en lab? :p

Ellers så skal den ferdige motoren som kommer ut av disse motorene i en 88mod 240, men ser at det blir dårlig med plass til fordeleren ved torpedoveggen, så jeg lurer på hvordan dette trikses til?
Tenkte først på og sveise motorfester for og få motoren litt lengre fram, problemet da er at da følger girkasse og drivaksel etter, og vips så sitter jeg igjen med 1 stk for kort drivaksling :p

Mener at det står bak montert fordeler på nyere 240? Eller står det blokk montert fordeler på alle 240? Evt., hvordan har dere gjort det? :)

JonasS
07/10/11, 06:55
Alle 240 har blokkmontert fordeler, ikke plass mot torpedoveggen..:)

Fremkant på blokka, høyre side (sett framifra) oppunder toppen står det stempla på blokka hvilken motor det opprinnelig er\var. Lykke til! :)

Sniffy
07/10/11, 10:51
Er snakk om det som står på delene, altså det står b230et på blokka, 530 topp og lh 2.4 elektronisk innsprøytning, og en t kam i toppen som ikke stemmer ovet ens med hva b230et var levert originalt, og som aldrig kom i en motor med lh 2.4 :p

I og med at noe er byttet på motoren fra før av, så er det jo ikke usansynlig at inmaten er byttet også, spørsmålet er jo hvordan jeg kan se/måle/finne ut av hvilke typer stempler, råder og veiv, samt om det er noe og ta vare på, da det stortsett er dette jeg kanskje får bruk for :)

volvoRsport
07/10/11, 11:26
og en t kam i toppen som ikke stemmer ovet ens med hva b230et var levert originalt, og som aldrig kom i en motor med lh 2.4 :p

T-kam satt i både B230FT og FK, begge med LH2,4.

PVT
07/10/11, 11:41
du har nokk mest sansynlig en bastard motor som jeg liker å kalle det
.du tar da en ET motor og en FT motor og da flyttes 531 toppen til FT blokka
og 530 til ET motoren så har man to turbo motorer den den ene tåler mer og har en litt bedre topp.

JonasS
07/10/11, 16:46
Av med toppen og bunnpanna så får du en pekepinn på hva som bor der inne..