PDA

Vis full versjon : Skal inn til Vegvesnet for godkjenning...



HarryVolvo
06/10/11, 19:54
Hei. Har fått godkjent søknaden min om motorbytte fra F til FK, og skal derfor bestille time..

I søknaden skrev jeg også at jeg har senkesett, og la ved TÜV-papirene, nevnte også at jeg har 3" eksos og at dette var innenfor støy og avgasskrav.. (Nevte ikke at katten er vekk)..

I brevet jeg fikk stod det noe om nye forskrifter ang senking, og at minimumshøyden måtte være 8cm.

Hvordan er dette på 240? Er bilen lavere enn 8cm selv med 3" eksos? :p

Eller må jeg sette på org fjærer og eksosanlegg før godkjenning? Vil jo helst ha alt i vognkort når jeg først er der borte..

Revell
06/10/11, 20:10
altså laveste punktet på bilen skal være 8cm? burde vel gå akkuratt det da:confused:

Christian
06/10/11, 20:44
Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Det er dette folk ofte tar feil av, og sier at HELE bilen skal være 11cm høy under, uten å ta høyde for at travers etc (som gjerne er lavere) blir med hjulopphenget opp når bilen kjører over en dump.

HarryVolvo
06/10/11, 20:50
Er det noen her inne som nå nylig har fått godkjent senk på 200-serien da?
For hvis det er det, er det jo null problem for min del..

Hvordan er det forresten med at jeg ikke har kat? Er en 89-mod.. :\

Refinement!
07/10/11, 00:48
Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Det er dette folk ofte tar feil av, og sier at HELE bilen skal være 11cm høy under, uten å ta høyde for at travers etc (som gjerne er lavere) blir med hjulopphenget opp når bilen kjører over en dump.

Det er nettopp kommet nye retningslinjer ang bakkeklaring. BT skal nå følge TUV-papirene istedet for det du nevner, som regel er dette 80mm til fast punkt og 70mm til plast/bevegelige deler.

Med vanlig senk til 240 type Lesjøfors bakkeklaringen mer enn god nok

paal-andre
07/10/11, 01:11
jeg var inne for godkjenning nå nettop. det er 8 cm minimum laveste punkt. samme hva det er fornoe. så lenge bilen er høyere enn 8cm.

at du ikke har katalysator får du ikke godkjent eksosanlegg på. jeg fikk - på det.. jeg hadde en men den var ikke E merket..

veldig enkelt å sjekke da. se under bilen din. finn laveste punkt. og sjekk om det er 8 cm :)

er somregel eksosen som henger lavest. om du ikke har modifisert det og hengt det høyt opp.
jeg har feritta3" for 240 turbo. og det henger altfor lavt. kappa dp ca 7cm for å få det i passe høyde. er nå ca 11cm under bilen :)

Fredrik.åsen
07/10/11, 02:03
Er det noen her inne som nå nylig har fått godkjent senk på 200-serien da?
For hvis det er det, er det jo null problem for min del..

Hvordan er det forresten med at jeg ikke har kat? Er en 89-mod.. :\

jeg godkjente nylig min 240 med fk motor. virker som det kommer helt an på hvilken trafikkstasjon du går på siden den jeg var på var dem ganske strenge. iogmed at min var nyere enn 1988 slik som din, så måtte motoren være helt orginal mtp de nye avgasskravene som kom høsten 1988. ergo måtte jeg bytte fra 3'' eksos til orginal eksosen. men har sett andre tråder her på forumet hvor folk med nyere bil enn 88' har fått godkjent uorginal motor også.. så kommer helt an på hvordan de som skal godkjenne tolker/følger regelverket. dem sa at hvis bilen min var eldre enn 88' kunne jeg peise på med større eksosanlegg, aluintercooler og større turbo og hele pakka(opp til 220hk-grensa vel og merke)

HarryVolvo
07/10/11, 19:26
Skjønner ikke hvorfor man skal måtte bytte til original eksos dersom 3" JT går innenfor avgasskravene... Katten kan jeg forstå, men får håpe dem ikke ser at jeg mangler kat. ellernoe slikt.. Hadde håpa å få alt skrevet inn i vognkort som sagt..

Fredrik.åsen
07/10/11, 20:17
skjønte ikke det jeg heller siden jeg hadde med co-måling osv men dem sa at pga avgasskravene som kom i 88'så ble alt mye strengere. dem nevnte at å kjøpe eldre enn 88' var tingen når det kom til sånt.. men kan hende du er heldigere enn meg ;)

HarryVolvo
07/10/11, 20:23
Ja, vi får håpe det.. Jeg vet hvem de kontrollørene er sånn delvis, så mulig dem klarer å være LITT mer snill når det gjelder akkurat det.. :P

Joakimny91
13/10/11, 09:03
e no bare å dra inn og prøve, koster deg ikke mye for en etterkontroll dersom du må ha katalysator ;) Har 3" JT selv, har sveist meg ett rør med 3" v-band klemmer, og så laget jeg til den orginale katalysatoren med 3" v-band ;) enkelt å bytte når man ska på EU osv ;) for og være på den sikkre siden :P

lian1992
18/10/11, 20:08
Hvor får jeg tak i skjema om ombygging til turbo i volvo med org. sprut.. Finner ikke skjema men ser du har vært borti det :)

-Lian

Fredrik.åsen
18/10/11, 21:30
Hvor får jeg tak i skjema om ombygging til turbo i volvo med org. sprut.. Finner ikke skjema men ser du har vært borti det :)

-Lian

jeg tok bare en kjapp telefon til volvo så fikk jeg det i posten uka etter ;)

lian1992
19/10/11, 14:39
jeg tok bare en kjapp telefon til volvo så fikk jeg det i posten uka etter ;)

:D skal jeg gjøre.

Joakimny91
23/10/11, 14:38
Husk og send søknad til BT om ombygging og ;)

lian1992
23/10/11, 15:38
Husk og send søknad til BT om ombygging og ;)

finnes det noe skjema for det ? eller skal jeg lage en ? :P

Joakimny91
24/10/11, 22:37
Det må du nesten skrive selv ;) ligger noen maler på nett som du kan bruke som utgangspungt ;) men er ikke rare greia du trenger og skrive, er bare og skrive at du planlegger og bytte motor fra det du har til det du ønsker, skal se om jeg finner min søknad ;)

turb00le
25/10/11, 05:16
Jeg tror ikke det er noe de sjekker med mindre bilen ser "jævlig" lav ut. Med andre ord ikke noe problem på en gammal volvo.
En kamerat sa at hvis du får problem med det så send en klage, da hadde de i allefall på det tidspunktet ingen paragraf i trafikkloven å henvise til så bilen ble godkjent likevel.

lian1992
25/10/11, 09:00
Det må du nesten skrive selv ;) ligger noen maler på nett som du kan bruke som utgangspungt ;) men er ikke rare greia du trenger og skrive, er bare og skrive at du planlegger og bytte motor fra det du har til det du ønsker, skal se om jeg finner min søknad ;)

Kan du ikke se om du finner din da ? og sende meg den på mail? volvo_lars@hotmail.com

Tenkte jeg skulle bygge meg motor i vinter, for og ha noe gøy og se frem til til sommeren :D

Joakimny91
28/10/11, 11:02
Her e det jeg skrev samt at jeg la ved godkjenningspapirene fra Volvo ;)

---------------------------------------------------------------------------------------

Søknad om motorbytte


Jeg, Joakim Nyborg søker herved om motorbytte i en Volvo 244 DL 1981 mod,
med kjennemerke: ZE 36728

Motoren jeg skal bytte til er en B230FT 165hk, Motoren er kjøpt fra www.Turbotrimming.no Motoren er helt orginal, og har kvitering på motor.

Volvo 240 er godkjent for opp til 200/220Hk uten/med ventilerte bremseskiver foran, så motoren er innenfor høyeste godkjente verdier på ytelse. Turbomotoren er heller ikke mange kiloene tyngre en original motoren så maks godkjent forakselvekt vil heller ikke overskrides.

Vedlagt er papirer på ombygginger godkjent av Volvo Personbiler AS.

Mvh
Joakim Nyborg
(Adresse)
(Postnr og sted)

------------------------------------------------------------------------------------------

Joakimny91
28/10/11, 11:25
Jeg sendte søknaden på e-post til nermeste trafikkstasjon om dette, og la ved det jeg har skrevet ovenfor i et eget Word dokument, samt en scanning av godkjenningsdokumentet fra Volvo

Etter at saken er blitt behadlet, tar sin tid ivertfall, jeg ventet 2 mnd på svar så fikk jeg dette

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2590.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2591.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/2592.jpg


Da skal du være god to go når du har papirene i boks :)