PDA

Vis full versjon : **HASTER** Ute å kjører, så kommer kjølveskelampa frem under pådrag?



DanSteffen
20/03/10, 02:35
Hei..

Dette dreier seg om en Volvo 850 2.0LT 1997 modell.

Er ute å kjører, å når jeg gasser på så kommer den røde lampa som indikerer for lite kjøle veske!

Leser i instruksjonsboka at man må være påpasselig med å fylle rett kjøleveske!
Står at det anbefales sterkt at man kun benytter Volvo sin kjøleveske!

Noen som kunne sagt meg om man kun kan bruke kjøleveske fra Volvo, eller om det ikke har så mye å si om hvilke kjøleveske man bruker!!

Står litt mellom barken å veden akkurat nå:rolleyes: Hadde vært topp med ett svar..

Sikkert ikke like lett, kl halv 3 (02.30) på natt til lørdag. Men om noen der ute har peil på det!

På forhånd takk:)
-DanSteffen

oar83
20/03/10, 02:42
Det er då ingen problem å bruke anna kjøleveske i mine auge. Vi har ikkje hatt problem med nokon av bilane i familien ved å bruke anna kjøleveske heller ;) hehe

DanSteffen
20/03/10, 02:47
Det er då ingen problem å bruke anna kjøleveske i mine auge. Vi har ikkje hatt problem med nokon av bilane i familien ved å bruke anna kjøleveske heller ;) hehe

Nei. Det jeg mener også! Å de jeg sto sammen med sa at det var bare å kjøpe kjøleveske på nærmeste bensinstasjon!

Men, blir å sammtidig litt usikker når det står slik i instruksjonsboka! Selvom dem helt klart prøver å selge sitt eget produkt fremfor andres!

oar83
20/03/10, 03:06
Ingen problem ;)

Christian
20/03/10, 03:15
Det har noe med fargekoder å gjøre. Volvo bruker vel rød frostvæske på alumotorene, denne må ikke blandes med "bensinstasjon-blå" frostvæske.

DanSteffen
20/03/10, 03:23
Det har noe med fargekoder å gjøre. Volvo bruker vel rød frostvæske på alumotorene, denne må ikke blandes med "bensinstasjon-blå" frostvæske.

Med andre ord så burde jeg ikke fylle bensinstajon blå kjøleveske da!

Hmm, skal gjøre da? Volvo har vel ikke oppe mårra dem så? :S

Christian
20/03/10, 03:25
Hvis du har rød væske i tanken ville jeg vært forsiktig, ja.
Usikker på om volvo har åpent på lørdager, det varierer kanskje.

Men, hvis lampa bare lyser under pådrag, og ikke når bilen kjører vanlig, betyr det at det er nok væske til mandag, og enda lengre.

Når du drar på, blir væska skyvet bakover i tanken, og sensoren sitter kanskje litt langt framme?

DanSteffen
20/03/10, 03:31
Hvis du har rød væske i tanken ville jeg vært forsiktig, ja.
Usikker på om volvo har åpent på lørdager, det varierer kanskje.

Men, hvis lampa bare lyser under pådrag, og ikke når bilen kjører vanlig, betyr det at det er nok væske til mandag, og enda lengre.

Når du drar på, blir væska skyvet bakover i tanken, og sensoren sitter kanskje litt langt framme?
Er vel rød veske det er der ja!
Får ta en tlf å høre i morgen om dem har åpent!

Ja. Den lyser under pådrag, ikke når jeg kjører vanlig!. Men er liksom litt sketchy å kjøre med. Veit liksom aldri når tempraturen bare fyker opp eller noe slik!

kvalen88
20/03/10, 08:30
volvo bruker som regel og ha åpent t ca 2 på lørdager:)

Swissman
20/03/10, 10:27
Er vel rød veske det er der ja!
Får ta en tlf å høre i morgen om dem har åpent!

Ja. Den lyser under pådrag, ikke når jeg kjører vanlig!. Men er liksom litt sketchy å kjøre med. Veit liksom aldri når tempraturen bare fyker opp eller noe slik!

Det er mulig å fylle på vann vettu. En halv liter er sikker nok for at lampa ikke lyser lenger. :)

cossykiller
20/03/10, 10:51
Biltema har også rød kjølevæske, en god regel er at du ALDRI blander farger, da kan det for bli grøt istedenfor flytende, vi gjorde dette på en av tjelvebilene.. sier seg selv at det ikke blir bedre kjøling av grøt som blir dradd rundt i systemet.

Petter
20/03/10, 11:12
IKKE bruk rød!!!!!

Bilene skal ha blå/grønn! Rød og blå skal ikke blandes. Brukt av samme farge som det du har i beholderen.

cossykiller
20/03/10, 11:42
hvorfor ikke bruke rød ?

oar83
20/03/10, 11:44
Tenkte ikkje over at det var rød veske også. Men ja, ikkje bland fargane.

Morgis
20/03/10, 13:23
Må ha lik farge på kjølevesken.
Den røde får man på biltema og de fleste bildelgrossister..

Jeg er egentlig ikke noe fornøyd med den røde.
Syntes den lager så mye gris sammenliknet med den blå....

cossykiller
20/03/10, 13:56
det er nå bare og ikke søle det :) men er faktisk litt enig, den har lagt seg som flak rundt på motoren etter små dråper når jeg har bytta forskjellige ting.

Christian
20/03/10, 13:58
Også blir den rosa aktig å skikkelig seig.. Mye lettere å spotte lekasjer, da :D

cossykiller
20/03/10, 14:11
hehe. slikt har jeg aldri tenkt på det, men det er jo faktisk sant, så får vel bare holde på rød, mener at kjøleveska på en rødblokk kan ikke være blå, noe jeg ikke får til og stemme :P

Nicklas
20/03/10, 14:43
Eg synes du skal höre med Volvo om kva slags kjölevätska du skal bruke, fordi at eg på min T-5 (B5234T) har fått anbefalt av Volvo å kjöre med en blå vätska.

Agrostar
20/03/10, 14:49
Eg synes du skal höre med Volvo om kva slags kjölevätska du skal bruke, fordi at eg på min T-5 (B5234T) har fått anbefalt av Volvo å kjöre med en blå vätska.

Nå er jo ikkje dei folka på Volvo alltid dei glupaste heller da. Å sjå i instruksjonsboka er ein god start ihvertfall! Så kan ein heller høyre med andre etterpå om kva som er blitt gjort.

jonass
20/03/10, 15:02
Ta nå og les på kanna før du kjøper hva som kan gjøres med den veska. Noen står det at du kan blade med andre typer uansett farge, og andre at du ikke kan blande.
Og står det om det er til stål motor eller alu motor.
Verre er det ikke.

Morgis
20/03/10, 15:13
hehe. slikt har jeg aldri tenkt på det, men det er jo faktisk sant, så får vel bare holde på rød, mener at kjøleveska på en rødblokk kan ikke være blå, noe jeg ikke får til og stemme :P

Rød er for alu motorer. Må ikke brukes på rødblokka.
Dessuten eksisterte ved såvidt rød glykol da rødblokken trillet langs samlebåndet..

Tore
20/03/10, 17:55
Man kan igrunnen bruke hvilken kjøleveske man vil, bare man ikke blander fargene - Ved etterfylling bruker man det som er på fra før - ved bytting inkludert skylling av systemet kan man i praksis ha på hva som helst. Det som kan være viktig å sjekke er om bilprodusenten evt setter krav til at kjølevesken evt skal være fri for nitrit, fosfat, borat, silikat eller aminer. Den røde er en mer miljøvennlig væske som også holder seg lengre. Jeg kan ikke se poenget med evt å brenytte en væske som inneholder disse stoffene og har derfor benyttet Castrol SF som er en rød longlife. Denne kan i følge Blåtind også blandes med deres G60 som også er en rød frostvæske.

Torra
20/03/10, 18:26
Selger den røde på de fleste bensinstasjoner. På esso heter den "Esso antifreeze advanced"

DanSteffen
20/03/10, 19:21
Den som var på var grønn.. Og hadde grønn kjøleveske i garasjen. Som var helt fin:) Så da ble det fyllt på:)

Og det ser ut til å gå mege bra det:) hehe

Lampa er borte å det er bra!:)

Christian
20/03/10, 19:35
Du fyllte ikke på rein frostvæske?

DanSteffen
20/03/10, 19:41
Du fyllte ikke på rein frostvæske?

Nai. Den var ferdig blandet:)

Christian
20/03/10, 19:43
Flott! ;)

cossykiller
21/03/10, 10:12
når jeg hev min inn på verksted for bytte av vannpumpe, (var 20- og hadde ingen steder og skru) så fikk jeg den tilbake med rød frostvæske, så om det går galt så er det dem som får ta det.

Tore
21/03/10, 10:28
når jeg hev min inn på verksted for bytte av vannpumpe, (var 20- og hadde ingen steder og skru) så fikk jeg den tilbake med rød frostvæske, så om det går galt så er det dem som får ta det.

Hvorfor skulle det gå galt med mindre du fyller etter med en annen farge / inkompatibel frostvæske?