PDA

Vis full versjon : Bremser foran på 940! Noen kjappe spørsmål!



henrik940
16/12/09, 23:58
Hoi.

Den ene kalipern foran har blitt ødelagt, og har slitt den ene klossen helt inn til stålet, noe som har gått hardt utover skiva.
Ser for meg at skiva ikke er brukbar mer, da denne har blitt ripa opp.

Må handle meg noe nytt, så derfor lurer jeg på hvordan biltema's kalipere er? Greit nok til mitt bruk? Hvordan er klossene?

Hva ligger dette på i pris hos Volvo? Altså kaliper, klosser og skive?

Bjørseth Racing
17/12/09, 00:44
Til gatebruk fungerer biltema sine bremser helt fint.
Calliperne fra biltema (foran) holder ikke lenger enn ett års tid på en bil som brukes daglig.

boman
17/12/09, 08:11
Har du bendix/dba eller girling bremser foran?
Bendix/Dba klosser koster ihvertfall ca 550,- hos Bilia (november2009).

men jeg hadde bytta kalipperene på begge sider ..

skiver til bendix/dba koster rundt 2000-3000,- mener jeg å huske .. ;)

TeamBørnOut
17/12/09, 08:50
calipperne på biltema har holdt mer en et år på bilene våres. men merket i går at de hadde begynt å irre bare. Dette er på en bil som ikke er vasket siden i fjor sommer. så fjorårets salt har gjort sitt hvis det ville. Klosser kjøper man ikke på biltema. det skulle vært forbudt. kan ta bilde av hvordan klossene så ut på en bil som blir brukt av ei 50år gammal dame så ut :D (klossen løsnet fra stålet)... (litt sånn greenstuff sjuken)
Bremseskivene biltema hadde før var brembo. de skivene holder hvertfall fint enda. men sist vi kjøpte til 940 fikk vi noe annet SØPPEL.. Etter 2 dager måtte vi frese over klossene(greenstuff) og dreie over skiva for å få vekk all møkka (ja, oljefilmen var fjernet med vaskemaskin og aceton). men de har fungert greit etter det.
Slenger opp bilde på calipperne om noen timer. skulle jeg kjøpt nye ville jeg pusset de ned å kjøpt noe maling som er laget for calippere å slengt på. da holder de sikkert i mange år bare man bruker kobber fett på de.
(biltemas klosser er enda dårligere en mintex klosser)

Christian
19/12/09, 00:21
Jeg kjøpte klosser foran og bak på 240'en, orginal volvo, kom unna med under tusenlappen.
Det er det helt klart verdt.
Klossene fra tema PIPER! og STØVER!
Forferdelig.

Skivene fra tema har funka fint for meg.

Kammerat kjøpte begge kaliperne foran på biltema, di har funka fint i et år nå hvertfall, funker sikkert lenge!

henrik940
19/12/09, 14:09
Jepp, blei skiver og klosser fra Volvo, og kaliper fra Biltema. Kaliperne der er jo Girling, bare overhalt.

TeamBørnOut
19/12/09, 14:27
Å? de var nyproduserte når vi kjøpte der.

boman
19/12/09, 14:39
Jepp, blei skiver og klosser fra Volvo, og kaliper fra Biltema. Kaliperne der er jo Girling, bare overhalt.

Det høres jo ut til å være for godt til å være sant .. Girling kaliper til 550kr ?
Ikke meningen å være negativ, men det hørtes jo snodig ut .. hehe ;)

henrik940
19/12/09, 19:36
Tviler på at de sitter å støper nye kalipere.
Det er jo derfor man leverer gamle kalipere, det er jo for at de blir overhalt og solgt på nytt :)

boman
19/12/09, 19:38
hm ..Står det girling på de også? ;)
får man penger hvis man leverer gamle calipere? evt hvor leveres de? :)

henrik940
19/12/09, 19:48
De leverer man der man kjøper de feks. Man får som regel avslag i prisen da.
På den ene en komips kjøpte, så så man tydelig der merke på kaliperen hadde stått, og at det var pusset vekk.

Det var til en toyota, men fra Biltema.

John Walley Racing
20/12/09, 10:22
du får ihvertfall om ikke annet nye kalipre foran te 940 for i overkant av 1600 hos mekonomen... de tar imot gamle i pant.. så evt 300 i minus.
såvidt jeg veit helt greie kalipre.. :)

boman
20/12/09, 10:45
er litt forskjell fra 1300,- til 550,- da .. ;) hehe

locked
20/12/09, 12:15
Biltemas kalippere er nye deler, ikke overhalt gammelt søppel!

Mekonomen sine byttekalippere ruster ihjel myyye fortere enn biltemas. Jeg har prøvt. Vanvittig dyrt med byttekalippere.

Kenneth R
20/12/09, 21:10
Hos huggere får du gode orginale kalippere til ett par 100 lapper. Betalte vel 350 eller 400 pr stykk hos huggeren i Åsane og de var i bra stand.

ChrML
20/12/09, 21:14
Hos huggere får du gode orginale kalippere til ett par 100 lapper. Betalte vel 350 eller 400 pr stykk hos huggeren i Åsane og de var i bra stand.
Hva er vitsen med å kjøpe originale kalipere som ikke er overhalt til 400 kr pr stk? Kjøper man kalipere kjøper man nye eller overhalte.

Kenneth R
20/12/09, 23:35
Hva er vitsen med å kjøpe originale kalipere som ikke er overhalt til 400 kr pr stk? Kjøper man kalipere kjøper man nye eller overhalte.
Hvorfor bruke 1500 på en overhalt når du får en tipp topp til 400?

kermitt
20/12/09, 23:40
du får ikke penger, du får avslag på en ny overhalt en. det kalles bytte del.

ChrML
20/12/09, 23:45
Hvorfor bruke 1500 på en overhalt når du får en tipp topp til 400?
Biltema sine overhalte koster kun 549 eller noe. Uansett betaler jeg gladelig 1000 kr ekstra på en ny som fungerer i lang tid framover enn en i usikker stand som kan kile seg iløpet av et år med litt uflaks.

jonass
21/12/09, 00:16
jeg kjøper skiver på biltema da de har vist seg og være brae, men ikke klosser eller kallippere.

kanskje jeg kommer til og prøve noen 305 kaloipere der

Thobbus
23/04/12, 00:07
kjøpte calipere på biltema jeg :) aldri hatt problem med dem :)

turbohjelle
29/05/12, 17:30
Tar en megabump av denne tråden jeg, så slipper jeg lage ny.

Trenger nye calipere til min 945, og det blir nok biltema pga prisen rundtomkring andre steder. Bare lurer på hvordan jeg finner ut om jeg har girling eller bendix. Står det på caliperen? Dagens caliper er ganske rusten og ufin, så ingenting sist jeg var av med den. Det var forskjellige størrelser på bremseskivetykkelsen på biltemas bendix\girling, så regner med det er forskjellige til hvilken type 940 man har.

Assistanse noen? Er en 945 '97 hvis det har noe å si, selvsagt med abs.

850GLTsilver
29/05/12, 18:02
Tar en megabump av denne tråden jeg, så slipper jeg lage ny.

Trenger nye calipere til min 945, og det blir nok biltema pga prisen rundtomkring andre steder. Bare lurer på hvordan jeg finner ut om jeg har girling eller bendix. Står det på caliperen? Dagens caliper er ganske rusten og ufin, så ingenting sist jeg var av med den. Det var forskjellige størrelser på bremseskivetykkelsen på biltemas bendix\girling, så regner med det er forskjellige til hvilken type 940 man har.

Assistanse noen? Er en 945 '97 hvis det har noe å si, selvsagt med abs.

Gjorde ikke volvo det slik at om du hadde Girling, så var det Girling overalt? Og hadde du ATE, så var det ATE over det hele.
Se på hovedsylinderen, eventuelt bremsekraftforsterkeren, så får du vite hva slags system du har.

kermitt
29/05/12, 18:16
Det stemmer det. Se på bremseveske beholderen. Der står det enten ATE eller girling eller bare en stor G med en knyttneve inni som også betyr girling.

turbohjelle
30/05/12, 06:09
Står ATE på lokket, så for å være på den sikre siden (siden jeg ikke liker å drite meg ut mer enn nødvendig) spør jeg, forhåpentligvis en siste gang:
Jeg skal ha bendix, eller er ATE noe eget igjen?

volvoRsport
30/05/12, 08:50
Står ATE på lokket, så for å være på den sikre siden (siden jeg ikke liker å drite meg ut mer enn nødvendig) spør jeg, forhåpentligvis en siste gang:
Jeg skal ha bendix, eller er ATE noe eget igjen?

ATE er et eget merke.

850GLTsilver
30/05/12, 10:41
Står ATE på lokket, så for å være på den sikre siden (siden jeg ikke liker å drite meg ut mer enn nødvendig) spør jeg, forhåpentligvis en siste gang:
Jeg skal ha bendix, eller er ATE noe eget igjen?

ATE er eget merke, men husk at når det gjelder klossene, så kan du bruke hvilket som helst merke, så lenge de er til den bilen/caliperne. Det vil alltid være opplyst om hvilket bremsesystem klossene er ment å passe til.