PDA

Vis full versjon : bytte bakre hjullager/nav v70 awd



cossykiller
06/10/11, 12:35
holder på og skal bytte bakre hjullageret/navet, men klarer faen ikke få ut det gamle, har fått av bremseskive osv, men virker som selve navet henger i ett eller annet, har bøyd litt i hist og pist, så det kjennes løst ut og er slark opp og ned, samt til sidene.. men beveger seg ikke verken inn, eller utover..

skal det brukes noe spesialverktøy eller lignende her ?

Soulair
06/10/11, 13:05
Regner med akslingen er trukket ut?

Navet burde løsne etter et par forsiktig slag med hammer.

Til lageret brukte jeg avtrekkeren fra biltema. Den største koppen i settet deres må dreies ut 2mm innvendig for å passe til lageret bak på V-70 (awd).

Sagen
06/10/11, 13:15
Kan denne hjelpe? http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=16318&start=28

cossykiller
06/10/11, 13:32
Regner med akslingen er trukket ut?

Navet burde løsne etter et par forsiktig slag med hammer.

Til lageret brukte jeg avtrekkeren fra biltema. Den største koppen i settet deres må dreies ut 2mm innvendig for å passe til lageret bak på V-70 (awd).

akslingen er ikke trukket ut nei, leste ikke noe om det i haynesboka ? skal jeg ta av hele akslingen da ? prøvde og løfte på bærearmen for og se om jeg fikk den lengre inn da, må da altså løsnes i den indre enden først ? og hvordan ? (drivakslingen altså) har kjøpt helt navsett hos volvo...

Folkvord
06/10/11, 14:30
er vel i hovedsak som når du sjifter fremme på disse bilene? akslingen må løsnens for og få det av?

Erlend
06/10/11, 15:23
er vel som folkvord skriver, likt som foran, kan tenke meg du få av låseringen på enden av drivakselen for å dra av hjullageret/navet. må jo det når du skal ut med drivknuta foran.
eller tenker jeg helt galt? :P

Soulair
06/10/11, 15:27
er vel i hovedsak som når du sjifter fremme på disse bilene? akslingen må løsnens for og få det av?


er vel som folkvord skriver, likt som foran, kan tenke meg du få av låseringen på enden av drivakselen for å dra av hjullageret/navet. må jo det når du skal ut med drivknuta foran.
eller tenker jeg helt galt? :P

Dette gjelder vel vanlige forhjulstrekkere? AWD har lager bak som dette
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/18551/nm/Volvo_V70_AWD_Rear_Wheel_Bearing_1998_2000_/category_id/107

Dette er lageret bak for FWD
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/3051/nm/Volvo_V70_Rear_Wheel_Hub_1998_2000_FWD/category_id/103

cossykiller
06/10/11, 15:33
ser jo ut til at jeg har fått feil del også, da den gamle hubben har spor til akslingen hvor den skal inni, skulle egentlig bytte abs ringen, men fikk beskjed om at da måtte hele hubben byttes, så da har jeg vel fått feil, siden jeg har fått den til fwd bilene... uansett så har jeg satt på alt sammen nå... for på hubben jeg fikk så var abs ringen på hubben, mens på awden så tror jeg abs ringen sitter på selve drivakslingen...

Soulair
06/10/11, 15:40
ser jo ut til at jeg har fått feil del også, da den gamle hubben har spor til akslingen hvor den skal inni, skulle egentlig bytte abs ringen, men fikk beskjed om at da måtte hele hubben byttes, så da har jeg vel fått feil, siden jeg har fått den til fwd bilene... uansett så har jeg satt på alt sammen nå... for på hubben jeg fikk så var abs ringen på hubben, mens på awden så tror jeg abs ringen sitter på selve drivakslingen...

Det forklarer alt!:) Men ja, du må ha spesialverktøy for å trekke ut lageret på AWD...

cossykiller
06/10/11, 15:45
da får jeg levere inn bilen, reiser offshore fra mandag av, er redd jeg har grust hele lageret når jeg har holdt på... men hvor får jeg tak i abs ringen ? er ikke intresert i og kjøpe meg ny drivaksling da den er helt fin... er vel samme dim på den som skal være på akslingen som den som er på hubben som jeg har liggende ?

Folkvord
06/10/11, 23:06
poenget mitt var igrunn at du måtte av med akslingen for og få ut lageret:P ikke at det var likt bak på awd og fwd:P kæ betala du cossy:P? så kan me alti ordna d mens du æ vekke:P