PDA

Vis full versjon : B230fk får for mye bensin.



alecxz
05/10/11, 23:44
Hei. Har en b230fk motor med lh 2.4.

Står en 15g turbo fra 850/v70 t5.
Thelostartof/turbobricks chipper i bensin og tenning.
558 dyser (de som er typ dem samme som r-dysene, bare at man slipper btr, da den leverer det den skal på 3bar?)
2.5'' Alu intercooler med trykkrør fra turbo til innsug i 2.5''
3''LMM og rør før turbo.
Orginal 530 topp med orginal kam.
Kjører med 1.3 bar i trykk.

Problemet er at den får alt for mye bensin, smeller og bærer seg og ryker svart når du kjører pent/tomgang. Men når du drar på så går den helt strøkent. Før jeg bytta dyser fikk den kutt som kan minne om bensinkutt eller noe lignende. Men dette ga seg jo da jeg bytta dyser. Bare at nå for den alt for mye. Leser jo rundt her at det virker som det er mange her som bruker sånne dyser på samme oppsett, så da lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg eller som har slitt med det samme :)

Noen som har noen ideer? Hjelper det å bytte kam f.eks?:S Må jeg kjøpe meg en btr så jeg får stilt bensintrykket mer ned? Har gått tom for ideer:)

ArneR
06/10/11, 01:42
Har du kjørt med chippene lenge?

De bruker en tid på å kjøre seg inn, men når det er gjort skal dette problemet ikke forekomme.

Og, det er slettes ikke sikkert at du trenger tenningschippen fra tlao, da denne er laget for amerikansk drittbensin.

alecxz
06/10/11, 01:44
Har du kjørt med chippene lenge?

De bruker en tid på å kjøre seg inn, men når det er gjort skal dette problemet ikke forekomme.

Og, det er slettes ikke sikkert at du trenger tenningschippen fra tlao, da denne er laget for amerikansk drittbensin.

Okei, men kjøres inn? :S En chip går seg vel ikke til?

Ola Moen
06/10/11, 03:41
Jo, disse er adaptive. og tilpasser seg ved kjøring. Det går fort 100 mil før de fungerer optimalt.

Anbefaler deg å kjøre de inn med bredbåndslambda og montere en justerbar BTR uansett.

alecxz
06/10/11, 13:31
Hjelper det å stille ned trykket på disse dysene?

Ola Moen
06/10/11, 14:16
justerer inn trykket etter AFR under belastning på WOT. :) Etter at chippene har kjørt seg inn :)

alecxz
06/10/11, 14:50
justerer inn trykket etter AFR under belastning på WOT. :) Etter at chippene har kjørt seg inn :)

Okei, hva står afr og wot for? ;)

volvo242
06/10/11, 16:12
afr : air/fuel ratio
wot: Wide open throttle

alecxz
06/10/11, 22:40
Kan fortsatt ikke skjønne hvordan chippene kjører seg inn? Bilen bruker jo ett tonn med bensin nå, og virker jo litt rart at den skal kjøre seg inn, dette skal jo skje direkt, at lambdan justerer inn dette. Så hvis jeg kjøper ett sett brukte chipper, er de kjørt inn da? Er vel ikke noe som lagrer seg der? Sånn som om jeg tar av batteripolene, så må jeg kjøre ned inn på nytt, for da har den restilt seg? Hehe :P

Ola Moen
06/10/11, 22:43
De reset'er seg om batteripolene blir tatt av. Vanlig lambda korrigerer det, men det tar så lang tid. Derfor Mike (Han som lager de) anbefaler å bruke Bredbåndslambda også.
Min bil brukte litt mer i begynnelsen , men det gikk seg til ganske fort med en Innovate:)

alecxz
06/10/11, 23:37
okei, har du samme oppsett som meg? tlao chippen, 558 dyser, 3'' lmm. Min bruker typ 2 og en halv liter mila nå. Er ikke noe videre nå :/ får ingen feilkoder heller.. Men må jo være noe mer gærli? :P

ArneR
06/10/11, 23:44
Kan fortsatt ikke skjønne hvordan chippene kjører seg inn? Bilen bruker jo ett tonn med bensin nå, og virker jo litt rart at den skal kjøre seg inn, dette skal jo skje direkt, at lambdan justerer inn dette. Så hvis jeg kjøper ett sett brukte chipper, er de kjørt inn da? Er vel ikke noe som lagrer seg der? Sånn som om jeg tar av batteripolene, så må jeg kjøre ned inn på nytt, for da har den restilt seg? Hehe :P

Det er derfor man ikke skal ta av batteripolen for å slette feilkoder, for da sletter du læringen også..

Eneste gangen man skal slette læringen er når man har utbedret en avgassrelatert feilkilde, som f.eks. mager/rik blanding ved dellast, for hjernen prøver jo å tilpasse seg dette. Når du da skifter tankpumpe f.eks. så vil hjernen fremdeles kompensere for feil blanding, og da vil den spy ut en ny feilkode..

Ola Moen
07/10/11, 11:16
Nei, jeg har ikke giddi å kødda med 3" LMM osv. Det funker mer enn godt nok med 2,5" og et sett dyser jeg kjøpte av ArneR. Men du kjører vel med orginalkammen? Dvs T- kammen. og det er vel ikke helt helt sammen med chip og andre dyser osv.

PVT
07/10/11, 11:47
kjører selv med TLAO chipper tar tid å kjøre dem inn men har du først gjort det så fungerer det bra. uansett kan du ha store dyser på TLAO chipper.
men hvorfor velger alle sette på de så kalte ''R'' dysene skal jo ha dyser med kon sprut mønster ikke dobbel kon spruter jo rett i veggene på innsuget.
og når det kommer til bensin trykket hadde jeg ikke kjøpt justerbare btr. bruk den orginale
er derfor dem har enorme dyser på TLAO i statene fordi den kan justere dette inn men da vil den gå veldig feit i starten.
mente også det var snakk om hvis du bodde ett sted der det var god kvalitet på bensinen som feks her i norge trengte du ikke bruke tennings chippen
var mest for de i usa som kjører med 90 og 92 oktan

alecxz
07/10/11, 12:41
Nei, jeg har ikke giddi å kødda med 3" LMM osv. Det funker mer enn godt nok med 2,5" og et sett dyser jeg kjøpte av ArneR. Men du kjører vel med orginalkammen? Dvs T- kammen. og det er vel ikke helt helt sammen med chip og andre dyser osv.

Hvem kam anbefaler du? nei, ble ikke noe bedre av å bytte til 3'' lmm

Ola Moen
07/10/11, 19:42
Du kan teste VX3 kam, eller KG2T kam.

alecxz
12/10/11, 22:05
kjører selv med TLAO chipper tar tid å kjøre dem inn men har du først gjort det så fungerer det bra. uansett kan du ha store dyser på TLAO chipper.
men hvorfor velger alle sette på de så kalte ''R'' dysene skal jo ha dyser med kon sprut mønster ikke dobbel kon spruter jo rett i veggene på innsuget.
og når det kommer til bensin trykket hadde jeg ikke kjøpt justerbare btr. bruk den orginale
er derfor dem har enorme dyser på TLAO i statene fordi den kan justere dette inn men da vil den gå veldig feit i starten.
mente også det var snakk om hvis du bodde ett sted der det var god kvalitet på bensinen som feks her i norge trengte du ikke bruke tennings chippen
var mest for de i usa som kjører med 90 og 92 oktan

Ja har 558 dysene, så er ikke r-dysene. Disse skulle jo være til 8v å. Har tatt vekk tenningschippen, men merker ikke noe forskjell :/

alecxz
02/11/11, 00:16
Hei igjen. Har nå kjørt over 100 mil med denne chippen, men har fortsatt lite troa på at den kjører seg inn. Får alt for mye bensin enda og svartrøken står når jeg drar på. Er ikke disse turbobricks chippene no tess likavel? :S Noen som vet hva som kan være galt? Har ikke prøvd med en justerbar btr enda, for alle jeg snakker med sier at dette ikke skal være nødvendig. Dere som bruker 558 dyser, hva for oppsett har dere? Hva for chipper og sånn kjører dere på?